Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hgrm

dat is nog eens goed nieuws op de dinsdagavond
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hoevenen lion

Ik heb nu al heel wat grounds in Belgie gedaan maar als ik hgrm zijn foto's bekijk dan heb ik de mooiste nog niet gedaan.

Ici c est Paris

Erg mooi bericht. Bureaufosse lijkt me echt een fantastisch stadion.

hoevenen lion

Zaterdag avond eindelijk nog eens gaan hoppen. Deze keer niet echt ver. Maar toch wel een extra stadion in men hopping lijst. Heb een klein verslagje met een 10tal foto's op men blog gezet. Voor de liefhebbers van oude grounds is deze zeker aan te raden. En als je hem wil doen zou ik wel in de nabije toekomst gaan want ze gaan verhuizen maar er staat nog geen datum op.

http://rafc-awayoflife.blogspot.com/

Enjoy!

Sebastiaan_W

Citaat van: hoevenen lion op apr 14, 2008, 20:40:58
Zaterdag avond eindelijk nog eens gaan hoppen. Deze keer niet echt ver. Maar toch wel een extra stadion in men hopping lijst. Heb een klein verslagje met een 10tal foto's op men blog gezet. Voor de liefhebbers van oude grounds is deze zeker aan te raden. En als je hem wil doen zou ik wel in de nabije toekomst gaan want ze gaan verhuizen maar er staat nog geen datum op.

http://rafc-awayoflife.blogspot.com/

Enjoy!

Ik dacht dat ze dit seizoen al in hun nieuwe onderkomen zouden spelen, maar de precieze verhuisdatum is dus nog helemaal niet bekend?

Hugo

Citaat van: hoevenen lion op apr 14, 2008, 20:40:58
Zaterdag avond eindelijk nog eens gaan hoppen. Deze keer niet echt ver. Maar toch wel een extra stadion in men hopping lijst. Heb een klein verslagje met een 10tal foto's op men blog gezet. Voor de liefhebbers van oude grounds is deze zeker aan te raden. En als je hem wil doen zou ik wel in de nabije toekomst gaan want ze gaan verhuizen maar er staat nog geen datum op.

http://rafc-awayoflife.blogspot.com/

Enjoy!

Blijft mooi dat Gent-Zeehaven. Was de legendarische tifo ook aanwezig?

hoevenen lion

Citaat van: witte leeuw op apr 15, 2008, 17:23:09
Citaat van: hoevenen lion op apr 14, 2008, 20:40:58
Zaterdag avond eindelijk nog eens gaan hoppen. Deze keer niet echt ver. Maar toch wel een extra stadion in men hopping lijst. Heb een klein verslagje met een 10tal foto's op men blog gezet. Voor de liefhebbers van oude grounds is deze zeker aan te raden. En als je hem wil doen zou ik wel in de nabije toekomst gaan want ze gaan verhuizen maar er staat nog geen datum op.

http://rafc-awayoflife.blogspot.com/

Enjoy!

Ik dacht dat ze dit seizoen al in hun nieuwe onderkomen zouden spelen, maar de precieze verhuisdatum is dus nog helemaal niet bekend?
Nee de datum staat nog niet vast. Maar het gaat geen 3 jaar meer duren.

Geen Tofo's van Get Zeehaven gezien. Wel van KSK heist. Je kan ze in actie zien op de 6de foto van men blog.

http://rafc-awayoflife.blogspot.com/

HJanneman

Uitwaaien aan zee!

Afgelopen woensdag bezocht ik de wedstrijd Club Brugge-RAEC Mons om de Summerfoot cup 2008 in het Henri Houtsaegerstadion te Koksijde.
Een wedstrijd als deze past alleen maar in een heel veelzijdig topic als deze, vandaar dat ik het topic weer omhoog gehaald heb.

Afgelopen maandag vertrokken mijn vader en ik, met de op Vlaams ingestelde TomTom, naar België om onze favoriete brouwerijen(abdijen) te bezoeken.
Omdat er veel gereisd werd(per auto en per fiets)kenden wij geen verveling tijdens deze korte vakantie en merkten we mede daardoor ook weinig van het wisselvallige weer.
Tot we woensdag aankwamen in De Panne, wat naast Plopsaland ook bekend staat als onderdeel van de Belgische Costa, want dat werd overspoelt door regen en Walen* gehuld in poncho's die hun verplicht gezellige wandeling over de boulevard maakten.
Aangezien wij geen tijd hadden om last te hebben van het weer(want wij kwamen niet om te zonnen, maar om te genieten van speciaalbieren en surrealistische kroegen die je doen denken aan de reportages van Jambers-magazine)zorgde dit wel voor enig leedvermaak.

*Ik vroeg mij meerdere malen af of De Panne nog wel tot Vlaanderen behoorde, want overal werd je begroet met bonjour, en behalve dat de voertaal Frans was stonden de huizen ook niet te koop, maar 'a vendre'.
Het blijkt nu dat waar Duitsers naar onze Noordzeestranden trekken, de Walen massaal naar plaatsen als 'La Panne et Le Coq sur Mer' trekken, oftewel: de Vlamingen passen zich noodgedwongen erg aan hun klanten aan, zou je zeggen.
Maar naast vakantie vierende Walen wonen en werken er ook veel Walen, want overal waar we geholpen werden in 'La Panne' werden we, na in het Nederlands te groeten, geholpen in het Vlaams met een Frans accent.

Dat de wedstrijd bij KVV Coxyde(stamnummer 1934) gespeeld werd, ipv bij KVV Koksijde maakte het er ook niet bepaald duidelijker op.
Maar na de Westvleteren(de Westvleteren 12 is uitgeroepen tot beste bier ter wereld)brouwerij bezocht te hebben, zetten wij dan toch koers naar Koksijde aan zee of voor de zomerbewoners van de kust: Coxyde sur Mer!
KVV Coxyde is namelijk samen met KV Oostende gastheer van Summerfoot 2008, een vriendschappelijk voetbaltoernooi ter voorbereiding op het nieuwe voetbalseizoen.
Aan het toernooi doen mee: KVV Coxyde, Club Brugge, FC Brussels, Zulte-Waregem, KV Oostende en RAEC Mons(Bergen).
De wedstrijd waar wij naartoe gingen werd gespeeld in het Henri Houtsaegerstadion.
Een stadion wat in het topic: La Belgique Francophone niet zou misstaan.
KVV Coxyde is namelijk een kersverse 4e klasser, nadat het kampioen geworden is in de 1e klasse provinciale, afgelopen seizoen.

Het is volgend seizoen ingedeeld in reeks A met Diskmuide, Ieper, Izegem, Lauwe, VG Oostende, Sint-Eloois-Winkel en Torhout uit West-Vlaanderen, Brakel en Petegem uit Oost-Vlaanderen, Beloeil, Couillet, Heppignies-Fleurus-Lambusart en Paturages uit Henegouwen en Couvin-Mariembourg en Tamines uit Namen.

Van Provinciaal voetbal promoveren naar nationaal voetbal klinkt als promoveren van conference naar league voetbal of van topklasse naar eerste divisie voetbal.
En zo zijn er veel meer aansprekende voorbeelden die een scheve vergelijking veroorzaken, want 4e klasse nationale betekent niet 'eeuwige roem' en 'jezelf binnen voetballen', tenminste niet als ik af ga op verslagen op dit forum en nu mijn eigen ervaring met een voetbaltempel in de 4e klasse.
Er zijn namelijk amateurcomplexen(zoals bijv. stadion Esserberg van Be Quick Groningen) in Nederland die er aansprekender uitzien als van deze 4e klasser.
De toegangspoortjes tot het 'stadion' waren samen met het clubhuis toch wel het hoogtepunt van het stadion.
De toegangspoortjes waren nieuw, maar waren toch charmant.
Een uitgebouwde blokhut met aangebouwde carport deed namelijk dienst als toegangspoort.
De welbekende blokhut die vast één van jullie buren in een straal van 100 meter om jullie huis achterin de tuin heeft staan, had namelijk een aangebouwde carport(handig afdakje) in blokhutvorm met een blokhutstijl hek in het midden van de carport, waardoor links de mensen droog in de rij konden staan voor de stadionkassa en rechts de (seizoen)kaarthouders door konden lopen door de controle.
Het zal vast niet altijd zo zijn bij KVV Coxyde, maar deze wedstrijd betekende dat je na 10 euro inkom betaald te hebben gefouilleerd moest worden.
En dat was nog niet alles: ondanks het weer was het er aardig druk(een mannetje of 2000) waardoor deze leuke stadionkassa hulp kreeg van kassa's op wieltjes waar je alleen in kon zitten als je ondergemiddeld vaak een frietkot bezocht(een Dixi-wc was er ruim bij) en dat was nog niet alles: er waren 2 bussen M.E. aanwezig om de wedstrijd in goede banen te laten verlopen, want de Mons-Ultras mengden zich tussen de 'boeren'(zoals de Club-supporters spottend genoemd worden).

De tribune aan de lange zijde was niet aan ons besteed(het viel te proberen met dit slechte weer, want op het kaartje stond niet aangegeven of het om staanplekken ging of zitplaatsen, want de inkom werd overal in de stad aangegeven als 10 euro, 1 prijs dus), enfin, wij liepen door langs de vele catering-stands(waarschijnlijk ook speciaal voor dit toernooi ingeschakeld, en anders is het qua aanbod bij deze club heel goed voor elkaar) om op de 2e en daarmee laatste tribune plaats te nemen.
Achter het doel tegenover het clubhuis, dat de gehele korte zijde tegenover ons in beslag nam(waar je dus bij het raam ook heel leuk kon zitten), stonden de Mons-Ultras op een geïmproviseerde tribune die bestond uit een stalen bouwconstructie wat voor zo'n 4,5 treden aan staanplekken zorgde met een breedte van het doel, ongeveer.
Deze tribune stond namelijk goed vol en ik had vooraf meer sympathie voor Mons dan voor Club, dus gingen we in de buurt van dat publiek staan.

