Jehoentelaar (Facebook)

Gestart door Jehoentelaar, jun 15, 2015, 17:24:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luccie

Citaat van: Jehoentelaar op jun 30, 2017, 23:57:16
De uitgangssituatie voor we het nieuwe seizoen aanvangen. In de zomermaanden ligt de focus op het buitenland, maar vanaf september gaat het inkleuren van het onderstaande schema weer verder. Hopelijk met iets meer zondagwedstrijden dan de afgelopen jaren...



Mocht je een keer een ticket van Vitesse nodig hebben, laat maar weten.
Succes met het afwerken van de lijst :)

Jehoentelaar

Dank je! Legt Vitesse vaak verkoopbeperkingen op?

Citaat van: Langemannetje op jul 01, 2017, 07:56:36
Zowel GVVV als DOVO nog niet bezocht, schand! ;-)

GVVV is echt zo'n club waarbij het telkens niet uitkomt met een thuiswedstrijd... hopelijk dit seizoen wel!
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Sebastiaan_W

Citaat van: Langemannetje op jul 01, 2017, 07:56:36
Zowel GVVV als DOVO nog niet bezocht, schand! ;-)

Hier nog één.

Jehoentelaar

Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

#79
Oostenrijk - Zwitserland
UEFA Women's Euro 2017
Adelaarshorst, Deventer


Normaliter begin ik het seizoen met een oefenwedstrijd ergens binnen de grenzen van Nederland. Niet omdat die duels nou zo interessant zijn, maar vooral omdat de zomerstop mij te lang duurt en ik de vrije tijd van de vakantie maar wat graag gedeeltelijk vul met wedstrijden bezoeken. Dit jaar deed zich echter de mogelijkheid voor om het seizoen meteen met een highlight te beginnen: geen oefenwedstrijd in de provincie, maar een heuse EK-wedstrijd in het mooiste stadion van Nederland.

Eigenlijk had ik geen plannen voor het bezoeken van wedstrijden van het toernooi, simpelweg omdat het allemaal niet echt lekker uit leek te komen. Dat veranderde toen ik zag dat Oostenrijk, een land waar ik toch wel een zwak voor heb, het op een gunstige aftraptijd in een bereisbare stad moest opnemen tegen de buren van Zwitserland. Een Alpenderby op anderhalf uur van m'n woonplaats, dat gebeurt ook niet elk seizoen. Het kaartje was zodoende gauw besteld, geprint en afgelopen dinsdag kon het seizoen dus weer beginnen!

Twee uur voor de aftrap was ik al in de Overijsselse koekstad, waar ik gauw spijt had van de gekozen lange broek. Een snel rondje door de binnenstad bracht mij bij de fanzone, waar de voetbalfans al vertrokken bleken te zijn naar het stadion: weinig te beleven. Maar toch, het is leuk om te zien dat het toernooi nagenoeg hetzelfde is opgezet als het 'grote' EK van de mannen en de kleinere schaal van het EK voor de vrouwen spreekt mij evenzeer aan.

Het stadion in Deventer is er een waar zoveel over gezegd en geschreven is dat ik dat niet ook nog hoef te doen. Laten we het erop houden dat Go Ahead Eagles gezegend is om elke twee weken in zo'n pareltje te mogen voetballen. Losse tribunes, echt gras, schandalig mooie lichtmasten en een bijzonder goed geslaagde renovatie. De oude staantribune van de B-side was omwille van UEFA-regels afgesloten, maar de drie andere tribunes bleken genoeg capaciteit te bieden voor de geïnteresseerde bezoekers.

Oostenrijk en Zwitserland hadden ieder hun fans meegenomen. Hoewel de Zwitsers in de meerderheid waren, kwamen de Oostenrijkers er qua geluid met regelmaat bovenuit. Zelf had ik een kaartje voor een Oostenrijks vak, maar in praktijk bleek iedereen redelijk gemixt plaats te nemen en vooral niet in het vak in de hoek waar mijn kaartje voor geldig was. Gelukkig deed men in Deventer niet aan strenge controles en kon ik gaandeweg ook plaatsnemen op een duurdere, betere plek.

Met een biertje in de hand was het goed toeven aan de lange zijde van de Adelaarshorst. De wedstrijd kende een niet al te hoog tempo en vrij weinig kansen, maar verveelde niet. Vergelijkingen maken met het mannenvoetbal is zinloos en daar zal ik dan ook zeker niet aan beginnen - waarom de nationale media dat wél blijft doen is, zeker met het enorm onaantrekkelijke EK in Frankrijk vorig jaar in het achterhoofd, een raadsel. Ook mag het allemaal wel wat minder denigrerend jegens de vrouwen die zich de longen uit het lijf rennen om hun nationale kleuren te verdedigen. Dit EK is goede reclame voor het vrouwenvoetbal en hopelijk wint deze tak van sport genoeg aan populariteit om meer media-aandacht te ontvangen. Dat betekent natuurlijk niet dat we dat geforceerd moeten doen: als niemand kijkt, moet je het niet uitzenden. In Oostenrijk maakte de 1-0 zege op Zwitserland in ieder geval genoeg indruk dat de wedstrijd van afgelopen zaterdag tegen Frankrijk (1-1) live werd uitgezonden op ÖRF, zeg maar hun variant op de NPO.

Na het laatste fluitsignaal ontstond een mooi tafereel aan 'mijn' kant van het veld, daar nagenoeg elke Oostenrijkse speelster haar familie en vrienden op de tribune had zitten. Zo was het ineens toch net weer alsof ik bij een amateurwedstrijd in de provincie was, zoals ik het seizoen eigenlijk normaal gesproken aanvang. Dit was echter een officiële EK-wedstrijd van twee fanatieke voetbalteams die zonder gemor hun land verdedigden. Dat mijn 'tweede landenkeuze' de wedstrijd wist te winnen, maakte het natuurlijk helemaal af. Immer wieder Österreich!

Foto helaas weg.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

#80
VfB Oldenburg - SV Meppen
Niedersachsenpokal
Marschweg-Stadion, Oldenburg


Voor de eerste buitenlandse wedstrijd van het seizoen ging de reis naar Oldenburg. Hoewel dat vanuit het noorden van Nederland heel niet zo'n eind reizen is, bleek het voor mijn huisgenoot en mijzelf niet haalbaar om op een woensdagavond met het OV heen en weer te gaan naar de stad in het noordwesten van Niedersachsen. Gelukkig konden we meerijden met twee groundhoppers die dezelfde wedstrijd aandeden, dus via een omweg was het toch mogelijk om de gewenste wedstrijd te bezoeken. Top!

Keurig op tijd kwam het gezelschap aan in Oldenburg en zodra het stadion gevonden was konden de kaarten gekocht worden. Er hing de hele dag al een dreiging van onweer boven de regio en daarom verkozen we voor de zekerheid een overdekte zitplaats boven een staanplaats. Vloeken in de kerk, klopt, maar toch liever even tegendraads handelen dan met een nat pak de negentig minuten volmaken, zullen we maar zeggen. De kaartjes waren niet duur. Wel opvallend: de vakken op de tribune hadden ieder een eigen sponsor. In plaats van vak A of B kwamen wij dus op het GSG Block terecht. In Oldenburg is men creatief met het genereren van inkomsten, zoveel is duidelijk.

De wedstrijd waarvoor we naar het Marschweg-Stadion kwamen was geen reguliere competitiewedstrijd, maar de eerste ronde van de Niedersachsenpokal. Clubs in de 3.Liga en lager spelen allen in regionale amateurtoernooien en voor Regionalligist VfB Oldenburg is dat niet anders. Normaal is zo'n eerste bekerronde niet heel bijzonder, maar de loting bepaalde dat juist de naar de 3.Liga gepromoveerde rivaal SV Meppen de tegenstander was. Zo ontstond ineens een interessante wedstrijd en voor Oldenburg, dat in de Regionalliga Nord nauwelijks grote clubs treft, werd het direct de wedstrijd van het seizoen.

Via wat bier, een braadworst en een 'Riesenkrakauer' namen we plaats in ons vak en konden we genieten van een dramatisch slechte wedstrijd waarin het aantal goede passes op twee handen te tellen was. Niet dat wij dat niet verwacht hadden, overigens. Oldenburg speelde bij vlagen degelijk en wist Meppen, toch de club van een niveau hoger, uiteindelijk verdiend met 2-0 te verslaan. De weinig amusante wedstrijd werd enigszins interessant gemaakt door het overtrekkende onweer, dat gelukkig niet zorgde voor het staken van de wedstrijd. Het aantal inslagen in de omgeving viel mee, en de regenval bleef tijdens de wedstrijd beperkt.

Voor het eerst in lange tijd moest ik enkele minuten van de wedstrijd missen, daar de bierverkoop excelleerde in amateurisme door de klandizie meer dan een kwartier te laten wachten. Tussen de veel te grote schuimkragen vloog nog het nodige papiergeld weg, wat de chaos voor de uitbaters compleet maakte. Gelukkig kwamen we uiteindelijk wel aan onze voetbalpilsjes. Een wedstrijd zonder bier is in Duitsland immers absoluut niet de bedoeling. Na de wedstrijd was de reis via auto, trein en bus niet al te lang en er deden zich geen problemen voor. De eerste buitenlandse wedstrijd van het jaar is alweer een feit!

Foto helaas weg.

Speciale dank aan Luccie voor de auto-gastvrijheid!
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Nort


Jehoentelaar

Er komt niet veel meer van de laatste tijd, dat groundhoppen. Via m'n scriptie en redactioneel werk ben ik al zodanig veel aan de gang met voetbal en stadions dat het land doorcrossen naar wedstrijden leidt tot enige overkill. Zondag pakte ik echter weer even een fijn moment - op fietsafstand deze keer. Want nadat ik vorige maand naar Köln dik acht uur onderweg ben geweest, is het wel even klaar met de lange reizen.



