Named after the Princess

Gestart door TeeZee, apr 08, 2008, 17:56:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TeeZee

Named after the princess

Bij Crewe Alexandra kwamen min of meer bij toeval uit. Het was de tweede Engelse club die bezocht werd na Fulham. Ik had via internet wat besteld bij iemand uit Crewe en aangezien ik toch naar Engeland zou gaan vertelde ik hem dat ik het wel even op kwam halen. In eerste instantie zouden we dan een wedstrijd gaan bezoeken van Preston North End, al waren er nog meer leuke wedstrijden volgens een tabloid die we hadden gekocht. Op de eerste wedstrijd en het eerste hotel na hadden we van tevoren niets geregeld. We waren een ruime week in Engeland en zochten ter plaatse de wedstrijden en hotels uit. Zo avontuurlijk als toen is het helaas nooit meer geweest, destijds wist ik zelfs niet op voorhand hoe de stadions eruitzagen!

Why don't you visit Crewe Alexandra if you like crappy football?
Met enige moeite, zonder navigatiesysteem, wisten we het huis van ene Murray te vinden. Het was een bijzonder gezellige ontmoeting en we werden door hem en een vriend (een Liverpoolfan) van hem uitgenodigd om wat te gaan eten in de plaatselijke pub. Uiteraard ging het daar vooral over voetbal. We fronsden even met de wenkbrauwen toen de twee Engelsen zeiden dat Clarence Seedorf een van de beste voetballers ter wereld was. Toen lag dat nog ietwat gevoelig bij Nederlanders. Op hun beurt fronsden zij diep toen wij de actie van Jan Wouters op Gazza memoreerden en daar onze goedkeuring aan gaven, haha. Uiteraard ging het ook over ons eerste bezoek aan Engels voetbal en dat we van plan waren naar Preston North End te gaan. We legden uit dat we genoeg hadden van verzorgd Dutch gebrei en strijd wilden zien. Het liefst wilden we farmer's cabbage football zien. "Crewe heeft ook een eigen profteam, waarom gaan jullie daar niet kijken?" Onze eerste reactie was "waarom ook eigenlijk niet?"

En dus gingen we de volgende dag naar Crewe Alexandra v Sheffield United.

Don't walk on the pitch
Het was een stralende middag toen we richting het stadion van Crewe Alexandra reden. Op Gresty Road parkeerden we en liepen richting de kaartjesverkoop. 13 pond voor een wedstrijd in de tweede divisie, kom daar nu nog maar eens voor binnen! We stelden de retorische vraag of we misschien even naar binnen mochten om te kijken. Het antwoord was echter minder retorisch. Het was geen probleem, zolang we maar niet op het veld zouden komen. De eerste keer dat ik min of meer een stadion voor mezelf had was het stadion van Crewe Alexandra. Mijn fototoestel was bijzonder slecht, maar door het mooie weer lukt het nog een beetje om het stadion vast te leggen. Drie kleine zittribunes en een hele grote main stand die aardig steil is, dat omschrijft dit stadion wellicht het beste. Voorzichtig sloten we de toegangsdeur weer en verheugden we ons op de wedstrijd van die avond tegen Sheffield United. Het was prachtig weer!

Fish and chips
Die avond. Storm en regen. Zelden het weer zo dramatisch zien omslaan binnen een paar uur. Het was al donker en we parkeerden de auto blind achter een rijtje andere wagens. We liepen met de meute richting het stadion en stapten de lokale fish and chips zaak binnen, dichtbij het stadion. Terwijl we probeerden het vette goedje te eten in de luwte raakten we aan de praat met enkele Sheffieldsupporters. Helaas voor ons zwengelden ze al snel het onderwerp "Ajax" aan, waarna ik moeite had mijn maaginhoud nog binnen te houden. Aan de fish and chips kan het niet gelegen hebben, want dat zaakje staat bekend als een van de besten van Engeland. Enfin, ik hoop die Sheffieldfans komende februari niet nogmaals tegen te komen bij de Steel City Derby (de wedstrijd die door uitzonderlijk veel Hollanders bezocht gaat worden).

Police officer
Op de tribune gingen we redelijk hoog zitten. Het regende vrijwel horizontaal en voor ons kwam een gezin zitten. Vooral de moeder bleek een zeer fanatieke Crewefan te zijn. Dit benaderde in al mijn jaren dat ik naar Engeland ga het hooliganisme nog wel het meeste denk ik. De vader van het gezin raakte in gesprek met ons. Toen hij hoorde dat wij uit Nederland kwamen complimenteerde hij ons met de prestaties van Anderlecht in de Champion's League. Tja. Hij vertelde ook een politieman uit het nabijgelegen Sandbach (spreek uit: zandbak) te zijn en als we ooit problemen zouden krijgen met wie dan ook in Crewe zouden we hem maar even een seintje moeten geven. Een geruststellende gedachte.

Crewe won trouwens met 1-0.

Bij thuiskomst
Mijn reisgenoot stuurde een reisverhaal in naar een website over Crewe en zette mijn naam+e-mailadres er als eerste onder. Dat heb ik geweten. WEKEN lang kreeg ik e-mail van Crewefans van over de hele wereld. Een van die e-mails kwam van een Nederlander en daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds contact mee. Hij zit zelfs op dit forum onder de naam CreweAlex. Het verrassendste was echter de e-mail van ene Howard. Howard, de politieman!! De wereld is klein, maar het internet maakt het nog kleiner.

Moet ik nog uitleggen waarom Crewe een softspot is?

TeeZee

Alexandra Stadium en omgeving (let op de schaduw op de eerste foto):