Kerstvakantie on the Isles

Gestart door hgrm, dec 26, 2009, 13:52:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Als december het wil, ligt gans het voetbal stil.

Twee maanden geleden leek het nog een goed plan: Glentoran vs. Linfield op Boxing Day. Een flinke vorstaanval met nachtvorst gooide echter roet in het eten: toen ik vanochtend bij het stadion kwam, was me al snel duidelijk dat de match off was. Hoewel het veld er optisch prima bij lag, bleek de pitch toch frozen te zijn. Gelukkig kreeg ik wel de kans om uitgebreid te fotograferen en werd ik ook nog eens ge-interviewd door de BBC...
Vlak bij de Oval staat het  stadion van  Crusaders. Behalve dat ze er heerlijke worstjes serveren, beschikken ze op Seaview ook over een bespeelbaar veld. Het wordt dus Crusaders-Cliftonville voor vanmiddag.
Als er Wifi is in de hotelkamer, dan zet ik vanavond foto's online.
Een .
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Het zag er nochtans goed uit op eerste kerstdag. Op de website van Glentoran stond een uitgebreide voorbeschouwing en er werd met geen woord gerept over de mogelijkheid van afgelasting. Maar laat nu net de afgelopen nacht de koudste in 40 jaar in zijn geweest in Ierland. Behalve de stoepen en de gazonnetjes waren ook bijna alle voetbalvelden bevroren, wist men mij te vertellen toen ik bij de Oval aankwam. Gelukkig stonden alle hekken open, zodat ik zonder moeite het stadion op de gevoelige chip kon vastleggen. Op de tweede foto is de BBC-reporter te zien die me een kort interview afnam.










Bij Glentoran wist men me te vertellen dat er op Seeview, het stadion van Crusaders, wel gespeeld werd. Veel verwachtte ik er niet van, maar onder het motto 'beter iets dan niets' stapte ik in de huurauto en reed ik naar het havengebied van Belfast.
In de Social Club verzekerde men mij dat de wedstrijd door zou gaan en hielp men mij aan een een broodje met sausages. Blijkbaar klink ik nogal on-iers: een staflid van de club (misschien wel de groundsman) vroeg waar ik vandaan kwam en sleepte me bijkans mee naar de trophyroom, waar ik mocht poseren met de Noordierse beker die Crusaders vorig jaar gewonnen heeft.



Daarna liet hij nog even zien waarom deze wedstrijd wel doorging: sinds november heeft Crusaders kunstgras. En daarover zul je nu van mij natuurlijk geen onvertogen woord lezen.

Crusaders bestaat al ruim 110 jaar en speelt al sinds 1921 op Seeview. Helaas zijn de dagen van het oude stadion geteld; een nieuw onderkomen is al in vergaande staat van planning. De eerste 50 jaar van het bestaan was Crusaders een junior club (de Noordierse (en Schotse) term voor Non-League). Keer op keer werd de aanmelding voor het lidmaatschap van de League geweigerd, totdat er in 1949 een plekje vrij kwam. In de jaren 70 beleefde Crusaders zijn eerste bloeiperiode, 20 jaar later won Crusaders opnieuw alles wat er te winnen was. De laatste jaren gaat het wat minder, al lijkt de weg naar boven weer ingeslagen te zijn.
Tegenstander Cliftonville komt eveneens uit Noord-Belfast; de wedstrijd is dan ook the North-Belfast derby. Cliftonville is één van de oudste clubs van het land en is ook al diverse malen kampioen geworden, al is de laatste keer alweer een tijd geleden.





Het stadion was flink volgelopen voor de derby, zowel met Crusaders-aanhangers als met Cliftonville-fans. Beide supportersgroepen lieten zich ook vocaal niet onbetuigd.
Hoewel Crusaders bovenaan staat en van Cliftonville wordt gezegd dat het één van de best voetballende ploegen is, was er weinig 'goed voetbal' te zien. Beide ploegen hanteerden veelvuldig de lange bal en Crusaders speelde een soort 4-2-4-systeem zonder middenveld. Hoogstaand was het allemaal niet, maar wel amusant in een moordend tempo. In de eerste helft was Cliftonville iets sterker. Na een kwartier kreeg het een penalty, die echter prachtig gered werd. Een tweede penalty, vlak voor rust, werd wel benut zodat er met een 0-1 stand thee werd gedronken.



De tweede helft werd één van de meest krankzinnige die ik ooit gezien heb. Het begon met een lichte overtreding op een speler van Cliftonville. Er volgde wat getrek en geduw, waarin de scheidsrechter een slaande beweging van een Crusaders-speler zag, die vervolgens kon inrukken met rood (1). Nadat de vrije trap was afgeslagen, floot de scheidsrechter de counter van Crusaders af wegens een overtreding. Hierover maakte de Crusaders-spits zich zo boos, dat ook hij direct rood kreeg (2). Ook de trainer werd wegens commentaar weggestuurd (3).
Ondanks dat Crusaders met 2 man minder speelde, zette het Cliftonville vast en kwam het zelfs op gelijke hoogte. Maar daarmee was het nog niet gedaan: met nog een goed kwartier op de klok kregen twee spelers het aan de stok. Beide heerschappen mochten vertrekken....(4+5). Crusaders speelde nu dus met 8, Cliftonville met 10. Niet veel later kreeg nog een Crusader rood (6) voor tackle. Weer een wel erg makkelijk gegeven rode kaart. Ondanks dat het 7 tegen 10 was, bleef Crusaders het Cliftonville lastig maken en kreeg het zelfs kansen op een voorsprong. Pas 5 minuten voor tijd besliste het tiental de wedstrijd in zijn voordeel.



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Wat een begin van je reis zeg! ZES rode kaarten. ZES. ZÉS FUCKING ZÉS. Wie biedt er meer?

Ik zie je maandag op Liverpool. Ben benieuwd welke wedstrijden er dan doorgaan. Veel afgelastingen vandaag.

TeeZee

Ik ga dit topic ook maar gebruiken, aangezien de rest van hgrms reis volledig samenvalt met de mijne. Ik ga zo mijn spullen inpakken, want vanavond werk ik nog tot 23:30 (dat wordt een kort nachtje, want morgen gaat de wekker vrij vroeg). In ieder geval pak ik snowboots en onderkleding in, want ik zag dat alles vanaf circa Carlisle en ten noorden ervan in de sneeuw ligt. Ik vrees dat het nog kouder zal zijn dan vorig jaar, toen er nauwelijks sneeuw lag.

Niettemin heb ik er vreselijk veel zin in. De laatste trip naar GB was met Pasen, dat is erg lang geleden. Hopelijk gaat Macclesfield v Crewe morgen door, maar in principe zouden er genoeg alternatieven moeten zijn.

TeeZee

Het voorlopige programma vanaf morgen ziet er als volgt uit:

28/12 Macclesfield Town v Crewe Alexandra
29/12 Bolton Wanderers v Hull City
30/12 Glasgow Rangers v Dundee United
31/12 Viering oud & nieuw (Hogmanay) in Edinburgh
1/1 Blyth Spartans v Workington
2/1 Dunfermline v Raith Rovers
3/1 Manchester United v Leeds United

We volgen ongeveer onderstaande route, een afstand van ruim 1300 km:


I: Liverpool Airport
B: Macclesfield
C: Bolton
D: Glasgow
E: Edinburgh
F: Blyth
G: Dunfermline
H: Manchester

Joost

Wat een prachtige voorlaatste foto!

Gert

Citaat van: TeeZee op dec 27, 2009, 09:10:21
Hopelijk gaat Macclesfield v Crewe morgen door, maar in principe zouden er genoeg alternatieven moeten zijn.

Vooralsnog wel, morgen om 9 uur uiterlijk uitslag. Geen inspectie van het veld voorzien. De sneeuw is weggesmolten, maar er ligt (dus) nog veel smeltwater. The Moss Rose is echter goed gedraineerd (vinden ze zelf...)

Succes, het ziet eruit als een prachtige trip met een heerlijke afsluiter! Waren de kaarten makkelijk verkrijgbaar omdat het een FA cup match is?

AthleticHolanda

Balen van Glentoran maar Crusaders-Cliftonville is een meer dan waardige vervanger, al helemaal de wedstrijd die je gezien hebt!

hgrm

Vandaag stond er geen voetbal op het programma, dus val ik jullie maar lastig met plaatjes van een tochtje langs de Noord Ierse kust (of Ierse noordkust). Inmiddels zit ik in een schandalig duur hotel op een steenworp afstand van Liverpool John Lennon Airport, vanwaar de toch morgen samen met TeeZee verder gaat.





Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: TeeZee op dec 27, 2009, 11:11:57

28/12 Macclesfield Town v Crewe AlexandraInmiddels staat het 3-0 na 30 minuten en is van afgelasting gelukkig geen sprake
29/12 Bolton Wanderers v Hull City
30/12 Glasgow Rangers v Dundee United
31/12 Viering oud & nieuw (Hogmanay) in Edinburgh
1/1 Blyth Spartans v WorkingtonDe thuiswedstrijd tegen Farsley Athletic is vandaag vanwege een frozen pitch afgelast
2/1 Dunfermline v Raith Rovers
3/1 Manchester United v Leeds United

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Gert

Macclesfield - Crewe 4-1. Mooie start!

hgrm

En dat na een begin van de dag met pea-soup fog in Liverpool, uitwijken naar Manchester, files op de M6 en bij een tolbruggetje en uiteindelijk 3 min voor KO arriveren in Macclesfield.
Maar TeeZee mag de rest vertellen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

#12
Citaat van: Breda op dec 28, 2009, 22:20:40
OMG, ik zou echt al 3x een hartverzakking hebben gekregen...

Op een gegeven moment berust je er in.
Ik stond om kwart voor elf netjes te wachten op Liverpool Airport. Terwijl ik door de ramen nauwelijks de overkant van de straat kon zien, werd de landing van de vlucht van TeeZee steeds maar weer uitgesteld. 10.35, 10.50, 12.05... Toen het bericht kwam dat de vlucht was omgeleid naar Manchester was het een kwestie van snel handelen. Zodra TeeZee weer mocht bellen, hebben we besproken dat ik hem in Manchester zou ophalen. Dat was ook nog niet zo eenvoudig; dankzij files etc deed ik er twee keer zo lang over als zou moeten. Uiteindelijk kwam ik zo'n beetje de aankomsthal binnen op het moment dat TeeZee en zijn bagage elkaar hadden gevonden.

Inmiddels was het 13.30 uur, dus nog anderhalf uur voor KO. Dat zou makkelijk moeten lukken, als het verkeer door het centrum van Macclesfield niet zo stroperig was. Uiteindelijk waren we om 14.45 bij het stadion. We moesten nog even in de rij staan bij de turnstiles, maar we waren voor KO binnen en dus ook op tijd om de openingsgoal in de 4e minuut te zien.

We hadden overigens nog even overwogen om naar het iets dichterbij gelegen Altrincham te gaan. Gelukkig hebben we dat maar niet gedaan, want die pot werd afgelast wegens een bevroren veld.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

28 december 2009, ergens langs de M62 in een motel

De nacht duurde slechts  een uurtje of 4, want ik moest tot halftwaalf werken en om 7 uur ging de wekker weer. Maar zo'n korte nacht is eerder regel dan uitzondering. Het went.

Rond 8:45 werd ik gedropt bij terminal 3 van Schiphol, waarna een aantal uren vol oersaai avontuur bleek aan te breken.

