Vragen over België

Gestart door 8hugs8, jun 22, 2008, 19:05:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


hoevenen lion

Citaat van: Joost op dec 25, 2008, 20:34:38
www.vbal4.be
Spijtig genoeg staan de waalse provincialers er niet op.

hgrm

Zo af en toe heb ik eens een vraag over iets Belgisch. Het lijkt me een goed idee om mijn vragen en wellicht vragen van anderen hier te groeperen. En liefst ook de antwoorden.


Mijn eerste vraag:
Voordat Strombeek en RWDM fuseerden tot FC Brussels, speelde Strombeek in tweede klasse. Waar (in welk stadion) speelde de club toen en wat is er nu van dat stadion geworden? Wie speelt er nu? Of groundsharede Strombeek toen al met RWDM?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

wekke

#18
bron: wikipedia

In augustus 2002 verdween in Molenbeek de traditierijke club RWDM. Strombeek verhuisde van het stadion Singel in Strombeek naar het Edmond Machtensstadion van RWDM in Sint-Jans-Molenbeek, en de naam van de club werd gewijzigd naar FC Molenbeek Brussels. Johan Vermeersch werd de nieuwe voorzitter. De club speelde kampioen en vier jaar na de promotie naar Tweede stootte de club voor het eerst door naar de Eerste Klasse. Na 4 seizoenen degradeerde Brussels terug naar tweede klasse.

bron: fcbrussels.com

KFC Strombeek (stamnr. 1936) werd in 1932, en speelde jarenlang in de provinciale reeksen of bevordering. Tot ze in de jaren '90 ook doorstootten tot 3de klasse, en daar in het seizoen 1999-2000 de titel behaalden. Strombeek promoveerde naar tweede klasse, maar dat was net iets te hoog gegrepen. Sportief ging het de Vlaams-Brabanders wel voor de wind, maar vooral extra-sportief hadden ze vele kopzorgen. Het stadion was te klein voor 2de klasse, en ook de accomodatie volstond niet voor een volwaardige tweedeklasser. Het gemeentebestuur van Grimbergen wou de club niet financieel steunen, en zo waren uitbreidingswerken aan "De Singel" zo goed als onmogelijk. Aangezien het stadion niet in orde was, dreigde Strombeek met een serieus probleem te zitten voor de licentie, die zonder uitbreidingswerken zo goed als onmogelijk geworden was. Als Strombeek niet terug naar derde wou zakken, moest het dus op zoek naar andere oplossingen.



via voetbalkrant.com en footbel.be kom ik dan het recente te weten:

Stadion De Singel Eendracht Borgt-Strombeek
Naam ontleend aan: een buurt uit het Grimbergse
Capaciteit: 3000
Adres: Singel 57
Stad: Strombeek-Bever
Volledige naam KFC Eendracht Borgt-Strombeek
Nummer 5009
Stadion De Singel Eendracht Borgt-Strombeek
Website www.kfc-ebs.be
Kleuren Groen-Wit

ze spelen in de brabantse tweede provinciale C








wekke

#19
Citaat van: Breda op mrt 18, 2009, 18:52:51
Mijn vervolgvraag (die ik ook al stelde onderaan mijn eigen stukje over Maccabi Brussel): wie was Adrien Bertelson, de naamgever van het stadion in Brussel-Vorst?

Vind ik niets van terug op het wereldwijde web. Misschien eens een mailtje met je vraag sturen naar berliner@skynet.be, deze persoon (Charles Berliner) staat als correspondent bij de clubgegevens op www.footbel.com

edit: http://www.maccabi.be/Mac/index.cfm?generalfuse=FOOTBALL&fuse=Contact contactlijst op de maccabi brussel site

Finniemc

Ik heb even mijn oude voetbalboeken doorsnoven en kan geen vermelding vinden.



hgrm

Het is nu voornamelijk een atletiekstadion, misschien is het wel een obscure athleet die iets gepresteerd heeft? De eerste Belg die bij de 100 meter een afstand aflegde van 99 meter en 100 cm o.i.d.?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

#22
Vanwege mijn internetreputatie van vermeend connaisseur van Britse stadionarchitectuur ben ik privé benaderd over het Oscar Vankesbeeckstadion te Mechelen.

Ik citeer:

CiteerHet stadion dreigt te verdwijnen en dit tegen grote tegenzin van de Racing Mechelen-supporters (die tegenwoordig nog met een 2000-tal zijn). Ten eerste heerst een een zeker fierheid over dat stadion, dat 100% eigendom is van de club. Ten tweede wil de stad Mechelen deze gronden verkopen om Racing onder te brengen in een nieuwbouw stadion met aartsrivaal KV Mechelen. En dit omdat KV in stadionnood zit door door jarenlang boven hun stand te hebben geleefd. Nu moet de Racinger daar mee voor opdraaien.

De algemene neutrale indruk is dat Racings stadion moet gevrijwaard blijven, zeker voor een familieclub in derde klasse die geen behoefte heeft aan een nieuw zielloos stadion met 20.000 plaatsen.

Het deel architectuur is lastig te bepalen, omdat er weinig literatuur over bestaat. Ziet u misschien vergelijkingen met (verdwenen) Engelse stadions? Bepaalde kenmerken die kunnen staven dat het 'Engelse stijl' is?

Er circuleren op dit forum foto's van dit stadion en vermoedelijk niet alleen in de Belgische sectie, hoewel het zeer op prijs gesteld wordt als de plaatser(s) dat kunnen traceren.

Ik verdenk Hielke van een zomerbezoek maar wellicht dat Korsakov en zijn handlanger Azheimer daar anders over denken; niet (meer) te traceren.

Ik ben met name geïnteresseerd in opposite main stand en de enige nog overgebleven korte zijde.

Ik wil graag gehoor geven aan de oproep en wellicht wil een bezoekend lid zijn eigen input hier geven als het zou mogen gaan over enige connotatie en vermeende gelijkenis met Britse stadionarchitectuur.

Bedankt hiervoor.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hielke

Citaat van: Han op jan 20, 2010, 15:18:07
Ik verdenk Hielke van een zomerbezoek maar wellicht dat Korsakov en zijn handlanger Azheimer daar anders over denken; niet (meer) te traceren.

Om het verlossende woord te spreken: geen zorgen. Ik ben deze zomer inderdaad in het Vankesbeeckstadion geweest, voorafgaand aan een bezoek aan de oefenwedstrijd KV Mechelen - Heerenveen.

Het verslag:
http://www.groundhopping.nl/index.php?topic=783.0

Een photobucketalbum van Mechelen-uit met veel meer foto's van dit stadion.
http://s523.photobucket.com/albums/w352/Hielke_album/mechelen%20II/?start=20

Joost

Op de website van AthleticHolanda kun je ook foto's vinden van het stadion. Of anders in mijn topic, missie 3b.

Voetbalhopper

Klopt het dat ze dit jaar in belgie playoffs hebben ?

ik hoorde ze er zonet iets over zeggen tijdens brugge-gent

georgesv

punten worden gehalveerd en eerste 6 spelen playoffs.
7 tot 14 spelen ook playoffs

Voetbalhopper

Citaat van: georgesv op jan 20, 2010, 23:35:37
punten worden gehalveerd en eerste 6 spelen playoffs.
7 tot 14 spelen ook playoffs

Oke thanks... zijn er ook al data vast gelegd ?

wekke

#28
De play-off tussen de nummers 7 tot en met 14 worden in twee poules afgewerkt. De winnaars van beide poules spelen dan een heen en terugwedstrijd. De winnaar daarvan speelt dan tegen de 4e uit de bovenste Play-off.

24/03 1e speeldag Play Off 1 en 2
27/03 2e speeldag Play Off 1 en 2
03/04 3e speeldag Play Off 1 en 2
10/04 4e speeldag Play Off 1 en 2
14/04 5e speeldag Play Off 1
17/04 6e speeldag Play Off 1 en 2
24/04 7e speeldag Play Off 1 en 2
01/05 8e speeldag Play-Off 1 + heenwedstrijd winnaar Poule A en Poule B
05/05 9e speeldag Play-Off 1
09/05 10e speeldag Play-off 1 + Terugwedstrijd winnaar Poule A en Poule B
13/05 4e Play-Off 1 tegen winnaar Play-Off 2 Heen
15/05 Finale Beker Van België
16/05 4e Play-Off 1 tegen winnaar Play-Off 2 Terug
(19/05 eventueel terugwedstrijd 4e Play-Off 1 tegen winnaar Play-Off 2 indien 1 van de clubs de bekerfinale speelt)

http://www.footbel.be/documents/COMPETITIES/Speelplan/Speelplan%202009-10.xls

AthleticHolanda

Dit is gewoon nog erger dan we het in Nederland hadden / hebben...