Confetti, geen bier maar wel staanplaatsen

Gestart door hgrm, mei 28, 2009, 22:44:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

De feestdagen in mei bieden vaak gelegenheid voor lang-weekeindtripjes. Vorig jaar deed ik met Pinksteren KSC, Strassbourg, Offenbach en SW Essen aan. Dit jaar kwam het Hemelvaartsweekend beter uit voor een reisje naar onze oosterburen.

Oorspronkelijk was het plan om al op Hemelvaartsdag te vertrekken. Veel leuke wedstrijden werden er die dag echter niet gespeeld, dus de uitnodiging van een collega om mee te gaan naar FC Groningen-FC Utrecht kwam als geroepen. Derhalve begon de reis op vrijdagochtend om een uur of 12. De eerste stop was Oberhausen. Niet voor een voetbalwedstrijd, maar voor een bezoek aan het Ruhrgebied in schaal 1 op 87 en aan het winkelcentrum Centro, waar ik onder andere een biografie van Willy 'Ente' Lippens, eenmalig oranje-international, op de kop tikte.

Vanaf Oberhausen werd de ietwat saaie A3 door het Westerwald vervolgd richting Hessen. Ruim op tijd werd Darmstadt bereikt, waar de plaatselijk club op zijn 111e geboortedag aantrad tegen Viktoria Aschaffenburg in de Regionalliga Süd.

Darmstadt 98 speelt al sinds mensenheugenis in het Stadion am Böllenfalltor, in het noorden van de stad. Vlak na de tweede wereldoorlog werd het stadion door de Amerikanen gebruikt voor honkbal en moest de voetbalclub uitwijken naar het naastgelegen Hochschulstadion, dat zoals de naam al doet vermoeden, eigendom is van de Technische Hochschule (tegenwoordig Universiteit) van Darmstadt. Voor de fysici onder ons: de beroemde universiteit waar aan de lopende band nieuwe, zware elementen worden gesynthetiseerd. Het Hochschulstadion bestaat nog steeds en wordt gebruikt als breedtesportfaciliteit van de universiteit. Voor de wedstrijd was nog tijd genoeg om dit stadion met een bezoekje te vereren.

Wanneer het stadion precies gebouwd is, heb ik niet kunnen ontdekken, maar gezien de architectuur gok ik op de jaren 20 of 30. De hoofdingang van het complex is een indrukwekkende zuilenrij die wel wat weg heeft van de Brandenburger Tor. Ook binnen ademt het stadion een sfeer van 80 jaar geleden. Met gras begroeide terracing, een marathonpoort, overwoekerde onoverdekte zitbanken aan één lange zijde en een zwembad. Een zwembad??? Ja, een zwembad. Zoals gebruikelijk aan het begin van de 20e eeuw in Duitsland heeft het stadion in plaats van een hoofdtribune een zwembad. Water was er niet te bekennen, het badgebouw wordt momenteel gerestaureerd. Gelukkig blijft dit stuk sport- en cultuurhistorie bestaan.







wordt vervolgd.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

We gaan weer verder.

Na het uitstapje naar het Hochschulstadion was het werkelijke reden om naar Darmstadt af te reizen aan de beurt. De plaatselijke club, Sportverein Darmstadt 1898 (kortweg Darmstadt 98) geheten speelde tegen Viktoria Aschafenburg, een degradatietopper in de Regionalliga Süd. Zoals de naam al doet vermoeden is de club opgericht op 22 mei 1898, exact 111 jaar voor de wedstrijd tegen Aschaffenburg. In die 111 jaar heeft Darmstadt 98 enkele hoogtepunten en vooral talrijke dieptepunten gekend. In 1950 is het eerste succes op te tekenen: promotie naar de hoogste klasse, in die tijd de Oberliga Süd. De kwalificatie voor de Bundesliga wordt gemist, maar in 1978 promoveert Darmstadt dan toch en mag het een jaartje in de Bundesliga spelen. Ook in het seizoen 1981/82 werd Bundesliga gespeeld. Daarna is Darmstadt vooral in de tweede Bundesliga te vinden. Na aanvankelijk geregeld mee te strijden om promotie, daalt SV98 in 1993 af naar de Regionalliga. Zelfs dat niveau is te hoog; tot drie maal toe duikelt de club naar de Hessenliga. Uiteindelijk lukt het in 2008 om weer te promoveren. Geplaagd door financiële problemen staat het huidige seizoen in het teken van de strijd tegen degradatie. Met een overwinning tegen Aschaffenburg zou klassenbehoud vrijwel zeker zijn.



Al sinds 1921 speelt Darmstadt in het Stadion am Böllenfalltor, met een onderbreking na de tweede wereldoorlog, toen de Amerikanen het stadion gebruikten om te honkballen. Hiervoor moest SV98 uitwijken naar het naastgelegen Hochschulstadion. Het stadion is een typisch Duitse bak: veel, heel veel terracing en één overdekte tribune. De hoofdtribune is in 1975 gebouwd ter vervanging van het oude bouwsel en in 1978 zijn de staanplaatsen tegenover de hoofdtribune vergroot tot 62 (!) rijen. Beide projecten kostten de club een hoop geld en hebben bijgedragen tot de tot op heden voortdurende financiële problemen.







De wedstrijd was niet goed, wel vermakelijk. Beide ploegen waren ongeveer even goed (beter gezegd: even slecht). Darmstadt kwam op voorsprong, maar verspeelde deze op knullige wijze. De keeper dook op een slap ingeschoten schot. Iets ging er mis in de communicatie tussen bal, keeper en grasmat, want een halve seconde later rolde de bal aan de andere kant weer onder de keeper uit en ging tergend langzaam de goal in. Uiteindelijk wist Darmstadt de winst toch nog naar zich toe te trekken door een strafschop te benutten.


Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hielke

Die laatste foto komt wat mij betreft met stip binnen in de foto-Top Vijf van dit seizoen! Fantastische plaat, ik heb hem als achtergrond ingesteld op mijn laptop.

Hugo

Blijft idd een heerlijk stadion daar in Darmstadt, neemt zo'n Aschaffenburg nog wat volk mee?

hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Na afloop van de wedstrijd in Braunschweig volgde nog een lange rit naar het oosten. Voor het eerst werd ik geconfronteerd met GPS-luiheid. Normaal gesproken weet ik tot op de kilometer nauwkeurig waar ik ben en ken ik de snelwegen waar ik langskom bij naam en toenaam. Dit keer volgde ik het domme kastje aan m'n voorruit blindelings. Ging allemaal prima, maar ik weet nog steeds niet waar ik nou precies langsgereden ben.

Anyway, Erfurt was de plaats waar ik de nacht heb doorgebracht. Dankzij een post van Han (die andere...) in een "raad het stadion"-topic was ik op het spoor gezet van het stadion in Rudisleben, vlak bij Erfurt. Op zaterdagochtend was het terrein snel gevonden. Tot mijn genoegen stond de houten tribune er nog steeds:









Morgen: Leipzig
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Ici c est Paris

Prachtige foto's. De laatste foto van de houten tribune doet me denken aan een herberg.

hgrm

Er komt binnenkort nog meer moois, o.a. uit Leipzig
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Wie Leipzig zegt, zegt Zentralstadion. Het oorspronkelijke stadion verrees tussen 1954 en 56 en kon meer dan 100000 toeschouwers bergen. Momenteel staat er een modern ding van 44000 plaatsen. Gelukkig zijn de contouren van het oude stadion in het landschap nog zichtbaar. Desondanks zou een bezoek aan zo'n 13-in-het-dozijn-stadion me geen omweg van pakweg 800 km waard zijn. Er moet dus iets anders zijn dat de reis naar Sachsen verklaarde.

Dat andere was niet: het centraal station, hoewel het zeker de moeite waard is:



En ook niet de Völkerschlachtdenkmal, in 1913 gebouwd ter nagedachtenis aan de overwinning op Napoleon een eeuw eerder:



Voor de verklaring gaan we terug naar 1903. De Duitse voetbalbond DFB is net opgericht en schrijft een kampioenschap uit. Alle delen van het land mogen hun beste ploeg afvaardigen. In een eindronde wordt de kampioen bepaald, een systeem dat tot 1962 bleef bestaan. De eerste winnaar kwam uit Sachsen, uit Leipzig: het in 1893 opgerichte VfB Leipzig. De club kende in de loop der tijden (vooral in de DDR-tijd) vele namen: SG Probstheida, BSG Erich Zeigner Probstheida, BSG Einheit Ost, SC Rotation Leipzig, SC Leipzig, 1. FC Lokomoitive Leipzig, na de Wende weer VfB Leipzig en na het faillisement van 2004 heropgericht als 1. FC Lokomotive Leipzig. Wat al deze incarnaties verbindt, is het stadion. Op enkele jaren in de Tweede Bundesliga en de Bundesliga na, wordt er al sinds 1922 in het Bruno Plache Stadion gespeeld.





Het stadion lijkt in de afgelopen 87 jaar weinig veranderd: een houten hoofdtribune vormt de enige overdekte accomodatie. De rest van het stadion wordt gevormd doort staanplaatsen, bestaande uit gravel en aarde bijeengehouden door betonplaten. Grote delen van de staanplaatsen zijn wegens bouwvalligheid afgesloten. Gezien de ambities van de club is het niet verbazingwekkend dat er een grootscheeps renovatieproject op stapel staat. Hierbij treedt men in de voetsporen van Union Berlin: zo veel mogelijk werk zal door supporters worden verricht. Gezien de op stapel staande verbouwing was een bezoekje aan dit oeroude pareltje een must:









De wedstrijd tegen het tweede van Erzgebirge Aue stond in het teken van de laatste strohalm. Bij een overwinning zou Lok nog een kleine kans op promotie houden. Elke andere uitkomst betekende uitschakeling. Hoewel Lok de eerste helft behoorlijk speelde, kwam Aue op een 0-2 voorsprong. De Chancenverwertung was het grote verschil tussen de twee ploegen. Na de rust kwam Lok nog wel terug tot 2-2, maar de overwinning zat er niet meer in. Promotie gaan dan ook aan de neus van Lok voorbij. Dit heeft wel tot voordeel dat de uiterst beladen derby tegen het uit de Regionalliga gedegradeerde Sachsen Leipzig weer gespeeld gaat worden. Uit veiligheidsoverwegingen helaas wel tweemaal in het Zentralstadion.





Tot slot nog een plaatje van het stadion, gezien vanaf het topje van het Völkerschlachtdenkmal. 't Was nog een hele klim.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Mooi hoor, en dan bedoel ik het stadion. De DFB richt wel wat aan met die verhoogde eisen voor accomodaties. En lekker spartaans als Alte Forsterei toen deze nog oud was.

hgrm

Tenslotte de laatste dag.

Na een verkwikkende overnachting in Etap Holzwickede, pal naast het vliegveld van Dortmund, werd eerst het stadion van de plaatselijke Holzwickerder SV (blauwe maandag in de Oberliga) bezocht. Veel stelde het niet voor, maar ik wil het jullie niet onthouden:



Na dit bliksembezoek ging de reis verder via de Lutherse kerk van Langenfeld (Wuppertal) naar Aken. Zoals bekend speelde Alemannia er zijn laatste wedstrijd in Tivoli, tegen Augsburg. De foto's spreken voor zich.












Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen