Hoofdmenu

Voetbalboeken

Gestart door TeeZee, nov 13, 2007, 14:17:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Nort

Een combinatie van beide. Er zijn +- 100 bladzijdes bijgekomen en hij blikt een beetje terug op de verhalen uit zijn eerste boek. Boek is leuk geschreven al beginnen de verhalen halverwege op elkaar te lijken. Als je een beetje thuis bent in het Engelse voetbal, zijn de verhalen over de clubs niet geheel nieuw (overvloed aan toeristen bij Chelsea, WOI bij Leyton, 4 kroegen in Brentford, etc.).

Han

Ik ben door een Engelse uitgever gevraagd om een Engelstalig boek te publiceren over finales waarbij Nederlandse clubs en Oranje betrokken zijn geweest. Ik heb die handschoen opgenomen.

Het menu bestaat uit:
Europa Cup 1 in alle verschijningsvormen
Europa Cup 2 in alle verschijningsvormen
Europa Cup 3 in alle verschijningsvormen
Europe Super Cup in alle verschijningsvormen
Intercontinental Cup in alle verschijningsvormen

World Cup 1974/1978/2012
EK 1988

Het wereldwijde web speelt geen onbelangrijke rol bij mijn desk research. De geraadpleegde eindtoernooien lijken adequaat gedocumenteerd; op tegenstrijdigheden na in de sfeer van toeschouwersaantallen.

Niet alle Nederlandse clubs kwalificeerden zich voor deelname aan de finale van een eindtoernooi en sneuvelden roemloos in één van de voorrondes. In het geval van PEC Zwolle was dat overigens heldhaftig.

Mijn qoogle  queeste
Deelname Nederlandse clubs aan Europese voetbaltoernooien.

Het leidt helaas niet tot het gewenste resultaat om in één oogopslag te zien welke Nederlandse clubs deelnamen, ongeacht kwalificatie voor eindtoernooien of niet.

Ik hoop op een suggsestie voor een juist geformuleerde zoekopdracht met het gewenste resultaat.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Ben je op zoek naar alle Nederlandse deelnemers aan Europese toernooien?

Dan is voetbalstats.nl een goede bron.

hgrm

In de jaren 80 gaf Voetbal International jaarlijks een boek met de naam "Het Complete Voetbal Naslagwerk" uit. In de editie van 1988 die ik net uit de kast trek, staat een overzicht van alle Europese wedstrijden van Nederlandse clubs tot dan toe met opstellingen en karakteristieken. Indien gewenst kan ik het hoofdstuk scannen en mailen.
Van alles na 1988 moet op Internet genoeg te vinden zijn (bijvoorbeeld via Wikipedia).

Sinds 88 hebben zover ik me kan herinneren de volgende clubs Europacup gespeeld:

Ajax
PSV
Feyenoord
Roda JC
Twente
Vitesse
NEC
Willem II
NAC
Groningen
Heerenveen
AZ
ADO
Go Ahead Eagles
PEC
Heracles
RKC (Intertoto)

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jef400

Voeg daar Haarlem maar bij ;-)

ALenstra

Haarlem heeft sinds 1988 geen europees voetbal gespeeld.

Jef400

True ;-). verkeerd gelezen.

Han

Citaat van: Joost op mei 13, 2017, 21:43:45
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Ben je op zoek naar alle Nederlandse deelnemers aan Europese toernooien?

Dan is voetbalstats.nl een goede bron.

Ik schreef dit voordat ik het antwoord van Hgrm las:

Ik zal vraag en antwoord in een andere volgorde stellen als onverhoopt toch nog ongelooflijkerwijs sprake is van onduidelijkheid.


Antwoord:

Hieronder vindt u in een oogopslag een lijst/overzicht van alle Nederlandse club die in de (varianten van) Europa Cup 1 en 2 en 3 uitkwamen.

Dit overzicht bespaart u tien- en tientallen uren. U vraagt zich misschien af of Helmond Sport of FC Den Bosch ooit in welke (voor)ronde dan ook en in welk toernooi dan ook gespeeld hebben.

U weet dat niet en u weet al helemaal niet in welk jaar en in welk toernooi dat was. Dat wordt dus zoeken naar een speld in een hooiberg maar daar hebben wij iets op gevonden.

U hoeft nu namelijk niet van elk bekertoernooi van elke editie de UEFA site of een wiki-pagina of een clubsite te raadplegen.

Dit zijn ze. Allemaal:

Vraag:

Waar vind ik in een oogopslag een lijst/overzicht van alle Nederlandse club die in de (varianten van) Europa Cup 1 en 2 en 3 uitkwamen.

Daarvan afgeleid:

Hoe moet een toegespitste google-zoekopdracht geformuleerd zijn voor het gewenste antwoord?

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: hgrm op mei 14, 2017, 00:18:01
In de jaren 80 gaf Voetbal International jaarlijks een boek met de naam "Het Complete Voetbal Naslagwerk" uit. In de editie van 1988 die ik net uit de kast trek, staat een overzicht van alle Europese wedstrijden van Nederlandse clubs tot dan toe met opstellingen en karakteristieken. Indien gewenst kan ik het hoofdstuk scannen en mailen.

Van alles na 1988 moet op Internet genoeg te vinden zijn (bijvoorbeeld via Wikipedia).

Dat zou fantastisch zijn!
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Ik ben momenteel bezig met het tweeluik SEC Bastia/PSV en ben in de veronderstelling dat er tijdens de eerste finalewedstrijd op Corsica voor aanvang van de wedstrijd in het stadion met pistolen of andere vuurwapens vanaf de tribunes in de lucht is geschoten. Er is echter ter verificatie en qua web desk research helaas eigenlijk verrassend weinig inhoudelijks of beschouwelijks voorhanden over deze finale. Geen uitbundige wedstrijdverslagen; allemaal erg marginaal.

Het tweeluik is van 26 April 1978 en 2 Mei 1978.

Oude VI-jaargangen zouden vermoedelijk soelaas kunnen bieden maar ik beschik helaas niet over een dergelijk archief.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Al geprobeerd in het online krantenarchief van de Koninklijke Bibliotheek?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Sebastiaan_W

Deze is ook goed, Han:

https://leiden.courant.nu/
Ondanks dat het de Leidsche courant is, is er veel op terug te vinden:
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1978-04-27/edition/0/page/19?query=bastia%20psv&period=1978&sort=relevance

Je zoekt ook de deelnemers van de Intertoto Cup?

Han

Citaat van: Sebastiaan_W op mei 15, 2017, 09:07:38
Deze is ook goed, Han:

https://leiden.courant.nu/
Ondanks dat het de Leidsche courant is, is er veel op terug te vinden:
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1978-04-27/edition/0/page/19?query=bastia%20psv&period=1978&sort=relevance

Je zoekt ook de deelnemers van de Intertoto Cup?

Prachtige link. Ik ga proberen uit te pluizen hoe ik de krantenberichten 'leesbaar' kan isoleren en opslaam.

De Intertoto Cup maakt geen deel uit van het project.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: hgrm op mei 14, 2017, 23:39:59
Al geprobeerd in het online krantenarchief van de Koninklijke Bibliotheek?


Cheers!
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Strangely Devoted or Mentally Disturbed