Grimsby Town are going down

Gestart door RoelG, jan 10, 2011, 14:54:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoelG

Vorig seizoen op de allerlaatste speeldag was het dan zover, Grimsby Town degradeerde uit League Two en is voor volgend seizoen veroordeeld tot The Conference - de hoogste amateurklasse in Engeland.

Eigenlijk is het nog een wonder dat het pas op de laatste dag beslist werd. Vorige maand, tijdens mijn bezoek aan Grimsby Town – Northampton Town zag het er ook al slecht uit voor 'The Mariners'.  De club had het gepresteerd om gedurende 25 achtereenvolgende competitiewedstrijden niet te winnen en stond al zo ongeveer het hele seizoen op de 23e en voorlaatste plaats in League Two. Alleen Darlington doet het nóg (veel) slechter. Een paar weken voor mijn bezoek begon Grimsby ineens wat wedstrijden te winnen, zodoende kwam een veilige plaats weer enigszins in zicht, en dus was er weer een sprankje hoop. Dat maakte het alleen maar mooier voor mij, omdat de wedstrijd tegen Northampton daarom een van de alles-of-niets wedstrijden zou worden.

Grimsby Town slaagde er in 1990 en 1991 in twee keer achtereenvolgens te promoveren en kwam zo in Division One terecht (het huidige Championship). In 2003 en 2004 volgens echter twee degradaties waardoor de club weer terug bij af is. Wat volgt is zeven jaar League Two zonder successen, met afgelopen weekend dus een groot dieptepunt.

Grote vraag natuurlijk is waarom een weldenkend mens vrijwillig naar Grimsby gaat. Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Voor een trip door Engeland zou ik op vrijdag met de boot in Hull aankomen en op deze avond stond er één voetbalwedstrijd in de buurt van Hull op het programma, die op Blundell Park in Grimsby dus. Een wedstrijd in de kelder van het Engelse betaalde voetbal, dat wilde ik sowieso al lang een keertje meemaken. En het stadion van Grimsby Town is zondermeer de moeite waard om te bezoeken. De grote Findus Stand toornt boven de rest van het stadion uit en biedt zelfs een uitzicht op de Noordzee.

De Engelse schoonfamilie raakte er maar niet over uitgepraat, waarom in godsnaam ging onze reis via Grimsby?! De vervallen kustplaats staat bekend als het toppunt van troosteloosheid. Grimsby vormt in feite één plaats met het eraan vastgegroeide Cleethorpes, wat zo mogelijk nóg deprimerender is. Alles draait hier eigenlijk alleen om vis, ik kan me niet voorstellen dat het toerisme hier nog echt bestaat. We zouden één nacht verblijven in een B&B in Cleethorpes en het moet gezegd, dit was een prima accommodatie. De rest van Cleethorpes voldeed echter aan alle verwachtingen: het weer was klote, de mensen waren lelijk, de straten ook en er was niks te beleven.


"Enjoy Cleethorpes!" durfde de eigenaresse van de B&B nog wel te zeggen. Dat valt niet mee.
De 'boulevard' in Cleethorpes. Lelijker kan niet en er zitten alleen maar goktenten. De paar toeristen
die hier nog steeds op afkomen, moeten wel heel erg verslaafd zijn.


De pier, die nog net niet instort en te koop staat, herinnert aan een verleden als toeristenplaats.


Op naar Blundell Park. Hier één van de gezellige straten rondom het stadion.


Blundell Park. Vreemd genoeg gelegen in Cleethorpes, maar thuishaven van Grimsby Town.


De achterkant van de Main Stand. Rotter dan rot, heerlijk dus.


Gelukkig mochten we 's-middags ook alvast even binnen kijken. De Osmand Stand, met de vele
arbeidershuizen op de achtergrond.


De Pontoon Stand, met op de achtergrond weer huizen en ook de Noordzee!


De Main Stand, waarvan het oudste gedeelte in 1901 is gebouwd en daarmee is het de oudste
tribune in de Engelse Football League. Hier zou ik vanavond plaatsnemen rechts naast de spelerstunnel.


In de Ticket Office zou het de hele dag druk zijn.


Met de actie 'Be There or Blue Square' ( de sponsor van The Conference) probeert de club de
degradatie nog af te wenden. Onder andere op basisscholen werden tickets goedkoop van de
hand gedaan, waardoor het stadion voller dan normaal zou zitten. In het 9500 plaatsen tellende
Blundell Park zitten normaal gesproken zo'n 4500 mensen, voor deze 'big game' waren het er
2000 meer. 


De warming-up van Grimsby. De sterspeler heet Jean-Louis Akpa Akpro, meer weet ik er ook
niet van. Deze aanvaller was trouwens wel beduidend beter dan de rest, dus misschien horen
we er ooit nog wat van.


De Main Stand met het houten dak en de vele zichtbelemmerende pilaren.


Wedstrijdbeeld met de Findus Stand op de achtergrond.


Wedstrijdmomentje voor de Pontoon Stand, met hierop de luidruchtigste Grimsby fans.
Echt veel geluid maken ze niet, vandaar dat bij tegenstanders de prachtige chant "You only sing
when you're fishing!" is ontstaan.



Een lege Findus Stand na de wedstrijd.

De wedstrijd verliep zoals je kunt verwachten bij een ploeg in nood. Een goede start van Grimsby, een aantal kansen maar geen echte grote. Dan, na een kwartier, begint Northampton eruit de komen en al bij de tweede kans is het raak. Grimsby gaat wanhopig op zoek naar de gelijkmaker en vindt deze ook vlak voor rust. Alles en iedereen vol goede moed de rust in. Tien minuten in de tweede helft krijgt Grimsby echter rood. Het stadion in vuur en vlam, dit is onrecht en iedereen voelt zich genaaid. Een kwartierlang probeert Grimsby het nog wel, maar dan scoort Northampton nog een keer en is het verzet gebroken. Iedereen lijkt te berusten in weer een nederlaag. Zo is het waarschijnlijk heel het seizoen al gegaan....

Friday, 2 April 2010
Coca-Cola Football League Two

0-1 Davis (18)
1-1 Coulson (42)
1-2 Akinfenwa (68)

Sebastiaan_W

Ik heb je verslag zeer vlug doorgekeken, maar zag een paar rake woorden: toppunt van troosteloosheid, het weer was klote en iets van deprimerend.

Deed me denken aan mijn bezoek in mei 2010.

Joost

Er zit wel een enorm goede boekenwinkel in Cleethorpes, althans ik bestel daar wel eens via internet en krijg daarom maandelijks een foldertje thuis uit Cleethorpes.

Verder kun je inderdaad maar beter niet te vaak die kant op gaan, Het toppunt van deprimerendheid.