Hoofdmenu

Amateurs 2012/13

Gestart door Sebastiaan_W, jul 16, 2012, 11:57:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ðe waan

Ik hoop dat het ooit nog eens zover komt dat de drie hoogste amateurniveaus samengevoegd gaan worden: 2x topklasse, 4x hoofdklasse, 8x eerste klasse. Daaronder wordt het voetbal toch "semi-recreatief".

Bier und Bratwurst

#46
Citaat van: ðe waan op nov 28, 2012, 11:57:53
Ik hoop dat het ooit nog eens zover komt dat de drie hoogste amateurniveaus samengevoegd gaan worden: 2x topklasse, 4x hoofdklasse, 8x eerste klasse. Daaronder wordt het voetbal toch "semi-recreatief".

Helemaal gelijk!  En op lager niveau een recreatieve competitie met clubs die maar voor de fun meedoen en toch geen stap hoger willen en het bier drinken belangrijker vinden dan de sportprestatie. En een competitie met clubs die echt prestatievoetbal en zo hoog mogelijk willen.
Het ene stadion is het andere niet!

AthleticHolanda

Alle amateurwedstrijden van komend weekend zijn afgelast i.v.m. met het overlijden van de grensrechter van Buitenboys.

Koploper07

Citaat van: AthleticHolanda op dec 04, 2012, 15:34:17
Alle amateurwedstrijden van komend weekend zijn afgelast i.v.m. met het overlijden van de grensrechter van Buitenboys.
En terecht! Het moet maar eens afgelopen zijn met alle agressie rond de voetbalvelden.

FC_Emmen

Goed gebaar maar of je het probleem er echt mee oplost betwijfel ik.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Joost

Citaat van: Koploper07 op dec 04, 2012, 16:05:10
En terecht! Het moet maar eens afgelopen zijn met alle agressie rond de voetbalvelden.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens omdat je er niets mee oplost.

Daarnaast creeer je er op dit moment nogal wat problemen mee kalendertechnisch gezien, zeker bij het jeugdvoetbal waar na de winter de poules opnieuw ingedeeld moeten worden. Die teams moeten nu midden in de week in gaan halen...

Nort

Misschien mag ik het niet zeggen, maar ik vind het echt een belachelijke actie.
Het enige wat je hier mee bereikt is dat de media tevreden gesteld wordt!

Wil je echt een punt maken las dan het gehele voetbal af (amateur + betaald), maar daar is de Knvb weer te laf voor!

Koploper07

Citaat van: Joost op dec 04, 2012, 16:44:37
Daar ben ik het niet helemaal mee eens omdat je er niets mee oplost.

Daarnaast creeer je er op dit moment nogal wat problemen mee kalendertechnisch gezien, zeker bij het jeugdvoetbal waar na de winter de poules opnieuw ingedeeld moeten worden. Die teams moeten nu midden in de week in gaan halen...
Je lost er helaas niks mee op. Maar het is wel goed er eindelijk eens bij stil gestaan wordt.

Wat het inhalen betreft. Ik denk dat de meeste jeugdwedstrijden dit weekend toch waren afgelast ivm het weer. De KNVB laat meestal wel wat ruimte over in hun kalender om in te halen.

Joost

Citaat van: nort op dec 04, 2012, 19:13:31
Misschien mag ik het niet zeggen, maar ik vind het echt een belachelijke actie.
Het enige wat je hier mee bereikt is dat de media tevreden gesteld wordt!

Wil je echt een punt maken las dan het gehele voetbal af (amateur + betaald), maar daar is de Knvb weer te laf voor!

Volkomen mee eens.

Mocht je iets willen bereiken dan moet je dat doen van bovenaf. Zorg ervoor dat in het betaald voetbal het betwisten van een arbitrale beslissing niet meer zo opzichtig wordt aangevochten. Schaf daarnaast clubgrensrechters in het amateurvoetbal gewoon af want hoe je het ook draait, die mensen zorgen er deels voor dat er een hoop agressie is.


hgrm

Inderdaad een belachelijke actie. De KNVB lijkt in al die jaren nog niks geleerd te hebben. Weer wordt een actie die toe te schrijven is aan een stel gestoorden afgewenteld op een grote groep die er part nog deel aan heeft. Wat dat betreft heeft het veel weg van de manier waarop de KNVB het supportersgeweld probeert op te lossen.

Laten we er eens rationeel naar kijken:

Er worden wekelijks meer dan 30000 (dertigduizend!) wedstrijden gespeeld. Die wedstrijden staan niet op zich, maar maken deel uit van de samenleving die we met z'n allen vormen. Het is dus niet vreemd dat de omgangsvormen op het voetbalveld onder druk staan zoals overal in de samenleving.

Nu gebeurt het een keer dat het echt fout gaat. Net als vorig jaar toen een speler van Sporting Noord een supporter van OSV (naar later bleek) dodelijk verwondde. Het is voetbal, de media duikt erop en de KNVB-top schiet in de paniek. En handelt navenant.

Veel vaker dan op het voetbalveld vallen er zwaar gewonden of doden in het uitgaansleven. Bij mijn weten is er nog niemand op het idee gekomen om na een geval van zinloos geweld in de kroeg een weekend lang alle café's te sluiten. En als iemand wel zoiets zou voorstellen, zou het halve land in opstand komen. Dit voorbeeld geeft enerzijds aan hoe idioot deze actie van de KNVB is en anderzijds welk beeld er dankzij de media van "het voetbal" is ontstaan.


Wat moet er dan wel gebeuren? Er zou eens een grondig onderzoek naar het pedagogisch klimaat in Nederland moeten worden gehouden. Ik kan nu al voorspellen dat dit niet gebeurt omdat de resultaten hiervan niet passen in het beeld van de maakbare samenleving zoals dat van links tot rechts in de Nederlandse politiek bestaat. Om een schot voor de boeg te geven:

1) Het is voor de ontwikkeling van kinderen essentieel dat ze aandacht krijgen van hun ouders.
Kinderen die vanaf 2 maanden naar de opvang gaan, vervolgens via de peuterspeelzaal bij de naschoolse opvang worden gedumpt en in het weekend bij de sportclub ontbreekt het aan de nodige rust in een vertrouwde omgeving met vertrouwde mensen om zich heen. De meesten zullen het wel overleven, maar mij maak je het niet wijs dat de enorme hoeveelheden ADD'ers, ADHD'ers, ODD'ers en PDD-NOS'ers die er tegenwoordig rondlopen, hier los van staan.

2) Kinderen zijn onaantastbaar.
Misschien uit schuldgevoel vanwege het eerste punt, misschien omdat we het in Nederland met z'n allen ontzettend rijk hebben, misschien omdat de meeste stellen er maar één of twee hebben, kinderen worden ontzettend verwend. Dat gaat zo ver dat veel ouders er tegenwoordig van overtuigd zijn dat hun kind onaantastbaar is en dat het nooit aan het kind ligt. Als het op school niet lukt, dan ligt het aan de school, als een docent een kind bestraft, ligt het aan de docent en als een kind een overtreding maakt, ligt het aan de scheidsrechter. Hiermee ondergraven ouders het gezag van docenten, scheidsrechters en anderen die aangesteld zijn om kinderen te (bege)leiden. Als ik vroeger thuis kwam met een verhaal dat ik op school straf had gehad, dan zeiden m'n ouders dat ik het verdiend zou hebben en kreeg ik er nog een straf overheen. Daar hoef je tegenwoordig niet meer om te komen.

3) Regels gelden alleen voor anderen.
Aan de ene kant wordt er in Nederland geroepen dat criminelen harder en harder aangepakt moeten worden, aan de andere kant schreeuwen dezelfde figuren moord en brand als ze zelf eens iets doen wat niet mag. Zie de non-discussie over de A2 en de daar opgelopen snelheidsboetes. Het is niet vreemd dat deze dubbele moraal van volwassenen overslaat op de kinderen.

4) Nederlandse Tolerantie.
Nederland noemt zich graag een tolerant land. Dat is één van de grootste fabels die er is. Veel Nederlanders zijn niet tolerant, maar zijn onverschillig. Veel Nederlands zijn niet geïnteresseerd in mensen met andere culturen, opvattingen en meningen, maar tolereren ze slechts. En zodra men in elkaars vaarwater komt (bijvoorbeeld economisch, zoals in deze crisistijd) dan slaat het gedogen al snel om in vijandigheid en discriminatie. Dat dit de sfeer in de kroeg en op het voetbalveld niet ten goede komt, is evident.

Natuurlijk geldt bovenstaande niet voor alle Nederlanders, verre van. En natuurlijk is Nederland nog steeds een fantastisch land om in te wonen, zeker vergeleken met pak 'm beet Oekraïne, Soedan, Colombia of Syrië. Het zijn echter wel bedreigingen voor onze samenleving.

Geen van deze vier punten heeft direct met voetbal te maken maar het voetbal heeft wel met deze vier punten te maken. In plaats van met de wolven mee te huilen en de zwelgen in de ultieme daad van symboolpolitiek waartoe de KNVB zich nu verlaagt, zou de KNVB zich moeten realiseren in welke verschrikkelijk sterke positie het voetbal zich bevindt om een verschil te maken. Bij geen enkele andere organisatie zijn zoveel kinderen aangesloten.

Het mogen voetballen (in tegenstelling tot het naar school moeten) kan als een prima stok achter de deur dienen om kinderen weer normen en waarden bij te brengen: je voetbal op onze manier of je voetbalt niet.

Zoals uit het bovenstaande al blijkt, begint het opvoeden van kinderen met het opvoeden van volwassenen. Concrete maatregelen zouden kunnen zijn:

1) Voetbalclubs zijn geen dumpplaatsen van kinderen. Ouders zouden verplicht moeten worden om mee te helpen en regelmatig aanwezig te zijn als hun kind voetbalt.

2): Voetbalclubs moeten respect voor scheidsrechters (en tegenstanders) uitdragen. De Bond moet alerter zijn op signalen van vervelende sfeer en hier op sturen voordat er concrete incidenten plaatsvinden. Hierbij hoort ook de eerlijkheid van clubgrensrechters en -scheidsrechters: De KNVB heeft genoeg middelen om te controleren en bij te sturen.

3): Er moet hard worden opgetreden tegen ouders die zich op een negatieve manier doen gelden vanaf de kant. Desnoods: zolang de ouder zich niet gedraagt, mag het kind niet voetballen.

4): Jeugdtrainers moeten worden opgeleid enerzijds om zich correct te gedragen en zich bewust te zijn van hun voorbeeldfunctie, anderzijds om kinderen te herkennen die te maken hebben met agressie-stoornissen en om hier mee om te gaan.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Koning Kriel

Op een aantal details na ben ik het volledig met je eens hgrm.

Nort


Sebastiaan_W

Citaat van: hgrm op dec 04, 2012, 22:56:22

1) Het is voor de ontwikkeling van kinderen essentieel dat ze aandacht krijgen van hun ouders. Kinderen die vanaf 2 maanden naar de opvang gaan, vervolgens via de peuterspeelzaal bij de naschoolse opvang worden gedumpt en in het weekend bij de sportclub ontbreekt het aan de nodige rust in een vertrouwde omgeving met vertrouwde mensen om zich heen. De meesten zullen het wel overleven, maar mij maak je het niet wijs dat de enorme hoeveelheden ADD'ers, ADHD'ers, ODD'ers en PDD-NOS'ers die er tegenwoordig rondlopen, hier los van staan.

Op een aantal punten kan ik me best vinden in je verhaal, maar bovenstaande vind ik echt onzin. Ik kijk het even vanuit ons gezin, maar ons dochtertje ging ook met 3 maanden naar de opvang en als ze naar de kleuterschool gaat zal ze ook naar de naschoolse opvang gaan. Is dit dumpen? Nee, absoluut niet.

Wij wilden heel graag kinderen en wij hebben het geluk dat dit is geluk(heden ten dagen is dit niet vanzelfsprekend). Om rond te komen moeten wij beide werken, ik full-time en mijn vrouw part-time. Ons dochtertje gaat max. 2,5 dag in de week naar de opvang. De andere dagen is ze bij ons, bij mijn vrouw of bij mij in haar vertrouwde omgeving.

Voor kinderen onder de 4 is het helemaal niet slecht als ze naar de peuterspeelzaal(deze was er 35 jaar terug ook al) of naar de kinderopvang gaan. Op kleuterscholen merken ze absoluut het verschil als kinderen naar de opvang zijn geweest of 4 jaar bij hun ouders thuis hebben vertoefd. Bijna altijd hebben de kinderen die thuis hebben vertoefd een achterstand. In tegenstelling tot thuis leren ze op de opvange toch een aantal dingen die belangrijk zijn.

Dus bovenstaand punt vind ik onzin. Dat er ouders zijn die kinderen voor de 'show' hebben dat geloof ik wel.

De Belgische Scheisdsrechterbaas Jeurissen had het bij het juiste eind. Hij gaf aan dat dit niet een probleem is op en rond de voetbalvelden, maar een maatschappelijk probleem en niet alleen in Nederland.

spons

Citaat van: hgrm op dec 04, 2012, 22:56:22
Wat moet er dan wel gebeuren? .............

Onze wereldverbeteraar weet hoe het op te lossen, regel ook gelijk de problemen in Syrie en de rest van het midden oosten even :-)
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Hugo

Citaat van: spons op dec 05, 2012, 14:16:10
Onze wereldverbeteraar weet hoe het op te lossen, regel ook gelijk de problemen in Syrie en de rest van het midden oosten even :-)

Beetje sneue en overbodige opmerking dit. Zijn geen zaken die we "even" oplossen dat snap hgrm ook wel.