Promotie/Degradatie België 2024/2025

Gestart door Saltacampos, jun 07, 2024, 14:34:15

Vorige topic - Volgende topic

Joost

Vanaf 1 januari 2025 is het in België op alle sportterreinen verboden te roken. Dat vind ik zelf wel prettig, maar hoe gaan ze dat (zeker in Wallonië) ooit handhaven.

syntric

Citaat van: Joost op jan 09, 2025, 10:44:19Vanaf 1 januari 2025 is het in België op alle sportterreinen verboden te roken. Dat vind ik zelf wel prettig, maar hoe gaan ze dat (zeker in Wallonië) ooit handhaven.
Ik zie het nu nog geregeld op de tribunes in 1A dus niet denk ik
Groundhopper for life :-)

Saltacampos

Citaat van: syntric op jan 09, 2025, 11:25:14Ik zie het nu nog geregeld op de tribunes in 1A dus niet denk ik
Citaat van: Joost op jan 09, 2025, 10:44:19Vanaf 1 januari 2025 is het in België op alle sportterreinen verboden te roken. Dat vind ik zelf wel prettig, maar hoe gaan ze dat (zeker in Wallonië) ooit handhaven.
Erg lastig, zag het nog zondag in Waterloo, mensen die vroegen of ze hier of daar toch mochten roken.
Het argument was dan dat er nog asbakken op de tafels stonden, niet echt slim van de clubverantwoordelijken om die te laten staan natuurlijk.
Tijdens de wedstrijd zag ik dan een koppel rokers aan het veld gewoon wat meer naar achter gaan staan tot tegen de omheining om dan daar als een stel schoolkinderen stiekem te staan paffen in de gietende regen.
Ik ga gewoon elders gaan staan als er iemand naast mij begint te roken, probleem opgelost.
Voortaan gaan zij misschien elders staan zoals dat koppel van zondag.
Over land and sea

syntric

Citaat van: Saltacampos op jan 09, 2025, 11:50:04Erg lastig, zag het nog zondag in Waterloo, mensen die vroegen of ze hier of daar toch mochten roken.
Het argument was dan dat er nog asbakken op de tafels stonden, niet echt slim van de clubverantwoordelijken om die te laten staan natuurlijk.
Tijdens de wedstrijd zag ik dan een koppel rokers aan het veld gewoon wat meer naar achter gaan staan tot tegen de omheining om dan daar als een stel schoolkinderen stiekem te staan paffen in de gietende regen.
Ik ga gewoon elders gaan staan als er iemand naast mij begint te roken, probleem opgelost.
Voortaan gaan zij misschien elders staan zoals dat koppel van zondag.
Zoals in Engeland zouden de clubverantwoordelijken of in de hogere afdelingen stewards er moeten op wijzen, maar dat zie ik amper tot nooit gebeuren, tja

Joost

Na de voorlaatste speelronde in 1e Amateur ACFF is al duidelijk wat de splitsing gaat worden. Namur en de reserves van Sporting Charleroi wiste namelijk niet te winnen en daardoor is het gat naar Rochefort en Stockay-Warfusee onoverbrugbaar geworden. Rochefort had zich overigens ook al op eigen kracht geplaatst.

Om de titel en promotie gaan spelen; Olympic Charleroi, Mons, Tubeke, Virton, Rochefort en Stockay-Warfusee
De eerste 4 staan op 5 punten afstand van elkaar, de andere twee staan al 15 of meer punten achter.

Namur, Sporting Charleroi B, Union B, Doornik, Binche en Standard B spelen tegen degradatie.
Standard staat 10 punten achter Binche, Binche maar 5 achter Namur.

1 ploeg degradeert sowieso. En daarnaast per ACFF daler uit 1B nog een extra ploeg.

Joost

Nog vier speelrondes in 1A voor het einde van de reguliere competitie.

De eerste 6 gaan naar PO1, nummers 7 t/m 12 naar PO2 en de onderste 4 spelen PO3.
In PO1 en PO2 worden de punten gehalveerd, in PO3 niet.

Dit seizoen steekt RC Genk er flink bovenuit en heeft al 8 punten meer dan Club Brugge op plek 2 en 14 meer dan Union op 3. Genk en Club zijn als enige ook echt mathematisch zeker van deelname aan PO1. Maar de kans dat Union (46), Anderlecht (45) en Antwerp (43) punten nog worden ingehaald door Standard met 35 punten lijkt me nihil.
Wil Standard nog naar PO1 dan zal het Gent moeten inhalen en dat heeft 5 punten meer.

Standard is de aanvoerder van een rijtje van 7 clubs waar amper 5 punten verschil tussen zit. De onderste, Cercle, staat daarom nog op een PO3 plaats.

Gent mag dan wel een zwaar programma hebben de komende weken met Genk, Club, Antwerp en Kortrijk. Standard doet daar nog een schepje bovenop met Club, Anderlecht, Union en Antwerp. De Luikenaars kunnen zich dus beter concentreren op de clubs die achter ze staan.

De minicompetitie van PO2 gaat door de heel kleine verschillen dus sowieso wel aantrekkelijk worden, in tegenstelling tot het vorige jaar toen Gent al na 1 speeldag quasi zeker was van de winst.

In play-off 3 worden de punten niet gehalveerd en dat is slecht nieuws voor Beerschot en Kortrijk. Beerschot staat al 10 punten achter Sint Truiden op plek 16, Kortrijk 5. STVV zelf staat ook alweer 5 punten achter Cercle en Westerlo maar lijkt met thuisduels tegen Beerschot én Kortrijk nog niet kansloos.

Koploper Genk speelde tot op heden 13 thuisduels en wist alleen de eerste (1-1 tegen Standard) niet te winnen.

Joost

De competitiehervorming voor 26/27 is rond;
https://sporza.be/nl/2025/02/27/pro-league-keurt-competitieformat-met-18-clubs-in-eerste-klasse-zonder-play-offs-vanaf-seizoen-2026-2027-goed~1740647258064/

Goed dat ze teruggaan na een reguliere competitie maar die regeling rond beloften in 2e klasse is natuurlijk absurd.

tmudd1007

Je bedoeld om met 14 teams te gaan werken of?

Citaat van: Joost op feb 27, 2025, 13:16:21De competitiehervorming voor 26/27 is rond;
https://sporza.be/nl/2025/02/27/pro-league-keurt-competitieformat-met-18-clubs-in-eerste-klasse-zonder-play-offs-vanaf-seizoen-2026-2027-goed~1740647258064/

Goed dat ze teruggaan na een reguliere competitie maar die regeling rond beloften in 2e klasse is natuurlijk absurd.

Joost

Citaat van: tmudd1007 op feb 27, 2025, 15:51:30Je bedoeld om met 14 teams te gaan werken of?

Er moet een minimum van 4 beloftenteams in 1B zijn. Clubs die vanuit 1e amateur promoveren komen derhalve in plaats van reguliere clubs.

Concreet; eindigt Genk B dit jaar als laatste in 1B dan degradeert het alleen als Gent B promoveert uit 1e amateur. Als bijvoorbeeld Hasselt kampioen wordt in 1e amateur dan blijft Genk B in 1B maar degradeert de nummer 14.

Joost

Standard verloor dit weekend de klassieker in eigen huis van Anderlecht en ziet haar kansen op PO1 daarom flink slinken. Gent liep na een gelijkspel tegen Club 1 punt uit en heeft 4 punten voorsprong.

In de strijd om PO3 te ontlopen werd er vooral gesprokkeld. OHL, Westerlo en Cercle haalden ieder 1 puntje op en scoorde beter dan KV Mechelen dat verloor bij Beerschot. Met 1 zege in 13 duels is KVM aan een heel slechte reeks bezig, reden om trainer Hasi te ontslaan.

De 3 punten voor Beerschot zullen echt niet voldoende zijn om rechtstreekse degradatie te ontlopen. Daarin deed STVV wel een heel goede zaak door met 4-2 van Kortrijk te winnen. Daarmee wordt het gat tussen 14e en 15e 8 punten en heeft STVV nog een kleine kans om PO3 te ontlopen.

ricodejong4

Vanwaar kan Beerschot directe degradatie al bijna niet meer ontlopen Joost? De 4 onderste ploegen gaan toch een degradatie play-off in waarin ze allemaal nog 2x tegen elkaar spelen, en ze staan slechts 2 punten achter Kortrijk. Of degraderen de onderste 2 rechtstreeks?

syntric

Citaat van: ricodejong4 op mrt 04, 2025, 16:02:15Vanwaar kan Beerschot directe degradatie al bijna niet meer ontlopen Joost? De 4 onderste ploegen gaan toch een degradatie play-off in waarin ze allemaal nog 2x tegen elkaar spelen, en ze staan slechts 2 punten achter Kortrijk. Of degraderen de onderste 2 rechtstreeks?

Wegens de grote achterstand lijkt het erg onwaarschijnlijk dat ze dat nog kunnen goed maken in de slechts 6 wedstrijden van play-off drie

Joost

Citaat van: ricodejong4 op mrt 04, 2025, 16:02:15Vanwaar kan Beerschot directe degradatie al bijna niet meer ontlopen Joost? De 4 onderste ploegen gaan toch een degradatie play-off in waarin ze allemaal nog 2x tegen elkaar spelen, en ze staan slechts 2 punten achter Kortrijk. Of degraderen de onderste 2 rechtstreeks?

De onderste twee gaan er rechtstreeks uit inderdaad. En de 3e van onder speelt nog tegen de winnaar van de playoffs van 1B.

ricodejong4

Aah vandaar. Dus praktisch nog 10 punten te overbruggen (voor een playoff plek) in 8 wedstrijden. Dat lijkt me inderdaad tamelijk onmogelijk voor de ploeg van Kuyt.

Joost

En zo is de strijd om PO1 beslist. Gent won, Standard verloor en het gak is nu 7 punten.

Om degradatie is het een pak spannender al is het aantal ploegen dat daarvoor moet vrezen kleiner geworden. KV Mechelen won na het ontslag van de trainer wel weer en is veilig en dat geldt ook voor Westerlo dat Anderlecht met 2-0 verraste.

STVV is helemaal aangesloten maar staat wel nog op plek 14 met 31. Dender en Cercle hebben beide 32 punten maar Dender won vaker. OHL staat 11e met 34.

Volgende week de slotronde waar STVV tegen OHL speelt. STVV moet winnen anders speelt het zeker PO3. Dender speelt bij KV Mechelen, Cercle gaat naar Anderlecht. OHL heeft aan een gelijkspel tegen STVV al voldoende.