Hoofdmenu

Voetbalboeken

Gestart door TeeZee, nov 13, 2007, 14:17:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ALenstra

KNVB beker in het weekend klinkt leuk maar dat gaat wel ten koste van competitie. Ik denk niet dat met name seizoenkaarthouders zitten te wachten op meer competitiewedstrijden doordeweeks.

Nort

Citaat van: ALenstra op okt 11, 2017, 17:33:32
KNVB beker in het weekend klinkt leuk maar dat gaat wel ten koste van competitie. Ik denk niet dat met name seizoenkaarthouders zitten te wachten op meer competitiewedstrijden doordeweeks.
Alles liever dan zondag middag.

ALenstra

Jij prefereert een doordeweekse avond boven de zondagmiddag?

Koning Kriel

Citaat van: ALenstra op okt 11, 2017, 17:33:32
KNVB beker in het weekend klinkt leuk maar dat gaat wel ten koste van competitie. Ik denk niet dat met name seizoenkaarthouders zitten te wachten op meer competitiewedstrijden doordeweeks.

Competitie trekt altijd hoge toeschouwersaantallen doordat seizoenskaarthouders toch wel komen. Hoewel ik competitiewedstrijden ook liever in het weekend zie denk ik dat het voor het upgraden van het bekertoernooi zeker een goed idee is om de eerste twee of drie ronden in het weekend te spelen.

Nort

Citaat van: ALenstra op okt 12, 2017, 09:35:52
Jij prefereert een doordeweekse avond boven de zondagmiddag?
Absoluut, zondagmiddag is voor het amateurvoetbal!

FCT1980

Zaterdagmiddag zou ideaal zijn voor competitie. Net als ik grote voetballanden als Engeland en Duitsland kun je je kinderen dan ook nog eens meenemen.
Hoe kan ik nu mijn zoontje van 3 of dochtertje van 5 meenemen naar een wedstrijd? Dat kan alleen op zondagmiddag en dan speelt idd onze amateurclub ook. Ellende is het!
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

hgrm

Bekervoetbal leeft van de mogelijkheid dat grote clubs door kleine clubs uitgeschakeld worden. In de huidige opzet doen veel te veel amateurclubs mee zodat er in de eerste 3 of 4 ronden veel te veel niet-interessante wedstrijden worden gespeeld. Wedstrijden zoals Lisse-Hoek vind ik een 3e ronde van een bekertoernooi onwaardig.
Hetzelfde zie je in Engeland. Daar begint de FA-Cup pas echt te leven als de grote clubs gaan meedoen (3rd round in januari), daarvoor is het doorgaans ook allemaal heel matig

Het zou beter zijn om, net als de DFB-Pokal, minder amateurclubs mee te laten doen en alle clubs, ook die Europees spelen, vanaf ronde 1 mee te laten doen.
Dus: vul de 34 profclubs (18+20 - 4 jong-teams) aan met 30 amateurclubs (bijvoorbeeld 24 halve finalisten van de districtsbeker* en top-6 van tweede divisie) en zorg ervoor dat elke amateurclub thuis speelt tegen een profclub. En regel ook meteen dat amateurclubs tot en met de kwartfinales thuisrecht hebben tegen profclubs.

Bijkomend voordeel is dat er minder ronden nodig zijn dan nu zodat de eerste paar ronden in het weekend gespeeld kunnen worden zonder dat er door de weeks competitie gespeel moet worden. Overigens is er ook ruimte te vinden in het schema door de interlandweekends af te schaffen en interlands door de weeks te spelen op de momenten dat er geen Europees voetbal is. Kleinere quali-groepen en dus minder interlands zou ook al een verbetering zijn.


*De districtsbeker in de huidige vorm is ook een dood paard. Ook hier zou ik naar het Duitse systeem willen: een getrapt systeem. Bijvoorbeeld: 2e, 3e en 4e klassers spelen regionale toernooien waarmee ze zich voor een provinciaal toernooi in het volgende jaar kunnen kwalificeren. In de provinciale toernooien doen ook de 3e Divisionisten , hoofdklassers en 1e klassers mee. Dan heb je meteen 24 halve finalisten voor de 'grote beker'. De 2e divisionisten kunnen zich via de comptetitie plaatsen voor de beker.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Ik ben het echt totaal niet met je eens Hgrm.

Het is een beetje jammer dat de beker in huidige opzet een extra voorronde heeft maar verder zou ik er niets aan veranderen. De open loting geeft juist de charme dat amateurteams ver kunnen komen.

Sebastiaan_W

Ik ben er wel voorstander van dat Europees geplaatste clubs ook gewoon tegen elkaar moeten kunnen loten. In de agenda is genoeg ruimte om bekervoetbal in het weekend plaats te laten vinden. Waarom wordt de finale in ene half april gespeeld?

Daarnaast ben ik het met hgrm volledig eens dat de districtbeker een dood paard is. Grootste manco is vooral de poulewedstrijden vooraf aan de knock-out fase. Veel clubs nemen het bekervoetbal totaal niet serieus en zien het als oefenwedstrijden voor de competitie. Daar meot de KNVB echt wat aan veranderen.

hgrm

Tuurlijk is het leuk als amateurclubs ver komen, maar niet als dat is doordat ze alleen maar andere amateurclubs tegen komen.
Neem VVSB vorig jaar (net als het jaar ervoor de amateurclub die het verst kwam):

1e voorronde: bye
2e voorronde: Hercules (3e D)
1e ronde: Achilles Veen (hoofdklasse)
2e ronde: Katwijk (2e divisie)
3e ronde: Volendam (1e divisie; uitgeschakeld)

Dus pas in de 5e ronde voor het eerst tegen een profclub.

En het jaar ervoor:

1e ronde: bye
2e ronde: Rijnsburgse Boys (topklasse)
3e ronde: Emmen (1e divisie)
4e ronde: Capelle (topklasse)
1/4 finale: Den Bosch (1e divisie)
1/2 finale: Utrecht (eredivisie; uitgeschakeld)

Dus in 5 rondes twee keer tegen een profclub en niet eens van het hoogste niveau.

De meest succesvolle amateurclub in de beker van de afgelopen jaren heeft dus in 11 rondes twee keer een vrijloting gehad, 5 keer tegen een andere amateurclub gespeeld en slechts 4 keer tegen een profclub gespeeld waarvan 2 keer (kansloos) verloren.....Dat plaatst het wel in perspectief.

Als je dat vergelijkt met IJsselmeervogels in 1976:

1e ronde: Limburgia (1e klasse)
2e ronde: SC Amersfoort (1e divisie)
3e ronde: FC Groningen (1e divisie)
1/4 finale: AZ'67 (eredivisie)
1/2 finale: FC Twente (eredivisie; uitgeschakeld)

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

jona93

Deze maand komt het langverwachte boek uit van de harde kern van Club Brugge"EAST-SIDE Never Dies !"   :-) via volgende link kan je hem bestellen. https://www.bol.com/nl/p/east-side-never-dies/9200000082398795/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=east%20&originalSearchContext=media_all&originalSection=main
laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12

HRM1880

Citaat van: jona93 op okt 13, 2017, 16:58:53
Deze maand komt het langverwachte boek uit van de harde kern van Club Brugge"EAST-SIDE Never Dies !"   :-) via volgende link kan je hem bestellen. https://www.bol.com/nl/p/east-side-never-dies/9200000082398795/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=east%20&originalSearchContext=media_all&originalSection=main
Daar was ik inderdaad al heel lang op aan het wachten. Niet dus.

Joost

Citaat van: hgrm op okt 13, 2017, 09:37:52
Tuurlijk is het leuk als amateurclubs ver komen, maar niet als dat is doordat ze alleen maar andere amateurclubs tegen komen.
Neem VVSB vorig jaar (net als het jaar ervoor de amateurclub die het verst kwam):

1e voorronde: bye
2e voorronde: Hercules (3e D)
1e ronde: Achilles Veen (hoofdklasse)
2e ronde: Katwijk (2e divisie)
3e ronde: Volendam (1e divisie; uitgeschakeld)

Dus pas in de 5e ronde voor het eerst tegen een profclub.

En het jaar ervoor:

1e ronde: bye
2e ronde: Rijnsburgse Boys (topklasse)
3e ronde: Emmen (1e divisie)
4e ronde: Capelle (topklasse)
1/4 finale: Den Bosch (1e divisie)
1/2 finale: Utrecht (eredivisie; uitgeschakeld)

Dus in 5 rondes twee keer tegen een profclub en niet eens van het hoogste niveau.

De meest succesvolle amateurclub in de beker van de afgelopen jaren heeft dus in 11 rondes twee keer een vrijloting gehad, 5 keer tegen een andere amateurclub gespeeld en slechts 4 keer tegen een profclub gespeeld waarvan 2 keer (kansloos) verloren.....Dat plaatst het wel in perspectief.

Als je dat vergelijkt met IJsselmeervogels in 1976:

1e ronde: Limburgia (1e klasse)
2e ronde: SC Amersfoort (1e divisie)
3e ronde: FC Groningen (1e divisie)
1/4 finale: AZ'67 (eredivisie)
1/2 finale: FC Twente (eredivisie; uitgeschakeld)

Dat is juist de charme van het toernooi. Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is.

hgrm

Citaat van: Joost op okt 13, 2017, 19:59:56
Dat is juist de charme van het toernooi. Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is.

Wat ik er verkeerd aan vind is dat het nu een toernooi geworden is van amateurclubs waar een paar profclubs aan deelnemen in plaats van andersom. Hierdoor is het veel te makkelijk geworden voor amateurclubs om ver te komen. Als je de halve finale kunt halen door alleen andere amateurclubs en clubs onderuit de JL te verslaan, is het speciale van de prestatie verdwenen. Met deze opzet gaan we het bijna jaarlijks zien dat amateurclubs de kwartfinale of halve finale halen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op okt 13, 2017, 23:00:35
Wat ik er verkeerd aan vind is dat het nu een toernooi geworden is van amateurclubs waar een paar profclubs aan deelnemen in plaats van andersom. Hierdoor is het veel te makkelijk geworden voor amateurclubs om ver te komen. Als je de halve finale kunt halen door alleen andere amateurclubs en clubs onderuit de JL te verslaan, is het speciale van de prestatie verdwenen. Met deze opzet gaan we het bijna jaarlijks zien dat amateurclubs de kwartfinale of halve finale halen.
Er zijn bij de laatste 32 teams 9 clubs uit divisies lager dan de eerste. 5 kwamen daar door een profclub te verslaan.

Dat het de laatste jaren vaak voorkwam dat amateurs tegen elkaar lootten is louter toeval.

Het enige dat je hieruit kan afleiden is dat de KNVB heel snel werk moet maken van de gigantische verschillen in spelerscontracteisen tussen Eerste en Tweede Divisie.