Hoofdmenu

Belgie uitgaan

Gestart door geraldando, feb 01, 2014, 19:39:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

geraldando

Ik weet dat het een beetje vreemd is wellicht voor velen maar ik vroeg mij als Hollander af hoe het uitgaan in België is. Welke steden/dorpen zijn echt de moeite waard. Mijn nieuwsgierigheid kwam namelijk voort uit het gegeven dat er veel op zaterdagavond in België wordt gespeeld en als je er dan toch bent je dan ook er een gezellige avond van kan maken.

En als ik dan mag aftrappen heb ik de vraag of Turnhout iets is. 
Favoriete ground: Bosuilstadion

wekke

Als je niets hebt met drugs zoals GHB, criminaliteit, vechtpartijen,... blijf dan weg uit Turnhout. Zelfs mijn collega's die er wonen (ik werk namelijk in Turnhout) mijden het uitgaansleven ginder.

Waar gaat je voorkeur naar uit? Elk dorp heeft wel zijn leuke kroegen. Voor discotheken heb je hier in de provincie Antwerpen onder andere Café d'Anvers (Antwerpen), Highstreet (Hoogstraten), Reflex (Westerlo), Millennium (Westerlo), ...

geraldando

Is het zo erg daar in Turnhout? Nooit geweten joh.

Mijn voorkeur gaat meer uit naar gezellige kroegen. Snap dat je die vindt in de steden maar ben ook benieuwd of er andere plaatsen zijn zoals wat je bijvoorbeeld van Westerlo of Hoogstraten aangeeft waar ook iets te doen is.
Favoriete ground: Bosuilstadion

FC_Emmen

Citaat van: geraldando op feb 02, 2014, 17:52:01
Is het zo erg daar in Turnhout? Nooit geweten joh.

Mijn voorkeur gaat meer uit naar gezellige kroegen. Snap dat je die vindt in de steden maar ben ook benieuwd of er andere plaatsen zijn zoals wat je bijvoorbeeld van Westerlo of Hoogstraten aangeeft waar ook iets te doen is.
Ik ben ooit in Leuven een avond wezen stappen. Zeer goed vermaakt.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

geraldando

Citaat van: FC_Emmen op feb 02, 2014, 19:04:48
Ik ben ooit in Leuven een avond wezen stappen. Zeer goed vermaakt.

Studentensteden zijn volgens mij altijd prima. Tenminste dat vind ik in NL dan het geval.

Valt er eigenlijk in de grensstreek veel te vinden qua gelegenheden?
Favoriete ground: Bosuilstadion

jona93

Je hebt de Versuz in Lier als ik mij niet vergis en de carré in willebroek langs de A12
laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12

wekke

#6
Citaat van: geraldando op feb 02, 2014, 17:52:01
Is het zo erg daar in Turnhout? Nooit geweten joh.

Mijn voorkeur gaat meer uit naar gezellige kroegen. Snap dat je die vindt in de steden maar ben ook benieuwd of er andere plaatsen zijn zoals wat je bijvoorbeeld van Westerlo of Hoogstraten aangeeft waar ook iets te doen is.

Blijkbaar wel. De grensstreek lijdt enorm onder de drugsproblematiek.

Ik woon zelf in Olen-centrum (gelegen tussen Herentals en Westerlo met daarboven Geel) en onze kleine dorpskern telt maar liefst 10 café's waarvan 't Oor mijn stamkroeg is. Ook de andere Olense dorpskernen hebben zo wel hun gezellige (dans)kroegen. In Onze-lieve-vrouw Olen is café 't Dorp de bekendste terwijl in st Jozef Olen vooral 'Het Plekijzer' de meest gekende is. Olen heeft verder nog tal bijkomende activiteiten. Het begint allemaal in het Pinksterweekend met op vrijdag en zaterdag het festival 'Gladiolen'. Op zondag zijn er ook nog optredens in de plaatselijke kroegen. Het eerste weekend van juli hebben we dan de Molen feesten met op vrijdag 'Daar bij die Molen' (een soort schlagerfestivalletje) en zaterdag 'Olen on the rocks' (coverbands). Het is eigenlijk de aftrap van het Olense zomerprogramma met oa. nog kleinkunst optredens, salsa namiddag, etc. In september volgt dan het 2e echte festival genaamd 'Olensfest'. Vanaf oktober starten we dan met het winterprogramma. Hier in het dorp zet men dan een spiegeltent waarin alle dagen wel iets te doen is. Gevarieerd van cabaret tot salsa over fuiven. Dat sluit men dan af met de Olense jaarmarkt op de eerste zondag na wapenstilstand. Tussendoor heb je dan nog verschillende fuiven en activiteiten van de twee jeugdbewegingen en jeugdhuizen. Bende alcoholisten, die Olenaars :D

En zo heeft elk dorp wel zijn paradepaartjes en gezellige (dans)kroegen. Herentals is veel van zijn pluimen verloren sinds de sluiting van 'ciné café', maar er zijn wel tal van fuiven te doen. Tongerlo heeft in april/mei dan weer zijn 'Tongelse dorpsfeesten', Zammel heeft met 'Tet's Café' een bekende kroeg, Herenthout heeft zijn carnaval weekends, Noorderwijk zijn vele jeugdbewegings fuiven, enzovoort enzovoort.


wekke

Citaat van: FC_Emmen op feb 02, 2014, 19:04:48
Ik ben ooit in Leuven een avond wezen stappen. Zeer goed vermaakt.

Leuven is dan ook dé studentenstad bij uitstak. Al klaagt men daar ook meer en meer van de overlast die dronken jongeren veroorzaken. Andere leuke studentensteden zijn Hasselt, Antwerpen en Gent. Ook het uitgaansleven in Luik begint meer en meer naam te maken.

Citaat van: jona93 op feb 02, 2014, 23:59:08
Je hebt de Versuz in Lier als ik mij niet vergis en de carré in willebroek langs de A12

Versuz is in Hasselt. Lier had vroeger discotheken Illusion en La Rocca, maar als ik me niet vergis hebben ze die allebei gesloten. Tegenwoordig wordt 'De Volmolen' meer naar voorgeschoven als de dansplaats van Lier.

AthleticHolanda

Citaat van: wekke op feb 03, 2014, 10:19:18
Blijkbaar wel. De grensstreek lijdt enorm onder de drugsproblematiek.

In welk opzicht is er drugsproblematiek, en waarom specifiek in de grensstreek? :-)

wekke

Citaat van: AthleticHolanda op feb 03, 2014, 19:19:59
In welk opzicht is er drugsproblematiek, en waarom specifiek in de grensstreek? :-)

Nederland heeft een slechte invloed op ons grensgebied ;-) Nee, er is in die regio een fikse stijging van oa. GHB verslaafden en bijkomende criminaliteit.

AthleticHolanda

Citaat van: wekke op feb 03, 2014, 19:23:38
Nederland heeft een slechte invloed op ons grensgebied ;-) Nee, er is in die regio een fikse stijging van oa. GHB verslaafden en bijkomende criminaliteit.

Aha, speciale reden daarvoor? Zoiets zou je toch meer in grotere steden verwachten, zoals Brussel en Charleroi bijvoorbeeld. Het Nederlandse softdrugsbeleid heeft er niets mee te maken?

wekke

Citaat van: AthleticHolanda op feb 03, 2014, 19:54:44
Aha, speciale reden daarvoor? Zoiets zou je toch meer in grotere steden verwachten, zoals Brussel en Charleroi bijvoorbeeld. Het Nederlandse softdrugsbeleid heeft er niets mee te maken?

Naar wat ik in de verschillende media lees, heeft drugs zoals GHB (vloeibare XTC) zijn oorsprong in Nederland. Door een strenger beleid daar verschuift het probleem zich nu meer en meer over onze landsgrenzen met Turnhout als grootste stad. Ik heb de indruk dat GHB nog niet volledig is doorgedrongen tot onze grote steden. Althans niet tot de grote problemen die het in Turnhout met zich meebrengt.

Beroepshalve merk ik wel verschillen tussen de verschillende steden. In Antwerpen kreeg ik veel te maken met dealers (vaak van Marokkaanse origine) van oa. softdrugs en cocaïne terwijl dat in Turnhout nauwelijks het geval was. In Turnhout kreeg ik dan weer veel te maken met Nederlanders die de cannabis of de planten invoerden. Het softdrugsbeleid in Nederland heeft dus, naar mijn indruk, wel gevolgen voor onze criminaliteitscijfers.

Anderzijds is Turnhout veel kleiner dan Brussel en Charleroi. Misschien dat de nadelen van drugsverslaafden daardoor sneller naar boven komen. Ook mijn eigen woon- en werkplaats heeft natuurlijk wel iets te maken met de informatie die je meekrijgt. Berichtgevingen over drugsproblematiek uit Turnhout krijg ik meer mee dan die uit Antwerpen, Brussel en Charleroi.

AthleticHolanda

Duidelijk! Bedankt voor de toelichting.

FCT1980

Het GHB probleem is in Nederland toch ook voornamelijk in Brabant? Misschien dat het die gehele regio is waar juist dat specifieke drugsprobleem zich voordoet. Gevaarlijk goedje dat GHB. Dit is overigens geen vloeibare XTC zoals werd verondersteld. Blijft er niet minder gevaarlijk om die rotzooi.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

cafebac

Volgens mij inderdaad vooral in Brabant dat GHB populair is. Voor de volledigheid; GeHaktBallen is een verdovingsdrug. Lekker wat in iemands drinken gooien en beroven/aanranden met die hap. Werkt ook zeer verslavend trouwens. Eenmaal 'aan de G' is het lastig in slaap komen zonder. En dan bedoel ik niet onze zachte G ;) Naar het schijnt is het zeer gemakkelijk en goedkoop thuis te maken met o.a. gootsteenontstopper.