Hoofdmenu

Amateurs 2014/15

Gestart door hgrm, jul 01, 2014, 21:53:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: spons op jul 04, 2014, 16:54:57
Dat is dan toch geen probleem die kunnen dan toch gewoon de thuiswedstrijden op zondagmiddag blijven spelen ze zullen alleen uitwedstrijden tegen de clubs die dat als voorkeursdag hebben op zaterdagmiddag moeten spelen

De hele regio West II speelt over een aantal jaar overigens als het zo doorgaat alleen nog maar op zaterdag.
Het wordt wel eens vergeten in Zuid Holland maar het West2 is en blijft de uitzondering. Elders in het land blijft zondagvoetbal veel groter dan zaterdagvoetbal.

En ook in West2 is het aantal zaterdagclubs nauwelijks groter dan het aantal zondagclubs.

spons

Citaat van: Joost op jul 04, 2014, 19:20:26
Het wordt wel eens vergeten in Zuid Holland maar het West2 is en blijft de uitzondering. Elders in het land blijft zondagvoetbal veel groter dan zaterdagvoetbal.

En ook in West2 is het aantal zaterdagclubs nauwelijks groter dan het aantal zondagclubs.

Maar het is wel een feit dat in vrijwel heel het land het zaterdagvoetbal meer publiek trekt dan het zondagvoetbal
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

spons

Ik denk zelfs dat als er een gemengde topklasse komt dat die binnen een jaar of 5 voor 80 of 90% uit oorspronkelijke zaterdagclubs bestaat
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Joost

Citaat van: spons op jul 04, 2014, 19:40:48
Maar het is wel een feit dat in vrijwel heel het land het zaterdagvoetbal meer publiek trekt dan het zondagvoetbal

Onder de Topklasse denk ik dat het verschil niet meer bestaat omdat er nergens meer veel publiek komt kijken. Zondagclubs hebben dan ook veel concurrentie van Eredivisie Live, niet het voordeel dat ouders met jeugd eventueel blijven hangen en de echt grote clubs komen uit Christelijke bolwerken.

Daarnaast is het nog altijd zo dat er eigenlijk geen verdeling zaterdag-zondag is maar  dat je normale clubs hebt die niet gebonden zijn aan enige religie en zaterdagclubs die koppig zijn. De grote clubs uit die eerste categorie zijn al lang geleden het betaald voetbal ingestroomd.

ðe waan

Ha, ik heb weer de klassieke discussie aangezwengeld zie ik.

Ik heb er als heiden overigens geen enkele moeite mee als mijn club op zaterdag zou moeten spelen als de tegenstander echt om geloofsredenen niet op zondag wil spelen, maar ik vraag me af voor hoeveel procent van de spelers in de zaterdagtopklasse dat principe nog geldt. Met 5% zit ik nog aan de hoge kant denk ik. Daarnaast is het natuurlijk helemaal kolder dat zondagclubs zich moeten aanpassen aan zaterdagclubs, die niet om principiële redenen op zaterdag spelen, een aandeel dat ook steeds groter wordt.

hgrm

Citaat van: Joost op jul 04, 2014, 21:16:16
Onder de Topklasse denk ik dat het verschil niet meer bestaat omdat er nergens meer veel publiek komt kijken. Zondagclubs hebben dan ook veel concurrentie van Eredivisie Live, niet het voordeel dat ouders met jeugd eventueel blijven hangen en de echt grote clubs komen uit Christelijke bolwerken.

Daarnaast is het nog altijd zo dat er eigenlijk geen verdeling zaterdag-zondag is maar  dat je normale clubs hebt die niet gebonden zijn aan enige religie en zaterdagclubs die koppig zijn. De grote clubs uit die eerste categorie zijn al lang geleden het betaald voetbal ingestroomd.

Onder de topklasse, daar ben ik het niet helemaal mee eens.
In de hoofdklasse op zaterdag zijn nog wel 15 à 20 clubs te vinden die qua organisatie en toeschouwersaantallen boven de rest uitsteken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan clubs als DOVO, Huizen, Harkema, Flevo Boys, Quick Boys....
Afgezien van deze clubs heb je wel gelijk. Daar is het aantal toeschouwers minder competitie-gebonden dan clubgebonden. Qua publieke belangstelling zijn er vierdeklassers die nauwelijks onderdoen voor sommige hoofdklassers. En dan loopt zaterdag en zondag ook door elkaar.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: ðe waan op jul 08, 2014, 12:36:38
Ha, ik heb weer de klassieke discussie aangezwengeld zie ik.

Ik heb er als heiden overigens geen enkele moeite mee als mijn club op zaterdag zou moeten spelen als de tegenstander echt om geloofsredenen niet op zondag wil spelen, maar ik vraag me af voor hoeveel procent van de spelers in de zaterdagtopklasse dat principe nog geldt. Met 5% zit ik nog aan de hoge kant denk ik. Daarnaast is het natuurlijk helemaal kolder dat zondagclubs zich moeten aanpassen aan zaterdagclubs, die niet om principiële redenen op zaterdag spelen, een aandeel dat ook steeds groter wordt.

Ik denk dat er drie dingen een rol spelen.

Ten eerste zit het principiële vaak eerder in de clubbesturen dan in de spelers. De spelers zijn passanten en die stappen net zo makkelijk over van zondag naar zaterdag als andersom, op een enkele uitzondering na. Clubbestuurders zijn echter geworteld in de cultuur van de club en van de omgeving. In een christelijk dorp als Putten of Nunspeet zal het lastig zijn om de bestaande structuren te doorbreken en op zondag te gaan spelen. Als de gemeente het überhaupt zou toestaan. Voor toeschouwers geldt hetzelfde.


Ten tweede zijn er steeds meer spelers die uit praktische overwegingen liever op zaterdag spelen. Bijvoorbeeld omdat zaterdagavond als uitgaansavond lastig te combineren is met (op niveau) voetballen op zondag. Of omdat ze zondag met de familie willen doorbrengen. Dit is één van de redenen dat diverse clubs de laatste tijd zijn overgestapt naar zaterdag.


Ten derde is het voor clubs praktischer om op zaterdag te spelen. Jeugdvoetbal vindt doorgaans op zaterdag plaats zodat veel clubs alleen voor een paar seniorenwedstrijden op zondag open zijn. Het is steeds moeilijker om vrijwilligers te vinden, dus als een club op zaterdag speelt, blijft de tent op zondag dicht en hoeven er geen vrijwilligers te zijn.


Ik denk dat zowel het zaterdagvoetbal als het zondagvoetbal in Nederland al zo lang geworteld zijn dat je ze niet zomaar kunt samenvoegen. Toch denk ik dat het mogelijk is om het huidige stelsel zo aan te passen dat ook daadwerkelijk de 32 sterkste amateurploegen in de topklasse spelen:


1. De huidige twee topklassen vervangen door twee regionaal ingedeelde topklassen. Het speeldagenprobleem als volgt oplossen: als mogelijke speelmomenten vastleggen: zaterdagmiddag, zaterdagavond, zondagmiddag. Elke club mag één moment blokkeren zodat er altijd een mogelijkheid overblijft.

2. Kwalificatie: top 7 van de huidige twee topklassen (14 teams). Daarnaast van elk district de 3 sterkste teams. Vast wel een leuk kwalificatiesysteem te verzinnen...
(Joost, ik daag je uit om te bedenken hoe dit er uit komt te zien en waar de noordzuid danwel oostwest-split terecht komt).

3. De huidige structuur van hoofdklassen en lager intact houden. De nacompetitie voor de 4e promotieplaats zou wel in elkaar geschoven kunnen worden: bijvoorbeeld de 6 klasseperiodekampioenen en de 2 herkansers uit de topklasse verdelen over 2 poules die een halve competitie spelen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

Citaat van: hgrm op jul 08, 2014, 13:20:53
1. De huidige twee topklassen vervangen door twee regionaal ingedeelde topklassen. Het speeldagenprobleem als volgt oplossen: als mogelijke speelmomenten vastleggen: zaterdagmiddag, zaterdagavond, zondagmiddag. Elke club mag één moment blokkeren zodat er altijd een mogelijkheid overblijft.

Dit lijkt me geen goed idee om speelmomenten te blokkeren. Gewoon drie mogelijke speelmomenten en de thuisspelende club mag het speelmoment bepalen.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Dat lukt nooit.
Door drie momenten te kiezen, dwing je de clubs al voor een heel stuk kleur te bekennen, maar om zondagclubs de dwingen om op zaterdagmiddag te spelen en viceversa lijkt me voorlopig een brug te ver. Misschien dat het over 10 jaar anders is.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

ðe waan

Ik kan mij helemaal vinden in de post van hgrm, met de aantekening dat ik het liefst nog één niveau extra zou samentrekken: twee topklassen, vier hoofdklassen. Dat neemt ook al een hoop van de praktische degradatie/promotieproblemen weg tussen de gemixte en de gescheiden pyramides.

Jef400

Zou een degradatiestraf niet op zijn plaats zijn voor verenigingen die weigeren te spelen op een bepaalde speeldag?  Dat verenigingen in overleg hun wedstrijddatum plannen, daar ben ik alleen maar voorstander van.   Maar ik vind wel dat dag-gerelateerde overwegingen top-amateurvoetbal niet in de weg mogen staan. Anders zal het überhaupt onmogelijk worden een brug te vormen tussen professioneel en amateurvoetbal

Cyclebob

Misere met de ex-betaald voetbalclubs in de amateurrangen:
Haarlem-Kennemerland verliest met 0-14 van Jong Hercules, Besiktas-SVV 7-0, RBC-Grenswachters 0-2, Veendam 1894-Wildervank 0-1, Vlissingen-Chabab 1-4, maar AGOVV wint met 4-1 van Stroe...
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

FC_Emmen

Citaat van: Cyclebob op sep 22, 2014, 21:55:55
Misere met de ex-betaald voetbalclubs in de amateurrangen:
Haarlem-Kennemerland verliest met 0-14 van Jong Hercules, Besiktas-SVV 7-0, RBC-Grenswachters 0-2, Veendam 1894-Wildervank 0-1, Vlissingen-Chabab 1-4, maar AGOVV wint met 4-1 van Stroe...
Be Quick 1887 0-5 SWZ
Zwartemeer 1-5 TEVV
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

hgrm

De KNVB heeft weer eens niet naar ons geluisterd.....

Er ligt nu een voorstel dat in grote lijnen op het volgende neerkomt:

1) De licentie-eisen voor promoverende amateurclubs worden verlicht door een aantal overgangsbepalingen en topklassers moeten ook een aantal contractspelers hebben.

2) Er komt tussen de eerste divisie en de topklasse een nieuwe 'landelijke divisie' bestaande uit 14 clubs uit de topklasse en 4 belofte elftallen van profclubs.

3) De overgebleven belofte elftallen worden verdeeld over de topklassen en de hoofdklassen.


Met het eerste punt ben ik het al niet eens. Van mij mag elke club, van eredivisie tot en met zesde klasse, zelf weten of ze voetballers betalen of niet. Als een club met 11 jongens die gewoon contributie betalen de eerste divisie zou halen: prima toch?! In de praktijk wordt er bij de amateurs natuurlijk bijna overal betaald, zeker in de top- en hoofdklasse. Ik ben er wel voor om alle betalingen aan spelers met contacten te regelen.

Het tweede en derde punt vind ik drama. De Landelijke Divisie vind ik op zich niet zo heel erg (al denk ik dat het voor clubs veel beter is als de boel vanaf niveau 3 regionaal is) maar die belofte-elftallen.....De bezwaren zijn legio. Competitievervalsing, oninteressante wedstrijden en het past -zeker in de hoofd- en topklasse- niet in de amateurvoetbalcultuur.
Ik snap dat de profclubs meer 'tegenstand' voor hun jeugd willen, maar dat kan ook door jonge spelers voor een jaar of een half jaar uit te lenen aan ploegen in de eerste divisie of topklasse.

Hopelijk loopt het hele verhaal wederom vast op de licentie-eisen of op iets anders zodat we weer een paar jaar respijt hebben.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

KRCM1904

Kan er iemand een link posten met het programma voor de districtsbekers voor komend weekend?
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)