Queen’s Park - Rangers FC

Gestart door Han, dec 19, 2012, 22:52:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Zaterdag 29 December 2012.




Ik neem de vrijheid om hier een apart topic aan te wijden. Waar moet je het kwijt? In de Agenda onder 'Groundhopping'? In 'Hoe het was'?. In 'Derbies'?.

Deze fixture overstijgt verbeelding en ik heb daar elders op het net eens terloops gewag van gemaakt. Misschien wordt het bestaansrecht van een apart topic op dit platform in de nabije toekomst waargemaakt.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Ik ga proberen ergens begin januari de foto's te posten.

Overigens las ik dat Hampden gerenoveerd gaat worden voor de Commonwealth Games (een soort Olympische spelen voor landen die bijna nooit wat winnen bij de echte Olympische spelen). Het stadion gaat dan een jaar dicht. Hopelijk gaat Queen's Park z'n wedstrijden dan op Lesser Hampden afwerken....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Ik verheug me er nu al op. Het wordt mijn eerste voetbalwedstrijd van dit seizoen. Stiekem al zin om ook Cathkin Park weereens te bezoeken. Voor de derde keer.

HRM1880

Citaat van: hgrm op dec 19, 2012, 23:46:36
Ik ga proberen ergens begin januari de foto's te posten.

Overigens las ik dat Hampden gerenoveerd gaat worden voor de Commonwealth Games (een soort Olympische spelen voor landen die bijna nooit wat winnen bij de echte Olympische spelen). Het stadion gaat dan een jaar dicht. Hopelijk gaat Queen's Park z'n wedstrijden dan op Lesser Hampden afwerken....
Dat is wel een heel speciale definitie van de Commonwealth.

Hugo

Citaat van: HRM1880 op dec 20, 2012, 17:40:03
Dat is wel een heel speciale definitie van de Commonwealth.

Ik kop um maar in; België doet dan dus ook mee?

FCT1980

Die laatste foto's zijn echt heel tof Han.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Gerrit-Jan

Lesser Hampden ligt er tegenwoordig minder mooi bij: kunstgras. Verder zijn het 'pavilion' en 'terracing' gedeeltelijk afgebroken. Foto is genomen voorafgaande aan de wedstrijd Schotland-Servië (08/09/2012).



Gerrit-Jan

Citaat van: FCT1980 op dec 21, 2012, 08:06:03
Die laatste foto's zijn echt heel tof Han.

Meer van zulke schitterende foto's zijn te vinden op de 'yfrog' van 'Groundtastic': http://twitter.yfrog.com/user/Groundtastic/photos

Daar staan onder andere ook de laatste 2 foto's uit de post van Han.

Ik weet niet of je twitter hebt, maar daar post @groundtastic ook regelmatig geweldige foto's.

FCT1980

Bedankt voor deze link Gerrit-Jan.
Heb zelf geen Twitter maar kan de link uiteraard wel openen. Super mooie foto's van veelal verdwenen stadions.
Eigenlijk hoort die link in het topic van Han. Geweldig!!!
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Han

First Hampden Park uit 1873 was gelegen aan Queen's Park Recreation Park en dankt haar naam aan het nabijgelegen, letterlijk verheven Hampden Terrace met haar voorname villa's en uitzicht biedend over Glasgow.

De bespeler van First Hampden Park, Queen's Park, verhuisde in 1884 naar Second Hampden Park, slechts een paar honderd meter oostwaarts gelegen. In 1903 nam Queen's Park vervolgens het Third Hampden Park in gebruik; nu het huidige nationale stadion, met een initiële capaciteit van 44,530.

Na de verhuizing naar Third Hampden Park werd Third Lanark FC de nieuwe huurder van Second Hampden Park en werd deze ground met een capaciteit van 25,000 omgedoopt tot Cathkin Park. Na het faillissement van Third Lanark is Cathkin Park als gemeentelijk park wonderwel behouden gebleven en dient het als stageplek en bedevaartsoord  van  groundzeloten:






Rond 1905 was de capaciteit van Third Hampden spectaculair gerezen tot circa 80,000. In 1927 raakte de Schotse architect Archibald Leitch betrokken bij de 'upgrading' van deze ground. Uiteindelijk was in 1937 sprake van een 'theoretische' capaciteit van 163,782.

Hampden Park 1920's







Hampden Park 1980's












Naast het huidige Hampden Park bevindt zich een vierde versie die Lesser Hampden wordt genoemd. Het stamt uit 1923 en werd door Queen's Park in gebruik genomen, onder andere om het hoofdveld van Third Hampden Park te ontzien.

Een aantal jaren geleden zag  dat 'bijveld'  er als volgt uit:


Strangely Devoted or Mentally Disturbed