Blauw tegen Rood voor het kampioenschap

Gestart door Jeroen503, apr 10, 2014, 11:07:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen503

Op zaterdag 29 maart staat er geen wedstrijd op het programma voor SDO zaterdag 4 en dus wordt er besloten om met een groep van 6 man af te reizen naar Spakenburg voor de derby Spakenburg - Ijsselmeervogels of te wel Blauw tegen Rood. Vooraf worden de kaarten op internet besteld voor
€ 10,-- per stuk.  Achteraf bleek het een goed besluit omdat in de voorverkoop kaartjes te kopen aangezien de derby op vrijdag uitverkocht was en op de zaterdag van de wedstrijd geen kaartverkoop aan de kassa was.
Op zaterdag wordt er rond 1 uur vertrokken richting Spakenburg waar i.v.m. de drooglegging in het dorp al mening tuin gevuld werd met blauwe of rode supporters  om alvast wat biertjes voorafgaand aan de derby te drinken. Om iets voor tweeën gaan we naar binnen om een mooi plekje uit te zoeken om de wedstrijd te volgen. Besloten wordt om plaats te nemen op de terraces naast de tribune van de Havenside (fanatieke aanhang Spakenburg).  Na het schieten van de nodige foto's begint het sportpark zich langzaam maar zeker te vullen. Uiteindelijk was het een goede keuze om vroeg onze plekken op de tribune in te nemen. Ongeveer een half uur voorafgaand aan de wedstrijd zijn  de plekken om de wedstrijden goed te kunnen volgen zijn gevuld. Een plek op rij 4 of 5 aan het veld leek ons niet zo'n goed plan. Alleen de zittribunes vullen zich pas daadwerkelijk iets voor drieën. Op deze tribunes is er sprake van gereserveerde plaatsen waardoor vroeg aanwezig zijn voor een goede plek geen noodzaak is. Voorafgaand aan de wedstrijd laat de fanatieke aanhang van zowel de blauwe als de rooie zich gelden. De blauwe middels een prachtig spandoek wat over de hoofdtribune heen gaat (zonde van de vlaggen voor mijn neus waardoor de foto's niet geweldig zijn gelukt). De rooie middels rookpotten en fakkels waardoor er een enorme rook ontstaat en de wedstrijd later moet beginnen.

De wedstrijd valt enigszins tegen met name in de 1ste helft komt de wedstrijd niet echt los en is het een tegenvallende derby. In de 2e helft komt de wedstrijd wat meer los met name na de 1-0 door Kees Tol van Spakenburg en de rode kaart voor de Harder van IJsselmeervogels. Na deze rode kaart was mijn verwachting dat Spakenburg de overwinning gemakkelijk zou binnenhalen. Echter, het tegenovergestelde is waar: IJsselmeervogels zet vol aan en maakt volkomen verdiend in de 92ste minuut de gelijkmaker (doelpunt Bennie van Noord). De rode kant ontploft, de blauwe kant kijkt beteuterd toe. Persoonlijk hoopte ik nog op een doelpunt in de laatste minuut van de blauwe waardoor het sportpark nog één keer goed kon ontploffen helaas mocht dit niet gebeuren. Hierdoor is GVVV de uiteindelijke winnaar van deze derby. Spakenburg met trainer Jochem Twisker (ex-SDOspeler) komt gelijk met GVVV en IJsselmeervogels blijft op 4 punten staan.
Al met al geen geweldige derby maar gezien de spanning in de 2e helft toch een leuke wedstrijd. Daarnaast is de wedstrijd gezien de entourage om de derby heen sowieso het bezoeken waar.  Overigens viel mij in het geheel de sportiviteit en gemoedelijkheid op de tribunes op.  Er vielen weinig onvertogen woorden in ieder geval op de tribune waar wij als groep plaatsnamen. Leuk detail is dat ik op de tribune stond naast een mede Ajacied die vanuit Hilversum was gereisd om de derby een keertje mee te maken (we waren vast niet de enige voetbaltoeristen).

Na afloop nog een aantal uurtjes blijven hangen in de sporthal (omgetoverd tot kantine) van Spakenburg waar ondanks het gelijkspel een enorm feest plaatsvond. Rond de klok van 8 uur vetrokken we uit Spakenburg om weer richting Bussum te gaan. Het feest in de hallen van beide clubs is ongetwijfeld nog een wel even doorgegaan. Afsluitend was Spakenburg - IJsselmeervogels een derby die ondanks de tegenvallende wedstrijd zeker het bezoeken waard was.

Jeroen503

Als iemand mij trouwens kan uitleggen hoe ik foto's moet toevoegen zal ik deze toevoegen aan het verslag.

Joost

Leuk stukje!

Heb je de foto's al ergens online staan of alleen op je eigen PC?

Luccie

Leuk verslag!

Wij hebben overigens de wedstrijd op dezelfde wijze ervaren.
Overigens om ons heen stonden ook diverse "voetbaltoeristen" en ik vroeg me op een gegeven moment af hoeveel "echte" supporters er daadwerkelijk aanwezig waren.

Wij stonden achter de goal waar voorafgaand van de wedstrijd flink wat rode potten werden afgestoken. In het begin zeer spectaculair, totdat het moment dat je er zelf midden in staat. Er brak bij een aantal wat paniek uit, vanwege gebrek aan zuurstof en last van de ogen.


Sebastiaan_W

Kans bestaat dat ze dit seizoen nogmaals tegen elkaar spelen.

Beide clubs staan in de halve finale van de KNVB Beker West I. Spakenburg gaat op 24 april op bezoek bij JOS/Watergraafsmeer en IJsselmeervogels gaat dezelfde avond op bezoek bij GVVV.

Jeroen503

Citaat van: Joost op apr 10, 2014, 11:56:39
Leuk stukje!

Heb je de foto's al ergens online staan of alleen op je eigen PC?

Ik heb ze alleen op me eigen pc staan op dit moment.

Nort

Ik vind het een zwaar overhypte wedstrijd, waarbij minimaal de helft van de bezoekers totaal geen 'derby' gevoelens heeft. Mensen uit Spakenburg die helemaal niks met voetbal hebben maar toch naar deze wedstrijd gaan, omdat het gewoon gezellig is. Tel daarbij op de voetballiefhebbers uit het hele land (vanuit Geffen ging er een hele bus) en je hebt dus een gemaakte derby waarbij niks spontaan is.

Om de derby een beetje terug te krijgen is om de internet verkoop aan banden te leggen, maar dat zullen beide clubs wel niet doen.

Joost

Citaat van: Jeroen503 op apr 10, 2014, 12:43:54
Ik heb ze alleen op me mijn eigen pc staan op dit moment.

Dan moet je ze ergens uploaden zoals bijvoorbeeld op Flickr of imageshack en dan kun je de linkjes hier plaatsen.

Jeroen503

#8
Hierbij een aantal foto's van de derby:

Aan de blauwe kant wordt het al vrij druk


De rode kant van de Westmaat ligt er vandaag rustig bij


Uitzicht op de hoofdtribune


De noodtribune


De kant voor supporters van IJsselmeervogels


Drukte bij de derby


Opkomst van de spelers




Beeld van de wedstrijd




Op naar huis