Bekertournooien

Gestart door hgrm, aug 09, 2008, 17:11:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Welk bekertournooi is het meest onvoorspelbaar? Je zou het kunnen meten aan de hand van het aantal clubs dat wordt uitgeschakeld door clubs uit lagere divisies ("upsets"). Dit weekend is de Duitse beker begonnen, dus we kunnen beginnen met het maken van een overzicht:

DFB Pokal: 7 gespeeld - 2 upsets
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

In hoeverre is volgens jou sprake van andere criteria dan 'upsets' en 'shocks' om een bekertoernooi tot 'het meest onvoorspelbaar' te kunnen bestempelen?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

genoeg. Resultaten als bv. de uitschakeling van Ajax door Volendam zou je ook mee moeten tellen, maar dat is volgens mijn definitie geen upset. En zo zijn er veel meer criteria te bedenken en verdedigen. Ik heb echter gekozen voor het tellen van de upsets omdat dat objectief meetbaar is
(ik blijf tenslotte fysicus...)

Na de wedstrijden van vanavond is de stand:

DFB Pokal: 12 gespeeld - 3 upsets
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Denniz1974

waarom is mijn opmerking hier verwijderd ? Censuur ?

spons

ik denk de franse beker, afgelopen jaar dan niet met een finale Olympique Lyon - Paris St. Germain, maar als je ziet hoe vaak de laatste jaren kleinere clubs ver zijn gekomen en/of de finale hebben gehaald ....
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Han

#5
Citaat van: hgrm op aug 10, 2008, 00:57:23En zo zijn er veel meer criteria te bedenken en verdedigen.
Daar gaat nou juist mijn nieuwsgierigheid naar uit en misschien loont het daarom de moeite om er een aantal uit te lichten.


Citaat van: Dennis1974waarom is mijn opmerking hier verwijderd ? Censuur ?
Wat stond er?

Stel dat er had gestaan:
CiteerZinloos topic. Komkommertijd
Dan lijkt mij dat een uiterst waardevolle aanvulling op de topicstart en dan zou verwijdering zelfs onbegrijpelijk zijn.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Ik sta open voor ideeën om de onvoorspelbaarheid te meten, zolang ze maar op de één of andere manier objectief te meten zijn.

Dit weekeinde is overigens ook de 3e ronde in de Belgische beker, vanaf deze ronde doen de derdeklassers ook mee. Die ga ik vanaf deze ronde ook meetellen. Hetzelfde geldt voor de 1st round proper van de FA-cup als die begint in november en de KNVB-beker. Als iemand mij de info kan leveren over (vooral de vroege rondes van) de Coupe de France, kan die ook mee. Hetzelfde geldt voor de Spaanse beker.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Per bekerronde het aantal clubs per divisie tellen.

Belangrijk is vooraf je favoriete bekertoernooi te bepalen en daarop de criteria af te stemmen.

Han

Citaat van: hgrm op aug 10, 2008, 17:22:11
Ik sta open voor ideeën om de onvoorspelbaarheid te meten, zolang ze maar op de één of andere manier objectief te meten zijn.

Je hebt met enige bravoure aangegeven 'dat er veel meer criteria te bedenken en te verdedigen zijn'. Verras svp met een aantal voorzetten.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

je zou kunnen denken aan:

- aantal wedstrijden dat met verlenging/strafschoppen wordt beslist
- aantal verschillende winnaars/finalisten/halve finalisten over de jaren (maar niet meetbaar binnen één seizoen)
- gemiddeld aantal rondes dat clubs per divisie spelen
- ronde waarin de laatste onderklassige club wordt uitgeschakeld
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: hgrm op aug 10, 2008, 22:53:06
je zou kunnen denken aan:

- aantal wedstrijden dat met verlenging/strafschoppen wordt beslist
- aantal verschillende winnaars/finalisten/halve finalisten over de jaren (maar niet meetbaar binnen één seizoen)
- gemiddeld aantal rondes dat clubs per divisie spelen
- ronde waarin de laatste onderklassige club wordt uitgeschakeld

Ik vind dit geforceerde en magere grootheden om een bekertoernooi tot 'onvoorspelbaar' te willen promoveren.

Je vindt een 'upset' meetbaar en objectief. Je vindt dat sprake is van een 'upset' als een laagvlieger uit de derde divisie een pak slaag krijgt van een straatlengende gedoodverfde kampioenskandidaat uit de vierde divisie.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Stadionhopper

In Duitsland hebben zowiezo de amateurclubs het thuisrecht. Is het een verrassing dat bv Sankt Pauli vaker verder komt in een bekertoernooi? Ik denk niet dat het meetbaar is.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper