Eredivisie 2019/20

Gestart door hgrm, mei 22, 2019, 09:24:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hgrm

Alle veranderingen voor in het seizoen 2019/20:

• Nummer 18 en 17 van de Eredivisie degraderen rechtstreeks naar de Keuken Kampioen Divisie. De nummers 1 en 2 van de Keuken Kampioen Divisie promoveren rechtstreeks. Nummer 16 van de Eredivisie neemt deel aan de promotie/degradatie play-offs. Deze maatregel draagt eraan bij dat de beste clubs in de Eredivisie spelen.

• Clubs die zich geplaatst hebben voor de groepsfase van een Europese Clubcompetitie stromen bij de laatste 32 clubs in tijdens het TOTO KNVB bekertoernooi. Deze wedstrijden worden allemaal na afronding van de groepsfase van de Champions League en de Europa League gespeeld. Deze maatregel draagt eraan bij dat clubs maximaal kunnen presteren in de Europese clubcompetities.

• Er komt meer flexibiliteit in het vaststellen van speeldagen en aanvangstijden om de arbeid/rust verhouding tussen wedstrijden voor clubs die spelen in de Champions League of Europa League te verbeteren. Ook deze maatregel draagt eraan bij dat clubs maximaal kunnen presteren in de Europese clubcompetities.

• De solidariteit in de verdeling van de mediagelden neemt met 10% toe. De ratio tussen de nummer 18 en 1 verbetert van 1 : 5,3 naar 1 : 4,8. Deze evenwichtigere verdeling draagt bij aan het sterker worden van kleinere clubs in de Eredivisie.

• Clubs die deelnemen aan de Europa League of de Champions League verdelen 5% van hun UEFA inkomsten uit de groepsfase en 3,75% uit de knock-out fase daaropvolgend onder de niet-Europese deelnemers in de Eredivisie. Deze gelden komen in eerste instantie voornamelijk terecht bij de clubs die in de Eredivisie op natuurgras spelen. Deze maatregel motiveert clubs om over te stappen op natuurgras en maakt niet-Europese deelnemers in de Eredivisie sterker.

• Er is een herenakkoord gesloten tussen de clubs die een jeugdopleiding met een internationale status hebben. Dit akkoord houdt in dat deze clubs geen jeugdspelers meer bij elkaar weghalen. Deze maatregel zorgt ervoor dat investeren in jeugdopleidingen beter loont wat bijdraagt aan de sportieve kwaliteit van de clubs in de Eredivisie.

• 15% van de solidariteitsgelden die de Eredivisieclubs ontvangen vanuit de UEFA worden beschikbaar gesteld aan de clubs in de Keuken Kampioen Divisie. Net als in de Eredivisie zullen ook deze gelden op een wijze verdeeld worden dat ze bijdragen aan meer solidariteit in verdeling van middelen en het motiveren van investeren in jeugdopleiding.

Bron: VI
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

ricodejong4

Goede punten allemaal denk ik zo :)

Joost

Het overslaan van een ronde in de beker heeft niet direct mijn voorkeur maar als het alleen de clubs betreft die de groepsfase van een Europees toernooi halen dan valt er mee te leven.

Een extra promovendus is prima en de rest van de maatregelen is vooral om de schijn op te houden dat het allemaal evenwichtiger wordt.

hgrm

Citaat van: Joost op mei 22, 2019, 09:33:09
Het overslaan van een ronde in de beker heeft niet direct mijn voorkeur maar als het alleen de clubs betreft die de groepsfase van een Europees toernooi halen dan valt er mee te leven.

Een extra promovendus is prima en de rest van de maatregelen is vooral om de schijn op te houden dat het allemaal evenwichtiger wordt.

Ik ben wel benieuwd hoe de play-offs er dan uit gaan zien:

Nu:
kwartfinales: 4 ploegen uit de 1eD
halve finales: 2 winnaars QF + 4 ploegen uit de 1eD + 2 ploegen uit de ED
finales: 4 winnaars HF spelen om twee plaatsen in ED

Volgend jaar:
model 1
finale: 2 winnaars HF spelen om één plaats in ED
halve finale: 3 winnaars QF + 1 ploeg uit ED
kwartfinale: 6 ploegen uit 1eD

model 2
finale: 2 winnaars HF spelen om één plaats in ED
halve finale: 4 winnaars QF
kwartfinale: 7 ploegen uit 1eD + 1 ploeg uit ED

model 3
2 poules van 4 (7 ploegen uit 1eD, 1 uit ED)
finale tussen poulewinnaars

en zo zijn er nog wel een paar te verzinnen.

Ik ben benieuwd....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

ricodejong4

Hoewel het er komend seizoen waarschijnlijk niet gaat komen, zou ik wel voorstander zijn van een Engels model. Een finale van de nacompetitie voor promotie op neutraal terrein. De Kuip zou mooi zijn, maar qua capaciteit en afstanden zou bijvoorbeeld ook de Galgenwaard van Utrecht een mooie optie zijn.

hgrm

Citaat van: ricodejong4 op mei 22, 2019, 10:45:47
Hoewel het er komend seizoen waarschijnlijk niet gaat komen, zou ik wel voorstander zijn van een Engels model. Een finale van de nacompetitie voor promotie op neutraal terrein. De Kuip zou mooi zijn, maar qua capaciteit en afstanden zou bijvoorbeeld ook de Galgenwaard van Utrecht een mooie optie zijn.

Zou inderdaad leuk zijn. De Kuip lijkt me inderdaad vooral te groot. Pas als de traditie een paar jaar gegroeid is, kun je grote toeschouwersaantallen verwachten.
Overigens ben ik er wel voor om De Kuip exclusief voor de bekerfinale te houden, de Arena voor de JC-schaal. Voor de finale van de play-offs zou je dan kunnen denken aan Galgenwaard, PSV-stadion ofzo.

Of het stadion kiezen zodra de deelnemers bekend zijn. Een finale GAE-Graafschap zou ik eerder in Arnhem of Enschede doen, maar MVV-NAC in Eindhoven.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Het wordt gewoon tijd voor een Nationaal Stadion!

Rick

Citaat van: hgrm op mei 22, 2019, 10:43:40
Ik ben wel benieuwd hoe de play-offs er dan uit gaan zien:

Nu:
kwartfinales: 4 ploegen uit de 1eD
halve finales: 2 winnaars QF + 4 ploegen uit de 1eD + 2 ploegen uit de ED
finales: 4 winnaars HF spelen om twee plaatsen in ED

Volgend jaar:
model 1
finale: 2 winnaars HF spelen om één plaats in ED
halve finale: 3 winnaars QF + 1 ploeg uit ED
kwartfinale: 6 ploegen uit 1eD

model 2
finale: 2 winnaars HF spelen om één plaats in ED
halve finale: 4 winnaars QF
kwartfinale: 7 ploegen uit 1eD + 1 ploeg uit ED

model 3
2 poules van 4 (7 ploegen uit 1eD, 1 uit ED)
finale tussen poulewinnaars

en zo zijn er nog wel een paar te verzinnen.

Ik ben benieuwd....

Het is uiteraard beter dan hoe het nu is, maar aan het einde van de competitie nog 6 of 7 ploegen overhouden die kans maken op promotie is eigenlijk belachelijk. 4 teams (de Jong-elftallen) mogen niet promoveren en 2 zijn op dat moment al gepromoveerd.
Na 38 wedstrijden heeft dan (bijna) de helft van de clubs nog uitzicht op Eredivisie-voetbal; dat devalueert die gespeelde 38 wedstrijden in mijn ogen enorm.

hgrm

Het zijn er nu 8: 4 periodekampioenen en de vier hoogst geëindigde clubs zonder periodetitel. Voeg daarbij een reguliere promovendus en je hebt het over 9 posities die na het seizoen nog de mogelijkheid/zekerheid geven om te promoveren. Dat is wel veel inderdaad.

Ik ben wel voorstander van het behouden van het fenomeen 'periodekampioenschap' omdat ik denk dat de reden dat het in 1971 is ingevoerd nog steeds actueel is:
In 1971 (grote "sanering") hield de oude tweede divisie op te bestaan. Veel ploegen in de eerste divisie waren bang dat ze al snel uitgeschakeld zouden zijn voor promotie en dus nergens meer voor zouden spelen (want geen degradatiestrijd). Met periodekampioenschappen kun je zomaar door een reeks goede wedstrijden wel weer ergens om meedoen en bovendien begint het circus (destijds) vijf keer per seizoen opnieuw. Deze situatie is (zolang er geen promotie/degradatieregeling is met de nieuwe tweede divisie) nog steeds.

Ik zou wel voorstander zijn van het beperken van het aantal deelnemers aan de nacompetitie. Mijn ideale systeem zou zijn: 5 periodes van 7 wedstrijden (met ergens drie speelrondes die periodeloos zijn) levert 5 deelnemers  nr 16 van de eredivisie is de zesde deelnemer. Vervolgens 2 poules van 3 ploegen en een finale.
Omdat de nummers 1 of 2 (of allebei) meestal ook wel een periode pakken, komen de nummers 3 en 4, ook als ze zelf geen periodekampioen worden, als vervangend periodekampioen meestal ook wel in de nacompetitie terecht.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jef400

En de drie periodewinnaars plus de nr. 16 dan? Daar halve finale - finale van maken? Heb je dat ook gelijk met de nacompetitie voor Europacup voetbal en hoeft dat ook maar twee weken te duren, en ben je in de eerste divisie weer van enkele midweekse rondes af.

Vinnn

Zou mij wel leuk lijken om van alle periodewinnaars een poule te maken, degene die daar de winnaar van is speelt barrage wedstrijden tegen de nummer 16 van de Eredivisie.

Kölsche Bosschenaar

Citaat van: Vinnn op mei 22, 2019, 12:59:58
Zou mij wel leuk lijken om van alle periodewinnaars een poule te maken, degene die daar de winnaar van is speelt barrage wedstrijden tegen de nummer 16 van de Eredivisie.
Ben niet zo'n fan van poule concept. Zie lever gewoon een knock-out systeem zoals er nu is. Veel meer spanning en ook veel interessanter.
FC Den Bosch
1.FC Köln

Jeje

#12
Citaat van: hgrm op mei 22, 2019, 11:37:11
Het zijn er nu 8: 4 periodekampioenen en de vier hoogst geëindigde clubs zonder periodetitel. Voeg daarbij een reguliere promovendus en je hebt het over 9 posities die na het seizoen nog de mogelijkheid/zekerheid geven om te promoveren. Dat is wel veel inderdaad.

Ik ben wel voorstander van het behouden van het fenomeen 'periodekampioenschap' omdat ik denk dat de reden dat het in 1971 is ingevoerd nog steeds actueel is:
In 1971 (grote "sanering") hield de oude tweede divisie op te bestaan. Veel ploegen in de eerste divisie waren bang dat ze al snel uitgeschakeld zouden zijn voor promotie en dus nergens meer voor zouden spelen (want geen degradatiestrijd). Met periodekampioenschappen kun je zomaar door een reeks goede wedstrijden wel weer ergens om meedoen en bovendien begint het circus (destijds) vijf keer per seizoen opnieuw. Deze situatie is (zolang er geen promotie/degradatieregeling is met de nieuwe tweede divisie) nog steeds.

Ik zou wel voorstander zijn van het beperken van het aantal deelnemers aan de nacompetitie. Mijn ideale systeem zou zijn: 5 periodes van 7 wedstrijden (met ergens drie speelrondes die periodeloos zijn) levert 5 deelnemers  nr 16 van de eredivisie is de zesde deelnemer. Vervolgens 2 poules van 3 ploegen en een finale.
Omdat de nummers 1 of 2 (of allebei) meestal ook wel een periode pakken, komen de nummers 3 en 4, ook als ze zelf geen periodekampioen worden, als vervangend periodekampioen meestal ook wel in de nacompetitie terecht.
Even ervanuitgaande dat de KNVB nog steeds minimaal 2 rondes voor de nr16 van de Eredivisie als systeem wil, heeft het mijn voorkeur om met 2 periodetitels gaan werken + de nummer 3 en 4 van de KKD.

Dan krijg je iets als:

Ronde 1:
Nr 3 KKD auto kwalificatie
Nr 4 KKD vs Periodekampioen 1
Nr 5 KKD vs Periodekampioen 2

Ronde 2:
A:Nr 3 vs Nr 5/Periodekampioen 2
B:Nr 16 Eredivisie vs nr 4 KKD/Periodekampioen 1

Finaleronde:
A-B

Ook ik zou een enkele finale op neutraal terrein erg gaaf vinden, maar vrees dat de KNVB daar (nog) niet in meegaat.

Nort

Hoe leuk zn finale ook klinkt op neutraal terrein. Het gaat 100% twee verplichte buscombi's opleveren en daar zit het merendeel van de fans echt niet op te wachten.

Dus dan maar liever in de huidige vorm met een uit- en thuiswedstrijd.

Saltacampos

Citaat van: hgrm op mei 22, 2019, 09:24:24
Alle veranderingen voor in het seizoen 2019/20:

• Nummer 18 en 17 van de Eredivisie degraderen rechtstreeks naar de Keuken Kampioen Divisie. De nummers 1 en 2 van de Keuken Kampioen Divisie promoveren rechtstreeks. Nummer 16 van de Eredivisie neemt deel aan de promotie/degradatie play-offs. Deze maatregel draagt eraan bij dat de beste clubs in de Eredivisie spelen.
Dit vind ik het beste van allemaal, als je na een heel seizoen op plaats twee eindigt, moet je gewoon promoveren en niet nog eens zo'n ellendige eindronde of play-off-toestand in. Idem voor de de degradatie.
Over land and sea