Vermakelijk hoe zo'n wedstrijd beleefd wordt.
De vele cateringstands kregen het namelijk tijdens de wedstrijd nog goed druk met mijn buren.
De wedstrijd en het weer waren beiden bedroevend, dus ik weet niet of dat de reden was, maar families zoals je ze wel eens zag in Jambers Magazine(ja, ik was fan, haha) zochten hun heil bij de frietkot.
De wandeling naar de frietkot werd welgeteld vier keer ingezet.
Niet om in vier keer vier zakjes patat op te halen, maar om per keer iedereen van friet of snacks te voorzien.
Nu ben ik al wel eens bij Standard de Liege geweest, en dus wist ik wel dat er vooraf erg veel ingenomen wordt(zowel drinken als eten), maar bij dit soort oefenwedstrijden gaat dit dus ook tijdens de wedstrijd door(bij de competitiewedstrijden die ik heb bezocht was de wedstrijd namelijk een niet eten/drinken-moment, om na de wedstrijd weer verder te gaan met waar de mensen vlak voor de wedstrijd mee gestopt waren).
Dus voor de volksgezondheid in België: laat de competitie maar weer gauw beginnen!
De wedstrijd eindigde in een terechte 1-2(Club Brugge speelde thuis, want aan de kust is Club Brugge toch wel de grote club, zo ook te merken in Koksijde waar 80% toch wel voor Club was)zege voor Bergen, verder hoef ik echt niets over de wedstrijd kwijt.
De M.E. maakte éénmaal aanstalten om iets te ondernemen, toen enkele verhitte Club-supporters zich persoonlijk aangevallen voelden door een Bergenspeler toen deze doorgleed na een sliding, waardoor deze op het reclamebord doorgleed waar deze supporters achter stonden.
Voor de rest was het aardig gemoedelijk rondom het veld, de Mons-supporters probeerden af en toe zelfs sfeer te creëren.
Wat wel opvallend was dat Walen apart stonden van Vlamingen.
Hoezo apart, zul je denken?
Het is toch heel normaal dat Club-supporters bij elkaar staan en Mons-supporters bij elkaar?
Dat is ook zo, maar Waalse Club-supporters stonden ook aan de kant van de Mons-supporters.

Hoewel de wedstrijd niet bijzonder was met bijpassend weer, heb ik me goed vermaakt met alle randverschijnselen.
Ik kan me voorstellen dat er bij  thuiswedstrijden van KVVC zonder bijzondere tegenstander meer reclameborden zijn dan supporters(want veel reclameborden zijn er, wat volgens mij best typisch is voor het Belgische voetbal, ongelooflijk veel reclameborden, twee, drie, vier, vijf rijen hoog)en dan hoef ik je het Henri Houtsaegerstadion niet aan te bevelen als 'must see', maar als je eens in de buurt bent tijdens zo'n toernooi als deze met aansprekende ploegen is het best leuk om eens te gaan kijken.

Zeker wanneer een Vlaamse ploeg tegen een Waalse ploeg moet spelen, want dan weet je tenminste weer dat Koksijde gewoon Vlaams Koksijde is, omdat de Vlaamse ploeg veel meer supporters trekt(Club Brugge in ieder geval) .


Hier nog enkele foto's van de wedstrijd: http://foto.zita.be/2857314166

georgesv

leuke report vd match in koksijde :-) !


nieuwe site over kleine clubs en oude stadions in België
www.groundhopping.be

georgesv

Citaat van: Denniz1974 op jul 25, 2008, 13:28:04
Citaat van: georgesv op jul 24, 2008, 22:55:58
leuke report vd match in koksijde :-) !


nieuwe site over kleine clubs en oude stadions in België
www.groundhopping.be


Fraaie website. Komen er nog meer clubs op ?

ja vanaf september ofzo wekelijks n club erbij


TeeZee

Wat een prachtige website, het ademt Stuart Clarkes sfeertje uit en dat is als groot compliment bedoeld.

georgesv

Citaat van: TeeZee op jul 25, 2008, 19:33:55
Wat een prachtige website, het ademt Stuart Clarkes sfeertje uit en dat is als groot compliment bedoeld.
tanx!


Ici c est Paris

Treurig zeg dat mensen zo laag kunnen gaan.

Maroboduus

Citaat van: Ici c est Paris op sep 30, 2008, 13:55:18
Treurig zeg dat mensen zo laag kunnen gaan.

Inderdaad, maar het kan natuurlijk altijd nog lager. Zoals bijvoorbeeld de journalisten die zich met dit soort zaken bezig houden:
http://www.ad.nl/cultuurenshow/2653034/Zwanger_van_clown_Bassie.html