Those Were The Days

Gestart door Han, okt 28, 2014, 22:02:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Begin zeventiger jaren werd Nederland getroffen door een grootschalige sanering in het betaalde voetbal. Het gevolg was een daverende kaalslag en het verdwijnen van vertrouwde huishoudnamen.

Voortijds verdwenen talloze clubs als gevolg verminderde publieke belangstelling, een uiteindelijk te beperkt verzorgingsgebied/achterland, grove overschatting en/of mismanagement, etc.

Ook na 1971 zouden onder andere door fusies en faillissementen clubs uit het betaalde voetbal verdwijnen.

Een defilé en overzicht op alfabetische volgorde.

De illustratie van een 'ground' betekent niet noodzakelijkerwijs dat óók sprake is van de betrokken 'thuisclub'. Zo stuitte ik tijdens mijn queeste op een schitterende foto van het terrein van RCH in Heemstede van de wedstrijd Stormvogels vs DCG; met een meer dan pregnante aanblik van de hoofdtribune.


Stop press 30/10:

Wellicht ten overvloede refereer ik graag aan eerder gedane stellingnames die mijn integriteit en frame of mind illustreren en onderstrepen. Ik citeer er slechts twéé uit een rijke bloemlezing:

Citaat van: Han op okt 23, 2007, 00:14:24
...zodra ik een copyright-overtreding ben begaan en spiritueel eigendom heb geschonden word ik daar graag op verwezen.

Citaat van: Han op sep 16, 2014, 22:38:07

Ik wil niet op mijn geweten hebben onbedoeld auteurs- of spirituele rechten te schenden en rechthebbenden kunnen hun verhaal halen

Mijn pb-box staat open als sprake is van/voor opheldering, zodat dit topic bestemd kan blijven waarvoor het oorspronkelijk bedoeld is.


Vrijwel alle (ingekleurde) elftalplaten zijn afkomstig van kanaalridder.com


Ik raadpleegde privé-archieven van medeleden en gebruikte materiaal dat rechtstreeks herleidbaar is tot hun eigen werk en benoem dat. Voorts putte ik uit diverse clubsites en beeldbanken.

Van Joost kreeg ik materiaal aangereikt en hij maakte mij wegwijs in het mijnenveld in Limburg.

ðe waan deed dat met betrekking tot Enschedese Boys en Sportclub Enschede.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

AGOVV

Ontstond op 25 februari 1913 als de v.v. AGOSV: de Apeldoornse Geheelonthouders-voetbalvereniging "Steeds Voorwaarts". De daarop volgende naamswijziging luidde AGOVV: Apeldoornse Geheel Onthouders VoetbalVereniging. In 1921 heeft men aan het acroniem AGOVV een andere betekenis gegeven: 'Alleen Gezamenlijk Oefenen Voert Verder.

De eerste betaalde flirt beweegt zich tussen 1954 en 1971 en in het laatstgenoemde jaar werd de club door de KNVB vanwege de opheffing van de tweede divisie uit het betaalde voetbal verwijderd.

Per 2003/04 is sprake van een rentree; echter van kortere duur. De club werd op 8 januari 2013 failliet verklaard en is vervolgens op 17 januari 2013 uit de competitie genomen. Sportpark Berg en Bos bleef behouden.


Berg en Bos























Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

#2
Alkmaar '54




Het betaalde voetbal in Alkmaar vindt haar oorsprong in 1954 toen de profclub Alkmaar '54 werd opgericht. In 1967 ging de betaalde stekker eruit om ruimte te maken voor het product AZ'67 waarvan de teller en de noemer respectievelijk Alkmaar'54 en FC Zaanstreek waren.

Er werd nog voor de reguliere en gedoogde betaalde competities ' illegaal'  beroepsvoetbal gespeeld tegen Venlo op wat nu nog de drafaccommodatie is, ooit min of meer grenzend aan ' het gemeentelijk sportpark in de Alkmaarder Hout'  dat in de volksmond 'De Hout'  werd.





De Hout











Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

vv Baronie



We zijn in Breda. De Baronie werd in 1926 opgericht onder de naam Vitesse en heette vervolgens vv Mastbosch. In het seizoen 1956/57 werd de ploeg ingedeeld in de betaalde tweede divisie, waarin het ook de daarop volgende 14 jaar betaald voetbal speelde, voornamelijk op De Blauwe Kei.

Na verblijven op de Schoolakker, daarna een zandveldje in Ulvenhout dat gedeeld werd met de vereniging De Zwartjes, vervolgens een terrein aan de Galderse Weg naast kasteel Bouvigne en de Fatimastraat/Moederheil speelt Baronie sinds1960(61) op Sportpark De Blauwe Kei.
Ik raadpleegde oa de onvolprezen collectie  van Hgrm voor beeldmateriaal.

Fatimastraat/Moederheil








De Blauwe Kei











Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Be Quick 1887



Be Quick werd in 1887 opgericht en is daarmee een van de oudste voetbalclubs van Nederland.

Bij de invoering van het betaald voetbal bestond er binnen de club de nodige weerstand om spelers te gaan betalen. Ondanks die weerstand werd er toch voor gekozen om betaald te gaan spelen.

De club werd ingedeeld in de toenmalige tweede divisie.  Be Quick 1887 verliet aan het einde van het seizoen 1963/64 vrijwillig het betaald voetbal en werd als amateurclub geplaatst in de tweede klasse Noord.

Plaats van betaalde handelingen was De Esserberg, gelegen aan de topografische breuklijn die de stad Groningen kadastraal scheidt van Haren.

De Esserberg


















Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Blauw- Wit

De club uit Amsterdam werd in 1902 opgericht als Victoria. In 1907 werd dat Blauw-Wit. Aanvankelijk werd gespeeld aan de Middenweg in Watergraafsmeer en vervolgens in de voorloper van het Olympisch Stadion. Daarna werden vanaf 1928 de bijvelden van het Olympisch haar thuishaven.

Vanaf 1954 kwam de ploeg uit in het Nederlands betaalde voetbal en bespeelde zowel het Olympisch Stadion als haar bijveld/annex.


In 1972 fuseerde de profsectie van Blauw-Wit met DWS tot FC Amsterdam. In 1974 zouden De Volewijckers dit duo aanvullen.

Het 'Nieuwe' Stadion


















Olympisch Stadion

















Bijveld Olympisch Stadion
















Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Brabantia



RKVV Brabantia komt uit het Strijpse stadsdeel van Eindhoven en werd in 1922, oorspronkelijk als Olympia, opgericht. Naamsveranderingen werden niet zelden 'afgedwongen' als clubs toetraden tot een reguliere regionale competitie of overkoepelende provinciale bond en dan stuitten op opponenten met dezelfde naam van ouder datum.

In november 1954 ging Brabantia betaald voetbal spelen. Dit was vanwege financiële problemen echter van zéér korte duur. De club maakte het einde van het seizoen nog wel mee maar in 1955 werd Brabantia de eerste profclub die weer terug naar de amateurs ging.

De club speelt sinds haar oprichting op een sportpark aan de Botenlaan/Rijstenweg, dat nu Sportpark Strijp heet.


Botenlaan









Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

BVC Amsterdam

Beroepsvoetbalclub Amsterdam was een Nederlandse betaaldvoetbalclub uit Amsterdam en werd in 1954 opgericht.




In de tijd dat BVC Amsterdam in de NBVB actief was, speelde de club zijn wedstrijden in Duivendrecht en in Hilversum. Dit wordt als volgt onderstreept met de 'getuigenis' van een voormalig buurtbewoner:

TWB Terrein Plataanstraat


CiteerHet veld was niet van grote klasse. Vlak na de oorlog was er puin gestort. En grote
stukken puin kwamen van tijd tot tijd door de erop gestorte laag aarde heen.

In Amsterdam was er de BVC Amsterdam. Maar waar moest die spelen? De KNVB drong bij de clubs aan op een boycot maar TDW verhuurde hun terrein en zo begon aan het eind van de Plataanstraat het Amsterdamse beroepsvoetbal. Bij ons voor de deur verscheen op zondag een houten hokje waar de beroepsvoetballiefhebbers een kaartje kochten om vervolgens op de wat gammele tribune plaats te nemen.

Na het samengaan van de wilde bond en de KNVB werd de club bespeler van het Olympisch Stadion. In 1958 is BVC Amsterdam opgegaan in DWS/A.


Olympisch Stadion












Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

BVV



De club uit Den Bosch werd in 1907 opgericht onder de naam NOAD. Na 11 jaar wordt de naam veranderd in BVV, om verwarring met het Tilburgse NOAD te voorkomen.

In de seizoenen 1956-1957 en 1957-1958 speelt de club in de Eredivisie. In 1967 fuseerde de proftak van de volksclub met het als elitair bestempelde  Wilhelmina tot FC Den Bosch. BVV ging terug naar de amateurs.

Er werd gespeeld in stadion De Vliert dat in 1951 haar poorten opende.

De Vliert











Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

DFC





In 1972 was het gedaan met betaald voetbal. De licentie van DFC werd door  FC Dordrecht overgenomen. In 1979 zou Drechtsteden'79 (DS'79) zich aandienen.



In 1955 waagde DFC de stap naar het semi-professionalisme, het betaalde voetbal. Het knusse terrein aan de Markettenweg, goed voor een aantal interlands van het Nederlands elftal en dat in 1948 haar poorten sloot,, was op dat moment al lang en breed ingeruild voor het stadion aan de Krommedijk.  Medelezer de Waan wees mij op een omissie in het EBOH-hoofdstukje en de rectificatie volgt hier.

De Markettenweg






De Krommedijk













Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

DHC



Delfia Hollandia Combinatie werd opgericht in 1910 en speelde van van 1955 tot juni 1968 betaald voetbal,  aanvankelijk als DHC  en laatstelijk als  Xerxes/DHC'66. Voordat DHC in/rond 1960 verhuisde naar de Brasserskade speelde het aan de Laan van Vollering.

Ik mocht voor de gelegenheid opnieuw de privé-collectie van Hgrm aanspreken daar waar het de Brasserskade betreft.


Laan van Vollering











De Brasserskade











[/URL
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

DOS




DOS was een voetbalclub uit Utrecht. De afkorting staat voor Door Oefening Sterk.
De club werd in 1901 opgericht en fuseerde in 1970 met de Utrechtse 'zusterclubs' USV Elinkwijk en Velox. De geelzwarte thuishaven was De Galgenwaard.


De Galgenwaard















Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

DOSKO



De vereniging (Door Samenspel Komt Onze Overwinning) uit Bergen op Zoom werd in 1908 opgericht. De  club voelde zich rijp voor het betaalde voetbal, dat zich in 1954 aandiende. De capaciteit van haar speelterrein op sportpark Rozenoord bedroeg in die tijd naar zeggen maar liefst 18.000 toeschouwers.

DOSKO speelde in 1955 betaald voetbal in de 1e klasse C en daarna tot en met 1959 in de 2e divisie. Beelden oa uit de snoeptrommel van Hgrm en met grijstinten geshopped.


Rozenoord




Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Drente SC



SC Drente was een betaaldvoetbalclub uit Klazienaveen. De club ontstond in 1966 toen de profafdeling van VV Zwartemeer gepromoveerd was naar de Eerste divisie, en ondergebracht werd in een aparte stichting met als naam Sportclub Drente. SC Drente speelde van 1966 tot en met 1971 in het betaalde voetbal.

De feitelijke thuishaven was de Mr Ovingstraat waar voorloper vv Zwartemeer normaliter acteerde; echter, er moest vanwege de terreinomstandigheden daar ook uitgeweken naar een accommodatie op Sportpark De Veenschappen, gelegen in het plaatsje Erica en wel 'een' terrein' van Ericase Boys.

Ik bezocht in het seizoen 1967/68 in Erica de tweede divisiewedstrijd SC Drenthe vs PEC. Het enige dat mij bij is gebleven is een 1-0 nederlaag van PEC, de snijdende winterkou en een rudimentaire ground met bescheiden hoofdtribune die volstrekt geïsoleerd leek te liggen en die je moest 'beklimmen'.

Onderstaande impressies verwijzen niet noodzakelijkerwijs naar de plaats van handeling toen. Er is jurisprudentie van/over verwarring omdat meerdere velden op het sportpark in zwang waren/zijn. Eigenlijk ben ik er rotsvast van overtuigd dat het niet onderstaand veld betrof.


Sportpark De Veenschappen




Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

DWS



In 1907 werd de club opgericht onder de naam Hercules. De naam werd op 22 maart 1909 veranderd in Door Wilskracht Sterk (DWS).

In 1958 fuseerde DWS met BVC Amsterdam tot DWS/A en nam de eredivisieplaats van die club over. In 1972 volgde weer een fusie; ditmaal met het eveneens in het Olympisch Stadion spelende Blauw Wit en met De Volewijckers tot FC Amsterdam
Aanvankelijk was de Spaarndammerdijk het honk van de club 'in the non-league days'. Als profclub speelde DWS vanaf 1954 haar thuiswedstrijden in het Olympisch Stadion maar óók op 'de annex/het bijveld'.

Spaarndammerdijk














Olympisch Stadion









Bijveld




Strangely Devoted or Mentally Disturbed