Vragen over België

Gestart door 8hugs8, jun 22, 2008, 19:05:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Finniemc

Van zolang als ik Boussu (in al zijn gedaantes) ken spelen ze al in het Stade Vedette. Ik zal straks eens mijn gidsen uit het begin van de jaren 80 uitpluizen.

georgesv

hieronder een leuk stuk reportage uit een stuk van SportVoetbal Magazine:

Doordeweeks kun je er een kat zich in de middagzon zien koesteren, midden op straat, op het warme deksel van het riool. De medewerkers van Boussu Dour drinken dan rode wijn bij hun pasta en onder de tribune klinkt muziek uit de transistorradio van een paar werklui.
Maar toen Royal Boussu Dour Borinage ("Eirbeedeebee") twee weken eerder op zondagmiddag de derby tegen Bergen speelde, stonden de straten rondom het kleine stadion vol autocars en aan de aardewegeltjes dromden toeschouwers samen. Bienvenue dans l'enfer du Borinage, viel op een spandoek aan de hoofdtribune te lezen. Eigenlijk eerder een waakvlammetje in vergelijking met het inferno van pakweg Standard, maar daarom niet minder gemeend. Teddy Chevalier van Zulte Waregem gaf de aftrap. Hij is net als Mohamed Dahmane een oud-speler van Boussu Dour en van Franse origine. Zeven basisspelers van RBDB waren tegen Bergen trouwens Fransen. En dan hebben we de voorzitter, een Franse groothandelaar in ijzer, nog niet vernoemd. Die liet zich opmerken door een handgemeen met Bergendoelman Tristan Peersman en door na de 2-1-overwinning het veld op te lopen en tot tweemaal toe een karatekick à la Louis van Gaal ten beste te geven om vervolgens als een uitgelaten puber te dansen. Bergen, de titelfavoriet van velen, was door Boussu Dour zo goed als definitief uit koers geslagen.
Boussu Dour doet het sportief uitstekend in zijn eerste seizoen in tweede klasse en dat kon de club, met de eindronde die even binnen handbereik leek, wel eens in de problemen brengen, want een licentie voor eerste (en de eindronde) vroeg de club niet aan.
Naar een verklaring voor het sportieve succes moet Alain Battard niet lang zoeken. "In 1984 haalde Boussu Dour – toen nog als Francs Borains – de halve finale van de Belgische beker", zegt hij. "Zonder veel grote spelers, maar vooral op wilskracht. Die mentaliteit hebben we hier nu weergevonden. Vechten voor elke bal. A la Flamande, zoals men zegt. Om een voorbeeld te geven: Jean Mbessa scoort vier matchen op rij en geeft in de wedstrijden daarna een paar assists, maar laat zich vervolgens te veel gaan, dus hij vliegt ondanks zijn statistieken naar de reserven. Die discipline, die inzet die wij als familiale club vragen, dat is een van de factoren in ons succes."
Battard, voormalig international in het zaalvoetbal, werkt als sport- en communicatieverantwoordelijke voor de gemeente Dour, schrijft columns voor de regionale bladen La Province en het Franse La Voix du Nord en is algemeen manager van Boussu Dour. De wedstrijd tegen Bergen zag Battard aan de zijde van Mogi Bayat, van de Charleroifamilie. "Charleroi en Standard zijn onze enige Waalse clubs in eerste klasse," zegt Battard, "de rest zit allemaal in tweede. Maar als er niks verandert, is er straks geen Franstalig voetbal meer in tweede klasse."
Vooral het gebrek aan inkomsten uit tv-rechten – de uitzendingen op Exqi leveren niks op – is menig tweedeklasser een steen op de maag. Boussu Dour mag zich dan nog gelukkig prijzen met zijn voorzitter André Arbonnier. De welstellende zakenman trok de aandacht toen hij onder andere Frans international Didier Six op het eind van zijn carrière naar het bescheiden Quiévrechain, net over de Franse grens, haalde. Toen hij later sponsor van Boussu Dour werd, betaalde hij een bedrag in een orde van grootte die ze er niet gewend waren. De toenmalige voorzitter liet prompt zijn stoel over. Nu, zo wordt gesuggereerd, is hij bezig om een belangrijke sponsor van Lens warm te maken voor de club.
Op een grotere supportersschare blijft het ondanks de goede resultaten evenwel wachten. "Dat is de donkere vlek op het seizoen, dat de publieke belangstelling teleurstelt", zegt Battard. "We doen nochtans veel moeite om te communiceren met campagnes op de radio, de regionale televisie, in kranten, met affiches. Maar de mentaliteit hier is een beetje laks. Men wacht. Supportersclubs hebben bijvoorbeeld moeite om het busvervoer te organiseren. Ik heb hen het principe uitgelegd: je bestelt een bus en dan probeer je die vol te krijgen met mensen. Ik heb het hen voorgedaan door zelf een bus te huren. Als ze winst konden maken, was het voor hun eigen kas; als ze verlies maakten, paste ik het verschil bij. Maar daarna doen ze dus het omgekeerde: ze vragen mensen of ze willen meerijden en dan zoeken ze een bus. Maar als je geen objectief hebt, dan mis je die extra motivatie. Elke supportersclub wacht af tot de ander iets onderneemt. Ze missen een beetje de zin voor initiatief. We zitten hier midden tussen twee regio's: les hauts pays, een landelijke zone waar buitenverblijven worden gebouwd omdat er veel groen is, en de Borinage met de oude mijnsteden, een meer geïndustrialiseerde streek. Boussu Dour kan daardoor putten uit 200.000 inwoners, van Bergen tot in Quiévrechain en Valenciennes. Konden we daar zelfs maar één procent van naar het stadion lokken, het volstond om te overleven."
Geen geld, geen mirakels
Boussu Dour tegen Bergen was de wedstrijd van het jaar in de Borinage, want beide ploegen liggen amper twintig kilometer van elkaar. Jean-Claude Stocman, voorzitter van Doornik, overschouwde de partij van op de hoogste rij in de tribune. "Voor Boussu Dour was dit de beste recette van het seizoen", zegt hij. "Maar een club als Aalst bijvoorbeeld haalt dit in derde klasse geregeld. Het probleem is: wij zijn geen terre de football." In Doornik ervaart hij hetzelfde. We liggen dicht bij Lille, Lens,... En Moeskroen is verdwenen, maar desondanks hebben we daardoor maar weinig verandering gezien bij ons. Spelers hebben we wel bij gekregen, meer dan supporters. (lacht) Vorig jaar speelden we de eindronde tegen Antwerp: 200 toeschouwers. Terwijl we wel met 33 bussen naar Anderlecht zijn gereden voor de beker. We gaan op den duur, denk ik, de toeschouwers gratis binnen moeten laten. Ha ja, waarom staat er veel volk naar de koers te kijken? Als ze zouden moeten betalen, kwam daar ook minder volk, hoor. Allez, die match op Boussu Dour: van zodra het afgelopen was, was iedereen weg. Tien jaar geleden zouden ze tot 's nachts gefeest hebben. Men doet van buitenaf alles om supporters te ontmoedigen: ze worden gecontroleerd en moeten zich aan regels houden alsof ze het vliegtuig op moeten."
In Doornik, veertig kilometer van Dour, vissen ze in dezelfde vijver: een tiental Fransen spelen er. Een fusie met Moeskroen had Doornik groter kunnen maken. "Dat was hét moment, maar het is niet gelukt, dus de supporters van Moeskroen zijn nu naar Lens, Lille of Kortrijk vertrokken."
Hijzelf had wel oren naar een fusie. In geval Doornik de eindronde zou spelen, had de voorzitter het akkoord van Moeskroen nodig om zeker bij promotie hun stadion te kunnen gebruiken. "Dus ik kon hun aanbod niet afslaan. Mijn ideeën kunnen niet dezelfde zijn als die van de massa: een patron moet een patron blijven. Het had een verstandshuwelijk kunnen worden, terwijl het nu te lang gaat duren voor Péruwelz en Moeskroen weer in eerste geraken. Hun supporters gaan een andere club kiezen. Met Doornik had het sneller kunnen gaan. 85 à 90 procent van het bestuur was het eens met een fusie als we in Doornik konden spelen, maar ons stadion is niet klaar voor eerste klasse en dat van Moeskroen wel. Ooit zal de club, niet ik persoonlijk, daar spijt van hebben."
Ondertussen blijven les Sang et Or te klein voor een tafelkleed, te groot voor een servet.
"Zonder geld zijn er geen mirakels. Ik heb al mirakels verricht, maar om ze te verkrijgen moet je naar Lourdes gaan. Dat heb ik mijn bestuur al gezegd, maar ze zijn niet geweest. Dan moet het misschien niet meer met mijn ideeën... Als ze niet akkoord gaan, kan ik toch beter stoppen?"

Joost

Zie daarvoor het sportief reglement met de speciale bepalingen voor afgelopen (overgangs)seizoen.

wekke

Citeer14. Aan het einde van het kampioenschap dalen de derde laatste, de voorlaatste en de laatst gerangschikte club van iedere reeks naar 1ste provinciale afdeling.

15. De vierde laatst geklasseerde van de reeksen B, C en D nemen deel aan de kwalificatieronde en gebeurlijk de interprovinciale eindronde.
In twee wedstrijden zal worden uitgemaakt welke ploeg in bevordering blijft en welke twee ploegen verder deelnemen aan deze eindronde.

16. De vervanging van de twaalf rechtstreekse dalers (zie 14.) geschiedt als volgt:
- de kampioen van 1ste afdeling van iedere provincie stijgt van rechtswege naar bevordering.
- de drie nog beschikbare plaatsen worden toegekend aan de drie provincies die tijdens het aflopende seizoen de grootste sportactiviteit aan de dag hebben gelegd, meer bepaald het grootste aantal ploegen in de nationale en provinciale kampioenschappen in lijn hebben gebracht.


Volgend seizoen worden de 4 reeksen gelijkgesteld aan 16 clubs en moet de vierde laatste van elke reeks deelnemen aan de interprovinciale eindronde.

AthleticHolanda

Wat is volgend seizoen de meest aantrekkelijke wedstrijd om Dessel te bezoeken?

Ze spelen (waarschijnlijk) bij:
1.E.Aalst 
2.Deinze       
3.Temse       
4.Koksijde     
5.Hamme         
6.Hoogstraten   
7.St-Niklaas   
8.RC Waregem   
9.Oudenaarde   
10.Torhout 
11.Wielsbeke
12.Cappellen 
13.Dessel 
14.Ronse   
15.O.Brakel
16.Izegem
17.Geel   
18.Bornem

Eendracht Aalst, of Geel? Of zie ik een andere over het hoofd?

wekke

Geel heeft altijd een degelijk supporterslegioen gehad. Hun kampioenenwedstrijd tegen Faymonville trok zelfs 5.000 toeschouwers. Bovendien is Dessel-Geel een derby. Eendracht Aalst is altijd wel interessant. Ik verwacht hen als de titelkandidaat en ook zij hebben traditioneel veel supporters mee.

Joost

Ze zullen in Dessel (en Geel) wel balen van de indelingen.

Joost

Citaat van: Breda op jun 11, 2010, 13:54:54
Volgens mij zullen ze bij Hasselt en Bocholt nog hartgrondiger ontevreden zijn. Zij mogen naar Bleid, Haine, Charleroi etc.

Hasselt - Charleroi is een uur?

Joost

Citaat van: Breda op jun 11, 2010, 16:10:35
Ik bedoel meer de culturele afstand. Wedstrijden als Tongeren-Centre zijn qua beleving (vraag maar aan Hgrm) niet echt feestelijk. Hasselt-Geel daarentegen...

Ik kan met niet voorstellen dat Tongeren v Koksijde, Temse of Torhout wel een feest zijn.

wekke

Citaat van: Joost op jun 11, 2010, 13:30:23
Ze zullen in Dessel (en Geel) wel balen van de indelingen.

Vooral de Limburgse ploegen zouden ontevreden zijn en dienen een verzoek in voor een andere reeksindeling. Ikzelf hoop dat RFC Luik nog in dezelfde reeks als Geel, Dessel en Eendracht Aalst terrecht komt.

3434

Citaat van: wekke op jun 11, 2010, 12:49:15
Geel heeft altijd een degelijk supporterslegioen gehad. Hun kampioenenwedstrijd tegen Faymonville trok zelfs 5.000 toeschouwers. Bovendien is Dessel-Geel een derby. Eendracht Aalst is altijd wel interessant. Ik verwacht hen als de titelkandidaat en ook zij hebben traditioneel veel supporters mee.

Ze deelden dan ook 5 of 6000 gratis kaarten uit. Maar ze hebben inderdaad nog altijd een grote supportersschare.

Tongeren speelt toch in 4de nationale? Ze zitten in de reeks van Patro (4de C)
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Je gaat naar de derby vandaag?

De reden was heel eenvoudig, KVWZ had de licentie niet aangevraagd of gekregen. Welke optie het was wil ik in het midden laten maar dat het licentiegerelateerd was weet ik zeker.

RoelG

Ben van plan a.s. dinsdag naar de Limburgse derby Sint Truiden- Racing Genk te gaan.

Iemand wel eens geweest? Is dit een aanrader of juist niet?

Joost

Absoluut een aanrader!

Joost

Misschien dat een van de Kempenaars kan verhelderen wat er toch in vredesnaam gebeurt is met KFC Poederlee en Rita Berlaar.