Hoofdmenu

Duitsland

Gestart door hgrm, feb 18, 2008, 23:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jehoentelaar

Voor mij is het een middenweg wat support betreft. Fanatiek achter je club staan vind ik, ondanks dat ik mezelf dat niet zie doen, best een leuke sfeertoevoeging als een aantal lieden dat doen. Het gaat echter een beetje te ver om volledig los te staan van het wedstrijdverloop; als je 1-3 achter staat in de slotfase van een belabberde wedstrijd en je nog steeds aan het blèren bent is er iets niet helemaal goed.

Overigens merk ik bij Münster dat support en wedstrijd ook niet geheel los van elkaar staan. De ondergrens van wanneer de support ophoudt is alleen een stuk lager. Je moet het als Preußen op het veld flink verkloten wil het stil worden op de tribune. Merk ook op dat dingen als de humba consequent bij de FGK worden gedaan en niet bij de Deviants. De derbyzeges tegen Bielefeld en Osnabrück afgelopen jaar werden ook gevierd met de supporters op de FGK (los van de gebruikelijke ereronde).

Om verder nog een keertje in te gaan op het stukje van Staantribune: die Russisch-Duitse rolstoelgebruiker (geweldige vent) krijgt dan wel als enige het hele stadion tegelijk stil, maar die man geldt als zo'n clubicoon vanuit supportersperspectief dat als de Deviants daar doorheen gaan, de pleuris echt flink uitbreekt. Daar heeft natuurlijk niemand belang bij, want uiteindelijk zijn 'we' allemaal fans van SCP die liever vandaag dan morgen de club zien promoveren naar de 2.Bundesliga.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jeje

Vind het interessant hoe iedereen weer anders denk over support. In alle bovenstaande reacties zitten wel dingen  tussen waar ik het mee eens ben, maar ook weer dingen waar ik het niet mee eens ben. Maar dat is het mooie van support, iedereen doet het op zijn/haar eigen manier!

wekke

Naar mijn mening situeert het probleem zich meer in het stijgende egoïsme en de geldingsdrang van de gemiddelde mens, niet zozeer specifiek bij bepaalde Ultra groeperingen. Preussen Münster vond ik een teleurstellende ervaring door bepaalde sfeergroepen die weigerden om met elkaar te zingen en elkaar enkel wilden tegenwerken. Als je dan ook nog een gigantisch doek ontrolt, met daaronder het afsteken van vuurwerk, tijdens een amusante wedstrijd zoals toen dan ben je gewoon een regelrechte klootzak die lak heeft aan de wedstrijdervaring van anderen. Maar tijdens het WK in Brazilië heb ik gemerkt dat dat soort gedrag jammer genoeg in stijgende lijn verder gaat en je daar geen ultra voor hoeft te zijn. Brazilië - Colombia, Neymar staat op de grote rechthoek klaar om een vrije trap te nemen en net op dat moment gaat die klojo voor mij rechtstaan met zijn vrouw om een selfie te nemen. Nou, dan heb ik zin om zo'n mensen van de tribune te trappen! Om nog maar te zwijgen over het zingen van Argentijnse liederen tijdens godbetert Frankrijk - Honduras, het oeverloos inzetten van een wave, de vele verkleedpartijtjes, ... Het WK was een superervaring, maar het is jammer genoeg ook een podium voor dergelijke leeghoofden.

Ik ben pro-sfeergroeperingen en juich tifo's toe, maar zorg er zeker voor dat de andere mensen nog deftig naar een wedstrijd kunnen kijken. Ik betaal om een voetbalwedstrijd te bekijken en niet de achterkant van een vlag.

Citaat van: mike_t op aug 13, 2015, 17:01:41
Ik zal niet al te diep op je antwoord ingaan HGRM, maar toch wat persoonlijke kanttekeningen.
- je voorbeeld van HCAW is juist het laatste waar ik blij van zou worden. Als muziek mij moet vertellen of ik ergens aan mee moet doen dan ben je bij mij juist weer aan het verkeerde adres. Ik heb een gruwelijk hekel aan tunetjes bij doelpunten, of zoals bij basketbal/honkbal op specifieke momenten.

In bepaalde competities kan muziek best wel een meerwaarde bieden. Toen ik in Amerika een wedstrijd ging bezoeken, verwachtte ik dat typisch Amerikaans showgehalte. Als ze dan scoren en 'Bombtrack' van Rage Against The Machine knalt door de tribunes dan brengt dat, wat mij betreft, wel iets bij aan die Amerikaanse wedstrijdervaring.


Saltacampos

Citaat van: wekke op aug 14, 2015, 07:19:27
Naar mijn mening situeert het probleem zich meer in het stijgende egoïsme en de geldingsdrang van de gemiddelde mens, niet zozeer specifiek bij bepaalde Ultra groeperingen. Preussen Münster vond ik een teleurstellende ervaring door bepaalde sfeergroepen die weigerden om met elkaar te zingen en elkaar enkel wilden tegenwerken. Als je dan ook nog een gigantisch doek ontrolt, met daaronder het afsteken van vuurwerk, tijdens een amusante wedstrijd zoals toen dan ben je gewoon een regelrechte klootzak die lak heeft aan de wedstrijdervaring van anderen. Maar tijdens het WK in Brazilië heb ik gemerkt dat dat soort gedrag jammer genoeg in stijgende lijn verder gaat en je daar geen ultra voor hoeft te zijn. Brazilië - Colombia, Neymar staat op de grote rechthoek klaar om een vrije trap te nemen en net op dat moment gaat die klojo voor mij rechtstaan met zijn vrouw om een selfie te nemen. Nou, dan heb ik zin om zo'n mensen van de tribune te trappen! Om nog maar te zwijgen over het zingen van Argentijnse liederen tijdens godbetert Frankrijk - Honduras, het oeverloos inzetten van een wave, de vele verkleedpartijtjes, ... Het WK was een superervaring, maar het is jammer genoeg ook een podium voor dergelijke leeghoofden.
Ik kan je gevoel volledig begrijpen, daarom ga ik nooit naar dat soort tornooien, té ergerlijk, ik heb een hekel aan dat "VIP/evenementenvolk" (WK, festivals, godbetert zelfs veldrijden tegenwoordig). Daarom dat ik het amateurvoetbal zo'n verademing vind, daar zijn die klojo's gelukkig niet in geïnteresseerd.
Over land and sea

FCT1980

Ik ben het helemaal met mike-t eens. Perfect verwoord en exact hoe ik erover denk.
Ultras voegen naar mijn mening echt iets toe al moet ik toegeven dat het juist in Duitsland af en toe wat ver gaat. Als Twente met 4-0 achter staat moet niemand het wagen om een jodel liedje in te zetten. Dat is de cultuur zeg maar.

Wekke ik snap niet helemaal wat je dan in een fanatiek supportersvak doet. Je weet wat voor praktijken er plaats kunnen vinden. De andere mensen in het vak vonden het doek waarschijnlijk wel tof. Een plaats op een neutrale tribune past dan toch beter bij je? Qua WK pipo's ben ik het overigens 100€ met je eens en waarschijnlijk had ik ze die schop wel gegeven ;)
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

mike_t

Als je er zelf voor kiest om in de ultra-blocks plaats te nemen, moet je voor lief nemen dat er op zijn tijd een doek over je hoofd gaat en de je eerst minuten mist van een wedstrijd daardoor. Of dat er een megavlag voor je gezwaaid wordt. Dat wordt vaak van te voren aangekondigd bij het kopen van je kaartje. Je koopt in weze je kaartje met beperkt zicht.

Heb je echter plaats genomen in een ander vak, verwacht ik dat iedereen de standaard regels respecteert en dus niet met een vlag gaan zwaaien of gaat staan als het om een zittribune gaat. Dan heb je wat mij betreft ook het volle recht om hier tegen te ageren. Dat zijn normen en waarden.
En ja het kan eens voorkomen dat door de spanning supporters in de gewone vakken eventjes staan, maar ik ben van mening dat je daar het overgrote deel van de tijd hoort te zitten net als iedereen.

wekke

Dus omdat ik van tijd tot tijd eens graag plaats neem op een staanplaats en tussen de gezangen, moet ik maar accepteren dat zulke mensen hun egoïsme mogen ten toon spreiden door het zicht voor anderen te belemmeren? De wereld op zijn kop! En ik doel wel degelijk op van die idiote acties tijdens de wedstrijd. Een pré-match tifo en dergelijke juich ik ten zeerste toe.

Bovendien ging het in dit geval duidelijk om een groep die niet in goede aard viel van de rest van het stadion. Het was het perfecte voorbeeld van mensen die zich hoger inschatten dan de rest van hun mede-supporters. Zonder samenhang met de rest, acties die telkens op een slecht gekozen moment gebeurden, etcetera. Je bent niet bepaald een meerwaarde voor je eigen club als je enkel voor negatieve indrukken zorgt.

John Sleeuwenhoek

Citaat van: wekke op aug 14, 2015, 13:03:13
Dus omdat ik van tijd tot tijd eens graag plaats neem op een staanplaats en tussen de gezangen, moet ik maar accepteren dat zulke mensen hun egoïsme mogen ten toon spreiden door het zicht voor anderen te belemmeren? De wereld op zijn kop! En ik doel wel degelijk op van die idiote acties tijdens de wedstrijd. Een pré-match tifo en dergelijke juich ik ten zeerste toe.

Bovendien ging het in dit geval duidelijk om een groep die niet in goede aard viel van de rest van het stadion. Het was het perfecte voorbeeld van mensen die zich hoger inschatten dan de rest van hun mede-supporters. Zonder samenhang met de rest, acties die telkens op een slecht gekozen moment gebeurden, etcetera. Je bent niet bepaald een meerwaarde voor je eigen club als je enkel voor negatieve indrukken zorgt.

Prima dat je daar als buitenstaander tussen wilt staan, maar dan heb je je wel aan te passen naar mijn mening. Zijn doen daar wekelijks hun ding en hoeven zich dan niet aan een voetbaltoerist aan te passen. Zelf ben ik ook geen fan van een vlag voor mijn bek, dus kies dan vaak voor een plaats in een hoek vlakbij de fanatieke fans. Zo krijg je de sfeer prima mee en kun je rustig zittend naar de wedstrijd kijken.

hgrm

Je kunt wel zeggen dat je dan niet in zo'n blok moet gaan staan, maar naar mijn waarneming is het meestal maar een heel klein groepje dat vlaggen en doeken aan de hekken hangt (waardoor je op de onderste paar treden niks ziet), met gigantische vlaggen loopt te zwaaien (waardoor een half blok geen zicht op het veld heeft) etc.

Als er ruimte genoeg is, geef je die gasten een blok en laat je ze hun ding doen. Dan is het inderdaad je eigen keus (fout) als je er tussen gaat staan. Zeker in de Bundesliga is het echter vaak zo dat die ruimte er niet is (zeker niet in het uitvak) en je dus als niet-ultra geen andere keus hebt dan er tussen te gaan staan en door de egotripperij van een klein groepje een stuk minder van de wedstrijd te zien dan je lief is.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

mike_t

Uitvak vind ik weer een ander verhaal. Daar komen verschillende stromen supporters bijeen met verschillende belevingen van voetbal. Dan moet iedereen zich aanpassen en vind ik dat je niemand zijn zicht mag ontnemen.
Dan zijn vlaggen en doeken op zich toegestaan, mits ze niemand hinderen.


Jehoentelaar

Uitwedstrijden zijn in Duitsland vanwege de afstanden ook best een onderneming, waardoor je m.i. sowieso wat fanatieker moet zijn om het ervoor over te hebben. Dan accepteer je dat denk ik ook sneller. Gezinnen en anderen die voor een 'gezellig middagje voetbal' gaan, zul je niet al te snel in een uitvak vinden vijfhonderd kilometer van de woonplaats. Al onderschat ik de Duitse uitsupport nu misschien enorm.

Wat het wel of niet ervoor kiezen betreft ga ik er eigenlijk wel in mee dat het een keuze is om in een sfeervak te gaan zitten, zeker als je (met name in Duitsland) de voorkennis hebt dat je zicht daar minder is. Gewoon het vak ernaast pakken zou ik zeggen - daar vind je in de regel toch wel een mengvorm van erg trouwe fans die niet de hele wedstrijd los willen gaan.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

FCT1980

Je onderschat de Duitse supporter inderdaad Jehoentelaar.
Maar de Duitse uitvakken worden meestal ingenomen door de fanatieke jongens (en dames) en de wat oudere supporters en families hebben rondom de uitvakken vaak zitplaatsen. Die kunnen na de wedstrijd dan ook zonder politiebegeleiding het stadion verlaten. De uitvakken in Duitsland bestaan veelal ook uit staanvakken die omringd zijn met hekken of plexiglas wanden. Als je geen zin hebt in een vlag in je bek of een trommel naast je is er altijd de mogelijkheid om op een kleine afstand een zitplaats te krijgen.
Bij bijvoorbeeld Dortmund - Schalke staan de fanatieke supporters die met de Sonderszuge komen in de onderste uitvakken. De families en wat oudere fans zitten daar boven en voor een deel ook naast. Die zitten zelfs tussen de BvB fans.

Moraal van het verhaal. Als je de vlaggen, trommels en capo's niet opzoekt is er altijd wel een mooie zitplaats voor je te vinden.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

ALenstra

Klopt. Als je gewoon zonder poespas eromheen de wedstrijd wil zien dat moet je niet tussen de harde kern zitten/staan.

Joost

Citaat van: John Sleeuwenhoek op aug 14, 2015, 13:35:09
Prima dat je daar als buitenstaander tussen wilt staan, maar dan heb je je wel aan te passen naar mijn mening. Zijn doen daar wekelijks hun ding en hoeven zich dan niet aan een voetbaltoerist aan te passen. Zelf ben ik ook geen fan van een vlag voor mijn bek, dus kies dan vaak voor een plaats in een hoek vlakbij de fanatieke fans. Zo krijg je de sfeer prima mee en kun je rustig zittend naar de wedstrijd kijken.

Je vergeet een belangrijk punt; de ultra's houden hun eigen zangwedstrijdje en dat heeft niets met sfeer te maken. Niet iedere fanatieke supporter hoeft een ultra te zijn.

Nort

En niet iedere ultra is een supporter (helaas)...