Promotie/Degradatie België 2018-2019

Gestart door Joost, feb 25, 2019, 22:32:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Freebird op jun 03, 2019, 17:22:05
Dat is het net, naar mijn mening alsook naar de rechters die beslist hebben: Waasland Beveren werd niet omgekocht. Er is een poging ondernomen, maar de aangesproken mensen en dus ook de club an sich zijn er in werkelijkheid niet op ingegaan. Er heeft dus geen werkelijke omkoping of matchfixing plaatsgevonden.

KV Mechelen wordt veroordeeld voor het trachten een wedstrijd te vervalsen, Beveren vrijgesproken omdat er geen wedstrijdbeïnvloeding was.

Maar dat is onjuist. KV Mechelen is wel degelijk veroordeeld voor het omkopen van een wedstrijd en niet enkel voor de poging.

CiteerKV Mechelen en 4 bestuurders (Olivier Somers, Johan Timmermans, Stefaan Vanroy en Thierry Steemans) worden veroordeeld wegens competitievervalsing.


Saltacampos

Dit is overigens niet het enige dossier van deze aard waarin de naam KV Mechelen valt, dit kan anders ook tellen, met name voor de benadeelde, Cercle Brugge:
https://www.hln.be/sport/voetbal/belgisch-voetbal/de-fase-waarom-cercle-brugge-nu-een-onderzoek-wil-voor-degradatiestrijd-van-2015-overduidelijk-buitenspel~a177d8c6/
Over land and sea

Voetbalman

Citaat van: Joost op jun 03, 2019, 20:28:24
Maar dat is onjuist. KV Mechelen is wel degelijk veroordeeld voor het omkopen van een wedstrijd en niet enkel voor de poging.

Uiteindelijk is het wat het is Joost, er is geen reële omkoping geweest in de zin dat de match vervalst werd. Klaarblijkelijk dekt de terminologie die ze gebruiken voor hen de lading, dan gaat het om interpretatie van jou, mij en de schrijver van het artikel waarnaar je verwijst.

Als tegenvoorbeeld, een man die terroristen helpt door hen van valse papieren te voorzien, wordt ook veroordeeld onder de noemer terrorisme. Ook al heeft hij geen terreurdaad gepleegd. Iemand die een terreurdaad plant maar gevat wordt vooraleer hij deze heeft uitgevoerd, wordt ook veroordeeld onder de noemer terrorisme.

Het kan perfect dat er dan in voetballand een poging omkoping, in dezelfde optiek als 'competitievervalsing' of 'omkoping' wordt omschreven. De daad was hier wel aanwezig, namelijk het effectief stappen ondernemen om een match te vervalsen. Dat de tegenpartij de deal niet liet doorgaan doet daar niets aan af.

Ik heb het hele gebeuren samen met tienduizenden heel nauw gevolgd, en wat ik hierboven neerpen klopt gewoon hoor. Anders zouden de straffen voor de club Waasland Beveren, haar voorzitter en de andere man alsook voor spelers en ... wel degelijk bestaan en effectief zijn.

Ik denk dat we meer in een semantische discussie gaan vervallen, maar de kern van de zaak is toch wel duidelijk als je het allemaal gevolgd hebt :)

Voetbalman

Citaat van: Saltacampos op jun 03, 2019, 20:40:40
Dit is overigens niet het enige dossier van deze aard waarin de naam KV Mechelen valt, dit kan anders ook tellen, met name voor de benadeelde, Cercle Brugge:
https://www.hln.be/sport/voetbal/belgisch-voetbal/de-fase-waarom-cercle-brugge-nu-een-onderzoek-wil-voor-degradatiestrijd-van-2015-overduidelijk-buitenspel~a177d8c6/

Dat was een ongelooflijke fase inderdaad. Maar goed, de enige reden waarom het gerecht KV Mechelen in het vizier kreeg was omdat ze illegale geldstromen en witwaspraktijken onderzocht bij malafide makelaars. Eupen - Moeskroen vorig jaar op de laatste speeldag was ook niet koosjer, maar er zijn geen (toevallige) telefoontaps en dergelijke om Moeskroen bij de lurven te vatten zoals bij KV Mechelen.

Joost

Citaat van: Freebird op jun 03, 2019, 20:48:59
Uiteindelijk is het wat het is Joost, er is geen reële omkoping geweest in de zin dat de match vervalst werd. Klaarblijkelijk dekt de terminologie die ze gebruiken voor hen de lading, dan gaat het om interpretatie van jou, mij en de schrijver van het artikel waarnaar je verwijst.

Als tegenvoorbeeld, een man die terroristen helpt door hen van valse papieren te voorzien, wordt ook veroordeeld onder de noemer terrorisme. Ook al heeft hij geen terreurdaad gepleegd. Iemand die een terreurdaad plant maar gevat wordt vooraleer hij deze heeft uitgevoerd, wordt ook veroordeeld onder de noemer terrorisme.

Het kan perfect dat er dan in voetballand een poging omkoping, in dezelfde optiek als 'competitievervalsing' of 'omkoping' wordt omschreven. De daad was hier wel aanwezig, namelijk het effectief stappen ondernemen om een match te vervalsen. Dat de tegenpartij de deal niet liet doorgaan doet daar niets aan af.

Ik heb het hele gebeuren samen met tienduizenden heel nauw gevolgd, en wat ik hierboven neerpen klopt gewoon hoor. Anders zouden de straffen voor de club Waasland Beveren, haar voorzitter en de andere man alsook voor spelers en ... wel degelijk bestaan en effectief zijn.

Ik denk dat we meer in een semantische discussie gaan vervallen, maar de kern van de zaak is toch wel duidelijk als je het allemaal gevolgd hebt :)

Semantische discussie, mooi woord.

Het is inderdaad een kwestie van interpretatie, ik ben er ook wel van overtuigd dat KVM zo schuldig als wat is. Enkel de manier van straffen staat me niet aan.

Joost

#140
Ook bij Lokeren kunnen ze zich niet vinden in de tussenweg die de Beroepscommissie heeft verzonnen;

https://www.sporting.be/1/1040/nieuwe-wending-in-dossier-matchfixing/

Kortweg hun conclusie;
De beroepscommissie oordeelt dat de promotie een verworven recht is en op basis van de interpretatie van het reglement degradeert KVM dan van 1A naar 1B.

Het reglement stelt elders dat bij competitievervalsing het aantal dalers vermindert wordt. Als KVM gestraft wordt met degradatie van 1A naar 1B moet ook het aantal dalers van 1A vermindert worden. En dus komt de plek in 1A ten goede aan Lokeren en niet Beerschot.


syntric

Voorzitter van Virton is in opspraak gekomen (niet echt een verassing), zou gevolg kunnen hebben dat Lierse K stijgt in hun plaats.
Groundhopper for life :-)

Joost

Citaat van: syntric op jun 06, 2019, 12:39:42
Voorzitter van Virton is in opspraak gekomen (niet echt een verassing), zou gevolg kunnen hebben dat Lierse K stijgt in hun plaats.

Dat gaat echt niet gebeuren. Virton wordt gefinancieerd door het bedrijf, niet door de privepersoon Becca,

Joost

25 juni worden alle zaken voor het BAS behandelt zodat er nog voor 30 juni een uitspraak kan zijn.

Het beroep bij het BAS werkt opschortend. Bij de loting voor de Europa League zal dus nog Antwerp in de koker gaan en niet KAA Gent volgende week.
Maar dat heeft ook als gevolg dat wanneer op de een of andere manier de uitspraak niet voor 30 juni is alle straffen die gaan over wie waar speelt komend seizoen de prullenbak in kunnen.


Joost

Over vier dagen is de eerste zittingsdag van het BAS maar vandaag is voor de tweede maal de voorzitter met succes gewraakt.

De vertragingstactiek werpt haar vruchten af.

Joost

Het nieuws staat er niet vol mee maar de strijd tussen rond 'Propere Handen' duurt nog steeds voort.

Het BAS moet zich over de zaak buigen, dat gebeurt door een drietal rechters waarvan 1 voorzitter. Vooral die voorzitter is het probleem. De eerste optie werd gewraakt omdat deze in het verleden zitting nam in de Geschillencommissie van de KBVB. Optie twee heeft zitting in de antidopingcommissie van de UEFA en ook de UEFA is schijnbaar partij in deze. En de 3e optie houdt kantoor met twee leden die zijn aangesloten bij de geschillencommissie hoger beroep van de KBVB. Het BAS is nu even intern aan het bekijken of de 3e optie dus wel neutraal genoeg zou kunnen oordelen.

Vandaag zou het dus beginnen maar het is uitgesteld. Voor 1 juli is er dus zeker geen uitspraak maar dat is juridisch nog niet gelijk een probleem want de Pro League heeft en passent het bondsreglement even laten aanpassen zodat de deadline verlegt is van 1 juli naar 15 juli. Op die datum wordt alles definitief.

Ik vraag me alleen af tot wanneer de KBVB clubs kan inschrijven bij de UEFA voor de Europese competities. De Europa League 1e kwalificatieronde is op 11 en 18 juli. 25 juli begint de 2e kwalificatieronde waarin ook de 1e Belgische club in actie moet komen.

Nort

Citaat van: Joost op jun 25, 2019, 10:21:44
Het nieuws staat er niet vol mee maar de strijd tussen rond 'Propere Handen' duurt nog steeds voort.

Het BAS moet zich over de zaak buigen, dat gebeurt door een drietal rechters waarvan 1 voorzitter. Vooral die voorzitter is het probleem. De eerste optie werd gewraakt omdat deze in het verleden zitting nam in de Geschillencommissie van de KBVB. Optie twee heeft zitting in de antidopingcommissie van de UEFA en ook de UEFA is schijnbaar partij in deze. En de 3e optie houdt kantoor met twee leden die zijn aangesloten bij de geschillencommissie hoger beroep van de KBVB. Het BAS is nu even intern aan het bekijken of de 3e optie dus wel neutraal genoeg zou kunnen oordelen.

Vandaag zou het dus beginnen maar het is uitgesteld. Voor 1 juli is er dus zeker geen uitspraak maar dat is juridisch nog niet gelijk een probleem want de Pro League heeft en passent het bondsreglement even laten aanpassen zodat de deadline verlegt is van 1 juli naar 15 juli. Op die datum wordt alles definitief.

Ik vraag me alleen af tot wanneer de KBVB clubs kan inschrijven bij de UEFA voor de Europese competities. De Europa League 1e kwalificatieronde is op 11 en 18 juli. 25 juli begint de 2e kwalificatieronde waarin ook de 1e Belgische club in actie moet komen.
Dat lijkt me een extra wapen voor het verweer van KV Mechelen.

Joost

Het wrakingsverzoek over de 3e voorzitter van het BAS werd gisteren afgewezen. Ze kunnen maandag dus ook echt van start gaan.

De voorzitter heeft ook direct te kennen gegeven dat de kalender een probleem van de bond is. Hij wil zich niet laten vastpinnen op een uitspraak voor 15 juli. Het dossier is daarvoor veel te groot naar zijn mening.

Maandag komen ook de verschillende kalenders voor het komend seizoen uit, de KBVB maakt er voor elke situatie een.

23 juli moet de eerste Belgische ploeg in actie komen in Europa, dat is de enige harde datum die er op dit moment is.