Open brief aan Derksen...

Gestart door AthleticHolanda, apr 21, 2010, 20:26:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

King Nothing

Mhoa, ik vind op een regenachtige dinsdagavond in oktober een reis naar Eindhoven (vanuit Emmen) toch wel getuigen van enig fanatiek gedrag.  ATV heb ik nooit op hoeven nemen voor de club, wel regelmatig halve (en zelfs hele) dagen vrij genomen om Emmen in den lande te zien spelen. Ik voel me echter niet meer dan een ander omdat ik overal ben geweest.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

TeeZee

Is de kans niet heel groot dat Derksen met al zijn ingangen in de voetbalwereld juist meer weet dan de gemiddelde clubsupporter?

AthleticHolanda

Citaat van: TeeZee op apr 21, 2010, 21:06:39
Wat is de rode draad eigenlijk? Ik kan m'n aandacht er nauwelijks bij houden, aangezien het nog al een oeverloos lange klaagzang is van een gefrustreerde man die zich aanstelt.

Citaat van: King Nothing op apr 21, 2010, 22:06:51
De rode draad is gewoon de frustratie van een gemiddelde voetbalsupporter van een kleine club en die daarbij nog een trouw volger van zijn club is en graag ageert tegen de "grote namen" die zichzelf voetbalkenners noemen (Derksen, Borst, Kraaij Jr etc etc).

Citaat van: Breda op apr 21, 2010, 23:23:10
Wat een onsamenhangend gebral.

De toonzetting is natuurlijk niet de juiste maar als je door de regels heen probeert te begrijpen waar hij over het algemeen op doelt, de rode draad dus, kom ik op het volgende uit.

- hij bagatelliseert spreekkoren (oneens)
- hij stelt dat het 'supportersprobleem' in Nederland zwaar wordt overdreven (eens)
- hij geeft af op mensen die niet weten wat er werkelijk speelt rondom verschillende voetbalwedstrijden (eens)

Hij geeft dat aan door talloze leuke, vreemde, goede en slechte voorbeelden maar de kunst is om even niet op zijn taalgebruik en opbouw van zijn column te letten, maar om de boodschap te begrijpen.

Citaat van: Breda op apr 21, 2010, 23:23:10
Ben het met de inhoud niet eens... alsof de mening van een diehardsupporter over wat er rond een voetbalwedstrijd gebeurt, meer waard is dan die van iemand die 'op zondag een eindje gaat fietsen'.

De stereotype hersenloze fan uitgesloten, vind ik zeer zeker dat de mening van iemand die met enige regelmaat wedstrijden bezoekt meer waard is dan die van iemand die nooit in stadions te vinden is.

Citaat van: Han op apr 22, 2010, 15:11:57
Kennelijk zijn er supporters die het recht op een zuiverder beleving claimen omdat ze op een dinsdagavond maar liefst 100 kilometer hebben gereden om zichzelf in een uitvakje met zestien anderen een heldenstatus toe te dichten. En zich oprecht beter voelen ten opzichte van hen die níet zijn gegaan. Auto-onanie.

Het zijn wel die mensen, waarvan eveneens een groot deel vaak geen vlieg kwaad doet, die vaak de dupe zijn door de onwaarheden en overdrijvingen die in de media verschijnen waardoor iedereen dat voor de waarheid aanziet.

Dat je je dan beter voelt slaat nergens op, dat je vaker wordt geconfronteerd met de gevolgen van het bovenstaande is wel een feit, dus heb je naar mijn mening ook méér recht van spreken.

TeeZee

Citaat van: AthleticHolanda op apr 22, 2010, 19:30:27Dat je je dan beter voelt slaat nergens op, dat je vaker wordt geconfronteerd met de gevolgen van het bovenstaande is wel een feit, dus heb je naar mijn mening ook méér recht van spreken.
Tegelijkertijd is het ook mogelijk om te zeggen dat je juist beter een objectieve mening kunt vormen als je een grotere afstand betracht.

Joost

Citaat van: TeeZee op apr 22, 2010, 19:57:15
Tegelijkertijd is het ook mogelijk om te zeggen dat je juist beter een objectieve mening kunt vormen als je een grotere afstand betracht.
maar feit blijft dat Johan Derksen en andere media blijven beweren dat er veel incidenten zijn.

Laat ze dat eens staven met cijfers.

TeeZee

Citaat van: Joost op apr 22, 2010, 21:18:37
maar feit blijft dat Johan Derksen en andere media blijven beweren dat er veel incidenten zijn.

Laat ze dat eens staven met cijfers.
Datzelfde kun je van de supporters zeggen. Er worden iedere week honderden, duizenden wedstrijden gespeeld en de gemiddelde supporter ziet er maximaal 3 per dag (maar meestal eentje, van hun eigen club). Het is ook wel aannemelijk dat als je vaak naar het stadion gaat, er een soort gewenning optreedt voor bepaalde zaken en dingen gebagataliseerd worden.

Keveca

Citaat van: TeeZee op apr 22, 2010, 17:14:28
Is de kans niet heel groot dat Derksen met al zijn ingangen in de voetbalwereld juist meer weet dan de gemiddelde clubsupporter?
Nee alles behalve, als je nooit in stadions komt en niet met supporters spreekt dan weet je vrij weinig van het supportersgebeuren, en dat is juist het geen waar de schrijver zich druk over maakt.

Peenvogel

#22
Eigenlijk wilde ik niet meer op dit topic reageren maar ik doe het toch.

Ja, ook ik maak me druk over het supportersgebeuren. Ik heb een tijdlang in een supportersoverleg gezeten bij Feyenoord tussen de supportersvereniging (waar ik ook voor de Hand in Hand in schrijf) en de club. Als je dan hoort met wat voor belachelijke redenen ons weer een combi wordt opgelegd dan maak ik me daar druk om. Derksen en alle andere niet-wetenden zeggen dan dat dit soort combi's terecht zijn. Wegens het 'voetbalgeweld'.

Voorbeeld. FC Groningen-uit was altijd vrij vervoer.  Nooit wat aan de hand en bij de Euroborg werd zelfs een aparte parkeerplaats vrij gehouden achter het uitvak. Na afloop werden we wat langer vastgehouden en vervolgens ging ieder zijn eigen weg. Nooit wat aan de hand, de meeste mensen zijn in de auto niet herkenbaar als Feyenoorder of de Stadjers hadden er geen aandacht voor dus huppetee de A28 af richting bewoonde wereld.

Totdat alle BVO's besluiten dat er tijdens de play-offs verplicht met de combi gereisd dient te worden. Had te maken met de korte termijn waarop de wedstrijd en tegenstanders bekend werden (valt wat voor te zeggen). Dus de eerste keer FC Groningen-Feyenoord was het een verplichte combi. Na afloop rijden de bussen weg en wordt er een steen door Groningen tegen een bus aangegooid. Waarschijnlijk omdat 'Feyenoord' dan herkenbaar is, alle fans in een bus.

Het gevolg laat zich raden. Sindsdien is Groningen-uit een combi.

Tweede voorbeeld. Willem 2 uit. Altijd vrij vervoer. Niets aan de hand. 95% koopt zijn kaartje via Feyenoord en zit in het uitvak. Er komt een nieuwe burgemeester en die besluit tot een auto-combi omdat ie bang is. Waarom weet ik niet want normaliter zat Tilburg vol met Feyenoorders die rustig een biertje zaten te drinken.

Combi? Ja dag zegt een groot aantal Feyenoorders en die koopt via-via kaartjes voor de Willem 2 tribunes. Feyenoord scoort, een aantal jongens juichen en worden van de tribunes gehaald. Zie je wel zegt die burgemeester dat de combi terecht was. Er gebeurt altijd wat als Feyenoord op bezoek komt. Terwijl als hij in eerste instantie niet voor de combi had gekozen die jongens gewoon in het uitvak hadden gezeten en daar naar hartelust hadden kunnen juichen.

Maar dat hoort en leest Derksen niet. Die wil gewoon goedkoop scoren. Bij Roda JC is het bijvoorbeeld goed geregeld. Een aparte parkeerplaats. Na de wedstrijd even vastgehouden worden en daarna in 1 keer de snelweg op naar huis.

TeeZee

Citaat van: Keveca op apr 23, 2010, 15:33:10
Nee alles behalve, als je nooit in stadions komt en niet met supporters spreekt dan weet je vrij weinig van het supportersgebeuren, en dat is juist het geen waar de schrijver zich druk over maakt.
De supporter is toch helemaal geen objectieve bron als het gaat om informatie over de supporter zelf, of zie ik dat verkeerd?

hgrm

Als je met supporters, clubs, autoriteiten en andere betroklenen spreekt, kun je vervolgens zelf een beeld vormen. Als je één van deze groepen mist, dan kan het beeld dat je hebt ook niet meer volledig zijn.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

De recente auto-combi's die Roda had naar Groningen, Arnhem, Nijmegen en Breda waren een groot succes. Er is niets gebeurt wat onder de noemer misdragende supporters zou kunnen worden gezet en bij de meeste wedstrijden was het aantal auto-plaatsen uitverkocht.

Dus, bij eventuele uitwedstrijden in de play-offs tegen Utrecht en Groningen volgt er een verplichte buscombi. Bij Heracles mogen we wel met de auto komen.

Ik snap het niet.


Han

Citaat van: TeeZee op apr 22, 2010, 15:46:39In de VI van deze week, volgende week zal de column wel op de website staan.

Inmiddels heb ik kennis genomen van de bewuste column en het raakvlak met de go ahead-brief is kennelijk gelegen op clubniveau. De één ontleent daaraan zijn bestaansrecht en 'recht van spreken' en de ánder ontzegt dat min of meer juist vanwege die onvoorwaardelijke clubliefde.

Ik vind beide epistels magere en mislukt uitvergrote metaforen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op apr 28, 2010, 13:49:19Ik vind beide epistels magere en mislukt uitvergrote metaforen.
Waarom eigenlijk?

Peenvogel

#29
In Engeland gebeurt nooit wat, want daar hebben ze een voetbalwet...

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2956743/Fans-try-to-beat-up-player-in-pitch-riot.html

Oeps, link deed het even niet.