Gemeentelijk sportpark Kerkrade, 'Kaalheide'

Gestart door Hielke, okt 23, 2008, 08:52:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hielke

Herfst in Kerkrade. Het imposante Parkstad Limburg stadion doemt op, overal waar je kijkt. Vooral vanwege de lichtmasten en de statige voorkant is het huidige stadion van Roda JC een prachtig stukje bouwkunst. Onze SC zou een paar uur later een draak van een voetbalwedstrijd in afwerken.

Gelukkig weet men in Kerkrade, het is een zeldzaamheid, hoe het hoort. Men is er trots op het cultureel voetbalerfgoed. En dat in een tijd waarin de sloophamer overal toeslaat. De voormalige thuisbasis Kaalheide -mooi van lelijkheid- dient nu als trainingscomplex. In afgeslankte versie, dat wel.

Mede door de prachtige herfsttinten was een bezoek aan dit stuk Limburgse voetbalhistorie een mooie ervaring:


















Joost

Mooie foto's Hielke. Het is nog steeds een beetje zielloos na de sloop van de noordtribune. Heb je ook gezien dat bij het bijveld een splinternieuwe tribune is gebouwd vorig jaar?

Hielke

Terwijl wij Kaalheide bezochten speelde de A2 van Roda een wedstrijd op het bijveld, dat er inderdaad modern uitziet met een mooie nieuwe tribune (niet heel groot). Foto's van dat gedeelte van het sportpark heb ik alleen niet geschoten, misschien wel vanwege het kunstgras op het tweede veld.

Joost

Het is ook geen grote tribune, eerder het formaat van een amateurtribune. Het laten staan van het sportpark is een heel doordachte keuze geweest. De grond onder het stadion komt niet in aanmerking voor huizenbouw omdat deze vervuild is. Atletiekvereniging Achilles Top heeft Kaalheide nog steeds als haar thuishaven en de bouw van een nieuw trainingscomplex en atletiekbaan is veel duurder. Het hoofdgebouw met daarin de kleedkamers op Kaalheide is in 1996 nog gerenoveerd. Het stadion heeft na de sloop van de Noordtribune en de kassahokjes weinig onderhoudskosten.

Mar

Ik heb hier namelijk op gespeeld maar toen zat ik nog bij de jeugd. Dient het nog steeds als jeugd accomodatie?

Joost

Citaat van: Mar op okt 23, 2008, 11:44:23
Ik heb hier namelijk op gespeeld maar toen zat ik nog bij de jeugd. Dient het nog steeds als jeugd accomodatie?
Het is het traininscomplex van het eerste elftal, de jeugd en de dames. De dames en jeugd spelen ook hun wedstrijden hier.

Stadionhopper

Mocht Roda JC ooit een oefenwedstrijd spelen op Kaalheide, wil iemand dat dan laten weten? Heb ooit voor de poorten van Kaalheide
gestaan en vond het ter plekke jammer dat ik er nooit een wedstrijd in heb gezien. Het is een lekkere ouderwetse bak met staanplaatsen.

In jeugdwedstrijden ben ik overigens niet in geïnteresseerd.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: Dennis1981 op okt 23, 2008, 16:27:37
Mocht Roda JC ooit een oefenwedstrijd spelen op Kaalheide, wil iemand dat dan laten weten? Heb ooit voor de poorten van Kaalheide
gestaan en vond het ter plekke jammer dat ik er nooit een wedstrijd in heb gezien. Het is een lekkere ouderwetse bak met staanplaatsen.

In jeugdwedstrijden ben ik overigens niet in geïnteresseerd.
Er zijn sinds 2000 3 oefenwedstrijden gespeeld. Eenmaal tegen Koln, dit seizoen tegen Anderlecht en eenmaal tegen Wisla Krakow. Alleen tegen de polen was er publiek toegestaan. Dat was op 24-1-2003: http://www.rodaworld.limboo.com/comp0203/oefen/rjc-krakow/index.php

De kans is er dus nog wel.

Han

Citaat van: Hielke op okt 23, 2008, 08:52:57
Herfst in Kerkrade. Het imposante Parkstad Limburg stadion doemt op, overal waar je kijkt. Vooral vanwege de lichtmasten en de statige voorkant is het huidige stadion van Roda JC een prachtig stukje bouwkunst. Onze SC zou een paar uur later een draak van een voetbalwedstrijd in afwerken.

Gelukkig weet men in Kerkrade, het is een zeldzaamheid, hoe het hoort. Men is er trots op het cultureel voetbalerfgoed. En dat in een tijd waarin de sloophamer overal toeslaat. De voormalige thuisbasis Kaalheide -mooi van lelijkheid- dient nu als trainingscomplex. In afgeslankte versie, dat wel.



Ik zie de pui van een bouwmarkt waarvan de ingang tijdelijk is ontsierd met een reuze sanitairtegel om er de voordeeltjesbadkamerweken mee aan te kondigen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

RKSVW


Kaalheide, kaalheide, Kaalheide!!!! Alleen de naam van deze voetbaltempel doet me al watertanden. Wat heb ik hier goede herinneringen aan.
Dit is zoals stadions er in mijn dromen eruit moeten zien. Niet zo'n lelijke betonnen kooien als het Parkstad Limburg stadion. Ik kan dat niet mooi vinden. Kaalheide, dat zijn toch de stadions waar we het als hoppers voor doen? Echte voetbaltempels waar de hele sfeer historie ademt. Jammer verdwijnen ze in steeds rapper tempo maar, lichtelijk bevooroordeeld, wil ik graag Solitude, dalymount en the Oval melden in het rijtje echte voetbaltempels.
Meer foto's van Kaalheide zijn altijd welkom!!!
----------------
Now playing: Thin Lizzy - The Boys Are Back In Town - 1976
via FoxyTunes

Ici c est Paris

Joost, wat betekent dit? Ik kan er geen chocola van maken.


Want drin is drin en jool is jool; zal miech ejaal zieë wie ze vool

hgrm

gokje:

"Erin is erin en goal is goal. Het zal me een zorg zijn hoe ze vallen"
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op mrt 13, 2009, 20:40:32
gokje:

"Erin is erin en goal is goal. Het zal me een zorg zijn hoe ze vallen"
Bijna.
Het zal me een zorg zijn hoe-ie valt.

Joost

Vorige week kreeg ik het bericht dat de restanten van Kaalheide nog verder gesloopt zouden worden vanaf maandag 12 december. Afgelopen zaterdag ben ik toch nog maar even gaan kijken bij het stadion. De poort stond nog open want de jeugdduels waren pas net afgelopen.

De afgelopen twintig jaar is het stadion al deels ontmanteld. Lichtmasten verdwenen, de overdekte staantribune had een dak vol betonrot en werd gesloopt en kassahuisje en toiletten werden weggehaald. Maar toch, als je met je rug naar de noordtribune stond dan kwamen de legendarische beelden direct weer boven.

Kaalheide is sinds de verhuizing naar het PLS in dienst als trainingscomplex. Eerst voor alle teams, toen moest het eerste plots vast naar het PLS en nu willen ze alles weer samenbrengen op Kaalheide. Een grondige renovatie is vereist en dat is al deels afgerond; de velden buiten het stadion zijn vernieuwd.

Naast Roda was ook atletiekvereniging Achilles TOP actief in het stadion. Tijdens duels van beloften toen die daar nog waren werd er regelmatig getraind door de atleten.

Nu gaat de renovatie écht beginnen. De oosttribune, de zijde waar op het einde het uitvak was, gaat deels tegen de vlakte, later volgt ook west. En tenslotte moet ook zuid plaatsmaken voor een nieuw hoofdgebouw. Aan de ene kant jammer dat het verdwijnt maar het eeuwig laten verloederen is ook geen optie.

De sintelbaan gaat naar 8 banen en er komt een apart werpvak zodat de atleten met hun discussen, kogels en speren het veld niet meer beschadigen. Langs het verwijderde stuk lange zijde komen ook weer een aantal tribunetreden.

Als er dan uiteindelijk een nieuw hoofdgebouw met tribune is dan is ook de weg vrij om er weer eens oefenduels te spelen, maar daarvoor is nog een lange weg te gaan.

Jef400

Anders stort het van ellende in elkaar. Hoe lullig het ook klinkt maar op nostalgie kun je niets. Er zullen dagen voorbij gaan dat niemand voor de historie naar Kaalhei gaat.