Nederlandse clubs op gras of kunstgras

Gestart door Sebastiaan_W, sep 07, 2016, 09:14:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Robbie

 
CiteerTEC         2e divisie         Sportpark de Lok         Tiel         kunstgras   

Eergisteren werd de wedstrijd TEC-GVVV op natuurgras gespeeld.

Nort

Gister bracht ik een bezoek aan Stiphout Vooruit (1 kunstgras veld) en die spelen voorlopig dus niet op kunstgras en moeten dus verplicht uitwijken (derving kantine inkomsten + huur accommodatie elders). Bovendien weigeren ze ook bij uitwedstrijden op kunstgras te spelen, waardoor er nog wat wedstrijden uitvallen.

In dit licht is het interessant om te bekijken welk materiaal (rubber, kunststof of kurk) er gebruikt wordt op de kunstgrasvelden.

De rubber kogels lijken dus inderdaad schadelijker te zijn dan tot nu toe is aangenomen, ook al probeert de banden industrie dat te ontkennen. Een goed alternatief is er voorlopig nog niet. Kurk is per veld €10.000/€15.000 duurder en is bovendien een natuur product dat veel sneller vergaat. Kunststof is qua materiaal het meest geschikt. Gezien dat weer +-€25.000 duurder is dan rubber, wordt het voor gemeentes (en clubs) een behoorlijk kosten plaatje. Zeker voor gemeenten die veel kunstgras velden in onderhoud hebben.

Wat verwachten jullie, zal het met een sisser aflopen of wordt er over 1-3 jaar niet meer op rubber gespeeld?


Joost

Het 'nieuws' van gisteren was eigenlijk geen nieuws.

In de uitzending van Zembla werd destijds al bevestigd door alles en iedereen dat het rubbergranulaat niet aan dezelfde eisen hoeft te voldoen als consumentenplastic. Dat was bedongen door de bandenindustrie. Das is het logisch dat wanneer je gaat testen die rubberen kogeltjes meer schadelijke stoffen bevatten dan volgens de consumentenrichtlijn mag.

Het zal belangrijk worden om aan te kunnen tonen dat spelen op de rubberen kogels ook echt schadelijke invloed heeft.

Nort

Citaat van: Joost op nov 28, 2016, 10:30:00
Het 'nieuws' van gisteren was eigenlijk geen nieuws.

In de uitzending van Zembla werd destijds al bevestigd door alles en iedereen dat het rubbergranulaat niet aan dezelfde eisen hoeft te voldoen als consumentenplastic. Dat was bedongen door de bandenindustrie. Das is het logisch dat wanneer je gaat testen die rubberen kogeltjes meer schadelijke stoffen bevatten dan volgens de consumentenrichtlijn mag.

Het zal belangrijk worden om aan te kunnen tonen dat spelen op de rubberen kogels ook echt schadelijke invloed heeft.
Dat klopt, zoals ook dat 'onafhankelijke' ingestelde onderzoek door de bandenindustrie. Het aantonen van directe schade door het gebruik van die rubberen kogels vergt waarschijnlijk enkele jaren onderzoek. Beter kunnen ze kijken waarom de richtlijnen tussen consumenten producten en rubberen kogels verschillen en of die niet op hetzelfde niveau moeten komen.

De KNVB wil volgens mij 15 december 'uitspraak' doen m.b.t. deze kwestie en daar ben ik erg benieuwd naar.

Joost

Citaat van: Nort op nov 28, 2016, 11:00:43
Dat klopt, zoals ook dat 'onafhankelijke' ingestelde onderzoek door de bandenindustrie. Het aantonen van directe schade door het gebruik van die rubberen kogels vergt waarschijnlijk enkele jaren onderzoek. Beter kunnen ze kijken waarom de richtlijnen tussen consumenten producten en rubberen kogels verschillen en of die niet op hetzelfde niveau moeten komen.

De KNVB wil volgens mij 15 december 'uitspraak' doen m.b.t. deze kwestie en daar ben ik erg benieuwd naar.

Als ik me de uitzending van Zembla goed herinner dan was het oorspronkelijk de bedoeling dat ook het granulaat aan de consumenteneisen zou moeten gaan voldoen. De Bandenlobby heeft dat weten te voorkomen.

Nort

Citaat van: Joost op nov 28, 2016, 11:05:03
Als ik me de uitzending van Zembla goed herinner dan was het oorspronkelijk de bedoeling dat ook het granulaat aan de consumenteneisen zou moeten gaan voldoen. De Bandenlobby heeft dat weten te voorkomen.
Oké dat heb ik even gemist dan!



Langemannetje

Netjes, ik meen dat PEC in het recente verleden (groot) voorstander van kunstgras was?
70 grounds in 12 verschillende landen

Olav

RKC is op dit moment bezig met het vervangen van kunstgras voor natuurgras. Mooizo!

Vinnn

Welke Eredivisie clubs spelen volgend jaar op kunstgras dan?

VVV
ADO Den Haag
Sparta
PEC Zwolle
Emmen?
Heracles

Klopt dit?

FC_Emmen

Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Vinnn

Citaat van: FC_Emmen op jun 05, 2019, 08:40:19
Dit klopt volgens mij.

Oke, ik wist niet zeker of Emmen kunstgras had. Het komt namelijk zelden voor dat Feyenoord 3 punten pakt op een kunstgrasveld ;-)

ricodejong4

Had Sparta geen plannen om van het kunstgras af te stappen? Vorig jaar grepen ze de degradatie aan om toch nog een jaar op kunstgras te blijven voetballen. Dat argument kan nu ook de prullenbak in.

Vinnn

Citaat van: ricodejong4 op jun 05, 2019, 08:56:34
Had Sparta geen plannen om van het kunstgras af te stappen? Vorig jaar grepen ze de degradatie aan om toch nog een jaar op kunstgras te blijven voetballen. Dat argument kan nu ook de prullenbak in.

Henk van Stee heeft gezegd dat ze komend seizoen sowieso nog op kunstgras spelen, volgens mij zelfs totdat ze klaar zijn met de juiste velden aanleggen op hun trainingscomplex.