Zo maar een dagje Wallonië

Gestart door hgrm, mrt 01, 2009, 16:30:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Voor de zaterdagavond stond een bezoekje aan Charleroi al gepland, toen ik met mijn grote bek zonodig moest zeggen dat ik "de zaterdag" (= van 9 tot 12 op leerlingen passen die de week ervoor stout zijn geweest) wel zou doen als het niet anders kon. Natuurlijk kon het niet anders en zat ik tot 12 uur in Amersfoort. Ik had geen zin om dan voor een paar uurtjes weer naar huis te reizen en om vervolgens naar Charleroi te rijden, dus, om een kort verhaal lang te maken: ik zocht nog een leuke fixture voor de zaterdagmiddag.

De Nederlandse zaterdagamateurs boden niks naar mijn smaak en Gladbach II - Dortmund II was niet haalbaar. Dus maar eens kijken in België. Doorgaans spelen bij onze zuiderburen 's zaterdags alleen jeugd, dames en lagere elftallen, maar zo af en toe vind je wat. Ik moest er lang voor zoeken, maar ik vond wat: RFC Aubel in de eerste provinciale Luik.

Aubel is een alleraardigst stadje in het Land van Hervé, net te zuiden van het Limburgse Mergelland. Vroeger hoorde het (evenals een aantal plaatsen in Nederlands Limburg) bij het graafschap Dalhem, dat in personele unie was verbonden met het hertogdom Brabant. Uiteindelijk werd het graafschap opgedeeld en kwam Aubel onder Franstalige invloed. Sprak de bevolking in de 17e en 18e eeuw nog Nederlands, rond 1900 was het plaatsje vrijwel geheel verfranst. Op het kerkhof naast de prachtige gotische kerk is dit goed te zien: de oude zerken hebben Nederlandse opschiften, de nieuwere Franse.



Het bezoek aan RFC Aubel was er één van het soort dat groundhoppen zo leuk maakt: vrijwel zonder voorbereiding naar België rijden en maar zien waar je terecht komt. De club heeft zelfs geen internetsite, dus ik wist niet eens zeker of de datum en aanvangstijd wel correct waren of dat er op de website van de Bond een foutje stond.

Via www.bsdb.be , de Belgian Soccer Database, ben ik er inmiddels achter gekomen dat Aubel diverse periodes in het nationale voetbal heeft gekend tussen 1972 en 1994. De periode tussen 1981 en 1994 was het succesvolst: in 1987 promoveerde Aubel naar de derde klasse en in 1989 werd de hoogste klassering bereikt in deze divisie: 5e. Twee jaar later degradeerde Aubel naar de vierde klasse en in 1994 volgde de gang in de provinciale klassen. Momenteel staat Aubel 6e op 16 punten van leider Bas-Oha. Rechtstreekse promotie zit er dus niet in, maar de eindronde kan nog bereikt worden.

Over tegenstander Etoile Elsautoise, een dorpje dat een kilometer of vijf verderop ligt, is helemaal geen informatie te vinden. De club heeft het dus nooit tot de nationale reeksen geschopt. Elsautoise staat derde met 7 punten en een wedstrijd meer dan Aubel. Het gaat dus niet alleen om een derby, maar ook om een subtopper die belangrijk kan zijn voor plaatsing voor de eindronde.

Het eerste wat opvalt als je langs het kassahuisje loopt, waar mannen van middelbare leeftijd el kussend begroeten, is het enorme hoogteverschil tussen de twee einden van het veld. Een meter of anderhalf à twee is het toch wel. De 'slope in the pitch' is ook duidelijk zichtbaar aan de reclameborden, die duidelijk in hoogte verspringen.





Aan het stadionnetje is te zien dat Aubel hoger gespeeld heeft dan de eerste provinciale. De twee lange zijden zijn over de gehele lengte voorzien van drie of vier treden betonnen terracing. Aan de ene kant is het middendeel overdekt door een dak dat is vastgebouwd aan de kantine. Een klein stukje van de tribune die zo is ontstaan, is voorzien van banken. Enkele zitplaatsen zijn zelfs voorzien van een schrijftafel voor de pers.





De overkant is voorzien van een modernere overkapping in het midden, waar ook de dugouts zich bevinden. Het bijzondere van het verder vrij eenvoudige bouwwerk is dat het niet alleen de toeschouwers op de staantribune van het hoofdveld, maar ook degenen die aan de andere kant staan te kijken naar het bijveld, een nat pak bespaart. Achter de goal is geen uitbouw, maar aan beide kanten staat wel een fraaie rij populieren.





De wedstrijd begon in een moordend tempo met kansjes over en weer. Beide keepers blonken uit met enkele prima reddingen. Naarmate de spelers vermoeider raakten, daalde het tempo en werden de kansen zeldzamer. Bij rust stond het nog 0-0, maar daar leek vlak na de pauze verandering in te komen. De klutsgoal van Elsautoise werd echter wegens buitenspel afgekeurd. Aan de andere kant lukte het wel: uit een corner kon bij de tweede paal worden ingekopt. Omdat Aubel even later slechts de paal raakte na een goede aanval, bleef het tot het einde spannend en was de ontlading groot toen het einde met 1-0 gehaald werd.



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

georgesv

leuk leuk leuk!
"Het bezoek aan RFC Aubel was er één van het soort dat groundhoppen zo leuk maakt: vrijwel zonder voorbereiding naar België rijden en maar zien waar je terecht komt. " > indd daar herken ik me ook in!!


niet dat ik wil mierenneuken, ;-) maar paar foutjes: Wallonië
www.bsdb.be
niet alleen de toeschouwers op de staantribune van het hoofdveld, maar ook degenen die aan de andere kant staan te kijken naar het bijveld, een nat pak bespaart. (?)



hgrm

Citaat van: georgesv op mrt 01, 2009, 21:25:46

niet dat ik wil mierenneuken, ;-) maar paar foutjes: Wallonië
www.bsdb.be
niet alleen de toeschouwers op de staantribune van het hoofdveld, maar ook degenen die aan de andere kant staan te kijken naar het bijveld, een nat pak bespaart. (?)

Fautjes zein verbetert
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

georgesv


HJanneman

Als 'voorwedstrijd' of toetje zou ik zoiets misschien aandurven(en dan met een 3e/4e klasser op zijn laagst), maar om er zomaar een dag op uit te gaan niet wetende wat daar aan te treffen(zeker in zulke lage reeksen), zou ik het niet snel kunnen.
Daarom is het des te leuker om af en toe zulke verhalen hier te lezen.
Ik ben erg benieuwd naar je vervolg, want Charleroi vind ik een prachtige club(mooi logo, mooi stadion, mooie shirts, en zelfs de grimmige/grauwe stad heeft wel iets wat interessant is).

hgrm

Voordat ik het verhaal van Charleroi neerpen, eerst een schaamteloze bekentenis: Pas gisteren, dinsdag, kwam ik er via de site van de KBVB achter dat niet Aubel maar Elsautoise met 1-0 heeft gewonnen. IK heb dus 90 minuten lang een hele andere wedstrijd gezien.....

Na het achteraf verwarrende bezoek aan Aubel, werd de reis vervolgd naar Charleroi. Charleroi is een vreemde stad. De stad zelf is klein, tot de gemeentelijke herindelingen van de jaren 70 had Charleroi slechts 36000 inwoners. De agglomeratie Charleroi is echter het grootste stedelijke gebied van Wallonië. Momenteel telt de stad (die dus bestaat uit het 'oude' Charleroi en een aantal er aan vast gegroeide voorsteden) zo'n 200000 inwoners en het stedelijke gebied nog veel meer.

Charleroi was tot de 17e eeuw een onbeduidend dorpje, Charnoy. In 1666 werd er een vesting gebouwd, die ter ere van de Spaanse koning Carlos II de naam Charleroi kreeg. Aanvankelijk was Charleroi vooral van strategisch belang, maar ten tijde van de industriële revolutie werd het een belangrijk centrum van mijnbouw en zware industrie. De elektrotechnische industrie van ACEC was in de jaren 50 bijvoorbeeld een geduchte concurrent van Philps.

Zoals ook in Luik, heeft de zware industrie het niet gered. Het zwart van de gezichten van de kompels maakten plaats voor doffe armoede en kleurloze toekomstperspectieven. In een poging er nog wat van te maken, begon de regering met een grootscheeps metroproject. Halverwege was het geld op en werd de bouw stilgelegd. Nog steeds is het systeem maar ten dele in dienst en ligt de rest er verlaten en gevandaliseerd bij.

Zoals in zo veel verarmde industriesteden is voetbal de uitlaatklep in Charleroi. Naast een reeks clubs in de lagere divisies kent Charleroi twee grote clubs: Olympic in tweede klasse en Sporting in eerste klasse. Olympic en het prachtige Stade de Neuville werd al eerder bezocht, vandaag was het de beurt aan Sporting. Vreemd genoeg spelen beide clubs in dezelfde kleurcombinatie: zwart-wit.

Sporting Charleroi, opgericht in 1904, is de trotse eigenaar van stamnummer 22. Al vanaf 1924 was Sporting in de nationale klassen vertegenwoordigd, maar het duurde tot 1947 voordat de zwartwitten hun debuut maakten in de hoogste afdeling. Sindsdien speelt de club voornamelijk in eerste klasse, met af en toe een uitstapje naar tweede. Het huidige verblijf in eerste duurt alweer sinds 1985. Het bestuur van Charleroi ziet zichzelf graag als een topclub, kampioenskandidaat zelfs, maar de realiteit is anders. Die realiteit heet middenmoot met af en toe een uitschieter naar boven.

Het Stade du Pays de Charleroi, vroeger bekend als Stade de Mambourg, dankt zijn bekendheid vooral aan het EK van 2000, toen hier onder andere de wedstrijd tussen Engeland en Duitsland werd bevochten, zowel op het veld als er naast. Voor die gelegenheid is het stadion grondig verbouwd. Om op een zeer beperkt stukje grond toch 30000 mensen een plaats te laten vinden, werd het stadion voorzien van zeer steile driedubbeldeks tribunes. De ruimtelijke beperking was terug te zien in de vreemde, afgeschuinde vorm van de verdiepingen.

Vanaf het begin was al duidelijk dat na het EK de bovenste verdiepingen weer gesloopt zouden worden en dat het dak naar beneden zou worden gebracht. De club heeft geen behoefte aan een stadion voor 30000 en de buurtbewoners wilden weer wat zon op hun balkons. Ondanks de kleinere vorm is het stadion nog steeds indrukwekken, evenals de vocale steun van de harde kern achter het doel.

De wedstrijd tegen Bergen is op papier een derby. De twee Waalse steden liggen nog geen half uur rijden van elkaar. Van derbysfeer was niet veel te merken. Slechts 7000 toeschouwers kwamen opdagen en de fans van Bergen lieten het helemaal afweten. Charleroi had geen kind aan Bergen en deed een goede zaak: de kloof met de degradatieplaatsen is nu wel geslagen. Bergen, daarentegen, staat reddeloos laatste. Middels spandoeken lieten de fans hun ongenoegen dan ook merken.











Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: hgrm op mrt 04, 2009, 23:14:03


Is dit model hoe het na de zomer gaat worden?  Ik zie een korte zijde zonder dak en van de voormalige triple-dekker (rechts) lijkt nog maar 1 ring over te zijn!?!

hgrm

Geen idee, er stond volgens mij ook geen bordje bij.
Misschien is het de situatie voordat het stadion werd uitgebreid voor het EK???
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Mar

Dit zal het stadion worden omdat er iets was met de buurtbewoners?

hgrm

Ik heb een PB gestuurd aan 8hugs8, die komt uit Charleroi, wellicht weet hij het.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: Mar op mrt 19, 2009, 21:26:11
Dit zal het stadion worden omdat er iets was met de buurtbewoners?
Dat zeg ik.

Citaat van: hgrm op mrt 19, 2009, 21:51:35
Ik heb een PB gestuurd aan 8hugs8, die komt uit Charleroi, wellicht weet hij het.
Ok, ik wacht in spanning af.

Hoe groot is zo'n model/maquette? Is wel een origineel souvenir.

hgrm

Citaat van: Hugo op mrt 20, 2009, 09:15:14

Hoe groot is zo'n model/maquette? Is wel een origineel souvenir.


Niet echt. Bij mij zou die niet in de kofferbak passen. En ik heb geen Smart. Ik gok 1 op 100 of zelfs nog iets groter, 't was een display van 2 bij 2 meter schat ik.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Het antwoord van 8Hugs8:

Citeer
I saw your pic but I can't understand what it should represent...
This is not the pre-Euro 2000 configuration as 3 new stands were built.Only the Main stand with business seats was still there.
I think after the neighbourood problems, 1 or 2 stands have to be destroyed.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen