023 On Tour

Gestart door Olav, okt 01, 2015, 19:41:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bier und Bratwurst

 In je lijstje staat LKS Lodz. Toen ik er was in 2001 9Helaas zonder wedstrijd) Stonden er aan alle kanten nog tribunes.
Het ene stadion is het andere niet!

Olav

Saltacampos: je kan niet zien hoeveel daarvan niet uit Nederland komen maar Norts verklaring klopt helemaal. Nederlandse stadions dichterbij de Duitse grens zijn ook veel meer bezocht. Ook merk ik dat veel groundhoppers zich beperken tot de buurlanden (wat qua tijd en geld ook heel logisch is). 

Norts lijstje is ook een mooi voorbeeld van stadions die écht weinig bezocht zijn!


Citaat van: Bier und Bratwurst op nov 09, 2020, 21:09:31
In je lijstje staat LKS Lodz. Toen ik er was in 2001 9Helaas zonder wedstrijd) Stonden er aan alle kanten nog tribunes.

Dat is nog het oude stadion van Lodz! Jammer genoeg spelen ze daar niet meer.

Olav

In deze tijd zonder stadionbezoek moeten we genoegen nemen met het ophalen van herinneringen. Deze keer blik ik terug op mijn favoriete stadions waar ik tot nu toe ben geweest. De mijlpaal van 100 bezochte stadions is bereikt. Het gaat in deze lijst dus niet om de sfeer of om de club, maar alleen om het stadion. Elk stadion kan mooi zijn op haar eigen manier. De volgorde is willekeurig!

https://023ontour.nl/100-stadions-bezocht-dit-zijn-mijn-favorieten/

Han

Dezelfde tribune, 30 jaar geleden:

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Olav

Wauw, mooie foto! Zo is ie nóg mooier.

Olav

2020 is een bijzonder jaar geweest. De cijfers liegen er niet om: 11 professionele wedstrijden werden bezocht dit kalenderjaar.

Dit was 2020: http://023ontour.nl/dit-was-2020/

DannyH79

Citaat van: Olav op dec 28, 2020, 17:10:24
2020 is een bijzonder jaar geweest. De cijfers liegen er niet om: 11 professionele wedstrijden werden bezocht dit kalenderjaar.

Dit was 2020: http://023ontour.nl/dit-was-2020/


Leuke samenvatting en toch best nog wedstrijden waarvan je zegt wauw, Paok en Rode Ster bijvoorbeeld. Wedstrijd van AGOVV tegen HTC ben ik ook geweest, blijft een mooi sportpark Berg en Bos, vooral destijds de avondwedstrijden in de Jupiler League.  Mijn enige profwedstrijd van dit jaar blijft beperkt tot de bekerwedstrijd FC Utrecht-Ajax, wel meteen een hele mooie.

Hopen op een beter 2021!
Mijn blog: https://groundhop-hopper.blogspot.com/

Mijn insta: @groundhophopper

Olav

Citaat van: DannyH79 op dec 28, 2020, 23:21:52
Leuke samenvatting en toch best nog wedstrijden waarvan je zegt wauw, Paok en Rode Ster bijvoorbeeld. Wedstrijd van AGOVV tegen HTC ben ik ook geweest, blijft een mooi sportpark Berg en Bos, vooral destijds de avondwedstrijden in de Jupiler League.  Mijn enige profwedstrijd van dit jaar blijft beperkt tot de bekerwedstrijd FC Utrecht-Ajax, wel meteen een hele mooie.

Hopen op een beter 2021!

Dankjewel man! Helaas ben ik nooit naar een Jupilerwedstrijd geweest bij AGOVV, maar dit was ook een mooie. Ik heb mazzel gehad dat drie buitenlandse reisjes in februari gepland waren, daardoor heb ik in ieder geval nog die kunnen doen. Jij hebt met Utrecht - Ajax dan wel weer een hele speciale!

fcbisart

Qua buitenlandse wedstrijden bleef de teller op 3 staan :
Katwijk - HHC
Twente - Heerenveen
Dudelange - Fola Esch


Arjen

Ook 3 wedstrijden over de grens:

Fleetwood Town-Portsmouth 1-2 (Highbury Stadium/04-01-2020)
Liverpool- Everton 1-0 (Anfield/05-01-2020)
Caen SM- AC Le Havre 1-2 (Stade Michel d'Ornano/01-08-2020)


Olav

In deze tijd zonder stadionbezoek moeten we genoegen nemen met het ophalen van herinneringen. Deze keer blik ik terug op dagen die iets anders verliepen dan verwacht. Soms gaan dingen niet zoals je hebt gepland!

http://023ontour.nl/terugblik-onverwachte-situaties/


Olav

Lang heb ik hier niets meer gedeeld van mijn reizen en wedstrijden en ik vond het weer eens tijd om wat te schrijven hier. Na een lange tijd zonder voetbalwedstrijden, werd seizoen 2021-2022 voor mij al op 3 juli afgetrapt in Den Haag. ADO speelde hier haar traditionele oefenwedstrijd bij HVV Laakkwartier.

HVV Laakkwartier – ADO Den Haag (0-11), 3 juli 2021, vriendschappelijk, 1.200 toeschouwers
De uitslag kon je vooraf al voorspellen, maar niemand gaat daarheen om een spectaculaire wedstrijd te zien. Voor vijf euro kocht je je kaartje bij de ingang. Het was heerlijk om weer als vanouds met veel mensen langs de lijn te staan. Ik had drukte verwacht, maar dat er uiteindelijk 1.200 aanwezigen waren, was nog mooier dan gedacht. Drie zijdes waren helemaal gevuld. Er waren meerdere tentjes met terrassen waar je eten en drinken kon halen, al was het hier ook geen probleem om langs de lijn iets te drinken. Normaal gesproken willen ze in Nederland dat je alleen drinkt op het terras of achter een bepaald afgezet stuk. De elf gevallen goals waren bijzaak, want de middag Haagse gezelligheid was al geslaagd.

Video van sfeeractie voorafgaand deze wedstrijd: https://www.youtube.com/watch?v=x27P7uvHreg




AGOVV - csv Apeldoorn (1-2), 14 juli 2021, vriendschappelijk, geschat 130 toeschouwers
Een jaar hiervoor bezocht ik AGOVV al eens bij de wedstrijd tegen HTC. Sportpark Berg & Bos blijft een geweldig decor om een potje voetbal te zien en na een middagje in Utrecht waren we toch al wat dichterbij Apeldoorn. Om 20:00 werd de vriendschappelijke derby tegen buurman csv Apeldoorn afgetrapt. AGOVV is niet meer de sterkste ploeg uit de stad, want de tegenstander speelt een klasse hoger. De bosrijke omgeving en de hoofdtribune is uniek, al mag het terras van de club er ook zijn. Voor de kantine is de wedstrijd prima te volgen en het is mooi om te zien dat er veel oude mensen zijn die AGOVV nog bezoeken. Er waren ongeveer 130 toeschouwers en je kon gratis naar binnen.

In oktober bezocht ik AGOVV nog een keer voor de competitiewedstrijd tegen Veenendaal. Hier een korte impressie van Sportpark Berg & Bos anno 2021: https://www.youtube.com/watch?v=bxdWpkdlulY




Polen, augustus 2021
Ik heb zelf een 'regel' bij het bezoeken van wedstrijden momenteel, en dat is dat ik alleen ga als ik niet word beperkt door maatregelen. Ik wil alleen ergens heen als het aanvoelt 'zoals eerst'. Dus niet naar wedstrijden met een halve capaciteit, mondkapjesplicht of andere ongein. Wedstrijden in Polen waren op het moment van boeken als een van de weinige probleemloos te bezoeken: geen restricties en geen testen of coronacheck. De bestemming was dus snel gekozen en begin augustus namen we het vliegtuig voor een paar dagen in Katowice en Wroclaw.

Slask Wroclaw – Hapoel Beer Sheva (2-1), Conference League, 11.609 toeschouwers
Na twee dagen in Katowice, namen we de trein richting Wroclaw. We hadden mazzel dat Slask Wroclaw doorging in de Conference League en ook nog eens thuis speelde toen wij in Polen waren. De wedstrijd tegen Hapoel Beer Sheva was dus een extraatje voor ons. De stad stond al lang op mijn lijst en vanwege het EK van 2012 was ik erg benieuwd naar het stadion. Ondanks dat het te groot is voor Slask, vind ik het niet slecht als je het vergelijkt met andere nieuwe bakken. Het heeft een ovale vorm en vanaf de onderste rij kan je helemaal naar boven lopen. Het stadion is volledig in de clubkleuren en wordt 's avonds groen verlicht. Ik vond het een indrukwekkend bouwwerk. Het was nog mooier geweest als het helemaal vol zou zitten. Een minpunt is dat het ver van de stad is, al is het wel goed met de bus te bereiken.

Video van sfeeractie Slask Wroclaw: https://www.youtube.com/watch?v=PNg0WpT9ROs



De sfeer was zoals je het in Polen gewend bent: ondanks dat het niet vol zit, maakt de harde kern veel geluid. Bij opkomst van de spelers zagen we nog een doek wat gevolgd werd door flink wat vuurwerk. De wedstrijd was oké. Het was spannend en Slask won. Later zijn ze in Israël afgedroogd en spatte de Europese droom uiteen. De kaarten hebben we vooraf online gekocht, omdat er geen verkoop bij het stadion was. Voor meer over Slask en foto's van deze wedstrijd, verwijs ik je naar deze link.

Miedz Legnica – GKS Katowice (1-0), I Liga, 2.428 toeschouwers
Op zaterdagochtend namen we – met grote flessen water bij ons vanwege de lange nacht de dag ervoor in de stad - de trein naar Legnica. Na zo'n drie kwartier kwamen we aan op het station en liepen we door naar het stadion van Miedz Legnica. Op voorhand niet een bekende naam, maar de tegenstander, GKS Katowice, en de afstand vanaf Wroclaw maakte het aantrekkelijk om hier heen te gaan. Het volle uitvak waar we vooraf op hoopten was aanwezig. Miedz Legnica speelde onlangs nog in de Ekstraklasa De kater, het warme weer en de zeer matige pot voetbal maakten het soms lastig om te genieten van dit bezoek, maar het was natuurlijk te moeite waard. Het grappige aan zulke potjes op het tweede niveau is dat je vaak ineens verdwaalde Nederlandse spelers tegenkomt. Bij Miedz Legnica stond Jurich Carolina in de basis en zat Ruben Hoogenhout op de bank. Voor deze wedstrijd hebben we de kaarten online gekocht, al kon je ze ook nog bij het stadion halen.

Korte compilatie van de supporters van GKS Katowice bij deze wedstrijd: https://www.youtube.com/watch?v=QExKLBNv0ck



Zaglebie Sosnowiec – Widzew Lodz (1-2), I Liga, 1.737 toeschouwers
Het kwam in de planning heel slecht uit, want wie in het weekend 's ochtends vroeg wil vertrekken vanuit Wroclaw naar Sosnowiec moet wel wat opofferen. Met slechts enkele uren slaap namen we een vroege trein die ons zo'n drie uur later op bestemming bracht. Normaal gesproken zouden we hem laten schieten, maar dit is het laatste seizoen in Stadion Ludowy en de tegenstander staat bekend om de goede support. Kaarten zijn vooraf al online besteld. Je kon niet via een Nederlandse bank betalen, gelukkig kwam ik via Facebook in contact met een Pool die de kaartjes wel wilde bestellen.
Op zondag is Sosnowiec vrijwel uitgestorven, dus na een korte wandeling liepen we door naar het stadion. Er was veel politie op de been, terwijl later bleek dat het uitvak helemaal leeg bleef. Een flinke tegenvaller, want vanwege de vriendschap die Widzew Lodz heeft met o.a. Ruch Chorzow en Wisla Krakow, waren de verwachtingen hoog. De thuisploeg is bevriend met Legia Warschau.
Het stadion maakte gelukkig veel goed. Quentin Seedorf maakte ook nog minuten. Via deze link lees je wat meer over dit bezoek, inclusief foto's.



Slask Wroclaw – Lechia Gdansk (1-1), Ekstraklasa, 9.075 toeschouwers
's Middags arriveerden we weer vanuit Sosnowiec en we hadden mazzel dat Slask wederom speelde, ditmaal op zondagavond. Het was niet erg druk in de stad, dus het idee ontstond dat we net zo goed naar deze wedstrijd konden gaan en daar een biertje konden drinken. De Conference League-wedstrijd beviel, dus kochten we wederom online onze kaarten. We besloten deze keer aan de overkant te gaan zitten.
Het was iets rustiger dan op donderdag, maar nog steeds was er een prima aantal in het stadion. Slask en Lechia zijn al jarenlang bevriend. De uitsupporters namen dan ook plaats op de thuisvakken. De groepen zongen gezamenlijk. Beide groen-witte clubs staan redelijk hoog in de competitie, dus er stond zeker nog wat op het spel. In een aantrekkelijke wedstrijd kwam Slask na ongeveer een half uur met 1-0 voor. Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als Lechia scoorde. Het mogen dan wel vrienden zijn, maar toch wil je dat je eigen club wint. In de allerlaatste minuut maakte Lechia Gdansk de 1-1. Je voelt de teleurstelling op de tribunes en ziet de supporters van Lechia juichen. Wanneer de spelers het publiek bedanken, gaan de supporters weer gezamenlijk verder met feestvieren. Er zijn ook Slask-aanhangers die shirts van Lechia dragen, maar ik heb bewondering voor de gasten uit Gdansk die zo'n afstand hebben gereisd voor deze pot.

Compilatie van de supporters van Slask en Lechia samen: https://www.youtube.com/watch?v=7B6DMAr2RuE



Ik zou Polen zeker aanraden als je eens wat voetbal wilt zien daar. De stadions zijn niet zo bijzonder, maar de supporters zijn fanatiek. Je kan vaak gemakkelijk aan kaarten komen (als je maar een ID of paspoort bij je hebt). Het kan lang duren om een kaartje te kopen, dus als je lange rijen wilt vermijden, heb je vaak de mogelijkheid om je kaarten online te halen of een paar uur voor de wedstrijd in het winkelcentrum of bij een ander verkooppunt.

Olav

Autorit richting Bosnië (deel 1)

Of ik in september mee wil met de auto naar Bosnië. Tuurlijk! Nog niet wetende dat het meer dan 25-jaar oude Toyota Corolla is. Oh ja, de achterbank zit goed vol, want we zijn met vijf man. Rond 22:30 vertrekken we vanaf Den Haag. Waar ik alle spullen in één rugzak had gepropt, zag ik al snel dat mijn reisgenoten rustig allemaal een grote sporttas hadden meegenomen. Om niet het hele stuk in een keer af te leggen, stoppen we onderweg in een land waar ik erg graag kom: Slowakije. Ondanks dat ik in augustus 2020 nog een paar dagen in Slowakije ben geweest, voelt het alsof het langer geleden is. In maart 2020 zou ik drie maanden daar heen gaan voor een buitenlandse stage, maar kwam ineens het coronavirus de wereld in. De paar dagen augustus van dat jaar was slechts een troost. In september had ik wederom contact en heb ik een gesprek gehad voor een baan in Bratislava, maar dit werd 'm uiteindelijk ook niet. Het voordeel hieraan is dat ik alleen mee zou kunnen met deze trip als ik die baan niet zou krijgen. Bratislava is nu slechts een tussenstop.

Na een redelijk rustige nachtrit komen we rond 13:00 aan in de hoofdstad, waar we na een middagdutje van zo'n drie uur ons klaar gaan maken voor het voorgerecht van de trip: de wedstrijd tussen Slovan Bratislava en FC Kopenhagen. De plek van overnachting was dus tactisch gekozen. De tickets hebben we vooraf gemakkelijk online aangeschaft. We nemen de tram richting het nieuwe Tehelné Pole, een stadion dat niet slecht is voor een nieuwe bak. Bij de ingang bekijkt een steward onze vijf QR-codes in vijf seconden. Ongeveer 10.000 supporters zitten in het stadion. We zien een prima wedstrijd waar hier meer over te lezen is, inclusief foto's.

Videocompilatie Ultras Slovan: https://www.youtube.com/watch?v=Bgvwx6ZbZPY


Na een bezoekje aan de binnenstad besluiten we het niet te laat te maken in verband met de reis die nog komen zal. Er zit nogal een verschil tussen de wegen die we hebben gehad en de wegen die nog komen. Rond 8:30 vertrekken we richting de hoofdstad van Bosnië. In Kroatië passeren we veel kleine amateurcomplexen, maar we hadden ons voorgenomen om niet overal voor uit te stappen. Eenmalig maken we een uitzondering, wanneer we toevallig wat spotten langs de weg. Het blijkt het stadion van FK Rudanka te zijn, uitkomend in de regionale derde competitie. De foto's zeggen genoeg!


De reis verliep zonder problemen, totdat de grensovergang van Kroatië naar Bosnië roet in het eten gooit. Iedereen mag doorrijden, maar de Nederlandse auto mag even aan de kant parkeren en zonder iets te weten een halfuurtje wachten. Waarschijnlijk worden onze documenten gecontroleerd en gegevens gecheckt. Uiteindelijk kunnen we 'gewoon' door, al missen we door dit geintje wel FK Sarajevo – Leotar. Een duel dat we zagen als extraatje, omdat het niet zeker was of we het zouden halen. We kunnen er mee leven, maar toch is het jammer. Gelukkig staat FK Sarajevo later deze trip nog op het programma.

De wegen worden slechter en het landschap wordt mooier als je in Bosnië bent. Rond 21:30 bereiken we ons appartement. Je zou denken dat je helemaal kapot aankomt, maar het vakantiegevoel en het feit dat iedereen uitkeek naar deze reis zorgden ervoor dat je daar niets meer van voelt. Na een paar biertjes in het oude centrum van Sarajevo besluiten we het niet te gek te maken, aangezien we de dag daarna het 100-jarig bestaan van Zeljeznicar gaan meemaken.
We zitten in een kroeg waar veel supporters van Zeljeznicar altijd verzamelen. De barmans dienst zit erop, hij gaat ook mee. Hij laat ons alles van het stadion zien en vertelt aan menig medesupporter dat wij vijf gasten uit Nederland zijn. We worden met trots ontvangen op de tribune. Het jubileum wordt groots gevierd met een hoop vuurwerk. Supporters zijn massaal aanwezig in dit geweldige stadion. Een unieke bak met een prachtig uitzicht. Het enige wat mist is een winnend doelpunt. Een late penalty gaat helaas hoog over. Voor een uitgebreid verslag van deze geweldige ervaring verwijs ik je naar deze link. De supporters van Zeljeznicar vierden hun jubileum het hele weekend door. Zo werden in het weekend duizenden fakkels afgestoken en kleurde de hele stad rood.

Compilatie 100-jaar Zeljeznicar: https://www.youtube.com/watch?v=tu3P0zvyvao






ricodejong4

Mooie reis Olav! Benieuwd naar deel 2.

FCT1980

Mooi verslag inderdaad. Beste rit met de auto.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!