9:00 Bagage ingecheckt
9:10 Verkeerde rij genomen bij de douane, alle identiteitsbewijzen werden grondig bestudeerd door een vergrootglas
9:30 Door de röntgen, geen [strike]aanranding[/strike] fouillering dit keer
9:35 Wachten op gatenummer
9:45 Nog steeds geen gatenummer
10:00 Nog steeds geen gatenummer
10:05 Naar gate H2
10:15 Boarden (we hadden toen al moeten opstijgen)
11:15 We naderen Liverpool. Er wordt vriendelijk medegedeeld dat Liverpool last heeft van zeer dichte aanvriezende mist en dat we voorlopig rondjes gaan draaien boven de Ierse zee totdat het zicht goed genoeg is om te landen.
13:00 We gaan landen. Op Manchester. Liverpool is dicht en blijft dicht. Met dank aan de meteorologen, waardeloos volk is dat toch.
14:00 We mogen eindelijk het vliegtuig uit.
14:10 Wachten op de bagage
14:30 Nog steeds niets
14:32 Paniek: ze krijgen het laadruim niet open van ons vliegtuig!
14:40 De koffers verschijnen dan toch op de band
14:45 Inmiddels was Han met de huurauto vanuit Liverpool naar Manchester gereden en konden we snel door naar Macclesfield. Twee gelukjes: Macclesfield ligt dichterbij Manchester dan bij Liverpool en de wedstrijd zou gewoon doorgaan.
15:50 Aankomst, na enkele kleine files, zucht, in Macclesfield. Grote mazzel met een parkeerplaats dicht bij het stadion.
15:59 Na een lange rij, het is druk bij deze local derby, stappen we de tribune op. Het fluitsignaal voor de aftrap vindt enkele secondes later plaats.

Enfin, mensen die mij goed kennen weten dat deze gang van zaken een dusdanig aantal jaren van mijn leven gekost heeft dat ik eigenlijk niet eens meer geboren had kunnen worden. Op voorhand was ik bang voor afgelastingen door sneeuw en vorst, maar ik vergat de mist!



De wedstrijd maakte alles meer dan goed. De thuisploeg won met 4-1, maar dat was vrij geflatteerd. Crewe speelde erg goed. Het derde doelpunt was een poeier van ruim 30 meter, waarna we onze onderkaken weer op moesten rapen van het beton.

Het stadion is leuk! Dat viel me 100% mee. Veel staanplaatsen, zelfs een paddock. Het goed gevulde uitvak was niet overdekt. En net als tijdens de paastrip werd er niet moeilijk gedaan over fotografen. Sterker nog, de stewards boden zelfs hun excuses aan toen ze per ongeluk in het beeld gingen staan. Macclesfield was altijd een club waarvan ik hoopte dat ze zouden degraderen naar de conference. Maar het blijkt een hele leuke echte Engelse club te zijn. Ik kom hier zeker ooit nog terug.

Zéér tevreden vertrokken we dan ook richting het hotel, wat ongeveer een uurtje rijden was. Na een korte plaspauze werd de auto wederom gestart, om ergens in een willekeurig plaatsje een pub te zoeken voor wat hoogstaand voedsel uit de Engelse keuken.



Deze werd gevonden in Middleton, vlakbij Heywood. Wie kent het niet. De pub was nog gezellig in de kerstsfeer en er werd gekozen voor een hamburger en patat.

Normaal ben ik niet zo van de toetjes, maar op de desertkaart van deze pub stond een desert met de naam 'spotted dick'. Zelden had ik zoiets smerig klinkend op een menukaart gezien en dús werd het subiet besteld.

Het bleek een warme cake met krenten en custard te zijn. Ik vond het inderdaad net zo smaken als dat het klonk en doneerde het maar aan Han.



Morgen naar Bolton, nóg verder naar het noorden, dus nóg meer sneeuw, ijs en andere ellendige kou. Waarom vind ik dit eigenlijk leuk?!

Later nog meer foto's (hopelijk ook door hgrm). Ben nu te moe.

HJanneman

En ik vind mezelf al een hele stoere met mn treinreisjes naar België met kans op 'spannende' vertragingen op het spoor, maar dit slaat alles: extra lekker moet het voelen om het beginfluitje van een wedstrijd te mogen horen na zoveel tegenslag/oponthoud.

Veel plezier..en succes..deze reis!