Matige kwaliteit mede mogelijk gemaakt door Tinypic.com en het niet niet meenemen van een camera door ondergetekende.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

Hier ben ik vrij stil maar qua groundhoppen zit het tempo er weer aardig in: vier duels telt de maand januari op dit moment, waaronder liefst drie derby's.

Verder ben ik bezig geweest m'n blogpagina uit te breiden:
Foto's van voetbalkaartjes: https://jehoentelaar.wordpress.com/kaartjes/
Een braadworstoverzicht: https://jehoentelaar.wordpress.com/bratwurst-index/
Wat losse foto's van enkele groundhophighlights: https://jehoentelaar.wordpress.com/about/

Alles wordt in de komende weken/maanden verder uitgebreid.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

Van studeren naar werken, een privéleven die een enorme (maar positieve!) omslag heeft gemaakt en noem het maar op - actief 'forummen' heeft er de laatste tijd niet in gezeten. Verslagen werden korter en lieten langer op zich wachten. Desondanks wist ik afgelopen seizoen tot 32 leuke wedstrijden te komen, waaronder zes nieuw bezochte clubs over de grens - allen in Duitsland. Het komende seizoen lijkt het qua intensiteit minder te worden. Minder kwantiteit, maar hopelijk natuurlijk wel dezelfde kwaliteit van wat er wordt bezocht. Afgelopen vrijdag werd de aftrap genomen op het nieuwe seizoen:

TuS Weener - VfL Germania Leer
Enno-Beck-Platz, Weener, Niedersachsen
Bezirkspokal Weser-Ems


Het was niet bepaald het meest aantrekkelijke affiche van het afgelopen weekend bij onze oosterburen. Met de start van een waanzinnig goed gevulde 3.Liga kun je komend seizoen elke speelronde wel ergens een fraaie pot voetbal meemaken in de (voor mij) leukste competitie van Europa. Toch had ik wel zin in een potje voetbal dichterbij huis, en zodoende viel het oorspronkelijke plan om naar Fortuna Köln - Preußen Münster te gaan in het water om plaats te maken voor een bekerwedstrijd een avond eerder. Twee laagvliegers vlak over de Gronings-Duitse grens troffen elkaar in de eerste ronde van de Bezirkspokal: Weener en Leer zijn een dorp en een stadje grofweg tussen de regio's Weser-Ems en Ostfriesland. Het zijn plaatsen die vooral bekend zijn van de stations langs de spoorroute vanuit Groningen, die dankzij een Oost-Europees binnenvaartschip helaas zonder brugverbinding over de Ems zit en daardoor nog jarenlang uit de dienstregeling zal liggen. Met het OV hoefden we echter niet te reizen - het mocht zo uitkomen dat we deze avond per cabrio de A7 op draaiden. Zonder dak boven je hoofd op de immer rustige A7 en A280, om via een paar meter A31 Weener binnen te rijden - zelden was een 'hop' zo comfortabel als vrijdagavond.

Geparkeerd en toegang betaald en we stonden op het Enno-Beck-Platz, een terrein dat niet heel erg in het oog springt en waarschijnlijk niet bij velen bekend is. Ik werd er wel heel blij van: een kleine tribune langs de lange zijde, sporen van een kleine sintelbaan en een verspringmogelijkheid, direct achter het veld een flinke boom (link met slidings!) en een beachvolleybalveld. Omheining bleek in Weener relatief - als je langs de lijn wilde staan, dan kon je daadwerkelijk vlak langs de lijn gaan staan. En met een biertje in de hand, maar dat leek mij gezien de gemaakte vervoerskeuze niet bijster verstandig.

De wedstrijd tussen Weener en Leer was nauwelijks te beschrijven zo slecht van niveau, maar daar ging het mij eigenlijk maar beperkt om. Het vijftal kansen verspreid over negentig minuten waren prima en voor de rest konden we genoeg ouwehoeren over tal van aspecten van de voetballerij - als je het hebt over talenten, is oeverloos zwammen over deze bijzaak in het leven er zeker één van mij. Na negentig minuten zonder doelpunten en een heleboel 'hoe dan?'-uitspraken volgden tot onze opluchting strafschoppen in plaats van een verlenging. De serie was enerverend en werd uiteindelijk gewonnen door Weener, waardoor de thuisploeg een ronde verder komt en Leer al sneller klaar is met het bekertoernooi dan dat het seizoen al goed en wel begonnen is.

Op de terugweg naar Groningen konden we nog even de bloedmaan aanschouwen, wat naast een al prima zonsondergang eerder op de avond eveneens een leuke bonus was op een toch al geslaagde eerste voetbaldag van het nieuwe seizoen.

Enkele foto's volgen z.s.m.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar