Hoofdmenu

Het weer

Gestart door TeeZee, nov 24, 2007, 11:38:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Joost

Hoe kan het dat het in noord-Schotland zo ontzettend vaak regent? Tijdens ons verblijf in Inverness was het geen 10 minuten droog, zelfs als de lucht strakblauw leek.

hgrm

Onze meteoroloog is momenteel in de VS, dus ik doe als fysicus een poging:

1) Lagedrukgebieden van de Atlantische oceaan. In een lagedrukgebied stijgt de lucht. Hierdoor koelt de lucht af en koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme. Het overschot valt eruit als neerslag. Omdat Schotland als eerste bezoek krijgt van de lagedrukgebieden, is daar de regen het hevigst.

2) Stuwing. De lucht moet over de bergen hen en wordt hierdoor nog eens extra gedwongen tot stijging. Waardoor er aan de westkant van de bergen veel regen valt. Aan de andere kant daalt de lucht weer, dus daar zou het relatief droog moeten zijn. Ik verwacht dus in bv. Oban of Fort William veel meer neerslag dan in Aberdeen of Inverness.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hielke

Geen wedstrijdverplichtingen vandaag, dus tijd om te fotograferen.

Vanochtend:




Vrijdag:

Stadionhopper

Vanmorgen heb ik ruim een uur in de auto gezeten. Op de A73 ben ik geen enkele maar dan ook geen enkele strooi- of sneeuwschuifwagen tegengekomen, ronduit belachelijk!!

Als ik naar andere landen kijk (Frankrijk, Duitsland) zie je om de 5 minuten een strooiwagen voorbijkomen. In Nederland sneeuwt het enkele dagen en ze weten niet hoe ze er mee om moeten gaan.

Zometeen ga ik ook een rondje maken met mijn fotocamera, ben benieuwd met wat voor foto's ik terug zal komen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Hielke


hgrm

Werkelijk schitterende foto's, Hielke!!
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: Stadionhopper op dec 20, 2009, 14:24:41
Vanmorgen heb ik ruim een uur in de auto gezeten. Op de A73 ben ik geen enkele maar dan ook geen enkele strooi- of sneeuwschuifwagen tegengekomen, ronduit belachelijk!!

Als ik naar andere landen kijk (Frankrijk, Duitsland) zie je om de 5 minuten een strooiwagen voorbijkomen. In Nederland sneeuwt het enkele dagen en ze weten niet hoe ze er mee om moeten gaan.

Zometeen ga ik ook een rondje maken met mijn fotocamera, ben benieuwd met wat voor foto's ik terug zal komen.
Ik zat gisteren op de A73 toch wel degelijk achter een sneeuwschuifwagen. In Duitsland daarentegen was geen sneeschuiver op strooiwagen te bekennen.

TeeZee

Ik heb zojuist mijn auto uitgegraven. Letterlijk. Nooit gedacht dat ooit mee te maken in Nederland.
Hij startte nog ook.

King Nothing

Citaat van: Joost op dec 21, 2009, 12:21:37
Ik zat gisteren op de A73 toch wel degelijk achter een sneeuwschuifwagen. In Duitsland daarentegen was geen sneeschuiver op strooiwagen te bekennen.

orige week donderdag begon het in deze regio te sneeuwen. Ik werk in Nederland en heb een autoritje van 8km voor de boeg als ik naar m'n huis in Duitsland rijd. 3km Door Nederland, 5km Duitsland.
De 3km in Nederland was geen enkel probleem, de weg naar de binnenstad van Coevorden was redelijk schoon (ik neem de kortste weg, letterlijk), de stad zelf was schoon en de weg naar de grens was mooi schoon geveegd en er was gestrooid, geen enkel probleem. 5 Meter over de grens kon ik glijdend verder, er was he-le-maal niets aan schoonmaak- of strooiwerkzaamheden uitgevoerd.
Vrijdagochtend, weer naar Coevorden, tot de grens bagger, na de grens schone wegen.

We zijn nu een dag of 4 verder. De straat waar ik aan woon (tussen boerderijen) is nog steeds een drama. Ik ben zaterdagnacht teruggekomen uit Groningen, het sneeuwde toen een heel klein beetje. De wegen van grens naar huis waren weer niet gestrooid. Zondags heb ik m'n bezoek aan Oberhausen maar afgelast vanwege de sneeuw. Straat was drama, de grotere wegen in de omgeving waren drama, de autobahnen dus ook. Duitsers zijn geen helden in sneeuwschuiven of zout strooien lijkt het wel.

RW Oberhausen werkte een wedstrijd af op een veld wat nooit goedgekeurd had mogen worden, Bielefeld werd op 0-0 gehouden. Ik denk dat alle spelers blijer waren het einde van de wedstrijd blessurevrij gehaald te hebben.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

hgrm

Mijn ervaringen in Zuid-Duitsland zijn heel anders. Toen ik er vorig jaar was, sneeuwde het af en toe behoorlijk, maar de straten in de steden en de grote buitenwegen waren prima sneeuwvrij gemaakt. Maar in het Noorden zijn ze het natuurlijk wel een stuk minder gewend dan daar...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hielke

Geen sneeuw hier in het Groene Hart, wel ijs. Fotogenieke tijd van het jaar:


Stadionhopper

Met een beetje fantasie zie je achter de molens de alpen liggen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

Ik ervaar vanavond een hoogst ongebruikelijk weerverschijnsel in deze regio: weerlicht met omfloerst gerommel, gepaard gaand met regen en een onwaarschijnlijke hoge vochtigheidsgraad van 80%.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op jan 17, 2010, 23:15:23
Ik ervaar vanavond een hoogst ongebruikelijk weerverschijnsel in deze regio: weerlicht met omfloerst gerommel, gepaard gaand met regen en een onwaarschijnlijke hoge vochtigheidsgraad van 80%.
80% met regen is naar Nederlandse maatstaven erg laag. Op dit moment hier 100% en dichte mist.