Tief Op Choreografie

Gestart door Han, okt 23, 2008, 01:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Hugo op nov 28, 2008, 13:48:56
Bruna Aachen Hbf?
Bruna Nijmegen centraal in dit geval.

Maroboduus

Frapant dat 11Freunde daar nu aandacht aan besteed en het thema zelfs tot coverstory heeft verkozen. Ik sta er van te kijken dat er nu dus vanuit Duitsland zelf kritiek op deze gang van zaken is, hoewel het stukje wat ik online heb kunnen lezen inhoudelijk nauwelijks afwijkt van de 11Freunde-mening in het artikel waarin ik eerder refereerde en wat al enkele jaren oud is.

Het ergst van al is dat je ultra's van bijna alle clubs met banners en "doppelhälter" ziet staan/lopen, waarop te lezen valt "Gegen den modernen Fussball". Inmiddels is het verwerpelijke gedrag van de ultra's juist tot één van de voornaamste kenmerken van het moderne voetbal geworden.

Mooi woord trouwens ook dat "Kapo"...

Overigens gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het supportersgedrag in vele andere landen ook zeer voorspelbaar is (geworden). Al bij al is er ook in de internationale fancultuur sprake van verregaande globalisering.

TeeZee

Citaat van: Maroboduus op nov 28, 2008, 15:36:13Overigens gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het supportersgedrag in vele andere landen ook zeer voorspelbaar is (geworden).
In Engeland zingen ze ook al decennia dezelfde liederen, daar hoeven we niet omheen te draaien.

Gert

Is ook zo, maar toch is het in tegenstelling tot datgene wat je blijkbaar (ik kan er niet uit ervaring over meespreken) in Duitsland ziet in ieder geval niet geregisseerd. En zowiezo ontbreekt de "voorganger" goddank.

Stadionhopper

Citaat van: Maroboduus op nov 28, 2008, 15:36:13
Frapant dat 11Freunde daar nu aandacht aan besteed en het thema zelfs tot coverstory heeft verkozen. Ik sta er van te kijken dat er nu dus vanuit Duitsland zelf kritiek op deze gang van zaken is, hoewel het stukje wat ik online heb kunnen lezen inhoudelijk nauwelijks afwijkt van de 11Freunde-mening in het artikel waarin ik eerder refereerde en wat al enkele jaren oud is.

Het ergst van al is dat je ultra's van bijna alle clubs met banners en "doppelhälter" ziet staan/lopen, waarop te lezen valt "Gegen den modernen Fussball". Inmiddels is het verwerpelijke gedrag van de ultra's juist tot één van de voornaamste kenmerken van het moderne voetbal geworden.

Mooi woord trouwens ook dat "Kapo"...

Overigens gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het supportersgedrag in vele andere landen ook zeer voorspelbaar is (geworden). Al bij al is er ook in de internationale fancultuur sprake van verregaande globalisering.

Naar aanleiding van Lek11 zijn avatar waarin staat "Football without ultras is nothing" ben ik benieuwd wat zijn bevindingen van Ultras zijn en daarmee de discussie levendig mee houdt op dit topic.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Lek11

#35
Klopt ja, ik ben zelf erg 'fan' van de ultra cultuur. Ook in Nederland is de ultra cultuur er de laatste jaren bij een aantal clubs ingekropen, al is dat niet te vergelijken met de Italiaanse ultras. Ik vind het prachtig als er een 'capo' voor het vak staat en de boel op sleeptouw neemt. Ik vind het prachtig wanneer er 90 minuten lang gevlagt wordt op de tribunes. Ik vind het prachtig als er weer een TIFO-battle op het programma staat tussen VAK 410 en de Groningen Fanatics, bijvoorbeeld. Ik vind het prachtig wanneer ik een vak zie wat vol is gebouwd met bandieries/banners. Ik vind het prachtig wanneer er een vak springend heen en weer beweegt op de maat van de trommel. Ook zijn er minder leuke punten bijvoorbeeld wanneer er weer een 'ultra groepering' wordt opgeheven omdat de spandoeken door een andere 'ultra groepering' zijn gestolen. Ook geweld is een onderdeel van deze cultuur. Het hoort allemaal bij het wereldje wat onder ultra cultuur valt. Een wereld wat sommige wél aantrekt en sommige niet aantrekt.

Clubs in Nederland die een 'ultra groepering' hebben zijn bijvoorbeeld Ajax (VAK410), FC Groningen (Groningen Fanatics), De Graafschap (Brigate Tifosi) en FC Twente (VAK P). VAK P van FC Twente is de absolute koploper in Nederland. Je hebt ook het Nieuw Noord van sc Heerenveen, al weet ik niet of ik dat nou mee moet tellen als 'Ultra groepering'.

Kijk iedereen heeft natuurlijk zijn persoonlijke voorkeur. De ene houdt van de typisch Engelse sfeer. Rustig voetbal kijken met zo nu en dan een massaal lied wat gezongen wordt. De ander houdt van de gekke Argentijnse sfeer. 90 minuten langen springen, dansen en zingen voor je club. De ander heeft weer een voorkeur voor de Italiaanse beleving. Iedereen heeft er een andere mening over, iedereen kijkt er anders tegenaan. Feit is wel dat deze cultuur door heel veel landen is overgenomen. 20 jaar terug was er niemand geweest die met een megafoon het vak opzweept.

Dit is bijvoorbeeld ook een reden waarom het Engelse voetbal mij minder aantrekt dan bepaalde buitenlandse clubs. Ik vind de stadions mooi maar ik bezoek veel liever een wedstrijd van Saint Entienne, PSG of Sampdoria dan dat ik bij een Engelse club op bezoek ga. Ik geloof ook wel dat er genoeg Engelse clubs zijn waarbij er regelmatig massaal wordt gezongen, maar simpelweg trekt de sfeer mij gewoon niet.

Hier een stukje over de 'ultras':

De echte ultra' is hij die steevast gelooft in iets en dat altijd zal verdedigen, ongeacht de moeilijkheden en de gevaren. Het is niet hij die ingaat op het hoogste bod, maar hij die trouw blijft aan zijn groep en zijn bache. De echte ultra' maakt vriendschappen gebaseerd op fundamentele waarden en doet niet aan verraad of achter de rug praten. Hij geeft niet op en kan niet gestopt worden. Hij vecht tot de laatste adem en wanneer z'n maat in gevaar is loopt hij niet weg, maar helpt hij hem om beiden te redden. De echte ultra' wil niet de beste zijn, maar hij demonstreert met eer dat hij deze titel verdient, wetende dat een man van waarde niet praat, maar doet. De fundamentele eisen voor het zijn van een ultra' zijn loyaliteit, eer en passie. Zonder deze ben je een onzeker iemand in een volk van echte vechters. Want 'gloria' is geboren uit de heldendaden van mannen die niet bang waren om hun leven te geven voor hetgeen waarin ze geloven.

Ultras is een breuk. Een breuk met de gewoontes en het conformisme van de maatschappij, een breuk met de hindernissen en de vooroordelen, met de job, de familie. De vrijheid om iets te zijn wat niet gelimiteerd is tot een serie van gedragingen gecodeerd in het dagelijkse leven. Ultras is een overdrijving, die niet per se op een negatieve manier moet bekeken worden. Het is een overdrijving van vriendschap, van samenhang, de divisie van elk soort ervaring. Een overdrijving van een totaal bevredigend leven.

Ultras is actie en organisatie. Het is de creatie van een groep personen, gebaseerd op de fundamentele waarden van vriendschap en respect, passie en instinct, de wil om anders te zijn dan de anderen. Vanuit deze diepe wortels komt de onverbiddelijke liefde voor het truitje en de stad voort. De woede en wens tot confrontatie met zij die de andere kleuren liefhebben.

Joost

Lek11, wat mij tegenstaat aan het hele ultragebeuren is dat de ultra's zichzelf vaak belangrijker vinden dan de wedstrijd. Ik heb het dan vooral over het duitse voetbal. Als je meeleeft met voetbal roep je oeh en ah als er een kans is, juich je als er een goal valt (of niet natuurlijk). Wat bij die Duitse ultra's opvalt is dat er eentje de hele tijd met zijn rug naar het veld staat, wordt dan steward want dan krijg je nog betaald, dat de ultra's maar blijven doorzingen en zwaaien met vlaggen zelfs als staan ze 3-0 achter en dat ze zich afsplitsen van het andere publiek wat de sfeer vaak niet ten goede komt.

Als je zo graag gezamelijk wilt dansen of zingen, ga dan bij een dans of zanggroep en verpest de sfeer op de tribune niet.

Stadionhopper

Ikzelf zie dat Ultras uit andere landen een kopie willen van wat er zich in Italie en in Zuid-Amerika afspeeld op de tribunes. In landen als Nederland en Duitsland komt het lang niet zo over als in die landen puur omdat de aard van de mens anders is. De mentaliteit en het doorzettingsvermogen (wat de Duitsers wel hebben maar niet op de tribunes) wordt vanaf je jeugd bepaald en laten we eerlijk zeggen dat in West-Europa de jeugd niets hoeft te doen.

Ik heb nog nooit van een ultra groepering bij De Graafschap gehoord. Vak 410, Vak P, Nieuw Noord, Lighttown Madness zijn geen ultras maar de fanatieke supporters van een club die zo nu en dan een banner battle en een choreo organiseren. Over het algemeen is de sfeer in Nederlandse stadions belabberd slecht. Bij Roda JC wordt op zijn Duits het Danke...Bitte gedaan. Bij Twente op zijn Nederlands hetzelfde Dank je wel!! Asjeblieft!!

Wie in Duitsland een wedstrijd heeft gezien is bij de eerste wedstrijd onder de indruk van het Duitse voetbalpubliek. Als je er regelmatig gaat komen begin je je er aan te storen, er zit geen vernieuwing in. Al 10 jaar lang hoor ik hetzelfde gezang in elk stadion in elke divisie. De massaliteit van de opkomst heeft te maken met evenementengeilheid. Na het WK van 2006 is dit in Duitsland alleen maar erger geworden.

Ik geniet het meest wanneer er op het veld de vlam in de pan (strijd, goed voetbal) slaat en de wedstrijd het publiek meesleurt. Geen "kapo", geen megafoon, geen podium voor een vak.

Citeer
De echte ultra' is hij die steevast gelooft in iets en dat altijd zal verdedigen

Als Vak 410 ergens in geloofde barriceerden ze de laatste wedstrijd van het seizoen de ingangen niet. Kwamen ze niet op het trainingscomplex verhaal halen bij de trainer. Hielden ze de spelersbus niet staande.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Lek11

@ Joost. Dat is dus hoe jij het bekijkt. Ik vind het schitterend wanneer men met een dikke achterstand nog steeds 90 minuten achter de ploeg blijft staan. Vlaggen, zingen, springen. Alles voor de club, de kleuren en de stad. Passie en liefde voor je club.

Ultras vinden zichzelf niet belangrijker dan de club. Degene die op een podium voor het vak staat en met een megafoon liederen inzet wordt de 'capo' genoemd. Waarom zou hij zichzelf belangrijker vinden dan de club? Hij is mede verantwoordelijk voor een vak dat de ploeg aanmoedigt. Hij heeft liefde voor de club. Sommige uiten hun clubliefde door de hele wedstrijd op een stoeltje te zitten en collectief zijn bek dicht te houden. De ander uit dit door de hele wedstrijd met zijn rug naar het veld te staan en er voor zorgt dat het team, de club wordt gesteund.

Wie eens een kijkje heeft genomen bij het Kroatische voetbal weet dat dit nog veel extremer kan. Zo heb je bijvoorbeeld de Bad Blue Boys van Dinamo Zagreb waar 1 'capo' de boel regelt en de boel opzweept. Daar staan vaak nog een aantal personen bij die controleren of wel iedereen meezingt. Als hun zien dat er iemand is die niet meezingt krijgt diegene een paar tikken en/of wordt het vak uitgegooid.

@ Dennis
De spelersbus staande houden en bij de training verhaal halen is niet een aktie van 410 geweest. De spelersbus staande houden waren veelal combi personen die de wedstrijd bezocht hadden. De zuidzijde van de Arena boycotten was een aktie van VAK 410, Zuid 1, en de 'harde kern groepen' binnen Ajax. Veel mensen toonde begrip voor de actie. Als men in iets gelooft hoeft dat niet te betekenen dat men alles maar moet pikken. Zonder inzet, strijd, passie en liefde voor het shirt en de club zul je nooit goed presteren. Wanneer men door het vuur gaat en met bloed zweet en tranen, verliezend het veld afgaat is de constantering dat je niet goed genoeg bent. Dan is het geen schande. Wanneer je keer op keer puur op die factoren ten onder gaat moet er eens een punt gemaakt worden. Wanprestatie na wanprestatie en dan zit het stadion toch weer gevuld met mensen die maar weer alles pikken en weer rustig op hun plekje gaan zitten, net of er niks aan de hand is.


Stadionhopper

Citaat van: Lek11 op mei 24, 2009, 20:20:38
@ Dennis
Wanprestatie na wanprestatie en dan zit het stadion toch weer gevuld met mensen die maar weer alles pikken en weer rustig op hun plekje gaan zitten, net of er niks aan de hand is.



Gevuld? Zie steeds meer lege plekken in de Arena. Ook al staat er op teletekst elke week dat het volle bak is geweest.

Citeer
De zuidzijde van de Arena boycotten was een aktie van VAK 410, Zuid 1, en de 'harde kern groepen' binnen Ajax. Veel mensen toonde begrip voor de actie.

Veel mensen toonden ook onbegrip. Persoonlijk zou ik het walgelijk vinden als enkele randdebielen mij moet zeggen dat ik het stadion niet in zou mogen. Laat iedereen lekker zelf beslissen. Onder andere met dit soort acties bedoeld Joost (ga ik even gemakshalve vanuit) dat de ultragroeperingen zichzelf belangrijker vinden dan iedereen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

HJanneman

Lek11, ik vind beide 'sfeerstromingen' wel wat hebben, zowel het 'Engelse'(wat minder geforceerd overkomt) als het Ultra-idee.
Wat dat betreft zit ik bij Ajax wel goed, want we hebben twee sfeergroepen die elk op één van beide manieren sfeer maken.
Je ziet goed dat Zuid 1 meer v/d Engelse stempel is en Vak 410 zijn de ultra's.
Door gezamelijke acties en het over en weer zingen is er meer cohesie(wat zeer positief is voor de sfeer die ik steeds beter en beter vindt worden), maar toch hebben beide groeperingen elk een sterke eigen identiteit.

Jij hebt het bij Ultra's over de mediterrane landen en de opkomende groepen in Nederland, maar in de Benelux is er één club, en misschien twee, die voorlopen op de Nederlandse Ultra's en dan doel ik op Standard de Liege met meerdere groeperingen en Charleroi is ook al heel lang goed bezig op dat gebied(al ben ik met deze laatste club minder goed bekend).

Stadionhopper

Citaat van: HJanneman op mei 24, 2009, 20:55:34
Jij hebt het bij Ultra's over de mediterrane landen en de opkomende groepen in Nederland, maar in de Benelux is er één club, en misschien twee, die voorlopen op de Nederlandse Ultra's en dan doel ik op Standard de Liege met meerdere groeperingen en Charleroi is ook al heel lang goed bezig op dat gebied(al ben ik met deze laatste club minder goed bekend).

Houdt het maar op 1 club: Standard de Liege
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Ici c est Paris

Ik was dit weekend in Brussel, die Carolo's hebben de hele stad met Storm Ultras stickers ondergeplakt, haha. Ik vind dat wel een leuke groep moet ik zeggen.

Hugo

Citaat van: Joost op mei 24, 2009, 19:32:02
Lek11, wat mij tegenstaat aan het hele ultragebeuren is dat de ultra's zichzelf vaak belangrijker vinden dan de wedstrijd. Ik heb het dan vooral over het duitse voetbal. Als je meeleeft met voetbal roep je oeh en ah als er een kans is, juich je als er een goal valt (of niet natuurlijk). Wat bij die Duitse ultra's opvalt is dat er eentje de hele tijd met zijn rug naar het veld staat, wordt dan steward want dan krijg je nog betaald, dat de ultra's maar blijven doorzingen en zwaaien met vlaggen zelfs als staan ze 3-0 achter en dat ze zich afsplitsen van het andere publiek wat de sfeer vaak niet ten goede komt.

Als je zo graag gezamelijk wilt dansen of zingen, ga dan bij een dans of zanggroep en verpest de sfeer op de tribune niet.

De Ultra's bij Aken met hun rookbommetjes werden vanmiddag mooi te kijk gezet door speaker.

Han

Citaat van: Lek11 op mei 24, 2009, 19:15:46

Hier een stukje over de 'ultras':

De echte ultra' is hij die steevast gelooft in iets en dat altijd zal verdedigen, ongeacht de moeilijkheden en de gevaren. Het is niet hij die ingaat op het hoogste bod, maar hij die trouw blijft aan zijn groep en zijn bache. De echte ultra' maakt vriendschappen gebaseerd op fundamentele waarden en doet niet aan verraad of achter de rug praten. Hij geeft niet op en kan niet gestopt worden. Hij vecht tot de laatste adem en wanneer z'n maat in gevaar is loopt hij niet weg, maar helpt hij hem om beiden te redden. De echte ultra' wil niet de beste zijn, maar hij demonstreert met eer dat hij deze titel verdient, wetende dat een man van waarde niet praat, maar doet. De fundamentele eisen voor het zijn van een ultra' zijn loyaliteit, eer en passie. Zonder deze ben je een onzeker iemand in een volk van echte vechters. Want 'gloria' is geboren uit de heldendaden van mannen die niet bang waren om hun leven te geven voor hetgeen waarin ze geloven.

Ultras is een breuk. Een breuk met de gewoontes en het conformisme van de maatschappij, een breuk met de hindernissen en de vooroordelen, met de job, de familie. De vrijheid om iets te zijn wat niet gelimiteerd is tot een serie van gedragingen gecodeerd in het dagelijkse leven. Ultras is een overdrijving, die niet per se op een negatieve manier moet bekeken worden. Het is een overdrijving van vriendschap, van samenhang, de divisie van elk soort ervaring. Een overdrijving van een totaal bevredigend leven.

Ultras is actie en organisatie. Het is de creatie van een groep personen, gebaseerd op de fundamentele waarden van vriendschap en respect, passie en instinct, de wil om anders te zijn dan de anderen. Vanuit deze diepe wortels komt de onverbiddelijke liefde voor het truitje en de stad voort. De woede en wens tot confrontatie met zij die de andere kleuren liefhebben.


Hilarische puberale & semi-sociologische mayonaiseprietpraat om 'modieus tegendraads zijn' te willen rechtvaardigen en om de onzekerheid die nu eenmaal met acné gepaard gaat te willen maskeren. Gaat vanzelf over.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed