Met boter en suiker...

Gestart door Joost, feb 22, 2009, 22:03:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost


Joost

Tienen, ruim 32,000 inwoners op hoek van het drie Provincienpunt Waals-Brabant, Vlaams-Brabant en Limburg. Het is de thuishaven van KVK Tienen, een club die ontstond uit RC Tienen en Voorwaarts Tienen in 1981. De eerste club was tot de fusie jarenlang onafgebroken aanwezig in de Derde of vierde klasse met een enkel seizoen een uitschieter naar boven. Voorwaarts heeft nagenoeg dezelfde historie maar zakte na 1972 weg in de provinciale klasses. In 1981 bundelen de twee hun krachten.

De fusie moet de suikerstad tot een voetbalstad maken en Sint-Truiden vervangen als populairste club van de stad. Dat lukt de laatste jaren best aardig. In 1999 was er eindelijk nog eens promotie naar Tweede waar KVKT het 5 seizoenen volhield. Twee jaren Derde Klasse volgden en nu is het alweer het derde seizoen achtereen dat Tienen in Tweede speelt. De eerste periode van 5 jaar werd voornamelijk in de onderste regionen gespeeld, de vorige twee jaar eindigde Tienen keurig in de middenmoot. Dit seizoen gaat 't bijzonder goed en overwinterde het blauw-wit-groene gevaar op een tweede plaats. Na de winter gaat 't niet meer zo briljant en wachten de Suikerboys nog op hun eerste driepunter.

Tegen deze achtergrond vertrek ik zo'n anderhalf uur voor aftrap van huis. Het Karneval is overduidelijk bezig als ik bij de geldautomaat vooraf wordt gegaan door een piraat en een gorilla. Het stadionnetje in Tienen is snel gevonden net als een parkeerplaats.

Het (nieuwe) Bergestadion voldoet prima aan de eisen voor Tweede Klasse. Een nette zittribune, een overdekte lange zijde en eenzelfde tribune achter het doel voor de uitfans. Vandaag zijn die voor sk Lommel ehh KVSK United. Voor 10 euro neem ik plaats aan de lange zijde en tref het grote nadeel van de tribune, het dak is zo laag dat je bijna claustrofobisch wordt en hoge ballen zijn ook niet te zien.

Het wedstrijdblad meldt drie bekende namen, alledrie aan de kant van de bezoekers. Franky van der Elst is de trainer. Marc Eberle speelde in een grijs verleden bij Roda, Bjorn Sengier bij Willem II en Jeroen Ketting bij Haarlem en Cambuur.

Ongeveer 1500 toeschouwers zien twee ploegen die willen voetballen. Schitterende combinaties volgen elkaar op doordat beide teams zonder bal nogal tam zijn. Tienen is ietsje beter en scoort na rust eindelijk de 1-0. Lommel moet nu wat meer komen en krijgt na 65 minuten een penalty die Ketting verzilverd. De andere kansen zijn te zien op Exqileague.

Ik baalde er wel van dat ik na 85 minuten er vandoor moest om op tijd bij Westerlo te zijn. De wedstrijd was immers erg leuk en er kon nog makkelijk een goal vallen, dat gebeurde overigens niet maar Tienen wordt zeker nog een keer bezocht. Liefst de derby tegen Leuven of een eindrondewedstrijd.





















Op de achtergrond de suikerfabriek





Joost

Van Tienen ging het naar Westerlo. Beide liggen aan de snelweg maar niet de weg er naartoe ging volledig binnendoor. De Karneval zorgde ervoor dat ik later aankwam dan gepland. Door de optocht van Zichem moest ik 10 kilometer omrijden en stond dus pas 20 minuten voor aftrap op een parkeerplaats. En toen was het nog 1.1 kilometer lopen, ticket afhalen en plek vinden op de tribune. Dat ging volgens plan en 2 minuten voor aftrap was ik klaar voor de start.

KVC Westerlo is een van mijn soft-spots. De naam t Kuipje is schitterend hoewel niet altijd vol leek het me altijd erg gezellig. Dat ik er dit seizoen heenging stond allang vast, ik had alleen even gewacht op de juiste wedstrijd.

Westerlo zelf, vlakbij Geel, is een dorp met nog geen 4,000 inwoners. De totale gemeente telt 20,000 inwoners. De lokale voetbalclub speelde voor de grote van het dorp al bovengemiddeld hoog in de hoogste provinciaal, vierde of soms zelfs derde.

In het begin van de jaren 80 degradeerde de ploeg naar 2de provinciaal. Rene Gijbels werd voorzitter en loodste de ploeg in drie seizoen naar Derde Klasse. Daarna ging de opmars geleidelijker en duurde het 8 seizoenen voordat Westerlo haar debuut maakte in de Tweede Klasse. Het oude stadion werd na 1 seizoen ingeruild voor 't Kuipje en drie seizoenen later stond men in de eindronde. Samen met sv Waregem, KMSK Deinze en FC Denderleeuw. Denderleeuw en Deinze bleken te zwak maar Waregem en Westerlo waren aan elkaar gewaagd. Op 5 juni 1998 gingen ze in Waregem de strijd aan en had de thuisploeg 2 punten meer. Een 2-3 zege voor Westerlo betekende geen massaal volksfeest in het Regenboogstadion maar wel een klein feestje voor de bescheiden 'Parel van de Kempen'. In de tweede klasse dat seizoen ook Kapellen, Tielen, Turnhout, Patro, Geel en Overpelt.

Sinds die dag is Westerlo niet meer weg te denken uit de Eerste Klasse. Het moet er een paradijs zijn voor trainers want de scouting is er fantastisch. Regelmatig duikt er een tropische verrassing op en vaak genoeg een topper. In het Westels Kuipke komt Anderlecht niet graag, regelmatig kreeg de topclub er een flinke 'pandoering'. Tegenstander van vandaag Club Brugge verliest er daarentegen zo goed als nooit. Voor de laatste keer moeten we teruggaan naar de vorige eeuw. Scheidsrechter van vandaag was Jerome N'Zolo. Ik kwam hem eerder dit seizoen al tegen bij Anderlecht, Racing Mechelen en Lokeren. Ik stalk hem niet bewust.

Goed was de wedstrijd zeker niet. Vermakelijk niet al te vaak. Westerlo raakt in het begin de paal en heeft de rest van de helft het beste van het spel. Club Brugge komt er niet aan te pas. Toch scoort blauw-zwart vlak voor rust de 0-1 uit een hoekschop. Direct na rust krijgt het geen penalty na een handsbal.Westerlo blijft veel beter en het is aan de scherpte voorin te wijten dat het uiteindelijk bij 1-1 bleef.

Het Kuipje is niet het meest originele stadion, wat wil je ook als Willy Nassen prefabbouw je hoofdsponsor is. Helemaal vol is het toch erg sfeervol en heeft het zijn charme.





Toen moest ik er nog bij...
















georgesv

leuke foto's (en report) !!

wekke

zo te zien stond je niet ver van me af :)

Joost

Citaat van: wekke op feb 23, 2009, 19:35:52
zo te zien stond je niet ver van me af :)

Bij Westerlo? Er stond een groep jongens die het alleen maar over Standar hadden achter me de eerste helft, was dat jouw groep. Aangezien ze nauwelijks tot geen interesse hadden in de wedstrijd ben ik e 2e helft verschoven. Ik vin gepraat om me heen niet erg maar dan moet het wel over de wedstrijd gaan.

wekke

Citaat van: Joost op feb 23, 2009, 22:35:55
Bij Westerlo? Er stond een groep jongens die het alleen maar over Standar hadden achter me de eerste helft, was dat jouw groep. Aangezien ze nauwelijks tot geen interesse hadden in de wedstrijd ben ik e 2e helft verschoven. Ik vin gepraat om me heen niet erg maar dan moet het wel over de wedstrijd gaan.

Ja tussen Westerlo. We waren slechts met drie en hebben het nauwelijks over de Rouches gehad, dus ik denk niet dat wij het waren. Mijn twee companen zijn trouwens westerlo fans. :) Naast me stond een haatelijke man constant onzinnigheden te roepen, door de hoofdpijn die ik van de zware nacht ervoor had, kwam me dat niet ten goede :d

Louk

Leuke verslagen, mooie foto's !!!!

wekke

Net nog in 't Kuipje geweest voor Westerlo-KVM