Kerstvakantie on the Isles

Gestart door hgrm, dec 26, 2009, 13:52:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

31 December 2009, Edinburgh (Schotland)

Nog niet zolang geleden was het serieus de bedoeling om in het voorjaar van 2010 naar Noordelijk Lapland te gaan. Ik wilde vooral besneeuwde naaldbomen zien en door een pak sneeuw lopen van tegen de halve meter. Enfin, het liep in 2009 allemaal anders dan gedacht en dat vakantieplan werd, hoe ironisch, in de ijskast gezet. Ik kon toen nog niet bevroeden dat ik eerst mijn auto in Nederland moest uitgraven vanwege de sneeuw en vervolgens ook nog een aantal malen in Schotland.



In Schotland is veel sneeuw gevallen. Héél veel sneeuw. Naast veel ongemak levert het vooral veel prachtige plaatjes op. Genieten met een keiharde Randstedelijke G.  Op bepaalde punten lag er zoveel sneeuw dat mijn snowboots van circa 30 cm hoog niet hoog genoeg waren.  Daarnaast was het op veel punten spekglad en lukte het veel auto's niet om weg te komen van de parkeerplaats van het hotel.
Op oudjaarsdag lukte het ons nog wel om weg te komen. Al rally rijdend baanden we ons een weg door een Laplandsiaans schilderij van witte heuvels en dennebomen. We waren op weg naar Edinburgh, waar die avond de viering van de jaarwisseling zou plaatsvinden. Deze zogenaamde 'Hogmanay' is een van de grootste nieuwjaarsvieringen ter wereld en je moet er dan ook een kaartje voor kopen om er bij te mogen zijn.



Het was 's middags al behoorlijk druk in de stad en doordat ook hier wat sneeuw lag, zag Edinburgh er nog mooier uit dan het normaal al doet. Wel werd duidelijk dat het geen doen was om de auto ergens te parkeren, dus we besloten gebruik te maken van een combinatie van Park & Ride en een nachtbus.



Na in een uitstekende Italiaan te Livingstone gegeten te hebben vertrokken we halverwege de avond wederom richting Edinburgh. De temperatuur was inmiddels al gezakt naar waardes rond de -6 C, maar doordat er geen wind stond was dat prima te doen. Drie lagen kleding, snowboots, muts en wanten waren afdoende om niet weer in de voor mij typerende aanstellerij-modus te vervallen. Alhoewel ik meteoroloog ben, heb ik aan bijzonder veel weertypes een schandalige hekel: hitte, kou, te felle zon, regen, veel wind, hagel, onweer...



Het was al bijzonder druk bij aankomst en de sfeer was leuk, gezellig en vriendelijk. Precies zoals je kunt verwachten van de Schotten. Niettemin waren er bij aanvang al enkelen ladderzat. Hun keuze. Er was muziek en veel verlichting. Ieder heel uur werd al wat vuurwerk de lucht in geschoten, maar het echte werk was uiteraard pas om klokslag 0:00. Op dat moment werd een magistraal vuurwerk afgestoken van het Edinburgh Castle. We hadden daar uitstekend zicht op in de mensenmassa. Later bleek dat er 80000 mensen aanwezig waren. Ik ben nog nooit zoveel "happy new year" gewenst door volslagen vreemden, maar leuk was het wel.





De nachtbus terug was nog een heel gedoe, want iedereen ging tegelijkertijd weg. Het spijt me voor de Schotten, maar meedoen aan hun beleefde in-de-rij-staan-patroon was even geen optie. Rond een uurtje of twee werd de auto willekeurig neergezet op de parkeerplaats van het hotel bij 11 graden onder nul. Iets waar we de volgende dag veel spijt van hadden, want we hebben toen nog ruim een halfuur moeten graven om de auto van de plaats te kunnen krijgen.

Naschrift: we hebben ook nog wat grounds bezocht die dag, later daar een klein fotoverslagje over.

hgrm

Vanuit de Little Chef net te noorden van Newcastle langs de A1:

Tijdens een bliksembezoek aan Berwick Rangers (toegevoegd aan de verlanglijst, btw) werd ons door een bijzonder vriendelijke medewerker van de club verteld dat Dunfermline is afgelast. We zijn dus nu op weg naar Hartlepool vs Oldham. Jammer van die 16 pond pp die we al voor de tickets betaald hadden......
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: hgrm op jan 02, 2010, 12:54:41
Tijdens een bliksembezoek aan Berwick Rangers (toegevoegd aan de verlanglijst, btw) werd ons door een bijzonder vriendelijke medewerker van de club verteld dat Dunfermline is afgelast.
De logica van deze route-logistiek ontgaat mij volledig.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op jan 02, 2010, 13:53:37
De logica van deze route-logistiek ontgaat mij volledig.
We zouden oorspronkelijk op 1/1 naar Blyth Spartans gaan, maar die wedstrijd werd afgelast.

Vanmiddag zijn we naar Hartlepool United v Oldham Athletic geweest. Dus achteraf gezien zaten we goed. Alleen jammer dat we al kaartjes voor Dunfermline v Raith Rovers hadden...

HJanneman

En dan zien jullie vanmiddag zo'n geweldige verrassing: Manchester United - Leeds United 0-1 !!

Joost

Zien ze ook nog de grootste Cup-shock van het jaar. Sir Alex die nog nooit een derde ronde FA Cup had verloren of uberhaupt ooit van lower League opposition had verloren in de Cup.

Hielke

#36
Geweldige wedstrijd. Ik zat bij te komen van een boeiende Old Firm en viel in het laatste half uur van Man United - Leeds. Echt aan de buis gekluisterd gezeten, met name in de (lange) blessuretijd. Die beelden van de spanning en ontlading bij de Leeds-fans... Prachtig. Ik ben jaloers en benieuwd naar de verhalen en foto's.

TeeZee

Ja, dat was wel even erg leuk. Sowieso was de hele trip bijzonder leuk en véél te snel voorbij!! De overwinning van Leeds was meer dan verdiend, Man Utd speelde veel te mak. Ik was blij dat Giggs nog ingebracht werd, een van de spelers voor wie je naar het stadion komt. Rooney was dramatisch. Leeds schoot nog een keer op de kruising en net voorlangs... Ja, voor dit soort dingen doe je het allemaal. Tegelijkertijd vond ik het ook sneu voor de man die voor ons de kaartjes geregeld had. Een Nederlandse Man Utd-supporter in hart en nieren die ontzettend aardig bleek te zijn in het echt. Jammer dat we maar zo kort met elkaar konden praten over onze gezamelijke passie: Engels voetbal!

Han

Citaat van: TeeZee op jan 03, 2010, 23:23:54Tegelijkertijd vond ik het ook sneu voor de man die voor ons de kaartjes geregeld had. Een Nederlandse Man Utd-supporter in hart en nieren die ontzettend aardig bleek te zijn in het echt.

Via welke onbaatzuchtige wie met zijn onvolprezen netwerk zijn jullie eigenlijk in contact gebracht met die Nederlandse Manchester United supporter en aan wie jullie eigenlijk dit voorrecht te danken hebben?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op jan 04, 2010, 00:35:00
Via welke onbaatzuchtige wie met zijn onvolprezen netwerk zijn jullie eigenlijk in contact gebracht met die Nederlandse Manchester United supporter en aan wie jullie eigenlijk dit voorrecht te danken hebben?
Ik kan hier wel op antwoorden, maar het probleem is dat het gaat om iemand die liever op de achtergrond blijft. Het is een nog al bescheiden man en dat siert hem. Uiteraard hebben we hem via de privé-correspondentie wel een bedankje gestuurd.

Voetbalhopper

wanneer komen de fotos van Man utd -Leeds ?

hgrm

Zodra de spoedklus die mijn baas me heeft bezorgd, klaar is....Morgenavond misschien.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Er staat al een foto in het topic 'Packed to the rafters' van Old Trafford. Later meer...

Han

Bij cup ties geldt andere dwingelandij als het gaat om het aantal bezoekers van de uitspelende club. Hopelijk gaan de nakende foto's uitsluitsel geven over het Leeds United-contingent.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Ik doe mijn best, als ik me morgen wat minder brak voel als vandaag.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen