Hoofdmenu

China

Gestart door Budi, sep 11, 2016, 12:29:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Budi

Misschien helemaal misplaatst maar toch onder dit topic. Altijd groundhopping fan geweest. Ik heb het geluk dat ik eind 2014 de wereldreis heb gehad en begin 2016 ben ik in China terecht gekomen en blijven hangen als docent op de Tech & Business Universiteit van Chongqing. Wil graag jullie mijn groundhopping kunsten delen in China. Mijn eerste wedstrijden van Lifan Chongqing (de ene pro club in deze regio) heeft me oren doen klapperen als het gaat om sfeer... eigen 'lak' aan spontaniteit. Ik ben tot nu toe naar 2 wedstrijden geweest van Lifan Chongqing tegen Shanghai SIPG en tegen Beijing Guoan.

De wedstrijden worden gespeeld in het Olympisch Stadion van Chongqing. Die overigens geen deel uitmaakte van het de Olympische spelen in 2008. Een groot stadion wat typische Chinese bravoure is. Want qua faciliteiten valt het wel allemaal mee. Ze moeten de eettentjes en karretjes inrijden om mensen van drank en eten te voorzien. Sanitair is er gelukkig wel.

Alle teams worden vernoemd naar een Sponsor. Zo is het team van Chongqing gesponsord door Lifan. Een motormerk. De familiaire sfeer buiten op het veld wordt wel teniet gedaan door de een enorme troepenmacht van de politie. Want China is controle, dus ook controle over de mensen. Als je denkt dat het in Nederland erg is wat betreft de controle om grote groepen te controleren, dan moet je eens voor de gein naar China gaan. En dan heb ik het nog niet eens over de Derby tegen rivaal Xi'an Chanba maar dit is bij elke reguliere wedstrijd zo. Eerst kaartje laten inscannen, vervolgens door de politie in laten scannen, dan door een detectie poort. Om vervolgens de ME te passeren aan weerszijde. Intimidatie is alles wat ze doen met knuppels en schilden. Om dan bij de ingang van het stadion te komen om vervolgens weer gecontroleerd te worden op kaartjes en dan bij het vak zelf door de politie en door de fanatiekelingen in het vak. Ze begonnen moeilijk te doen dat ik een shirt droeg van het Nederlands Elftal... want dat was niet rood genoeg. Maar goed ik had een Chinese vriend bij waardoor we toch het vak in mochten.

We zouden wat gaan beleven in het sfeervak. In Italië hebben ze de Capo. Hier hebben ze een Capo plus. Want Chinezen zijn heel volgzaam. Als de Capo zegt dat iedereen mag zitten, gaat iedereen zitten, als hij zegt dat iedereen mag gaan staan, gaat iedereen staan. Toppunt van anti sfeer is dat iedereen voor de wedstrijd een briefje in zijn handen geduwd krijgt waar nieuwe liedjes op staan. Men gaat deze liederen even 'oefenen' voor de wedstrijd. Veel liederen zijn op de standaard liederen die we in heel veel stadions te horen krijgen. Mijn Chinees is niet goed dus ik neuriet het liedje maar mee. Wel JiaYou Lifan Chongqing (zoiets als: Hup Lifan Chongqing) als de scheldwoorden: Wo cao + naam speler (zoek dat maar eens op). Wat me ook op viel is dat de hele lang zijde met verschillende sfeervakken niet synchroon mee zingen. Dat zou voor mij veel intimiderender zijn. Trouwens als er woede is bij de Chinezen weet je nou niet of ze het menen of niet. Er wordt wel van alles op het veld gegooid zelfs een trommel toen ik er tegen Shanghai een penalty niet gegeven werd.

Qua voetbal is het voornamelijk fysiek en niet zoveel overspelen. Lifan speelt in de middenmoot. De beste spelers zijn de spelers buiten China. Ze hebben een Italiaan, Braziliaan en iemand uit Afrika. Op zich niet onaardig voetbal moet ik je zeggen. Beide wedstrijden eindigden in 1-1. Beide wedstrijden kwam Chongqing op achterstand en maakten ze gelijk in de laatste minuten van de wedstrijd. Dus qua spanning over het wedstrijd verloop zit het wel goed. Het publiek gaat er wel achterstaan.

Momenteel op vakantie in Nederland over een paar weken terug. Ik heb veel gehoord over de derby met Xi'an dus daar kijk ik wel naar uit het komende academisch jaar.







Wir sind Zecken, asoziale Zecken, wir schlafen unter Brücken, oder in der Bahnhofmission

Voetbalman

Mooi! Toch apart daar, leuk om lezen. Blijven doen ;)

Sebastiaan_W

Leuk om te lezen!

Een goede vriend van me heeft dit jaar een eigen voetbalclub opgericht en een andere vriend van me is daar algemeen manager. Binnenkort starten de play-offs en via die weg hopen ze door te stromen naar het profniveau.

https://en.wikipedia.org/wiki/Qingdao_Red_Lions_F.C.

Jef400

Naar de China League Two dus?
Maar leuk project Sebastiaan.

Sebastiaan_W

Citaat van: Jef400 op sep 12, 2016, 11:57:04
Naar de China League Two dus?
Maar leuk project Sebastiaan.

Als ze de play-offs doorkomen, wat een lastig karwei wordt dan komen ze in de Chinese League Two.

Je bent op de hoogte Jef.

Jef400

Had het al eens een keer opgezocht. Vind het interessant hoe zo'n voetballand in opkomst is.

Sebastiaan_W

Citaat van: Jef400 op sep 13, 2016, 16:52:19
Had het al eens een keer opgezocht. Vind het interessant hoe zo'n voetballand in opkomst is.

En sinds vorig jaar is voetbal zelfs een verplicht schoolvak.