Hoofdmenu

Eerste divisie

Gestart door Sebastiaan_W, jan 08, 2013, 10:28:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

De topklasse zaterdag is zeker geen mislukking. In de breedte is de competitie een stuk sterker geworden waardoor er een zekere nivellering aan het optreden is. Bij de topclubs is het misschien minder te merken, maar vooral de clubs in de subtop en de middenmoot zijn organisatorisch gegroeid ten opzichte van het niveau van de oude hoofdklasse. En ook die clubs trekken gemiddeld 750 à 1000 bezoekers, iets wat vroeger alleen voor de top van de hoofdklasse was weggelegd.

De topklasse zaterdag trekt beduidend minder toeschouwers (gemiddeld 500), er is dus wel degelijk verschil.


Zondag lijkt me een ander verhaal. Ik heb het gevoel dat het zondagvoetbal in de randstad als prestatiesport stervende is. Het zegt wat dat betreft genoeg als twee hoofdklassers hun hoofdklasserschap op zondag opgeven, wisselen naar de zaterdag en het daarbij op de koop toenemen dat ze een paar klassen teruggaan.

Op termijn zal de zondagtopklasse niet mee kunnen met de zaterdagtopklasse en wellicht als 3e niveau verdwijnen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op jan 14, 2013, 14:25:10
Zondag lijkt me een ander verhaal. Ik heb het gevoel dat het zondagvoetbal in de randstad als prestatiesport stervende is. Het zegt wat dat betreft genoeg als twee hoofdklassers hun hoofdklasserschap op zondag opgeven, wisselen naar de zaterdag en het daarbij op de koop toenemen dat ze een paar klassen teruggaan.

Op termijn zal de zondagtopklasse niet mee kunnen met de zaterdagtopklasse en wellicht als 3e niveau verdwijnen.

Dat is wel alleen gedacht vanuit Randstadperspectief. Juist zaterdagvoetbal is zeer beperkt in zijn reikwijdte en wordt in grote delen van het land niet op niveau gespeeld.

hgrm

Citaat van: Joost op jan 14, 2013, 15:36:32
Dat is wel alleen gedacht vanuit Randstadperspectief. Juist zaterdagvoetbal is zeer beperkt in zijn reikwijdte en wordt in grote delen van het land niet op niveau gespeeld.

Dat is wel alleen gedacht vanuit Zuidoost-perspectief.

In de Biblebelt (vanaf het gebied ten oosten van Rotterdam via het Groene Hart en het Rivierenland door de Veluwe naar de Overijsselse Vechtstreek) is er nauwelijks zondagvoetbal. De meeste andere landelijke streken in het noorden, oosten en westen kennen een  mix van zaterdag en zondag, waarbij zaterdag de laatste jaren aan het opkomen is.

De grote en middelgrote steden met uitzondering van de Rijnmond zijn nog wel zondagbolwerken, maar als je bijvoorbeeld in Amsterdam kijkt, is de publieke belangstelling voor de (voorheen) grote amateurclubs als AFC, Zeeburgia, Blauw-wit, DWS, DWV op zondag dramatisch. AFC en Zeeburgia overleven dankzij een florerende jeugdafdeling, de rest is ten dode opgeschreven.
Ook in andere steden trekken clubs als Elinkwijk, FC Hilversum, Be Quick, HBS, Haaglandia etc. alles behalve volle zalen.

Naar mijn gevoel leeft alleen in Brabant, Limburg en het Rijk van Nijmegen het zondagvoetbal nog. En ook daar zie je steeds vaker wedstrijden naar de zaterdagavond gaan.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op jan 14, 2013, 21:22:12
Dat is wel alleen gedacht vanuit Zuidoost-perspectief.

In de Biblebelt (vanaf het gebied ten oosten van Rotterdam via het Groene Hart en het Rivierenland door de Veluwe naar de Overijsselse Vechtstreek) is er nauwelijks zondagvoetbal. De meeste andere landelijke streken in het noorden, oosten en westen kennen een  mix van zaterdag en zondag, waarbij zaterdag de laatste jaren aan het opkomen is.

De grote en middelgrote steden met uitzondering van de Rijnmond zijn nog wel zondagbolwerken, maar als je bijvoorbeeld in Amsterdam kijkt, is de publieke belangstelling voor de (voorheen) grote amateurclubs als AFC, Zeeburgia, Blauw-wit, DWS, DWV op zondag dramatisch. AFC en Zeeburgia overleven dankzij een florerende jeugdafdeling, de rest is ten dode opgeschreven.
Ook in andere steden trekken clubs als Elinkwijk, FC Hilversum, Be Quick, HBS, Haaglandia etc. alles behalve volle zalen.

Naar mijn gevoel leeft alleen in Brabant, Limburg en het Rijk van Nijmegen het zondagvoetbal nog. En ook daar zie je steeds vaker wedstrijden naar de zaterdagavond gaan.

Volgens mij is er een veel eenvoudiger conclusie te trekken; het bezoeken van een amateurvoetbalwedstrijd gebeurt nog maar nauwelijks. Of dat nu op zaterdag of zondag is.

Toegegeven, op zaterdag zitten enkele grotere clubs, die hechter in de lokale gemeenschap zitten dan de meeste zondagclubs. Daar zal het geloof zeker een rol in spelen. Maar een misschien nog grotere rol daarin heeft het betaalde voetbal en Eredivisie Live. Op zaterdagmiddag is die concurrentie er niet en dat scheelt een hoop.


hgrm

Citaat van: Joost op jan 14, 2013, 21:51:34
Volgens mij is er een veel eenvoudiger conclusie te trekken; het bezoeken van een amateurvoetbalwedstrijd gebeurt nog maar nauwelijks. Of dat nu op zaterdag of zondag is.

Toegegeven, op zaterdag zitten enkele grotere clubs, die hechter in de lokale gemeenschap zitten dan de meeste zondagclubs. Daar zal het geloof zeker een rol in spelen. Maar een misschien nog grotere rol daarin heeft het betaalde voetbal en Eredivisie Live. Op zaterdagmiddag is die concurrentie er niet en dat scheelt een hoop.

Die conclusie is wel erg kort door de bocht.

Volgens Voetbalopzaterdag.com (hun toeschouwersaantallen kloppen doorgaans heel aardig met mijn gevoel als ik een wedstrijd bezocht heb), trekt de zaterdag topklasse gemiddeld ruim 1000 toeschouwers en de zaterdag hoofdklasse ruim 500.  Voor niveau 3 en 4 in een klein land vind ik dat heel acceptabel. Ik betwijfel bijvoorbeeld of de Belgische 3e en 4e klasse daar aan komen.
Een vergelijking van de topklasse met de 3. Liga of League 1 gaat mank omdat er in Duitsland en Engeland veel meer ruimte voor profclubs is.

Los van de aantallen vind ik de demografie van de bezoekers ook interessant. In het zaterdagvoetbal is er geen sprake van een 'uitstervende' groep oude mannetjes die,  het grootste deel van het publiek uitmaken (zoals ik bij menig zondagclub vooral in de grote steden vaak zie). Het is juist een doorsnede van de bevolking.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

ðe waan

#35
Zonder te ontkennen dat het zaterdagvoetbal meer leeft, vind ik dat het beeld wel iets genunaceerder ligt.

Zoals hgrm al aangeeft is het ook vooral een stad vs. dorpkwestie. Omdat stadsclubs op zaterdag een stuk schaarser zijn, is het probleem daar ook minder groot. En dat is niks nieuws. In de jaren tachtig kwam er bij SC Enschede ook 200 man kijken. Verder is Eredivisie Live een enorme klap voor het zondagvoetbal. Feitelijk is het een schande dat deze zender nog wordt gesponsord door de KNVB ook. Hopelijk is er zondag een algehele afgelasting, want met de klassieker om half drie 's middags laat het zich wel raden wat dat doet voor de publieke belangstelling. Verder heb je op regionale schaal ook nog te maken met de groeiende belangstelling voor de Eredivisie. In de regio Enschede wordt het amateurvoetbal bijvoorbeeld compleet "leeggegeten" door FC Twente. Dat merk ik bij mijn eigen club. Vijftien jaar geleden werd je nog net niet uitgelachen als je naar FC Twente ging, nu gaan ze met bussen tegelijk vanuit Haaksbergen. De plaatsen waar zaterdagvoetbal wordt gespeeld zijn daar toch minder vatbaar voor, nog los van het gelijktijdig spelen op zaterdagavond of zondagmiddag.

Dat het zaterdagvoetbal meer publiek trekt, komt vooral op het conto van een stuk of tien clubs, die bijna allemaal in de topklasse spelen. Mijn eigen ervaringen zijn dat een aantal clubs (Spakenburg, Barendrecht, DETO) toch wel erg gekleurde cijfers doorgeven aan Voetbal op zaterdag. Zeker de hoofdklassers, maar ook een aantal topklassers. Een "voordeel" van de zaterdagtopklasse is dat de clubs veel meer geclusterd zijn en als de huidige ranglijst zo blijft wordt het volgend seizoen helemaal een veredelde Zuid Holland-Utrechtse afdeling. Op de langere termijn lijkt me dat overigens ook niet gezond.

Ondanks dat alle ontwikkelingen in het voordeel van de zaterdag pleiten is het toch opvallend dat het niveauverschil beperkt lijkt te blijven (zie bijvoorbeeld de bekerwedstrijden seizoen). Voor een deel komt dat denk ik ook dat alle sterke jeugdbolwerken zondagclubs zijn. Dat is een niet te onderschatten aspect. Ondanks het "leegroven" door rijke zaterdagclubs kunnen veel clubs door een goede opleiding en scouting op de been blijven. En dat is een belangrijke basis.

Er zal wel iets moeten gebeuren, want ik zie het er niet van komen dat de omgevingsfactoren (TV, populariteit Eredivisie) veranderen. Mijn hoop is gevestigd op een samenvoeging van de hogere amateurafdelingen, met zaterdag als vaste speeldag. Dat lijkt me voor alle clubs uiteindelijk beter. Overigens wordt er door mensen die het kunnen weten op gezinspeeld dat er over een paar jaar één topklasse zal komen.

hgrm

Dat er een stuk of wat zaterdagclubs zijn die qua structuur, financiële mogelijkheden en (daardoor) ook toeschouwers boven de rest uitsteken, klopt wel.
Dan heb je het over in ieder geval Spakenburg, IJsselmeervogels, Quick Boys (ondanks dat ze hoofdklasse spelen) en Rijnsburg en misschien nog Katwijk, GVVV en HHC.

Voor de rest zie ik toch vooral een hele grote groep daar achter die redelijk gelijk van niveau is. Dat is dus vanaf de subtop topklasse tot subtop hoofdklasse. Clubs uit die groep kunnen in een goed jaar het de top van de topklasse zomaar lastig maken maar in een slecht jaar net zo goed in de eerste klasse terecht komen. Deze clubs trekken ook in de hoofdklasse 500+ toeschouwers en worden in de regio toch wel als 'grote clubs' gezien. Ik denk bijvoorbeeld aan Huizen, DOVO, Lisse, Noordwijk, Kozakken Boys, ASWH, Scheveningen, Ter Leede enz.

Clubs met een dergelijke uitstraling mis ik op zondag. Na de top van de topklasse en misschien nog wat hoofdklassers in Zuidoost vind ik het toch vooral heel marginaal.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

ðe waan

Tja, het is ook maar net hoe je uitstraling meet. Ik vind Be Quick 1887 veel meer uitstraling hebben dan ter Leede, om maar een voorbeeld te noemen. Ook al komt er dan doorgaans weinig publiek kijken.

Maar goed, dan komen we op een subjectief terrein terecht. Ik kom met veel plezier bij wedstrijden in zowel het zaterdag- als het zondagvoetbal, maar het zullen mijn roots wel zijn die er voor zorgen dat ik de sfeer bij zondagclubs vaak wat beter kan waarderen. Neemt niet weg dat ik een verhuizing van al het topamateurvoetbal naar zaterdag van harte zou toejuichen.

AthleticHolanda

Citaat van: hgrm op jan 15, 2013, 13:08:04
Dat er een stuk of wat zaterdagclubs zijn die qua structuur, financiële mogelijkheden en (daardoor) ook toeschouwers boven de rest uitsteken, klopt wel.
Dan heb je het over in ieder geval Spakenburg, IJsselmeervogels, Quick Boys (ondanks dat ze hoofdklasse spelen) en Rijnsburg en misschien nog Katwijk, GVVV en HHC.

Voor de rest zie ik toch vooral een hele grote groep daar achter die redelijk gelijk van niveau is. Dat is dus vanaf de subtop topklasse tot subtop hoofdklasse. Clubs uit die groep kunnen in een goed jaar het de top van de topklasse zomaar lastig maken maar in een slecht jaar net zo goed in de eerste klasse terecht komen. Deze clubs trekken ook in de hoofdklasse 500+ toeschouwers en worden in de regio toch wel als 'grote clubs' gezien. Ik denk bijvoorbeeld aan Huizen, DOVO, Lisse, Noordwijk, Kozakken Boys, ASWH, Scheveningen, Ter Leede enz.

Clubs met een dergelijke uitstraling mis ik op zondag. Na de top van de topklasse en misschien nog wat hoofdklassers in Zuidoost vind ik het toch vooral heel marginaal.

Ik denk eerlijk gezegd dat daar niet zo heel veel verschil in zit. Over het algemeen genomen is alles bij de zondagclubs misschien 10% minder, maar de nieuwe accommodatie van De Treffers doet allerminst onder voor die van IJsselmeervogels, Spakenburg, Rijnsburg of Quick Boys, ze hebben een kleinere hoofdtribune maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Tevens heb je in Zuidoost genoeg clubs die als 'grote club' kunnen worden aangemerkt, dan denk ik vooral aan clubs als Gemert, Venray, UDI, Blauw-Geel'38, Deurne, Sparta'25 etc. Zoveel doen die qua accommodatie en toeschouwers niet onder voor Huizen, DOVO etc. Heb wel het idee hoe dieper je Limburg in gaat, hoe minder het wordt...

Terranova

Klopt denk ik wel wat AH zegt. Ik woon zelf op een steenworp afstand van Topklasser EVV uit Echt en ik merk eigenlijk dat die club helemaal niet leeft in de regio. Ondanks dat er tijdens wedstrijden van EVV slechts 300-350 toeschouwers gemiddeld zijn (prestaties zijn uitstekend) is er toch een groep sponsors die de club in de Topklasse houdt. Ik snap daar echt helemaal niets van. Waarom zou je als sponsor veel geld willen duwen in een Topklasser als er toch geen hond komt kijken en de media-aandacht echt nihil is ?!?
Voor mij is het allemaal een beetje gebakken lucht waar EVV mee bezig is. Zou me serieus helemaal niets verbazen als die vereniging over een jaar of 10 een paar klasses lager speelde. Bij buurman RIOS '31 die jarenlang boven hun stand hebben geleefd en die hierdoor samen met EVV toen nog hoofdklasse speelden heeft dit geresulteerd in maar liefst 4(!) degradaties op rij.

Heb sowieso het idee dat het amateurvoetbal in de regio Limburg niet zo heel erg leeft. Als ik midden-limburg bekijk dan zijn er eigenlijk vrij weinig clubs die er bovenuit steken i.i.g.

Joost

Citaat van: Terranova op jan 17, 2013, 11:37:18
Klopt denk ik wel wat AH zegt. Ik woon zelf op een steenworp afstand van Topklasser EVV uit Echt en ik merk eigenlijk dat die club helemaal niet leeft in de regio. Ondanks dat er tijdens wedstrijden van EVV slechts 300-350 toeschouwers gemiddeld zijn (prestaties zijn uitstekend) is er toch een groep sponsors die de club in de Topklasse houdt. Ik snap daar echt helemaal niets van. Waarom zou je als sponsor veel geld willen duwen in een Topklasser als er toch geen hond komt kijken en de media-aandacht echt nihil is ?!?
Voor mij is het allemaal een beetje gebakken lucht waar EVV mee bezig is. Zou me serieus helemaal niets verbazen als die vereniging over een jaar of 10 een paar klasses lager speelde. Bij buurman RIOS '31 die jarenlang boven hun stand hebben geleefd en die hierdoor samen met EVV toen nog hoofdklasse speelden heeft dit geresulteerd in maar liefst 4(!) degradaties op rij.

Heb sowieso het idee dat het amateurvoetbal in de regio Limburg niet zo heel erg leeft. Als ik midden-limburg bekijk dan zijn er eigenlijk vrij weinig clubs die er bovenuit steken i.i.g.

Achter EVV staat een grote sponsorgroep, die zullen niet ineens omvallen. Het is voor de lokale ondernemers een mooi platform om elkaar te ontmoeten. RIOS 31 was een eenmansverhaal van de toenmalige voorzitter die vooral een wrok had tov EVV.

Bier und Bratwurst

Heel erg jammer dat zo'n leuke club als Veendam ook alweer het loodje legt. Wanneer komt de K.N.V.B. nou eens met een semi-profcompetitie van de Jupiler League. Op deze manier kill je nog meer clubs!! Eeuwig zonde van deze prachtige club!!
Het ene stadion is het andere niet!

cafebac

Toen ik er drie jaar geleden was leek de club ook op sterven na dood maar nu is het helaas dan echt zo ver. Doodzonde dat er met de Langeleegte weer zo'n magische naam uit het Nederlandse voetbal verdwijnt.

Langemannetje

Citaat van: Terranova op jan 17, 2013, 11:37:18
Klopt denk ik wel wat AH zegt. Ik woon zelf op een steenworp afstand van Topklasser EVV uit Echt en ik merk eigenlijk dat die club helemaal niet leeft in de regio. Ondanks dat er tijdens wedstrijden van EVV slechts 300-350 toeschouwers gemiddeld zijn (prestaties zijn uitstekend) is er toch een groep sponsors die de club in de Topklasse houdt. Ik snap daar echt helemaal niets van. Waarom zou je als sponsor veel geld willen duwen in een Topklasser als er toch geen hond komt kijken en de media-aandacht echt nihil is ?!?
Beetje het FC Lienden verhaal. Een plaatselijke supermarkt en enkele andere sponsors die grof geld in de club pompen, een verzameling voetballers van ver buiten de regio waar de mensen uit Lienden vrij weinig mee hebben en op zondag nog geen 400 man langs de lijn. Ondanks behoorlijk wat media aandacht en, zeker dit seizoen, behoorlijke prestaties heeft Lienden blijkbaar ook geen bestaansrecht in de Topklasse zondag.
73 grounds in 14 verschillende landen

hgrm

Zoals bij Lienden is het ook bij veel eerstedivisionisten gegaan: een grote geldschieter en nog wat mensen die gaarne de portemonnee trekken, een bijeengeraapt elftal dat weinig binding met de streek heeft en weinig toeschouwers. Dat gaat goed zolang het (economisch) goed gaat.
Het verschil is echter dat clubs als Lienden, Argon enz. een zachte landing kunnen maken. Spelers hebben doorgaans geen lange contracten (als ze überhaupt al contracten hebben), accommodaties zijn simpel en kosten weinig, de club draait op vrijwilligers. Dus als de geldkraan dicht gaat, vertrekt het eerste elftal, degradeert de club een paar keer maar blijft de vereniging gezond.

Die mogelijkheid heeft een eerstedivisionist niet. Degraderen is er er niet bij, 16 profspelers (met een bijbehorend minimumloon) zijn verplicht, de organisatie moet aan licentie-eisen voldoen zodat er met betaalde krachten gewerkt moet worden en (zeker de moderne) stadions zijn duur, ook al komt er geen kip.
Een eerstedivisionist heeft dus nauwelijks mogelijkheden om een paar jaar 'op de spaarstand' te vegeteren en vervolgens weer omhoog te kruipen. Met als gevolg dat we de afgelopen jaren al 4 faillissementen hebben gehad, met uitzicht op meer.

Wat me wel opvalt, is dat de faillissementen in steeds tweetallen komen:

1982: Amersfoort en Vlaardingen
1992: Wageningen en Vlissingen
2011: Haarlem en RBC
2013: AGOVV en Veendam
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen