Extreme football tourism

Gestart door Breda, mei 26, 2013, 13:06:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cafebac

Wat een prachtige foto's van dat schitterende drekveld in Lasauvage!

TeeZee

Citaat van: Breda op nov 24, 2013, 20:10:54
Twee vanuit Breda enigszins laffe verplaatsingen deze week:

23-11 Drechtstreek
24-11 Sint-Job (en weer een stap dichter bij het completeren van de 134)

http://extremefootballtourism.blogspot.nl/2013/11/belgium-kfc-sint-job.html
Lekker retro op de vouwfiets gegaan?

cafebac

De publieke belangstelling voor BX beperkt zich zo te zien tot familie van de spelers.
Enig idee hoe het gaat met de jeugdwerking voor de Brusselse jeugd die dit project omhoog moet gaan stuwen?

wekke

Citaat van: cafebac op dec 02, 2013, 14:56:11
De publieke belangstelling voor BX beperkt zich zo te zien tot familie van de spelers.
Enig idee hoe het gaat met de jeugdwerking voor de Brusselse jeugd die dit project omhoog moet gaan stuwen?

Hun hoogste jeugdlichting is de U13 en dit op gewestelijk niveau zo te zien. Die U13 staan op een 10e plaats. In de lagere jeugdcategorien worden er geen uitslagen en klassementen bij gehouden.

Saltacampos

Citaat van: Breda op dec 23, 2013, 00:31:35
Nog eens drie nieuwe fotoseries:

16/12: Baronie (mix van oud en nieuw materiaal)
21/12: Vrederust (voetbalelftal van de grote psychiatrische kliniek in Halsteren)
22/12: AA Gent (derby tegen FC Brugge, stelde niet teleur)

http://extremefootballtourism.blogspot.nl/2013/12/belgium-kaa-gent-2013.html

Na het Artevelde-stadion in Gent nu nog drie bezoeken te gaan ter completering van nationale in België.
Is inderdaad een mooi stadion, helaas is de ploeg nog verre van dat niveau. Was naar ik hoor een gezellige namiddag in sommige delen van het stadion, met leeghoofden van beide clubs die elkaar in "the true spirit of Christmas" te lijf gingen na elke goal van Club Brugge...
Over land and sea

HRM1880

Citaat van: Breda op dec 23, 2013, 00:31:35
Nog eens drie nieuwe fotoseries:

16/12: Baronie (mix van oud en nieuw materiaal)
21/12: Vrederust (voetbalelftal van de grote psychiatrische kliniek in Halsteren)
22/12: AA Gent (derby tegen FC Brugge, stelde niet teleur)

http://extremefootballtourism.blogspot.nl/2013/12/belgium-kaa-gent-2013.html

Na het Artevelde-stadion in Gent nu nog drie bezoeken te gaan ter completering van nationale in België.
Serieuze vraag, maar zien ze in Nederland de wedstrijd Gent-Club Brugge echt als een derby?

HRM1880

Citaat van: Breda op dec 23, 2013, 19:28:45
In Gent leeft het in elk geval als zodanig (mij is uitgelegd dat het voor Gent de match van het jaar is), en dat was gisteren wel duidelijk ook aan de gemoederen die hoog opliepen op de tribunes.

Naar gewoonte heb ik tijdens de match een beetje rondgebanjerd over de verschillende tribunes en aan de kant van het uitvak hadden zich aan Gent-zijde enkele Lombroso-types verzameld, waarvan ik heb gezien dat er eentje na aanhoudend provoceren door de ordediensten werd verwijderd. Het was goed dat er in en rond het stadion voldoende stewards en politie (gewone dienders en ME) aanwezig waren, omdat er anders vrij zeker ongelukken waren gebeurd.

Stadion zelf valt niet tegen trouwens, ook binnen ziet het er prima uit.
Ok het is de match van het jaar, maar die liggen nu toch echt wel te ver uit elkaar om nog een derby te gaan noemen.

Joost

Citaat van: HRM1880 op dec 23, 2013, 19:10:18
Serieuze vraag, maar zien ze in Nederland de wedstrijd Gent-Club Brugge echt als een derby?

Misschien niet voor Club maar vanuit AA Gent lijkt het me wel de meest beladen pot van het seizoen. Zo heb ik het duel tussen Gent en Club ook beleefd. Ik denk dat vooral Gent geen echte rivaal heeft en dat Club dat mooi kan invullen.

HRM1880

Citaat van: Joost op dec 23, 2013, 20:44:06
Misschien niet voor Club maar vanuit AA Gent lijkt het me wel de meest beladen pot van het seizoen. Zo heb ik het duel tussen Gent en Club ook beleefd. Ik denk dat vooral Gent geen echte rivaal heeft en dat Club dat mooi kan invullen.
Zeg niet dat het geen belanden wedstrijd is. Heb ooit de wedstrijd in Brugge gezien naast het bezoekersvak.
Voor mij is een derby echter een wedstrijd tussen twee ploegen uit dezelfde stad. Daarom vroeg ik mij af of jullie Brugge en Gent wel degelijk zo dicht bij elkaar situeren. Hier wordt het bijvoorbeeld steevast de slag om Vlaanderen genoemd en niet een derby.
Alhoewel ik van niets meer verschiet want sinds dit jaar noemen ze de wedstrijd Anderlecht-Standard een classico.

AthleticHolanda

Citaat van: HRM1880 op dec 23, 2013, 21:01:13
Voor mij is een derby echter een wedstrijd tussen twee ploegen uit dezelfde stad.

Er zijn toch stadsderby's en streekderby's? NEC-Vitesse kan je bijvoorbeeld moeilijk géén derby noemen, en zo zijn er nog talloze voorbeelden...

HRM1880

Citaat van: AthleticHolanda op dec 23, 2013, 22:10:50
Er zijn toch stadsderby's en streekderby's? NEC-Vitesse kan je bijvoorbeeld moeilijk géén derby noemen, en zo zijn er nog talloze voorbeelden...
Zal dan blijkbaar een persoonlijk gevoel zijn.

wekke

Citaat van: AthleticHolanda op dec 23, 2013, 22:10:50
Er zijn toch stadsderby's en streekderby's? NEC-Vitesse kan je bijvoorbeeld moeilijk géén derby noemen, en zo zijn er nog talloze voorbeelden...

Met dat verschil dat Gent en Brugge wel 2 verschillende provincies zijn.

AthleticHolanda

Citaat van: wekke op dec 23, 2013, 22:40:31
Met dat verschil dat Gent en Brugge wel 2 verschillende provincies zijn.

Dat komt ook wel vaker voor, Preussen Münster - VfL Osnabrück bijvoorbeeld. Ik weet verder niets over AA Gent - Club Brugge overigens hoor, maar er zijn streekderby's die veel heftiger zijn dan stadsderby's. Sparta-Feyenoord of Eindhoven-PSV is namelijk zo spannend niet...

Joost

Citaat van: HRM1880 op dec 23, 2013, 21:01:13
Zeg niet dat het geen belanden wedstrijd is. Heb ooit de wedstrijd in Brugge gezien naast het bezoekersvak.
Voor mij is een derby echter een wedstrijd tussen twee ploegen uit dezelfde stad. Daarom vroeg ik mij af of jullie Brugge en Gent wel degelijk zo dicht bij elkaar situeren. Hier wordt het bijvoorbeeld steevast de slag om Vlaanderen genoemd en niet een derby.
Alhoewel ik van niets meer verschiet want sinds dit jaar noemen ze de wedstrijd Anderlecht-Standard een classico.

Derbies tussen twee clubs uit dezelfde stad zijn tegenwoordig toch heel zeldzaam en meestal niet meer echt eerlijk, althans niet in Nederland of Belgie waar er eigenlijk geen enkele stad is die groot genoeg is om twee grotere clubs te huisvesten. Zie maar in Eindhoven of Gent. Alleen in Antwerpen lukt het beide niet om er bovenuit te steken.


Saltacampos

Ook al liggen Gent en Brugge in verschillende provincies, de afstand is slechts 40 kilometer. Bovendien zijn het qua entourage de twee grootste clubs van "beide Vlaanderen", deze wedstrijd wordt al van in de jaren dertig de "derby van Vlaanderen" genoemd. De rivaliteit was vroeger gemoedelijker en tot diep in de jaren negentig was Anderlecht in Gent naar mijn aanvoelen de meest gehate tegenstander, de overgang van Trond Sollied van Gent naar Brugge en de overdreven focus van het Gentse bestuur op Club Brugge als regionale concurrent voor sponsoring en aanhang hebben dat doen veranderen (manager Louwagie is dan eigenlijk nog een geboren Bruggeling).

Voor Club Brugge leeft het zeker minder dan voor Gent (hun aartsrivaal is Anderlecht), maar het is ook voor hen een van de belangrijkere wedstrijden van het seizoen, Club Brugge haalt een belangrijk deel van zijn aanhang uit de ruime omgeving rond Gent (zeker ten noorden en ten westen van de stad) en bovendien wonen er in Gent een flink aantal mensen met West-Vlaamse roots, dus is een zeker derbygevoel niet onlogisch.

De Brugse derby is vooral belangrijk voor Cercle en voor de Brugse Clubsupporters (maar dat is maar een deel van hun aanhang), niet zozeer voor de mensen die van overal elders in Vlaanderen naar Club Brugge komen. In Brugge zelf is de aanhang Cercle-Club fifty-fifty zo vertellen mij vrienden die er wonen.

De Gentse derby Racing-Gantoise is in 1953 voor het laatst betwist in competitie, dus op een paar oudere mensen na, leeft dat absoluut niet meer. Racing presteert bovendien al 60 jaar helemaal niets meer en wordt (tot mijn grote spijt) steeds meer één van die vele heel kleine clubs die het voetbal rijk is.

Lokeren en Waregem zijn voor Gent eigenlijk de meest nabije tegenstanders, maar dat zijn clubs met een vrij beperkte aanhang (beide steden zijn heel klein), ook al zijn ze op sportief vlak vrij vergelijkbaar (Gent is dan ook traditioneel één van de grootste underachievers in België). De wedstrijd tegen Lokeren heeft nog wel iets van derbysfeer (al focussen zij meer op Beveren als rivaal, de derby van het Waasland) en leeft ook in Gent wel (niemand verliest graag van zijn klein broertje ;p), die tegen Waregem helemaal niet.

Over land and sea