Hoofdmenu

Kleinkunst

Gestart door TeeZee, dec 31, 2007, 11:46:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

TeeZee

Begin deze maand ben ik naar de Mike en Thomas Kerstrevue geweest. Ik was al een groot fan van hun Mike en Thomas Show op tv (op http://mtshow.vara.nl kun je alle shows terugkijken) en toen ik afgelopen zomer zag dat ze in december in Theater Diligentia (Den Haag) zouden optreden bestelde ik meteen vier kaartjes.


Hun humor is soms bijzonder flauw, maar ze weten het zodanig te verpakken dat ik het toch erg leuk vind. Daarnaast zijn de heren ook muziekaal goed onderlegd. Vorige week werd de Kerstrevue uitgezonden op tv, maar dat haalde het toch niet bij de echte uitvoering. Ruim een uur was weggeknipt. Vergelijk het maar met voetbal: het is toch het leukste om in het stadion te zitten (of staan!)

Onderstaand fragment komt uit een oudere voorstelling van het duo. Vanaf 1:10 wordt het echt goed, ik zou willen dat ik zo piano kon spelen (laat staan met gekruiste armen).

Okee, soms hebben ze ook vrij platte humor. Niettemin komt het wel erg onverwacht, iets waar de heren toch al patent op lijken te hebben:

Ronduit geweldig vind ik hun manier om iets grofs te zeggen m.b.v. hele dure omschrijvingen/woorden. Ik vermoed dat ze weleens meelezen op het internet als Han een fanatieke schrijfbui heeft. "Als jij dat echt vind, dan denk ik dat onder jouw hersenpan Alzheimer en het Syndroom van Down vechten om suprematie". Dat moet ik echt eens gebruiken in een forumdiscussie.

Na afloop kocht ik nog een dvd van de M&T show in de foyer en liet deze zelfs signeren. De conclusie van dit verhaal is dat ik het voornemen heb om vaker naar het theater te gaan, omdat het eigenlijk altijd leuk is. Toneel, kleinschalige concerten, cabaret, stand-up comedy... kleinkunst is een echt avondje uit!

Han

Ik denk dat ik nu weet wat de oorsprong is van de term 'kleinkunst'. Dat het min of meer refereert aan 'minimale middelen' zoals de stemband en een begeleidend instrument.

Ik weet niet wie van de twee Mike of Thomas is maar één ervan heeft indruk op me gemaakt met zijn persiflage van onder andere Tony Blair in het programma Kopspijkers. Zó indrukwekkend dat ik die gast aan de piano niet eens meer los daar van kan zien.

Ik ga terug in de tijd en zag ooit Paul van Vliet in het theater Odeon in Zwolle en zat op de eerste rij. Ik vond het zó oubollig en zó burgerlijk en zó voorspelbaar flauw (Majoor Kees bij voorbeeld) dat ik lange tijd heb gedacht dat dáár de term 'kleinkunst' vandaan kwam. Hetzelfde geldt voor Toon Hermans en Wim Sonneveld, inspiratoren voor bv Youp van 't Hek. Onschuldig vermaak van en voor het establishment. Op Oudjaarsavonden was in de Seventies ooit de conference van Wim Kan 'bon ton'. Voor mij was het 'Wim Kon' met die akelige gnoom Corry Vink die hij opvoerde als zijn eega in een pathetisch duet qua Birmaspoorweg-gedweep. In de zaal zaten dan prominente politici zoals Dries van Agt of Joop den Uyl in de ijdele en voorspelbare hoop het risee te zijn. Ze werden op hun burgermanswenken bediend.

Heb in Zwolle er ook Don Quishocking gezien en Neerlands Hoop in Bange Dagen (Bram Vermeulen en Freek de Jong) en het niet subtiele schoppen tegen de gevestigde orde vond ik dan weer wél anarchistich leuk.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op jan 01, 2008, 00:31:25Ik weet niet wie van de twee Mike of Thomas is maar één ervan heeft indruk op me gemaakt met zijn persiflage van onder andere Tony Blair in het programma Kopspijkers. Zó indrukwekkend dat ik die gast aan de piano niet eens meer los daar van kan zien.
Dat is Thomas van Luyn.


TeeZee

Gisteravond was ik in de Kleine Komedie (Amsterdam) bij de nieuwe show van Mike & Thomas: Sex, drugs en Hoog-barok.

Zelden zo'n absurde show gezien. Geen enkele samenhang. Géén en-ke-le. Maar wel heel erg leuk. Ze zijn de koningen van de flauwe humor.

Vanavond is de première, wederom in de Kleine Komedie.

Rokerman

Over kleinkunst of cabaret gesproken, ik zit met een enorm dilemma. In de week dat ik in Sunderland bivakkeer zijn er op de maandag twee shows in de buurt die ik allebei wil zien. Zo is er op maandag in Gateshead een show van comedian Bill Bailey. Hij duikt met een symphonic orchestra de muziek in en waar de geluiden vandaan komen. Maar op maandag staan ook Echo & the Bunnymen in Newcastle. Ik kan echt niet kiezen. Een vriend van me heeft al gezegd: "de kans dat Bill Bailey ooit naar Nederland komt is kleiner, dus ik zou Bill Bailey kiezen" is een verstandige tip....maar ja ik blijf toch twijfelen
FTM