Welke Londense club(s) zeker bezoeken?

Gestart door belgian_fan, aug 28, 2014, 19:50:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

belgian_fan

Binnekort ga ik de toerist wat uithangen in Londen, en het leek me wel leuk om eens een match mee te pikken en te genieten van die engelse sfeer en het engelse voetbal.

Vraagje aan de kenners dus: welke Londense club raden jullie aan om eens een match van mee te pikken? De datum dat we naar Londen gaan ligt nog niet helemaal vast, dus als er bepaalde affiches zijn die het nog eens dubbel zo sfeervol maken, mag je dat ook altijd zeggen, dan kan ik er eventueel rekening mee houden. Het gaat me vooral om de sfeer, niet zo zeer om het niveau of prijs.

smitswessel

Fulham FC. Prachtig stadion, dat is echt een juweeltje!
Eigenlijk zijn alle clubs mooi, alhoewel ik niet zo'n fan ben van grote clubs als Arsenal en Chelsea. Ook D&R is niet heel spectaculair.

belgian_fan

Citaat van: smitswessel op aug 28, 2014, 19:55:32
Fulham FC. Prachtig stadion, dat is echt een juweeltje!
Eigenlijk zijn alle clubs mooi, alhoewel ik niet zo'n fan ben van grote clubs als Arsenal en Chelsea. Ook D&R is niet heel spectaculair.
Ja Chelsea zegt me precies niet zoveel, weet niet echt waarom. En Arsenal lijkt me met dat nieuwe stadion ook wel wat van z'n charme te zijn verloren.

ALenstra


FC_Emmen

West Ham United, ze hebben naar mijn mening een mooi stadion die er helaas niet lang meer is (verlaten ze het stadion).
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Voetbalman

Ik ga het weekend van 21/22/23 november naar Londen. Leuke wedstrijden genoeg:

- vrijdag: Brentford v Fulham
- zaterdag: Charlton v Millwall   -   Arsenal v Man U   -   Chelsea v West Brom   -   Dag&Red v Carlisle
- zondag: Crystal Palace v Liverpool

Fulham en West Ham lijken me inderdaad ook top!

KRCM1904

Niet verwonderlijk dat weer niemand The Den en Millwall FC noemt, een niet-geliefde club bij het grote publiek en dat maakt deze club net zo speciaal.  Ik ben er een 3-tal keer geweest en altijd met een goed gevoel van teruggekeerd.  Niet de meest hippe club, niet het geweldigste stadion, maar dat hoeft ook niet voor een club met een "No one likes us, we don't care"-mentaliteit.
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

ALenstra

Ik kom graag naar Millwall maar dat stadion is echt niks bijzonders.

John Sleeuwenhoek

Citaat van: KRCM1904 op aug 28, 2014, 21:10:59
Niet verwonderlijk dat weer niemand The Den en Millwall FC noemt, een niet-geliefde club bij het grote publiek en dat maakt deze club net zo speciaal.  Ik ben er een 3-tal keer geweest en altijd met een goed gevoel van teruggekeerd.  Niet de meest hippe club, niet het geweldigste stadion, maar dat hoeft ook niet voor een club met een "No one likes us, we don't care"-mentaliteit.

Ben het gedeeltelijk met je eens.

Ben er nu een kleine 10x geweest, maar het is echt hit and miss. Heb er heel sfeervolle wedstrijden (2x Leeds, Aston Villa, Leyton Orient) gezien, maar ook de meest sfeerloze (Ipswich, Coventry).

Ik zou adviseren alleen naar The Den gedaan bij een op papier aantrekkelijke wedstrijd. Een halfvolle Den tijdens een wedstrijd tegen een middelmatige tegenstander is geen feest.

Saltacampos

Het mooiste stadion vind ik met afstand Fulham, maar ook Tottenham, West Ham en Chelsea zijn een bezoek waard. Over de andere clubs kan ik je niets zeggen, die heb ik (nog) niet gedaan.

De sfeer in de Premier League valt meestal tegen, alleen soms bij de grote wedstrijden of derby's. Van de vier clubs die ik heb bezocht, vond ik Upton Park op dat vlak het beste.

Over land and sea

TeeZee

Mooiste stadion: Craven Cottage (Fulham), Griffin Park (Brentford), Selhurst Park (Crystal Palace)
Beste sfeer: Millwall, Chelsea

Even buiten Londen zijn Luton Town, Southend United en Aldershot aanraders.

Sebastiaan_W

Opvallend dat er, buiten Aldershot, louter League clubs worden genoemd. Volgens mij zijn er toch redelijk wat Non-League pareltjes in Londen en omstreken.

Joost

Citaat van: Sebastiaan_W op aug 29, 2014, 14:46:50
Opvallend dat er, buiten Aldershot, louter League clubs worden genoemd. Volgens mij zijn er toch redelijk wat Non-League pareltjes in Londen en omstreken.
Bromley!

Voetbalman

Citaat van: Sebastiaan_W op aug 29, 2014, 14:46:50
Opvallend dat er, buiten Aldershot, louter League clubs worden genoemd. Volgens mij zijn er toch redelijk wat Non-League pareltjes in Londen en omstreken.

Zover ben ik nog niet in mijn groundhopverhaal :)

Han

#14
Citaat van: belgian_fan op aug 28, 2014, 19:50:09
Binnenkort ga ik de toerist wat uithangen in Londen, en het leek me wel leuk om eens een match mee te pikken en te genieten van die engelse sfeer en het engelse voetbal.


Ik heb tussen 1974 en 2008 alle league grounds in Londen inmiddels meerdere malen bezocht en was tussentijds getuige van 'dramatic changes' als het gaat om stadioninterieur en lokatie.

Je wilt sfeer proeven. In mijn beleving overstijgt sfeer de negentig minuten voetbal plus extra time. Uiteraard is dit een volstrekt irrationele benadering en eenieder zal zijn of haar eigen criteria omarmen.

Zo had ik mij ooit voorgenomen om 'the 92' niet te voltooien vanwege mijn destijds abjecte afkeer van Millwall's The New Den.  Ik heb er echter in het juiste gezelschap talloze wedstrijden gezien en er schitterende herinneringen aan overgehouden die ik heden ten dage blijf koesteren.


Sfeer is organisch en niet definieerbaar. Het is een abstract begrip maar ik durf wel een poging te wagen.

Voetbal en sfeer, en niet alleen in Londen,zijn in mijn optiek niet alleen een wedstrijd maar ook  'social fabric and texture'.  Het is de onvervalste verweving van de ground en haar setting.  Habitat en symbiose. De verholen opgewondenheid in de metro. Eenmaal bovengronds iets harder lopen, vol van anticipatie. In analogie: je loop in de duinen en je hoort de zee ruisen maar je ziet haar niet.


De aanlokkelijke charme tussen metrostation en ground.  Wedkantoortjes, speldjesverkopers, smoezelige supermarktjes, meisjes van zestien die een kinderwagen voortduwen en binnenkort oma hopen te worden, schraal pubbier,  verkooppunten van kebab waarvan de uiterste verkoopdatum oneindig is, de geur van verschroeide hamburgers, geserveerd vanuit betegelde voortuintjes. 


Je raakt gehypnotiseerd en prettig bedwelmd. En dan moet de wedstrijd nog beginnen. 
Als ik dat beeld oproep is dat mijn lakmoesproef voor een volgende wedstrijd in Londen.

Upton Park. West Ham United.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed