Vragen over België

Gestart door 8hugs8, jun 22, 2008, 19:05:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

tomv

Citaat van: voetbalfan op okt 21, 2015, 16:06:58
Hangt een beetje van jouw wensen en verwachtingen af. Stadiontechnisch is Geel de moeite voor een tweedeklasser maar verwacht geen stormloop ondanks dat het een derby is. Dessel heeft niet zo veel fans en al zeker geen fanatieke, Geel trekt wel wat volk maar ze bezien Dessel niet echt als een rivaal dus dat zal voor deze wedstrijd wel meevallen. Toeschouwersaantal zal wel bovengemiddeld zijn.
Dat idee had ik al. Ik wacht wel even af wat de dag me brengt.

syntric

Vraag over de Belgische provinciale bekercompetities: het valt me op dat ik jaar in jaar uit het programma hiervan makkelijk terugvind op de website van de KBVB... behalve van de provincie Limburg. Hebben die geen bekercompetitie of hoe zit dat? iemand die dit weet?
Groundhopper for life :-)

Joost

Citaat van: syntric op nov 04, 2015, 23:49:31
Vraag over de Belgische provinciale bekercompetities: het valt me op dat ik jaar in jaar uit het programma hiervan makkelijk terugvind op de website van de KBVB... behalve van de provincie Limburg. Hebben die geen bekercompetitie of hoe zit dat? iemand die dit weet?

Limburg heeft geen Provinciale beker van slechts gewestelijke bekers. Tussen de bovenste 2 of 4 ploegen per gewest wordt een soort van finale gespeeld. Vaak pas kort tevoren bekend gemaakt.

syntric

Groundhopper for life :-)

Mar

Citaat van: syntric op nov 05, 2015, 09:33:23
Bedankt!

Op de volgende link vind je een beetje meer informatie terug: http://www.vbal4.be/b31.htm

Joost

Citaat van: Mar op nov 05, 2015, 09:54:04
Op de volgende link vind je een beetje meer informatie terug: http://www.vbal4.be/b31.htm

Ik heb Frans daar een klein beetje mee geholpen.
Samen zijn we achter de modaliteiten van de gewesten aangegaan maar vooralsnog zonder veel succes.

Voetbalman

Uitgenodigd door de initiatiefnemers 'GeelZwart' om de bijeenkomsten bij te wonen. Vandaag nummer twee, met (internationale) gastsprekers van o.a. Supporters Direct, Swansea en Act As One van Antwerp. Benieuwd of er al concretere plannen zijn. Sowieso een leuk project om volgen.

Artikel vandaag op Voetbal België (http://www.voetbalbelgie.be/nl/article.php?id=101654)

SUPPORTERSPARTICIPATIE BIJ LIERSE?

Tweedeklasser Lierse kwam in oktober 2007 in handen van de Egyptische groep Wadi Degla, met Maged Samy als boegbeeld. Financiële zorgen, een komen en gaan van spelers en medewerkers, een degradatie naar tweede klasse. De vzw GeelZwart wil werk maken van supportersparticipatie.

Op een open supportersavond laat GeelZwart een aantal experts en ervaringsdeskundigen uit binnen- en buitenland aan het woord.

Ben Shave is aanwezig namens Supporters Direct (SD). Deze Engelse NGO ontstond in 2000 en wordt gesteund door zowel de Engelse Football Association (FA) als de UEFA. SD ijvert voor democratische supportersinspraak in het beleid van voetbalclubs en officiële voetbalinstanties. Zij verenigen supportersgroepen in binnen- en buitenland en helpen hen bij het op poten zetten van eigen participatieprojecten.   

SD wordt vergezeld door Alan Lewis van Swansea City Supporters Trust. In 2001 bevond Swansea City zich met meer dan 800.000 pond schulden in de Engelse vierde klasse. De supporters slaagden erin de club in handen te krijgen. Tien jaar later promoveerde Swansea City naar de Premier League. In 2013 won het de League Cup.   

Bart Van de Venster is ad-interim voorzitter van Act As One. Een groep gedreven Antwerpfans richtte in 2014 een eigen vzw op. Hun doel: aan crowdfunding doen en streven naar inspraak van fans in het beleid van Antwerp FC

GeelZwart ontstond in 2011 als een online fanforum. In 2013 werd GeelZwart gesprekspartner van K. Lierse S.K. . Samen met het Supportersverbond van Lierse en sfeergroep Yellow Black's Army, sloten GeelZwart en Lierse een supporterscharter waarin de cruciale clubwaarden werden verankerd. Na de 'coup' van Maged Samy in januari 2015 werd dit overleg gestaakt. De gebeurtenissen stonden haaks op alles waar GeelZwart al vier jaar naar streefde. 

Sindsdien vaart GeelZwart resoluut een eigen koers. De omvorming van feitelijke vereniging naar vzw is bijna afgerond. GeelZwart wil supporters van K. Lierse S.K. verenigen, streven naar supportersparticipatie binnen Lierse, Lierse als traditieclub bewaken en de band tussen alle stakeholders versterken. Via leden- en fondsenwerving wil GeelZwart in de toekomst een participatie in Lierse verwerven. Welke scenario's zijn daarbij mogelijk? Dat is de volgende stap in het proces.

wekke

Ben je naar die bijeenkomst geweest? Ik volg het hele Geel-Zwart verhaal niet echt.

Voetbalman

Citaat van: wekke op nov 13, 2015, 01:17:22
Ben je naar die bijeenkomst geweest? Ik volg het hele Geel-Zwart verhaal niet echt.

Inderdaad. Eerste keer op uitnodiging, nu uit interesse. Leuk verhaal om van bij de start te kunnen volgen, en zeker de gastsprekers van Swansea, Act As One en Supporters Direct waren interessant. Voor de rest blijft het allemaal nog wat hangen in de beginfase, wat niet onlogisch is. GeelZwart is nu officieel een vzw geworden, en werkt naarstig voort aan een volgende meeting in januari of februari en de verdere uitbouw van de organisatie.

Zij gaan uit van een post Wadi Degla tijdperk, en willen tegen dan klaar staan om op dat moment de puinhoop te meten en te ageren. In welke vorm, dat kan uiteraard pas op dat moment blijken.

Interessant wel hoor, wekke.

wekke

Er ligt dus nog geen concreet plan op tafel? Ik vraag me vaak af hoe het nu verder moet. Ik weet ook niet of ik me zou kunnen engageren in plannen zoals bij Beerschot en RWDM. Enerzijds heeft het wel iets om terug te kunnen bouwen en weer massaal met die hechte groep terug naar een club te gaan. Langs de andere kant zijn dergelijke projecten zo nep als het maar kan zijn, leren ze nooit uit hun fouten door de te hoge ambities en zijn het net een bende bloedzuigers die een kleine club naar de verdoemenis helpen:

Joost

Citaat van: wekke op nov 13, 2015, 10:58:36
Er ligt dus nog geen concreet plan op tafel? Ik vraag me vaak af hoe het nu verder moet. Ik weet ook niet of ik me zou kunnen engageren in plannen zoals bij Beerschot en RWDM. Enerzijds heeft het wel iets om terug te kunnen bouwen en weer massaal met die hechte groep terug naar een club te gaan. Langs de andere kant zijn dergelijke projecten zo nep als het maar kan zijn, leren ze nooit uit hun fouten door de te hoge ambities en zijn het net een bende bloedzuigers die een kleine club naar de verdoemenis helpen:

Het hele Belgische voetbal is toch een grote franchise geworden? Mij lijkt me de ziel van de club belangrijker tegenwoordig. Zouden ze er in Beerschot echt mee zitten dat ze nu onder een ander stamnummer spelen?

wekke

#311
Nee, zij zitten er niet om in. Maar de manier waarop ze nu bezig zijn, vraag ik me af of ze zich niet recht terug het faillissement aan het injagen zijn. In plaats van gestaag te bouwen, kopen ze een dikke ploeg die veel te veel centen kost. Of neem nu RWDM. Bico van WS Bruxelles is een eikel, maar met die hele stadionkwestie geef ik hem groot gelijk. Wie is RWDM om zo maar eigendom toe te eigenen dat niet van hen is. Ze gooien daar dan de traditie tegenaan, maar die nieuwe club heeft geen tradities. Het zijn rondtrekkende supporters die er maar niet inslagen om een stabiele club op te bouwen.

Het is allemaal dubbel en er zijn veel pro én contra punten.

Joost

Citaat van: wekke op nov 13, 2015, 11:11:35
Nee, zij zitten er niet om in. Maar de manier waarop ze nu bezig zijn, vraag ik me af of ze zich niet recht terug het faillissement aan het injagen zijn. In plaats van gestaag te bouwen, kopen ze een dikke ploeg die veel te veel centen kost. Of neem nu RWDM. Bico van WS Bruxelles is een eikel, maar met die hele stadionkwestie geef ik hem groot gelijk. Wie is RWDM om zo maar eigendom toe te eigenen dat niet van hen is. Ze gooien daar dan de traditie tegenaan, maar die nieuwe club heeft geen tradities. Het zijn rondtrekkende supporters die er maar niet inslagen om een stabiele club op te bouwen.

Het is allemaal dubbel en er zijn veel pro én contra punten.

Die details omtrent FCOB Wilrijk ken ik niet goed maar je zou toch zeggen dat ze daar beter moeten weten.

Mocht Lierse werkelijk op de fles gaan door het hele Wadi Degla verhaal dan is dat niet iets waarin de supporters veel invloed in hebben gehad. Lier is van oudsher wel een vereniging die met normaal beleid een plekje in de profklassen moet kunnen behouden.

Ik zou dus niet alleen kijken naar de verhalen waar het misgaat maar ook naar de goede verhalen. Denk aan je vrienden in Mechelen. Die zijn dan wel niet vanaf 0 begonnen maar hebben wel hun vereniging opnieuw opgebouwd. En denk ook aan Beveren. Daar was na het Ivorianen debacle weinig meer over van de club. Die is toch weer aardig opgebouwd onder een nieuw stamnummer. Of Geel, Waregem, Ingelmunster.

Wanneer supporters de vereniging heroprichten met een nieuw stamnummer en dat doen door een overbodig stamnummer op te kopen is de kans levensgroot dat die nieuwe club de sympathie van de lokalen gaat krijgen.


KRCM1904

Citaat van: Freebird op nov 13, 2015, 10:09:45
Inderdaad. Eerste keer op uitnodiging, nu uit interesse. Leuk verhaal om van bij de start te kunnen volgen, en zeker de gastsprekers van Swansea, Act As One en Supporters Direct waren interessant. Voor de rest blijft het allemaal nog wat hangen in de beginfase, wat niet onlogisch is. GeelZwart is nu officieel een vzw geworden, en werkt naarstig voort aan een volgende meeting in januari of februari en de verdere uitbouw van de organisatie.

Zij gaan uit van een post Wadi Degla tijdperk, en willen tegen dan klaar staan om op dat moment de puinhoop te meten en te ageren. In welke vorm, dat kan uiteraard pas op dat moment blijken.

Interessant wel hoor, wekke.

Ik zag er net een korte reportage over op een locale tv-zender.

http://rtv.be/artikels/supporters-lierse-willen-club-zelf-handen-nemen-a18198
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)