Het doen van de stichtende leden van de competitie

Gestart door TeeZee, sep 14, 2008, 12:00:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Onderstaand verhaaltje is verre van compleet, ik vraag aan iedereen om het aan te vullen om zo tot een complete lijst te komen. Het mooiste zou zijn om het een uitdaging te maken om al deze clubs (mits ze allemaal nog in een bepaalde vorm bestaan) eens te hoppen. Ik ben vooral op zoek naar de klasse/competitie waarin ze momenteel uitkomen, want je moet registreren op de knvb-site om alle informatie te mogen zien. Links naar de clubs zijn ook welkom. Ik hoop op respons...

De stichtende leden van de Nederlandse competitie

Officieel begon de Nederlandse competitie pas in het seizoen 1898/99, maar in de tien jaar ervoor was er ook al een officieuze landelijke competitie. Het eerste seizoen begon in 1888, tegelijkertijd met de Engelse competitie.

De zogenaamde kampioenscompetitie was in feite de enige klasse die er bestond en er participeerden alleen clubs uit het westen. Er deden 7 clubs mee: VV Concordia (Rotterdam), HFC (Haarlem), HVV (Den Haag), VVA (Amsterdam), RAP (Amsterdam), Olympia (Rotterdam) en Excelsior uit Haarlem.

In 2007 besloot de KNVB dat met terugwerkende kracht de eerste tien jaren officieel verklaard moesten worden. Dat betekende dat de eerste officieuze kampioen VV Concordia de eerste officiele kampioen werd. RAP werd tot dat moment altijd beschouwd als de eerste echte kampioen, daar die club eerste werd in het seizoen 1898/99.

VV Concordia fuseerde diverse malen en speelt momenteel onder de naam VOC in de...?

HFC is sinds het tachtigjarig bestaan in 1959 koniklijk verklaard en is tegenwoordig vooral van de uit 1923 stammende traditie om op nieuwjaarsdag tegen oud-internationals een wedstrijd te spelen. De Koninklijke HFC is de oudste voetbalclub van Nederland en komt uit in de ...?

HVV won tien landstitels (inclusief 2 in de voormalig officieuze periode voor 1898/99) en is daarmee naast de huidige top-3 PSV, Feyenoord en Ajax de enige club die een ster mag dragen op het shirt. De stokoude Haagse club, onderdeel van de Koninklijke HCVV (Cricket en Voetbal), speelt de wedstrijdjes in ...?

Het Amsterdamse RAP werd in totaal vijf keer landskampioen en zou net als VV Concordia enkele malen fuseren. De fusieclub bestaat nog steeds en noemt zichzelf Volharding RAP Amstels, kortweg V.R.A.

VVA?
Olympia Rotterdam?
Excelsior Haarlem?

Hugo

Met onderstaande link kan je van alle (?!?) Nederlandse amateurclubs bekijken in welke klasse ze spelen en ook het complete programma bekijken.

http://www.voetbalnederland.nl/

TeeZee

Dat is een mooie link, Hugo. Tank.

Het heeft er trouwens alle schijn van dat ook Olympia Rotterdam ooit opgegaan is in het Nederlandse Dagenham & Redbridge (d.w.z. een meervoudige fusieclub, D&R bestaat uit meer dan 4 clubs meen ik mij te herinneren uit het blote pannetje): VOC.

Sebastiaan_W

Koninklijke HFC speelt in de 2e of 3e klasse van de KNVB.

Joost

Citaat van: TeeZee op sep 14, 2008, 12:00:21
VVA?
Olympia Rotterdam?
Excelsior Haarlem?

Excelsior Haarlem: ontbonden in 1890

VVA: fuseerde in 1988 met De Spartaan tot V.V.A.Spartaan

Olympia Rotterdam:  fuseerde in 1891 met  rc&fc Concordia tot  R.C.& V.V.
R.C.& V.V: ontbonden in 1893

TeeZee

Ok, even een overzichtje.


clubhuidige naamhuidig (2008/2009) niveau
Excelsior Haarlemverdwenenn.v.t.
H.V.V.H.V.V.West-2 Zo 2C
H.F.C.Koninklijke H.F.C.West-1 Za 4D en West-1 Zo 2B
Olympia RotterdamV.O.C.West-2 Zo 3B
R.A.P.Volharding R.A.P. Amstelscricketclub, terrein Amsterdamse bos
V.V.A.V.V.A. SpartaanWest-1 Za 4C en West-1 Zo 4E
VV ConcoridaV.O.C.West-2 Zo 3B

Kortom, om alle stichtende leden te bezoeken moet je ook een cricketwedstrijd bezoeken. Mocht er ooit iemand gevallijk bij een van deze clubs geraken, dan zie ik graag foto's daarvan verschijnen in dit topic.

Bij de research kwam ik trouwens een prachtige website tegen over het amateurvoetbal: http://www.hollandsevelden.nl, met alle uitslagen en fixtures van het Nederlandse amateurvoetbal t/m de zesde klasse. Inclusief google-maps locaties, adressen, clubkleuren en websites. Prachtig prachtig. Waarschijnlijk bij velen al bekend, maar voor de zekerheid meld ik het hier nog maar even.

Joost

Ik vind www.voetbalnederland.nl een veel overzichtelijkere website. De google-earth kaartjes worden gegenereerd aan de hand van postcodes en kloppen al niet bij drie clubs die ik gechecked heb.

Een briljante site is deze: http://www.rsssf.com/nedfer/ned-allclubs-index.html