Vragenlijstje voor artikel Girugten.nl

Gestart door Jehoentelaar, jul 05, 2016, 14:46:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jehoentelaar

Beste allen,

Eén van de activiteiten die ik als (ietwat trage) student onderneem is het mede-runnen van de website c.q. het blad Girugten.nl. Voor en door studenten, met artikelen over zaken die in meer en mindere mate ons studiegebied aangaan: geografie en planologie. Op dit moment werken wij aan een reeks artikelen gerelateerd aan toerisme. Ikzelf wil het hierbij hebben over sporttoerisme, specifiek het groundhoppen. Om dit artikel wat meer cachet te geven met verschillende invalshoeken, lijkt het mij leuk om input te hebben van enkele andere groundhoppers. Daarom heb ik voor de liefhebbers hieronder een vragenlijstje opgesteld, die je naar eigen ingeving kunt invullen. Dan baseer ik mijn artikel, dat overigens non-wetenschappelijk is, mede op jouw ervaringen en ideeën als groundhopper.

Vanwege de veelal creatieve pseudoniemen waarmee iedereen op dit forum actief is ben ik van plan om verwerkte antwoorden niet te relateren aan de persoon. Op verzoek kan dit echter wel mits ik (eventueel via PM) je werkelijke naam mag ontvangen.

Anyhow, de vragen:

Wat is/zijn de reden(en) dat je bent gaan groundhoppen?

Welke aspecten aan groundhoppen vind je in het bijzonder interessant/leuk? Waarom?

Plan je vakanties, stedentrips e.d. primair rondom wedstrijden of laat je je wedstrijdkeuze vooral afhangen van de mogelijkheden binnen een geplande reis?

Plan je wedstrijdbezoeken tot in detail of laat je het vooral op z'n beloop? (bijv. kaartverkoop)

Zijn er landen en/of regio's die je voorkeur hebben? Zo ja, welke? Waarom wel/niet?

In hoeverre voel je jezelf tjidens wedstrijden 'een met het publiek'? D.w.z. ga je vooral mee met de support in je (sta)vak of sluit je je daar meer voor af?

Heeft groundhoppen de voorkeur boven het bezoeken van je persoonlijk favoriete club (indien van toepassing)? Waarom wel/niet?

Betrek je bij groundhoppen ook andere sporten? Zo ja, welke? Waarom wel/niet?


Overweeg je de vragenlijst in te vullen maar wil je eerst meer weten over het artikel, de website en/of de mensen erachter? Vraag vooral raak!

Met vriendelijke groeten,

Jeroen (Jehoentelaar)
Hoofdredacteur Girugten en Girugten.nl

Editje: het artikel moet op zeer korte termijn al afgerond zijn, dus mocht je willen meewerken, wacht dan niet te lang. :)
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jef400

Vraag 1: Ik ben gaan groundhoppen omdat ik nieuwsgierig ben naar de sfeer en beleving bij de verschillende clubs. Een soort culturele vergelijken. Het stadion zelf is een leuke bijzaak. Maar de sfeer, beleving en het spelletje zelf vind ik hartstikke leuk.

Vraag 2: Ik vind vooral het verschil in beleving en gevoel het leukste. Het is een soort kick dat je gezamenlijk een leuke dag beleeft. Een soort saamhorigheid. Het gevoel dat er wat gaande is.

Vraag 3: Ik laat de wedstrijdkeuzes vooral afhangen van de mogelijkheden binnen de geplande vakanties. Groundhoptrips heb ik (nog) niet gepland. Ik ben wel van plan wat van de herfst met de vliegende keeper te doen. In dat geval gaat het wel primair om de trips.

Vraag 4: Ik plan zo veel mogelijk. Ik zoek foto's op. Wat daar wel en niet mag. Wat de kaartverkoop doet. Ik ga niet naar een stadion als ik niet zeker weet als ik binnen kom.

Vraag 5: Ik ben zelf van Nederland en het westen van Duitsland. Puur vanwege de gelijkaardige cultuur en het weten wat je van je trip kan verchten.

Vraag 6: Ik ben van de sfeer. Als ik daar aan mee kan helpen doe ik het graag. Ik ben ergens op bezoek. Dan ga ik niet doen alsof ik afstandelijk ben. Ik verenig me graag met. Ik denk dat je op die manier het minste kwaad doet. Ook praat ik graag met locals. Puur vanwege het gevoel.

Vraag 7: Eerlijk gezegd wel. Bij AZ ken ik het wel. Ik kom er graag. Het is mijn clubje. Maar een trip naar het onbekende trekt me wel meer eerlijk gezegd. Een nieuwe beleving.

Vraag 8: Ik bezoek ook wel eens grote evenementen in Nederland. Hockey, beachvolleybal, schaatsen, wielrennen. Ik ben sportliefhebber en dat beperkt zich niet tot het voetbal alleen.

Je mag me naam Jeffrey + leeftijd (19) erbij zetten.

jvdreumel2

1. Ik ben gaan Groundhoppen omdat ik hier na mijn studie de kans voor had. Het begon met de interesse in stadions wanneer ik van veraf lichtmasten zag. Later heb ik de kans gekregen om deze stadions te gaan bezoeken. De sfeer in de stadions, de mensenmassa, de wijze waarop het thuispubliek vaak (onbegrijpelijk) bezeten is van hun eigen club en het voetballen zelf vind ik leuk.

2. Ik vind het leuk om de verscheidenheid aan clubs te bezoeken. Iedere keer vallen er andere zaken op zoals de architectuur, de sfeeracties, de horeca, de harde kern, de kindvriendelijkheid, de stadionspeaker, de ligging van de stadions, het gedrag van supporters, de mascotte en zo kan ik nog wel even doorgaan.

3. Eens per twee jaar plan ik reizen naar Spanje, Italie of Engeland samen met mijn vader. Aangezien wij in ons gezin door omstandigheden nooit verder gereisd hebben dan Duitsland, is samen op stedentrip een leuk avontuur voor hem. De wedstrijdkeuze laten wij vooral afhangen van de mogelijkheden binnen de maanden februari en maart. Als ik op vakantie ben en ik weet dat er ergens een wedstrijd gespeeld wordt, dan probeer ik ook wel te gaan kijken.

4. De wedstrijden met mijn pa zoals hierboven beschreven, plan ik in detail. Als wij gaan dan moeten wij zekerheid hebben van plaatsen in het stadion en dat is niet altijd even vanzelfsprekend. Gedurende het jaar plan ik vooral wedstrijden tegenover de agenda van mijn vrouw. Als zij in het weekend afspraken maakt (en dat komt nogal eens voor) dan probeer ik hier een wedstrijd tegenover te plannen.

5. De "vliegvakanties"  met mijn pa zijn het leukste. Met de auto zoeken bezoek ik vaak wedstrijden die maximaal twee uur enkele reis met de auto zijn. In Nederland heb ik bijna driekwart van de stadions bezocht. Mijn voorkeur gaat toch uit naar het westen van Duitsland. De sfeer rondom het stadion is vaak veel beter dan in Nederland. De supporters gaan in Duitsland over het algemeen beter met elkaar om.

6. Als ik een wedstrijd bezoek ga ik liever voor een plek aan de lange zijde van het veld. Ik vind het leuk om de sfeeracties te aanschouwen maar kies vooral voor een plek met goed overzicht over het veld.

7. Groundhoppen heeft absoluut de voorkeur. Ik heb geen favoriete club.

8. Ik bezoek geen andere sporten. Ik vind het zonde om een ander sportevenement te bezoeken als ik weet dat ik op hetzelfde moment in een voetbalstadion kan zitten. Als het voetbalseizoen is afgelopen vind ik het wel leuk om andere sporten te gaan bekijken.

Groeten Jeroen




Jehoentelaar

Binnen een dag heb ik al vijf reacties ontvangen via dit topic en via PM, super! Morgen schrijf ik er een lopend verhaal van, de tweede helft van juli wordt het resultaat gepubliceerd.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

hgrm

Anyhow, de vragen:

Wat is/zijn de reden(en) dat je bent gaan groundhoppen?
Het niet hebben van een club die ik actief volg is misschien wel de belangrijkste. In het verleden ben ik wel betrokken geweest bij een zaalvoetbalvereniging (vrijdagavond) en nu doe ik veel bij de plaatselijke honkbalclub april t/m augustus) dus dat belemmert het groundhoppen in de winterweekenden verder niet.

Welke aspecten aan groundhoppen vind je in het bijzonder interessant/leuk? Waarom?
Het spelletje zelf uiteraard en daarnaast de veelheid aan verschillende (stijlen van) stadions en sportparken, zowel qua design/architectuur als qua ligging.

Plan je vakanties, stedentrips e.d. primair rondom wedstrijden of laat je je wedstrijdkeuze vooral afhangen van de mogelijkheden binnen een geplande reis?
Is een combinatie van. De data worden vooral bepaald door schoolvakanties en de zomerstop van het honkbal. Dan is het kijken wat er waar gespeeld wordt en zijn er vaak meerdere opties.

Plan je wedstrijdbezoeken tot in detail of laat je het vooral op z'n beloop? (bijv. kaartverkoop)
Hangt er van af. Ik doe niet meer dan nodig is, maar als er kans is op een uitverkocht huis/geen stadionverkoop, regel ik het van te voren.

Zijn er landen en/of regio's die je voorkeur hebben? Zo ja, welke? Waarom wel/niet?
Ik probeer te variëren. Uit praktische overwegingen vallen Spanje en Italië af (wegens de schoolvakanties)

In hoeverre voel je jezelf tjidens wedstrijden 'een met het publiek'? D.w.z. ga je vooral mee met de support in je (sta)vak of sluit je je daar meer voor af?
Ik zie mezelf meer als een neutrale 'beobachter'.

Heeft groundhoppen de voorkeur boven het bezoeken van je persoonlijk favoriete club (indien van toepassing)? Waarom wel/niet?
n.v.t. qua voetbal. De honkbalclub gaat wel (bijna altijd) voor.

Betrek je bij groundhoppen ook andere sporten? Zo ja, welke? Waarom wel/niet?
In eerste aanleg ga ik voor het voetbal, maar als er iets anders is, sla ik dat ook niet af. Maar dan wel als er op die dag geen voetbal (van enige importantie) is.
Het gaat van vooral om honkbal of rugby.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

wekke

Wat is/zijn de reden(en) dat je bent gaan groundhoppen?

Als ik als kind naar de Europese wedstrijden op tv keek, was ik al meer geïnteresseerd in de sfeer dan in het geleverde spel. ik probeerde me altijd voor te stellen in het stadion te zijn en deel uit te maken van het publiek. Toen ik later buitenlandse wedstrijden begon te bezoeken merkte ik dat niet alleen elk land anders is, maar vooral ook elke club. Je hebt telkens weer een andere indruk.

Welke aspecten aan groundhoppen vind je in het bijzonder interessant/leuk? Waarom?

De diversiteit van de clubs en stadions.

Plan je vakanties, stedentrips e.d. primair rondom wedstrijden of laat je je wedstrijdkeuze vooral afhangen van de mogelijkheden binnen een geplande reis?

Beiden. Ik maak soms langere trips en bezoek dan zoveel mogelijk wedstrijden in het aantal beschikbare datums. Bij grotere toernooien (EK/WK) maak ik plan ik mijn trip zo dat ik zoveel mogelijk combinaties kan maken. Als ik gewoon op vakantie ga dan wil ik absoluut één wedstrijd bezoeken in de stad/land in kwestie. Dan doet de bestemming er niet echt toe.

Plan je wedstrijdbezoeken tot in detail of laat je het vooral op z'n beloop? (bijv. kaartverkoop)

Ik vertrek nooit zonder kaartjes. Voorts laat ik het vooral op zijn beloop. Ik zoek geen clubgeschiedenissen op, bekijk nauwelijks een stadionplan, kies random mijn plaatsen, ....

Zijn er landen en/of regio's die je voorkeur hebben? Zo ja, welke? Waarom wel/niet?

Ondertussen wil ik me meer richten naar het Oostblok. Het is goedkoper en de sfeer is goed.

In hoeverre voel je jezelf tjidens wedstrijden 'een met het publiek'? D.w.z. ga je vooral mee met de support in je (sta)vak of sluit je je daar meer voor af?

Groundhoppen is ontspanning. Dus ik wil me niet druk maken in het spel of meegesleurd worden door één of andere capo om mee te zingen. Geef mij maar een plaatsje op een zekere afstand waar ik beide supportersclans kan aanschouwen. ik hoop ook altijd dat beiden scoren zodat ik beiden kan horen juichen.

Heeft groundhoppen de voorkeur boven het bezoeken van je persoonlijk favoriete club (indien van toepassing)? Waarom wel/niet?

Op dit moment wel gezien de perikelen die al jaren aanslepen bij Lierse.

Betrek je bij groundhoppen ook andere sporten? Zo ja, welke? Waarom wel/niet?

Neen.

Luccie

Wat is/zijn de reden(en) dat je bent gaan groundhoppen?

Als kind bezocht ik in de jaren 80 een aantal Europese thuiswedstrijden van Sparta, FC Den Haag en Feyenoord. Ik vond de sfeer erom heen geweldig.
Daarnaast maakt het Europees voetbal in die tijd op TV behoorlijk wat indruk en dan met name in het oostblok. Voor mij was dat toen een onbereikbare en andere wereld.
Onbewust was ik toen al meer bezig met het publiek en sfeer e.d., dan de wedstrijd zelf. 

Welke aspecten aan groundhoppen vind je in het bijzonder interessant/leuk? Waarom?

De reis ernaar toe en het onverwachte. Probeer ook zo weinig mogelijk foto`s en filmpjes vooraf te bekijken, om het gevoel te hebben dat ik weer wat "nieuws" ontdek.

Plan je vakanties, stedentrips e.d. primair rondom wedstrijden of laat je je wedstrijdkeuze vooral afhangen van de mogelijkheden binnen een geplande reis?

Nee, gezin heeft voorrang tijdens het plannen van de vakanties. Mocht er ergens in de buurt een wedstrijd zijn, dan probeer ik hem wel te bezoeken.

Plan je wedstrijdbezoeken tot in detail of laat je het vooral op z'n beloop? (bijv. kaartverkoop)

Kan beide zijn. Hangt een beetje van de afstand en beschikbaarheid van kaarten van de wedstrijd af.

Zijn er landen en/of regio's die je voorkeur hebben? Zo ja, welke? Waarom wel/niet?

Tot op heden heb ik in zeven landen wedstrijden bezocht. Elk land en club heeft wel weer iets speciaals en moois. Dus geen specifieke voorkeur.

In hoeverre voel je jezelf tjidens wedstrijden 'een met het publiek'? D.w.z. ga je vooral mee met de support in je (sta)vak of sluit je je daar meer voor af?

Op de één of andere manier ben ik meestal voor de underdog. Verder hoop ik altijd dat er wordt gescoord en bij voorkeur door beide verenigingen.

Heeft groundhoppen de voorkeur boven het bezoeken van je persoonlijk favoriete club (indien van toepassing)? Waarom wel/niet?

Groundhoppen heeft zeker mijn voorkeur t.o.v. mijn favoriete club. Doordat mijn zoon is afgehaakt met het bezoeken van wedstrijden van Vitesse, heb ik er ook de brui aan gegeven.
Betekent dat ik komend jaar wat meer tijd krijg om te groundhoppen.

Betrek je bij groundhoppen ook andere sporten? Zo ja, welke? Waarom wel/niet?

Nee, ik vind andere sporten best aardig om op tv te bekijken, maar ben er niet voor bereid om er afstanden voor te reizen. 

Jehoentelaar

Dank allen, de conceptversie van het artikel is af.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jehoentelaar

Het heeft allemaal erg lang geduurd (studenten in de zomervakantie...) maar op de 26e verschijnt het artikel op de website.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar