Hoofdmenu

Alleen

Gestart door TeeZee, okt 13, 2008, 09:28:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

De laatste tijd lijkt er een toename te zijn in het aantal solitaire trips. Tijd voor een topic. Is het eenzaam? Is het minder leuk? Of is het wel lekker om met niemand rekening te houden, om even niet de hele dag het repeterende gewauwel van de ander te horen?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij activiteiten buiten de deur het liefst mensen om me heen heb, en verder eigenlijk liever niet. Toch beviel het me prima in augustus, toen ik een weekje alleen naar Engeland ging. Ik was bang voor verveling, maar ik verveelde me geen seconde. Ik was bang hopeloos te verdwalen, maar om de een of de andere reden gebeurde dat helemaal niet.

Eigenlijk is groundhoppen gewoon altijd erg leuk. Of het nou alleen, met iemand anders of met een hele groep is. Ik kan me ondanks sommige draken van wedstrijden, sommige haasttrips en saaie bakken geen enkele trip herinneren die ik niet de moeite waard vond.

Als ik moet kiezen ga ik desalniettemin toch het liefst met minimaal een ander persoon, voor de aanspraak en het kunnen "delen" wat je beleeft.

HJanneman

Leuk dat je hierover begint, want ik zat er al een paar dagen aan te denken om hierover wat te vragen, maar was er nog niet uit in welk topic ik dat dan moest doen en/of 't misschien niet al ergens anders op dit forum is genoemd.

Ik vraag me namelijk ook af hoe frequent het voorkomt dat jullie er alléén op uit gaan, want er komt een moment dat ik ook al mn vrienden en mijn vriendin een keer of wat heb mee gehad, tot vervelens aan toe, en dat ik dan waarschijnlijk alleen naar 'die ene' wedstrijd toe ga.
Want het is zo dat ik met veel jongens om ga van voetbal of die om welke reden dan ook wat met voetbal hebben, dus in principe zijn die altijd in voor het bezoeken van een voetbalwedstrijd, maar het moet niet te gek worden.
Zij zouden er geen maandelijks ding van willen maken, terwijl bij mij al een tijdje van alles begint te kriebelen om weer eens wat te ondernemen.
Tot nu toe nam ik dan ook steeds verschillende vrienden mee naar wedstrijden in het buitenland, maar die beginnen op te raken.
Er zijn natuurlijk jongens die dit vaker dan ééns per jaar willen doen en die krijgen dan ook wekelijks een update aan leuke ideeën in de mailbox, maar er is eigenlijk niemand in mijn vriendengroep die zelf eens zou zeggen: kom, zullen we volgende maand wat league 2 wedstrijden pakken?
Oftewel, er is bijna niemand zo fanatiek als ik in mijn omgeving en dat moet ik ook niet van ze verwachten, dus er komt een keer een moment dat ik of iemand op dit forum ga aanspreken of dat ik denk: ik ga alleen.

Uit het boek van Tom Bodde kon ik opmaken dat hij meer dan eens een schouder miste om op uit te huilen bij een veldopkomst van de spelers, maar hoe zit dat hier en hoe beleef je dat, zoals TeeZee ook al vroeg?

Ici c est Paris

#2
Interessant topic. Ik ga bij voorkeur altijd met anderen uiteraard, ik heb gelukkig een aantal mensen die ook wel ongeveer net zo 'fanatiek' zijn als ik, dus het zal niet direct een probleem worden.

Ik ken ook mensen die alleen een seizoenkaart van hun club hebben, daar zou ik niks aanvinden, ik kom natuurlijk voor het voetbal, maar voor mij staat voetbal ook symbool voor gezelligheid voor en na de wedstrijd. Biertje pakken na afloop, nababbelen over wat je gezien hebt, gewoon gezellig. En met groundhoppen is het natuurlijk mooi als je iemand hebt met wie je je ervaring kan delen. Bovendien is het gewoon een dagje uit voor me, en die beleef ik het liefst met mensen waarmee ik het goed kan vinden.

Toch sluit ik niet uit dat ik eens alleen ga. Als ik bijvoorbeeld echt heel graag een bepaald stadion wil bezoeken, en er is niemand die dat ook wil, dan zal ik toch wel alleen gaan. Ik ben ook niet iemand die helemaal in de put zonder mensen om me heen, ik kan me prima vermaken in m'n eentje, dus het zou geen verschrikkelijk offer zijn moest het zover komen.

Naar Standard ben ik de laatste keer wel met vrienden geweest, maar zat ik in het stadion alleen. Ik merkte toen dat ik het toch wel jammer vond dat ik mijn enthousiasme tijdens de wedstrijd niet kon delen met bekenden.

Pieros

Het is moeilijk om aan te geven wat beter/fijner is. Voordeel van met meerdere zijn is dat je wat "meer" meemaakt. Je gaat bijvoorbeeld ruim van tevoren om in een kroeg nog wat gezellig te drinken of blijft na de wedstrijd hangen. In je eentje doe je dat niet zo snel. Daarnaast heb je met meerdere meer ideeën, waardoor je ook dingen tegen komt die je alleen niet zou doen. Zo ben ik bijvoorbeeld een keer bij Colchester geweest met o.a. Joost en was ik wat plaatjes aan het schieten vanaf onze tribune. Joost vroeg of ik mee ging naar de andere tribunes, waardoor we aan alle kanten van het stadion zijn geweest. Was ik alleen geweest, dan was ik niet snel op het idee gekomen om voorbij de stewards, hekken en poortjes te gaan. Ook het delen van je indrukken kan een voordeel zijn van een voetbalwedstrijd met meerdere te bezoeken.

Voordeel van alleen is dat je het precies kunt doen zoals jij wilt. Er is niemand waarmee je rekening hoeft te houden. Ga je met meerdere, dan moet je het eerst samen eens zijn over welke club het wordt. En aangezien de meeste bekenden van mij alleen naar grote, bekende clubs willen, kun je soms niet anders dan alleen gaan. Welke idioot gaat dan ook 1,5 uur of misschien wel langer rijden om naar een wedstrijd te kijken waar zelfs de lokale bevolking niet warm voor loopt? Puur en alleen maar om die club/wedstrijd/tribune/dug out/omgeving te zien. Het voordeel is ook dat jouw indrukken de juiste zijn voor jou, wanneer je alleen gaat. Zo heb ik een keer een vriend van me zover gekregen om mee te gaan naar Berchem Sport. Ik vond het helemaal fantastisch. Oude bak met voor een 4de klasse aardige sfeer. Hij vond het zwaar tegenvallen. Oud stadion en belabberde sfeer.

Zo zie je maar dat beiden hun voordelen hebben, maar moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik vaker met meerdere ben gegaan dan alleen. Spreek je met meerdere af, dan ga je gewoon, terwijl ik bij een wedstrijd die ik alleen wil bezoeken vaker de neiging heb om deze op het laatste moment toch maar te cancellen. Puur omdat ik geen zin heb om alleen in de auto te zitten of voor een andere smoes. Vorige week zou ik eigenlijk naar de Treffers - HSC'21 gaan, maar nadat een vriend van me had afgemeld vanwege het slechte weer, besloot ik ook maar om samen met mijn vriendin naar een bruidsbeurs te gaan.

Batflyer

Citaat van: TeeZee op okt 13, 2008, 09:28:41
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij activiteiten buiten de deur het liefst mensen om me heen heb, en verder eigenlijk liever niet. Toch beviel het me prima in augustus, toen ik een weekje alleen naar Engeland ging. Ik was bang voor verveling, maar ik verveelde me geen seconde. Ik was bang hopeloos te verdwalen, maar om de een of de andere reden gebeurde dat helemaal niet.

Bij Crystal Palace waren we anders wel behoorlijk de weg kwijt.. ;)

Ik ben pas 1x in Engeland geweest voor 4 wedstrijden, samen met mn broer. Verder heb ik om me heen ook weinig personen die speciaal voor een potje voetbal naar Engeland zouden gaan.

Ondanks dat ik niet weet hoe het is om in het buitenland in je eentje naar een wedstrijd te gaan, zie ik het nog best gebeuren dat ik dat in de toekomst wel ga doen. De reis er naartoe zal dan wel saaier zijn dan normaal, maar alleen op een tribune zitten bevalt me bij wedstrijden in Nederland tot nu toe best goed.

Laatste nieuwe ground:
San Siro (15 februari 2012, AC Milan v Arsenal 4-0)

Volgende nieuwe ground:
Veltins Arena (6 november 2012, Schalke 04 v Arsenal)

TeeZee

Citaat van: Batflyer op okt 13, 2008, 23:30:51
Bij Crystal Palace waren we anders wel behoorlijk de weg kwijt.. ;)
Toen was ik dus niet alleen. Kortom, het lag aan jullie ;-)

hgrm

Van 2001 tot 2003 hopte ik uitsluitend ground in gezelschap. Daarna ben ik steeds vaker alleen onderweg geweest. Aanvankelijk alleen dagtrips, later ook meerdaagse reizen naar vooral Duitsland en Engeland.
Het voordeel van alleen gaan, vind ik dat je met niemand rekening hoeft te houden en je plannen last-minute kunt wijzigen. Al is de gezelligheid in je eentje een stuk minder.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Pieros

Citaat van: Denniz1974 op okt 14, 2008, 09:55:51
in 98  van de 100 gevallen ga ik er alleen op uit. Lekker m'n eigen gangetje gaan, met niemand rekening hoeven houden. Ik vind het ech ideaal. Als ik er alleen op uit ga, dan is de kans des te groter dat ik iets aparts meemaak, dus twijfel ik er niet aan om met iemand samen op pad te gaan.
Het enige nadeel is dat de reiskosten ook voor 100% voor mijn rekening komen.

Waardoor denk je dat doordat je alleen gaat je meer kans maakt op iets aparts?

TeeZee

Citaat van: Pieros op okt 14, 2008, 10:00:28
Waardoor denk je dat doordat je alleen gaat je meer kans maakt op iets aparts?
Als groep ben je meer met elkaar bezig, bovendien ben je als individu makkelijker aanspreekbaar voor buitenstaanders (en dan heb ik het over in en rond het stadion, niet over de pub).

Rinus A.

Het ligt een beetje een je gezelschap ook. Helaas is het vaak zo wanneer je als groep op pad gaat, een deel van de groep nou niet echt wereldburgers zijn, waardoor de groep zich vooral met elkaar bezig gaat houden en zich ook echt gaat opstellen als de nederlanders (versus de duivelse autochtonen). Alleen of met zijn tweeën ontstaat zoiets niet en hou je je meer bezig met je nieuwe omgeving. Ik ben meer van het weinig praten en vooral veel observeren/absorberen tijdens reizen op onbekend terrein.

Natuurlijk vind ik het ook leuk om in een gezelschap te zijn, maar dan wel met mensen die op hun gemak zijn en die niet nerveus worden van het onbekende. Prachtig om 's avonds met Witte Leeuw door een mistig en doodstil Rotherhithe, London te lopen, de deur van The Mayflower open te doen en daar een groep met Van Dorp en Baars te zien zitten alsof ze gewoon bij één van hen thuis zitten. Geen geschreeuw, geen nerveuze grapjes over de autochtonen, maar gewoon opgaan in de omgeving. Jammer dat het maar zo kort duurde.

Houseman

Citaat van: Denniz1974 op okt 14, 2008, 13:05:21
Voorbeeldje: bij FC Twente - De Graafschap heb ik de hele wedstrijd op de business-stoelen gezeten en heb me klem gedronken aan de gratis koffie in het businessgedeelte.

Nadeel van alleen reizen: je moet je klem drinken aan koffie i.p.v. bier!

Ik heb nog nooit een buitenlandse trip alleen gemaakt. Ik ben het wel met jullie eens dat grote groepen (meer dan 5/6 personen) grote nadelen met zich meebrengt. Besluiteloosheid, gemakzucht, "heb ik geen zin in" zijn dan veel voorkomende zaken. Zo'n weekje door Zweden was in mijn eentje echt klote geweest vermoed ik, nu met zijn tweeën was ideaal en je hebt nog steeds genoeg aanspraak van de locals.

In nederland ben ik overigens vaak genoeg in mijn eentje naar het Oosterpark gefietst op een verveelde zondagmiddag. Nu in de uitverkochte Euroborg gaat dat helaas wat moeilijker omdat er bijna geen kassaverkoop meer is zonder FCG-clubcards.

Sebastiaan_W

Citaat van: Rinus A. op okt 14, 2008, 13:41:52
Natuurlijk vind ik het ook leuk om in een gezelschap te zijn, maar dan wel met mensen die op hun gemak zijn en die niet nerveus worden van het onbekende. Prachtig om 's avonds met Witte Leeuw door een mistig en doodstil Rotherhithe, London te lopen, de deur van The Mayflower open te doen en daar een groep met Van Dorp en Baars te zien zitten alsof ze gewoon bij één van hen thuis zitten. Geen geschreeuw, geen nerveuze grapjes over de autochtonen, maar gewoon opgaan in de omgeving. Jammer dat het maar zo kort duurde.

Het wordt weer tijd voor een tripje rinus!

Stadionhopper

In den beginne ging ik altijd met Maroboduus op pad, hier een wedstrijd, daar een weekendje enz. Naarmate de honger bleef als Maroboduus niet kon ben ik jaren geleden in mijn uppie naar Wattenscheid - Holstein Kiel gegaan. Dit beviel mij beter dan verwacht en sindsdien ga ik vaker alleen naar een wedstrijd toe. In februari in mijn eentje naar Norwich City - Preston North End geweest, dit was weer een stapje verder dan de gebruikelijke wedstrijden in Nederland, België en Duitsland.

Mijn vrienden willen heel af en toe een keer mee naar een wedstrijd maar dan vaak met regels als: niet langer dan een uur rijden, het affiche moet de moeite waard zijn etc. Toch is vaak Remco of Maroboduus erbij. Wel handig dat dat ook groundhoppers zijn.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Citaat van: Denniz1974 op okt 14, 2008, 15:40:32
5-4-2003   Lohrheide Stadion   Bochum   D   SG Wattenscheid 09   Holstein Kiel   0   1    Regionalliga Nord   02-03

Deze ? Dan was ik ook van de partij; op uitnodiging van de "Stadionsprecher".


Nee, een seizoen eerder: 12.05.2002 SG Wattenscheid 09 - Holstein Kiel 5-2
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Ik vond het een heerlijk middagje. Mij viel 1 speler bij Wattenscheid meteen op dat was Halil Altintop (nu Turks international). Zijn broertje Hamit speelde ook mee maar was minder aanwezig dan Halil.
Bij latere bezoeken in Wattenscheid vertelde ik ook tegen mijn medereiziger dat hij op die Altintop moest letten, en jawel hij maakte het beslissende doelpunt tegen Rot Weiss Essen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper