Hoofdmenu

Joost in Belgie

Gestart door Joost, jun 20, 2009, 23:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: georgesv op nov 19, 2010, 15:53:59
mischien gaan ze - eenmalig- Antwerp toch op die oude staantribune zetten?
Want die komen met meer af dan er daar in het nieuwe bezoekersvak kunnen ...

Ik het me nauwelijks voorstellen. Die tribune is zo gaar dat daar echt niemand meer op mag,

wekke

Citaat van: georgesv op nov 19, 2010, 15:53:59
mischien gaan ze - eenmalig- Antwerp toch op die oude staantribune zetten?
Want die komen met meer af dan er daar in het nieuwe bezoekersvak kunnen ...

Nee, gebeurd niet. Wij kregen vorig seizoen ook enkel dat nieuwe bezoekersvak toegewezen. Ik denk zelfs dat die oude tribune om veiligheidsredenen is afgekeurd, zeker ben ik daar wel niet van.

Citaat van: HJanneman op nov 19, 2010, 16:02:59
Ja, vanwege de bijzondere atmosfeer rondom matchen tegen Antwerp vroeg ik me af of ik op een gewone manier kaarten kan kopen, of dat ik maar beter vast kan beginnen met bellen/mailen richting 't Freethiel(voor het thuisvak)?

Best eens mailen richting de Freethiel. Het gebeurd niet vaak, maar soms kan je voor dergelijke matchen in tweede klasse, geen tickets kopen aan de loketten.

HJanneman

Heb gemaild en kreeg direct antwoord terug dat het geen probleem moet zijn om op de dag zelf tickets te kopen, ook al komt de Great Old op bezoek.

23-01 dus waarschijnlijk van de partij.

Joost

Het had wat voeten in de aarde maar ik kon gisteren toch naar het voetbal. Moest ik wel via Hulsberg, bij Valkenburg aan de Geul de berg op. Daardoor werd Leopoldsburg v Heusden-Zolder niet te doen. Dat leerde ik pas op 't  laatste moment zodat ik alleen nog zag dat Overpelt thuisspeelde om 8 uur. Dat is net iets verder dan Leopoldsburg en wel net te doen.

Het werd wel krap maar dat was niet zo'n ramp. Stadion de Leuken is makkelijk te vinden en ik was 2 minuten voor aftrap binnen. Dank aan Hugo die per sms moest laten weten tegen wie Overpelt nu eigenlijk speelde.

KVV Overpelt stond altijd in de schaduw van Overpelt-Fabriek. Toen die laatste ploeg fuseerde met Lommel werd KVV Overpelt richting de Leukens gestuurd, het leegstaande stadion. Het is een prima complex maar staat nogal ver weg uit de bewoonde wereld. Niet dat KVV Overpelt eerst in het centrum zat, nee ze speelden aan de Balaststraat 2 kilometer ten zuiden van de ring rond het stadje.

Naast het stadion nam de club ook een aantal sponsoren over van Overpelt-Fabriek en wist men vanuit 4e provinciaal te stijgen naar 4e Nationaal. De eerste poging in 2007-8 eindigde direct in degradatie maar via de nacompetitie promoveerde Overpelt direct weer terug. Vorig jaar handhaafde Overpelt zich in de middenmoot. Ik zag ze vlak voor Sinterklaase 2008 nog spelen in eerste Provinciaal bij Zichen-Zussen-Bolder in de sneeuw.

Supporters hebben ze niet overgenomen van Overpelt-Fabriek want het aantal aanwezigen is heel miniem. Ik telde er 118 en dat geeft in zo'n relatief groot stadion een wat desolate indruk. Er kunnen 800 mensen zitten en de mooie overdekte tribune biedt plaats aan 3000 mensen.

Dit seizoen is Overpelt zwak begonnen, slechts de derby tegen Lutlommel werd gewonnen maar sindsiden was er een kleine nederlaag bij Patro en 1-1 tegen Spouwen en Leopoldsburg. Tegenstander was de dure equipe van Oosterzonen.

De gasten werden gezien als titelfavoriet maar verspeelden daarvoor nu al teveel punten. Ook in Overpelt speelde Oosterzonen hooghartig in het eerste bedrijf. Ze waren wel een klasse beter dan de thuisclub en kwamen verdiend op voorsprong via een heel bekeken schot. Overpelt probeerde vooral verzorgd te voetballen, het spel breed houden en via voorzetten kansen afdwingen. Die positieve instelling leidde aanvankelijk tot maar heel weinig gevaar maar werd vlak voor de pauze beloond. De linksback van Oosterzonen gleed weg en de prima voorzet werd volledig vrijstaand ingekopt.

Na de pauze ging Overpelt op hetzelfde elan verder. Oosterzonen kreeg echter een penalty na enkele minuten, die werd gemist. Een aantal minuten later schatte de laatste man van Overpelt een hoge bal verkeerd in en was het toch 1-2. Maar, Overpelt ging vlijtig door. Na een uur was het weer gelijk en op vrijwel identieke wijze, alleen gleed nu de rechtsback weg. 10 minuten later ging het dak eraf in de Leukens toen Overpelt de Oosterzoonse verdediging weg combineerde en Sven Dumont droog de bal in het net knalde.

Eindelijk ging Oosterzonen echt voetballen. Overpelt hield de druk lang vol maar moest na slecht wegwerken enkele minuten voor tijd toch de 3-3 slikken. Volgende week wacht de heel belangrijke pot in Heusden-Zolder. De voorlaatste van 4C.














Een overblijfsel uit de Tweede Klasse tijd van Overpelt-Fabriek: een echt uitvak!




Mar

Het is een mooi complex voor 4de nationaal.
Toch erg van de lage supportersaantallen in 4de nationale.
Vandaag keek ik in de krant naar de aantallen. 200,300,400,220,... .
En dan komt Patro en steekt er torenhoog bovenuit met 1200man tegen Lille.

Wie Oosterzonen eens wilt bezoeken met wat volk, 
dan is volgende week zaterdag uw kans Oosterzonen - Patro Eisden om 19:30

3434

1200 is ook bullshit, man of 800 zal het geweest zijn. Wat nog veel is voor onze reeks.  Joost telde er nu een kleine 120 en soms zie je in de krant dan ook een man of 250. Waarom men dit doet heb ik het raden naar.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Citaat van: 3434 op nov 22, 2010, 12:21:54
1200 is ook bullshit, man of 800 zal het geweest zijn. Wat nog veel is voor onze reeks.  Joost telde er nu een kleine 120 en soms zie je in de krant dan ook een man of 250. Waarom men dit doet heb ik het raden naar.

Het is eigenlijk ook totaal nutteloze informatie. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de media dat soort aantallen gewoon raden. Zo doen ze dat bij het Limburgs Dagblad ook.

De vraag is eerder; waarom komt er werkelijk niemand naar zo'n wedstrijd. Is het de prijs (8 euro), is het het gebrek aan succes van Overpelt of zijn het andere activiteiten?

3434

Voetbal leeft niet in 3de en 4de klasse. Een 5tal clubs die nog een degelijke aanhang hebben, maar dat zijn dan ook oude gloriën. Union SG, FC Luik, RC Mechelen, Geel-Meerhout en Patro Eisden. Misschien ergens nog een ploeg die ik vergeet.

Zelfs 2de klasse is bedroevend hier. Met uitzondering van Antwerp, Lommel en Beveren mag de rest blij zijn als ze gemiddelde aan 1500 betalenden komen. Als je dat dan vergelijkt met Duitsland of Engeland. Oke de steden en gemeenten zijn kleiner hier maar in Nederland komt er ook 3x zoveel volk voor de 2de afdeling..
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

3434

In de krant stond overigens dat er 300 betalenden waren tijdens Overpelt-Oosterzonen. Bijna een verdriedubbeling dus.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Citaat van: 3434 op nov 22, 2010, 14:50:54
Voetbal leeft niet in 3de en 4de klasse. Een 5tal clubs die nog een degelijke aanhang hebben, maar dat zijn dan ook oude gloriën. Union SG, FC Luik, RC Mechelen, Geel-Meerhout en Patro Eisden. Misschien ergens nog een ploeg die ik vergeet.

Zelfs 2de klasse is bedroevend hier. Met uitzondering van Antwerp, Lommel en Beveren mag de rest blij zijn als ze gemiddelde aan 1500 betalenden komen. Als je dat dan vergelijkt met Duitsland of Engeland. Oke de steden en gemeenten zijn kleiner hier maar in Nederland komt er ook 3x zoveel volk voor de 2de afdeling..

Je kunt Nederland en Belgie wat dat betreft niet goed vergelijken. Wij hebben 38 clubs die op twee uitzonderingen na, al decennialang Eerste en Eredivisie spelen. Das toch ander dan een open klasse zoals in Belgie.

Daarnaast is het toeschouwerspotentieel in Nederland anders ingericht. Een stad heeft een proflcub en de meeste volgers hebben ook nog wel een amateurclub die ze soms volgen. Nederlandse steden zijn ook gewoon groter. In Belgie heb je Brussel (1m), Antwerpen (450k), Gent (235k), Charleroi (200k), Luik ( 190k), Brugge (115k) en Namen (107k). Dat zijn slechts 7 steden met meer dan 100.000 inwoners. Daarvan ligt Charleroi voetballend op zijn gat en is Namen totaal niet geïnteresseerd in de sport. Ook de twee navolgende steden: Leuven en Bergen zijn geen voetbalsteden. Dan zijn er nog 14 steden met meer dan 40.000 inwoners.

Nederland heeft 27(!) steden met meer dan 100.000 inwoners die samen 22 van de 38 profclubs herbergen. Daarvan zijn 13 Eredivisieteams. De overige 5 komen uit Alkmaar (93k), Almelo (76k), Doetinchem (56k), Kerkrade (53k) en Heerenveen (43k). Heerenveen en de Graafschap hebben dan ook nog eens een enorme streekfunctie en bij Kerkrade moet je eigenlijk gewoon ook Heerlen en Landgraaf tellen en dan kom je op 180k.

3434

Bedankt voor deze demografische verduidelijking (bestaat deze combinatie? haha).

Dat van die gesloten competitie vind ik nog steeds erg bizar. Is dit niet enorm frustrerend voor ploegen die net buiten die reeks vallen. Je wordt kampioen en daar blijft het bij..

Nu is het veranderd, maar snap niet dat ze ooit zoiets goedgekeurd hebben.

(Excuses voor off topic)
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Citaat van: 3434 op nov 22, 2010, 16:46:38
Bedankt voor deze demografische verduidelijking (bestaat deze combinatie? haha).

Dat van die gesloten competitie vind ik nog steeds erg bizar. Is dit niet enorm frustrerend voor ploegen die net buiten die reeks vallen. Je wordt kampioen en daar blijft het bij..

Nu is het veranderd, maar snap niet dat ze ooit zoiets goedgekeurd hebben.

(Excuses voor off topic)

De geschiedenis van het Nederlandse voetbal is nogal complex.

In den beginne was er een gestructureerde piramide verdeelt in regio's. Er waren 6, later 4,  hoogste klassen en de winnaars streden om het landskampioenschap. Profvoetbal was echter verboden. Dat veranderde door enkele 'wilde' clubs die hun eigen competitie begonnen. De Bond bond in en nam ze op of liet ze fuseren met bestaande clubs. Profvoetbal werd mogelijk en de competitie geherstructureerd. Na enkele jaren van omvorming waren er 1 Eredivisie, 1 Eerste Divisie en 2 Tweede divisies. Daar is de eigenlijke scheiding tussen profs en amateurs ontstaan.

Er kwamen wat hervormingen en een aantal clubs moest verplicht degraderen naar de amateurs. Toen is er tijdelijk een open structuur geweest. Maar na de laatste hervorming begin jaren 70 is de boel helemaal dicht gegooid. Officieel niet overigens! RBC, RKC, Emmen en Oss traden later nog toe. Vlissingen deed dat ook maar verdween direct weer van het toneel. Enkele jaren geleden traden Almere en AGOVV weer toe.

Sinds de invoering van het betaald voetbal bleef er overigens een gewone piramide onder de profdivisies aanwezig ingedeeld op regio's.

Maar op de achtergrond kwam een ander soort voetbal opzetten: Zaterdagvoetbal. Clubs die vanwege geloofsredenen niet op zondag mogen voetballen. Voor het eerst begin jaren 40 in KNVB verband. Naarmate de tijd verstreek ontstond er naast de normale voetbalpiramide dus een extra piramide met deze clubs.

Er zat veel geld bij die zaterdagclubs en in 1969 is de zaterdagpiramide gelijkgetrokken met de normale piramide die gemakshalve zondagvoetbal is gaan heten. Sindsdien spelen de zaterdag en zondagkampioen om het landskampioenschap amateurs.

Vooral de zaterdagclubs zijn altijd tegen doorstroming geweest.

voetbalfan

Citaat van: 3434 op nov 22, 2010, 14:50:54
Voetbal leeft niet in 3de en 4de klasse. Een 5tal clubs die nog een degelijke aanhang hebben, maar dat zijn dan ook oude gloriën. Union SG, FC Luik, RC Mechelen, Geel-Meerhout en Patro Eisden. Misschien ergens nog een ploeg die ik vergeet.

U vergeet zelfs nog een heel belangrijke namelijk... Eendracht Aalst

3434

Schandalig dat ik hun vergeten ben. Ze mogen gerust naast Antwerp staan qua beleving. In mijn hoofd rekende ik hun nog een beetje bij 2de klasse, misschien was het daardoor. Ajoinen please forgive me.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Bij terugkomst baalde ik als een stekker. Ik had gekozen voor KVV Heusden-Zolder v K. Overpeltse VV. Een van de andere wedstrijden die op de shortlist stond was Turkania Faymonville v RFC Seresien, uitslag 8-3. Maar ik heb ook een redelijk aangename middag gehad.

Vriendin uit de auto gegooid in Heerlen want die ging naar een musical (Pettycoat) en toen gelijk door naar Leopoldsburg. Vreselijk druk op de N74 (Hasselt-Eindhoven). Deze weg gaat dwars door Houthalen en Helchteren en daar stond 't vast. Tot overmaat van ramp was er ook nog een wegomlegging richting Leopoldsburg. Dwars door de militaire oefenterreinen met kazernes en tanks aan de zijkanten van de weg arriveerde ik pas even voor 2 aan de Romain de Feuterstraat. Vlakbij het gemeentehuis ligt daar het oude terrein van Union Leopoldsburg.

De ploeg was de op een na oudste in de Provincie Limburg maar legde deze zomer de boeken neer. Niet dat de ploeg sportief ooit echt wat voorstelde, tussen 1956 en 1958 speelde ze Eerste Provinciaal en tussen 1967 en 1974 weer. In de laatste periode kwam ze zelfs bijna in Bevordering terecht. Na 1974(!) bleef het bergafwaarts gaan en tien jaar later werd de bodem der klassen bereikt. In 2001 vierde de ploeg haar laatste succesje, via de nacompetitie werd promotie afgedwongen naar Derde Provinciaal, dat succes duurde 1 seizoen. De laatste jaren eindigde Union standaard onderin 4A. Afgelopen jaar werd de ploeg laatste met 6 punten, zeges op Ellikom (1-0) op 20 september en op Standaard Bree (3-1) op 8 november 2009. Het doelsaldo van 37 voor en 207 tegen zegt eigenlijk alles.

Het oude stadionnetje ligt er heerlijk bij in de middagzon. Het gras is keurig gemaaid zelfs. Om het veld krijgt de term vergane terracing een nieuwe dimensie.

















Daarna vlug door naar Heusden-Zolder. Nouja, eigenlijk naar Berkenbos. Daar werd in 1956 Hal Sport opgericht in een wijk van de kern Berkenbos. In 1990 veranderde stamnummer 5894 haar naam in Berkenbos vv Heusden. 9 jaar later vierde deze club haar eerste seizoen in Vierde Klasse.
Verderop in Heusden-Zolder was het voetbal op ramkoers. Het in no-time naar Derde Klasse gestoomde SK Heusden  had grootse plannen en ging samen met Herzold uit Zolder. SK Heusden-Zolder ging verder omhoog en kwam in Eerste Klasse. Omdat het stadion aan de Noordberm niet verder kon worden uitgebouwd verhuisde men tijdelijk naar Genk. Na de directe degradatie ging de club spelen in buurstad Beringen en werd het Beringen-Heusden-Zolder. De voorzitter kreeg gezondheidsklachten, trok zich terug en de ploeg ging failliet. De gemeente Heusden-Zolder vroeg 4e Klasser Berkenbos om te helpen. In ruil voor de lichtmasten die vanaf de Noordberm werden verplaatst veranderde Berkenbos haar naam in KVV Heusden-Zolder. Een verhuis naar de Noordberm is overwogen maar afgewezen, daar is de nieuwe club Heusden '06 opgericht.

Heusden-Zolder speelt al enkele jaren onderin de Vierde Klasse maar wist zich ieder jaar te handhaven. Dit jaar staat de ploeg 14e van 16 met slechts 10 punten. De achterstand op de veilige plaats 13 is al 6 punten. Tegenstander Overpelt staat zelfs laatste met slechts 8 punten. Maar Overpelt had een week eerder tegen Oosterzonen wel indruk op me gemaakt.

Door al het verkeer miste ik de aftrap maar niet de eerste goal. Heusden-Zolder scoorde uit een hoekschop 1-0. Op het harde veld maakte Overpelt toch meer indruk en niet verrassend kwamen ze op gelijke hoogte na een half uurtje spelen. Het was koud dus ik dook op tijd de kantine in en zag van daaruit dat een flater van de Heusdense keeper bijna 1-2 inluidde.

Na de pauze maakte Overpelt het karwei af. Binnen het kwartier had het 1-2 en vanuit een afstandsschot 1-3 gemaakt. Heusden-Zolder probeerde daarna nog wel maar ontbeerde kwaliteit om de goed spelende Noord-Limburgers het nog echt lastig te maken.

Het stadionnetje aan de Nieuwe Dijk is bijzonder deprimerend. Heel veel grijs beton en om bijna het hele veld een muur. De kantine is redelijk nieuw en Heusden-Zolder speelt er nog niet zo lang. Pas in 2005 werd dit terrein waar vroeger AS Lindeman speelde in gebruik genomen.  Aangezien de jeugd ergens anders speelt is er in de kantine ook niets authentieks te vinden, eigenlijk is het net zo grijs als de rest van het terrein.