Hoofdmenu

Stijgers & Dalers

Gestart door Joost, apr 10, 2012, 16:34:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HRM1880

#15
Citaat van: wekke op apr 18, 2012, 13:02:00
Een licentie dient aangevraagd en verkregen te worden voor de twee hoogste afdelingen van ons voetbal. Een licentie gaat in ons land over de financiële situatie van de desbetreffende clubs. De clubs moeten kunnen aantonen dat ze in orde zijn met hun betalingen ten opzichte van oa. de voetbalbond, spelers, ex-spelers, pensioengelden, verzekeringen,....

Ik meen gelezen te hebben dat er in het geval van Charleroi een dispuut is over ontslagvergoedingen van enkele ex-spelers.
Inderdaad, er worden naar alle schulden gekeken behalve die aan investeerders en leveranciers. Maar evengoed naar het stadion, dat moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Nort

Oke bedankt! Dat verduidelijkt voor mij de situatie.

wekke

Citaat van: HRM1880 op apr 18, 2012, 13:06:18
Inderdaad, er worden naar alle schulden gekeken behalve die aan investeerders en leveranciers. Maar evengoed naar het stadion, dat moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Dat laatste vind ik dan weer een maatregel die ze van mijn part mogen schrappen uit de licentievoorwaarden. Clubs als Dender, Tubize, ... zijn financiëel kapot gegaan aan hun avontuur in eerste klasse door oa. de maatregelen die ze moesten treffen aan hun stadions. Stel Heist promoveert één van de jaren naar eerste klasse omdat het toevallig een super seizoen draaide. De kans is waarschijnlijk groot dat dat dan voor slechts 1 seizoen is. Als je hen geen gekke stadionaanpassingen oplegt dan is een dergelijke promotie een puur winst jaar voor hen. Nauwelijks tot geen winstpremie's, klein stadionnetje dat nagenoeg altijd vol zal zitten,... Nu leggen ze dergelijke clubs eisen op waarvoor men schulden dient aan te gaan en waardoor men blijft zitten met een te groot verlieslatend stadion.

Joost

Ik vind het juist erg goed dat ze zulke eisen stellen.
Dat is een van de redenen waarom in Nederland juist geen doorstroming is.

En met alle respect, het terreintje van Heist kun je toch geen stadion noemen? Dat was 1 fatsoenlijke tribune en verder een amateurveld. Daar kun je geen Eerste Klasse spelen. Ik vind het al knap dat ze er tegen clubs als Antwerp mogen spelen.
Zelfs met die tijdelijke tribunes.

Als je als club zoveel inversteerd dat je in 1e of 2e kan spelen qua spelersgroep dan moet je ook investeren in je accomodatie.
Kijk eens naar bijvoorbeeld Overpelt waar ze een keurige tribune hebben neergezet destijds. Geen bijzonder geval maar ruim voldoende. Ik heb het dan over de staantribune. En Ronse is ook een goed voorbeeld.


HRM1880

Citaat van: Joost op apr 18, 2012, 15:23:20
Ik vind het juist erg goed dat ze zulke eisen stellen.
Dat is een van de redenen waarom in Nederland juist geen doorstroming is.

En met alle respect, het terreintje van Heist kun je toch geen stadion noemen? Dat was 1 fatsoenlijke tribune en verder een amateurveld. Daar kun je geen Eerste Klasse spelen. Ik vind het al knap dat ze er tegen clubs als Antwerp mogen spelen.
Zelfs met die tijdelijke tribunes.


Als je als club zoveel inversteerd dat je in 1e of 2e kan spelen qua spelersgroep dan moet je ook investeren in je accomodatie.
Kijk eens naar bijvoorbeeld Overpelt waar ze een keurige tribune hebben neergezet destijds. Geen bijzonder geval maar ruim voldoende. Ik heb het dan over de staantribune. En Ronse is ook een goed voorbeeld.
Dat is iets waar bij de licentie voor tweede klasse echt rekening wordt gehouden. De supporters van beide supportersgroepen moeten gescheiden kunnen worden. Niet meer dan normaal denk ik, dat je zo'n zaken opneemt in uw licentievoorwaarden.

wekke

Citaat van: HRM1880 op apr 18, 2012, 16:04:27
Dat is iets waar bij de licentie voor tweede klasse echt rekening wordt gehouden. De supporters van beide supportersgroepen moeten gescheiden kunnen worden. Niet meer dan normaal denk ik, dat je zo'n zaken opneemt in uw licentievoorwaarden.

Zulke dorpsclubjes gaan toch nooit "hooligan cultuur" kennen zeker. Ik vind al die maatregelen van gescheiden supporters dikke zever als het gaat over zulke kleine clubs.

Citaat van: Joost op apr 18, 2012, 15:23:20
Ik vind het juist erg goed dat ze zulke eisen stellen.
Dat is een van de redenen waarom in Nederland juist geen doorstroming is.

En met alle respect, het terreintje van Heist kun je toch geen stadion noemen? Dat was 1 fatsoenlijke tribune en verder een amateurveld. Daar kun je geen Eerste Klasse spelen. Ik vind het al knap dat ze er tegen clubs als Antwerp mogen spelen.
Zelfs met die tijdelijke tribunes.

Als je als club zoveel inversteerd dat je in 1e of 2e kan spelen qua spelersgroep dan moet je ook investeren in je accomodatie.
Kijk eens naar bijvoorbeeld Overpelt waar ze een keurige tribune hebben neergezet destijds. Geen bijzonder geval maar ruim voldoende. Ik heb het dan over de staantribune. En Ronse is ook een goed voorbeeld.



Ik ben dan ook niet echt een voorstander het Nederlandse systeem. Bij mij geeft het sportieve nog altijd de doorslag en als een dergelijke kleine club zoals Tubize er eens inslaagt om te promoveren dan is dat hun goed recht. Dat je clubs omwille van hun slechte boekhouding en schulden gaat weren daar kan ik inkomen, maar dat je provincieclubjes hun waarschijnlijk enige succes zou ontzeggen omdat hun accomodatie niet groot genoeg is om de dikkenekken van de profliga te ontvangen, daar kan ik niet mee om. In plaats van dergelijke clubs een financiëel topjaar te bezorgen door hun promotie, worden ze vakkundig kapot gemaakt door de te hoge eisen.
Ofwel scheidt je de profcompetitie met die van de amateurs ofwel laat je de eisen vallen...

hgrm

Wat mij betreft is veiligheid het enige criterium. Ofwel: een afgeschermd uitvak met seperate ingang is (helaas) nodig. Voor de rest vind ik het allemaal onzin. Als een club zoals Heist promoveert, trekken ze in het promotieseizoen misschien 2500 man gemiddeld. In eerste klasse zal dat -benevens enkele topwedstrijden- niet veel meer zijn. Dan is het waanzin om een stadion van 6000 plaatsen te eisen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

3434

#22
Het gaat ook niet om hooligancultuur. Maar stel u voor Heist v Standard/Brugge/Genk/Anderlecht  en Heist wint. Uiteraard is er vreugde maar de verliezende partij die waarschijnlijk met een 1000tal aanwezig is zal altijd wel 50 randdebielen kennen die de boel afbreken (zeker als je een 'thuiswedstrijd' speelt).

Ik vind het niet meer dan normaal dan men het stadion moet aanpassen. Tubize heeft nu een goed/beter stadion en als ze ooit nog een topjaar kennen zijn ze toch al (bijna) klaar voor 1ste klasse? Het ligt voor een deel aan de club zelf dat ze na een jaar in 1ste, financieel de afgrond ingaan. Leuven is een goed voorbeeld van een stad die niets met voetbal heeft en vooral leeft van studenten (die in het weekend naar huis keren). De stad pompt er wel een massa geld in.

Een nieuwe eerste klasser moet gewoon de volle steun hebben van de stad (of een grote traditieclub zijn à la Antwerp/Aalst) om het financieel plaatje rond te krijgen. Modale 2de klassers moeten dat jaartje eerste klasse koesteren en niet met geld gooien want met alle respect behalve Antwerp, Aalst, Moeskroen of La Louviere betekent niemand anders een meerwaarde voor de hoogste afdeling qua publiek/traditie.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Cyclebob

Citaat van: 3434 op apr 18, 2012, 23:02:43
. Modale 2de klassers moeten dat jaartje eerste klasse koesteren en niet met geld gooien want met alle respect behalve Antwerp, Aalst, Moeskroen of La Louviere betekent niemand anders een meerwaarde voor de hoogste afdeling qua publiek/traditie.
Je vergeet de Racing... stamnummer 24 was toch met 300 man aanwezig bij Patro-RCM in januari.
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

HRM1880

Citaat van: 3434 op apr 18, 2012, 23:02:43
Het gaat ook niet om hooligancultuur. Maar stel u voor Heist v Standard/Brugge/Genk/Anderlecht  en Heist wint. Uiteraard is er vreugde maar de verliezende partij die waarschijnlijk met een 1000tal aanwezig is zal altijd wel 50 randdebielen kennen die de boel afbreken (zeker als je een 'thuiswedstrijd' speelt).

Ik vind het niet meer dan normaal dan men het stadion moet aanpassen. Tubize heeft nu een goed/beter stadion en als ze ooit nog een topjaar kennen zijn ze toch al (bijna) klaar voor 1ste klasse? Het ligt voor een deel aan de club zelf dat ze na een jaar in 1ste, financieel de afgrond ingaan. Leuven is een goed voorbeeld van een stad die niets met voetbal heeft en vooral leeft van studenten (die in het weekend naar huis keren). De stad pompt er wel een massa geld in.

Een nieuwe eerste klasser moet gewoon de volle steun hebben van de stad (of een grote traditieclub zijn à la Antwerp/Aalst) om het financieel plaatje rond te krijgen. Modale 2de klassers moeten dat jaartje eerste klasse koesteren en niet met geld gooien want met alle respect behalve Antwerp, Aalst, Moeskroen of La Louviere betekent niemand anders een meerwaarde voor de hoogste afdeling qua publiek/traditie.
Ik vrees enkel dat Aalst het financieel niet (meer) aankan om te promoveren naar eerste. Ondanks de mooie achterban hebben ze het dit jaar weer zeer moeilijk gehad om te overleven.

Joost

Als Kortrijk de stap heeft kunnen maken dan zou Aalst het toch ook moeten kunnen?

HRM1880

Citaat van: Joost op apr 19, 2012, 13:01:22
Als Kortrijk de stap heeft kunnen maken dan zou Aalst het toch ook moeten kunnen?
Het zit daar op bestuurlijk vlak helemaal verkeerd. Supporters hebben dit seizoen ook geld moeten inzamelen en dergelijke. Dat is in mijn ogen geen goede basis om naar eerste te gaan, maar ik hoop dat ik ongelijk heb. Mijn eerste voetbalwedstrijd ooit was Antwerp-Aalst, dus het zal voor mij altijd een speciale ploeg blijven.

3434

#27
Citaat van: Cyclebob op apr 19, 2012, 12:01:44
Je vergeet de Racing... stamnummer 24 was toch met 300 man aanwezig bij Patro-RCM in januari.

Nee niet vergeten. Ik ben ook in racing geweest en daar was misschien 800 man. Zeer zwak (was begin van het seizoen). Geel-Meerhout brengt in goede tijden ook 2-300 man mee en is ook geen meerwaarde voor eerste.  FC Liege ook.

En ik weet niet of je het weet. Er zaten veel mensen uit Maasmechelen die voor Genk zijn (anti Patro en een deel bevriend met het andere racing) in het uitvak. Maar dat doet er niet toe. Ik blijf bij La Lou, Moeskroen, Antwerp en Aalst.

Ik wil het uitpubliek van Racing Mechelen zeker niet afbreken (hebben zich trouwens goed gedragen) maar thuis was het echt pover. Ze kwamen net van een kampioenenjaar en dan zo weinig volk. Het was op een woensdag toen maar wij hadden - als kleine club- 140 mensen bij op een woensdagavond.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

3434

Na het pijnlijke verlies van gisteren (2-4) staan we op 3 punten van degradatie-eindronde. Dat kan zoveel betekenen als 1 match spelen ergens ver weg op een klein veldje. Over en uit.  Daarom even in dit topic posten.

Gisteren was er misschien toch  a glimmer of hope..
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

hgrm

Wat een schitterende foto.
Afgezien van het algehele motief heb ik zelden zo'n duidelijke dubbele regenboog gezien.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen