Antwerp peuzelt Brussels op

Gestart door TeeZee, sep 28, 2008, 14:10:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Ik was nog nooit bij een Belgische voetbalmatch geraakt en toen hgrm voorstelde om zaterdag naar Royal Antwerp FC te gaan, hoefde ik daar niet lang op te peinzen. Alhoewel het gevallijk was, heeft RAFC het stamnummer één en zou de tegenstrever FC Molenbeek Brussels zijn, een fusieclub waarin onder andere het niet meer bestaande tweede stamnummer ondergebracht is. Een leuk detail, maar zoals gezegd stom toeval. Het schitterende oude stadion "De Bosuil" zou zeker en vast een schoon avondje opleveren. Ik had veel goesting.

Vanaf Hazeldonk-west zou er gecarpoold gaan worden en zoals altijd reed ik nog even door en ging eraf bij de douane. Daar zou ik keren om via de parallelweg de auto alvast aan de andere kant te zetten. Irritant genoeg kun je vanaf die parallelweg niet meer het parkeerterrein van Hazeldonk-oost opkomen. Verboden in te rijden, gaven diverse borden duidelijk aan. Enfin, die borden heb ik maar even niet gezien, want ik wist niet hoe ik er anders moest komen. Ja, de eerste afslag nemen in België en dan terug via de A16, maar dat is wel erg om. Hgrm was inmiddels ook gearriveerd en het laatste halfuurtje richting Antwerpen kon aanvangen.

Hoevenen Lion, RAFC-supporter, had voor ons kaartjes geregeld. Niet omdat die moeilijk verkrijgbaar waren, maar omdat die op de dag van de wedstrijd 3 euro duurder zouden zijn. Als rechtgeaarde Hollander wil je natuurlijk wel profiteren van iedere mogelijk korting, en zo geschiedde. Terwijl wij door Wommelgem reden, belde Hoevenen Lion om te melden dat de pub waar we hadden afgesproken van eigenaar verwisseld en gesloten was. Ik had echter niet begrepen dat het gesloten café "The Great Old" was en uiteindelijk stonden we alsnog te kijken naar een lege ruimte na het parkeren. Dit kreeg een happy-end, want de korte meet&greet vond even later toch plaats bij café "Metropool" (spelling?).

Zowel rondom als binnen het stadion was een klassiek schouwspel zichtbaar. Hamburger- en frietkotten serveerden lekkere snacks (gelukkig hing er niet die typisch Engelse azijnwalm), al heb ik er niks van genuttigd. Het programmaboekje (slechts €1,50) zag er goed verzorgd uit en is volgens Hoevenen Lion al jaren een van de beste programmaboekjes van België. Het schijnt zelfs zo te zijn dat niet iedere Belgische club programmaboekjes verkoopt.

Over het stadion is al vele malen verlekkerd gesproken op diverse websites. Iedereen die van oude vervallen bakken houdt komt hier ruim aan z'n trekken. Met name de tribunes aan de beide lange zijdes zijn prettig voor de netvliezen van kansloze stadionzeloten zoals wij. De ene tribune heeft een gable waarin de cameraploegen worden geposteerd en een soort van paddock. Het heeft wel iets weg van een grotere uitvoering van de oude main stand van Vetch Field. Aan de andere lange zijde staat wat mij betreft de mooiste tribune. Het is moeilijk om het uit te leggen (gelukkig heb ik foto's), maar het is een vrij origineel bouwwerk.

Dan de wedstrijd zelf. De eerste paar minuten beloofden niet veel goeds, totdat een speler van RAFC werd neergehaald in het strafschopgebied. Er volgde een strafschop die onberispelijk werd binnen geschoten. De keeper zat er niettemin goed bij. Vijf minuten later volgde een prachtige aanval en stond de thuisploeg op 2-0. Tien minuten gespeeld, twee goals. Wat een luxe. Zoiets verwacht je niet bij een club die nog maar 5 op 18 had tot deze wedstrijd en tegen een ploeg moest die bij winst (tijdelijk) de kop had kunnen nemen. Bovendien wordt het bijna altijd 1-1 als ondergetekende komt kijken.

Brussels deed nog wel wat terug, maar er werd gerust met een 3-1 voorsprong voor de Antwerpers. Aan het einde van de eerste helft werden er ook nog eens twee van de bezoekers met rood af gestuurd. Een speler kreeg direct rood wegens schoppen, de ander verzamelde een tweede geel wegens een verschil van inzicht met de wedstrijdleiding. Soms heb je van die wedstrijden waarin zoveel gebeurt dat je het bijna niet kunt volgen. Een penalty, veel doelpunten (want uiteindelijk werd het 5-1), gele kaarten en twee rode kaarten. Ondanks al die kaarten (het zou een wedstrijd tussen postbodes hebben kunnen zijn) was het geen harde wedstrijd. Er werd bij vlagen zelfs goed en leuk gevoetbald. De overwinning was meer dan terecht, al denk ik gek genoeg dat de score hoger had kunnen uitvallen als het elf tegen elf gebleven was.

Op de sfeer was ook niks aan te merken. Logisch ook, met zo'n wedstrijd. Grappig was wel het feit dat de hele wedstrijd er enkele dansmariekes voor onze tribune met dode cavia's stonden te zwaaien. Ik zie daar het nut niet zo van in, maar er zal wel iemand zijn geweest die dit echt noodzakelijk vond. Ik verbaasde me ook over de vele Engelse liederen, al hoewel ik me vooral frappeerde toen de harde kern het "hand in hand" aanhief. Hoevenen Lion had daar achteraf nog wel een verklaring voor, vroeger waren Antwerp en Feyenoord enigszins matenclubs.

Na afloop was de stemming meer dan uitgelaten en iedereen liep zingend door de straten naar huis. Ik zag nog nooit eerder massawildplassen, maar waarschijnlijk gebeurt het iedere na afloop thuiswedstrijd dat er rijen mannen de plaatselijke coniferen aan het irrigeren zijn.

We spraken nog even kort met Hoevenen Lion en zagen in de gauwigheid zijn kameraad van het Football Ground Guide Forum van Duncan Adams, El Duderinho, vrij uitgelaten voorbij rijden. Hij zwaaide terug. Ongeveer anderhalf uur later was ik weer thuis en dat is toch ergens wel gek. De clubs in Friesland, Groningen en Limburg zijn allemaal verder reizen voor mij.

Slotsom. Het was plezant.

TeeZee










Hierboven wordt iemand naar de gable getild.

Ici c est Paris

Leuk verslag. Is Belgie voor herhaling vatbaar of zeg je eens en nooit meer?

TeeZee

Citaat van: Ici c est Paris op sep 28, 2008, 14:50:01
Leuk verslag. Is Belgie voor herhaling vatbaar of zeg je eens en nooit meer?
Absoluut voor herhaling vatbaar.

Joost

Toen ik de doelpuntenmakers zag kon ik me al niet voorstellen dat je ze allemaal in je verslag ging noemen. ;)

TeeZee

Citaat van: Joost op sep 28, 2008, 18:03:52
Toen ik de doelpuntenmakers zag kon ik me al niet voorstellen dat je ze allemaal in je verslag ging noemen. ;)
De helft van alle spelers van RAFC op het veld had een naam die eindigde op -ic. En er stond ook een Nederlandse verdediger op het veld. Gek genoeg staat in de MOTM-polls op de RAFC-website de keeper (iets met -ic) ver voor op de rest.

HJanneman

#6
Dit stadion is toch wel heel uniek. Volgens mij baan je je daar echt nog een weg terug in de tijd, wil er dan ook zeker dit seizoen nog een bezoekje brengen, als het even kan.
Maar misschien moet ik eerst maar eens werk gaan maken van Union Saint-Gilloise, want als ze zo blijven doorploeteren in de 3e!!-klasse, zoals ze nu doen, dan ben ik bang dat er niet lang meer (semi-)profvoetbal gespeeld wordt in dat unieke stadion.

Edit: net zoals bijvoorbeeld Berchem Sport(ligt in het district Antwerpen) dat ook in een mooi stadion speelt, maar heel ver is afgezakt.

Maar zo heeft België nog heel veel stadions die ik graag zou willen zien, ben dan ook jaloers op de mensen in het midden-en vooral de mensen in het zuiden des lands op dit forum die dit allemaal prima in een dagtrip kunnen bereizen, want met die late aanvangstijden(dramatisch!) in België betekent een wedstrijdbezoek in België bijna altijd dat ik er een korte vakantie van moet maken met hotel-overnachting, als ik tenminste zo goedkoop mogelijk wil reizen(met mijn ov-jaarkaart), met de trein dus.

georgesv

leuk report!

beestig stadion indd, ttz de 2 oude tribunes.
want die 2 misbaksels die ze er achteraf bijgezet hebben (vooral die ene visbokaal) ... geen woorden voor!

antwerp hoort in eerste thuis! op verpaatsing altijd massa volk mee, en ook thuis spelen ze in 2de toppers voor meer dan 10000 man.

hoevenen lion

Zeer leuk verslag Teezee. Op de derde foto hangt men vlag wel heel mooi.

Han

Bedankt voor het delen van de plezante ervaring! Ik heb nog foto's van De Bosuil intact en die gaan nog wel hun weg vinden hier.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Keveca

Dit doet me goed, heerlijke tribunes. Waarom zat je juist op deze tribune?

Rinus A.

Ik ben animo aan het peilen voor een dagtocht Velsen-Antwerpen op zaterdag 7 november. In eerste instantie voor leden van de supporterclub Telstar, maar eenieder is welkom. Vertrek per nieuwe spelersbus van Telstar tussen acht en negen in de ochtend, vanaf Telstar. Iedereen kan zelf zijn dagje Antwerpen invullen. 's Avonds speelt Antwerp tegen Tubize. De bus vertrekt na afloop van de wedstrijd op de Bosuil weerr terug naar Nederland. Kosten waarschijnlijk 17.50 euro (!) exclusief wedstrijdkaartje.