Hoofdmenu

Derby's in België

Gestart door KRCM1904, nov 11, 2015, 21:24:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KRCM1904

Ik denk dat dit wel een eigen topic verdiend.  Vooral derby's op lager niveau hoop ik hier in terug te vinden.  Wedstrijden die in een dorp erg leven, maar niet echt bij het grote publiek gekend zijn.

Vandaag heb ik zo'n wedstrijd bijgewoond, eentje waar ik eigenlijk niet op voorhand van wist waar ik me moest aan verwachten.
In 2de provinciale B West-Vlaanderen stonden vandaag de nummers 1 en 2 tegenover elkaar.  Toevallig zijn dat momenteel 2 clubs uit Lauwe.  White Star Lauwe ontving vandaag thuis Racing Club Lauwe.  Vanaf ik in de buurt van het stadion kwam, merkte ik dat het er al aardig druk was.  Op dit niveau denk ik dat een doorsnee club iets van een 150 à 200 toeschouwers ontvangt, maar hier merkte ik meteen dat het er een veelvoud van zou worden.  Ik denk dat er vandaag zo'n 800 toeschouwers aanwezig waren, de supporters van beide clubs stonden gewoon door elkaar, geen gescheiden vakken.  Echte sfeermakers waren er niet echt, maar toch leefden de toeschouwers erg mee met de wedstrijd, zonder vijandigheden.  De wedstrijd eindigde op 1-1.


Voor komende zondag (15/11/2015) zie ik dat er weer een derby in West-Vlaanderen op het programma staat.
http://spartaheestert.be/ tegen http://www.fcmoen.be/

In tweede provinciale West-Vlaanderen is er op
zondag 15 november de voetbalderby van de 
gemeente Zwevegem. Sparta Heestert neemt het op
tegen FC Moen. Vanaf 10 u 's morgens start er   
al een supportersdorp aan frituur 't Pleintje met   
een DJ-set van DJ Steiner. Steunkaart € 5 waarvoor men   
3 consumpties krijgt en een zakje friet. De opbrengst is   
t.v.v. Hestruden, voor kansarme kinderen van Heestert.   
Om 13.45 uur is het er het vertrek naar de terreinen van   
Sparta Heestert waar om 14.30 uur de wedstrijd tegen   
FC Moen zal afgetrapt worden. Inkom € 6 waarvan € 1   
zal geschonken worden aan VZW voor kinderen.   
Na de wedstrijd is er een DJ-set door DJ Loop Man.   
Om 17.30 uur is er nog vuurwerk door Vuurwerkshop   
Jo uit Heestert. Supporters op post !


Bron: http://www.bloggen.be/wimvermeer/


Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

syntric

De Lauwse derby, die heb ik ook gedaan en was idd best de moeite. Nog een goeie: die van Keerbergen, al staan beide clubs momenteel niet in dezelfde reeks. En Westmalle - Oostmalle, wel samen in 1 reeks
Groundhopper for life :-)

Joost

Ik heb ook erg genoten van Meeuwen tegen Gruitrode. Ook zij zitten dit jaar niet in dezelfde reeks maar de opkomst destijds was grandioos.

wekke

Tof initiatief! Derby's in de provinciale reeksen kunnen een boel toeschouwers trekken, maar ze zijn vaak niet bekend voor mensen die niet van de dorpen zelf zijn. Er ligt waarschijnlijk nog zoveel moois te ontdekken in de provinciale reeksen.

Hier in Olen moet je trouwens NIET zijn voor de derby tussen Linda Olen en KAC Olen. Er is wel enige rivaliteit tussen Olen-Centrum (Linda) en 'de mensen van over het kanaal', maar clubs als AOVV en KAC Olen hebben gewoonweg geen aanhang. Wedstrijden tussen Linda Olen en VC Herentals of Oevel zijn wél publiekstrekkers. Olen en Herentals dat is makkelijk gezegd de boeren van Olen tegen het meer hautaine Herentals, waar men echt denkt alsof het een grootstad is. Die rivaliteit vind je zelfs langs de lijnen terug bij jeugdwedstrijden. De wedstrijden met Blauwvoet Oevel lokten enkele jaren geleden tamelijk veel toeschouwers (in Oevel iets van een 850 en in Olen 600), maar de rivaliteit is anders. Meer gemoedelijker, meer van die typische plagerijen zoals het stelen van een middenstip. Ondertussen is Oevel helemaal weggezakt naar 4e provinciale en is het nog een schim van zichzelf.

Voorts heb ik hier in de provincie Antwerpen derby's gezien zoals St Job - St Lenaarts; VC Herentals - SKS Herentals en Lille - De Kempen. Steevast véél volk en een echte realiteit. Ook Excelsior Bouwel - Herenthout, Heultje - Westmeerbeek en Nijlen - Bevel zouden zulke publiekstrekkers zijn, maar ik heb ze nog niet bijgewoond.

Voetbalman

Volgende week zaterdag Zwarte Leeuw - KFC Sint-Lenaarts.

Buurdorpen waar de groengelen van KFC Sint Lenaarts altijd hebben opgekeken naar 'de Leeuwen' uit Rijkevorsel. Die laatste club speelde eind jaren '80 de eindronde om over te gaan naar Eerste Klasse, maar werden de loef afgestoken door het opkomende Racing Genk. Ze kaapten steevast de beste spelers weg uit de jeugdopleidingen van de naburige dorpen, wat mede een reden is waarom de kleinere clubs een glimlach niet konden onderdrukken toen de mannen van het Louis Van Roeystadion zelfs naar de provinciale reeksen afdaalden.

In schril contrast de opgang van het boerendorpje Sint-Lenaarts, waar je meer koeien en kippen kan tellen dan inwoners. Onder impuls van enkele lokale bedrijven werd volop de kaart van het eerste elftal getrokken, de jeugd werd/wordt dan weer verwaarloosd en de containers aan spelers zonder binding met het dorp of streek maakten dat de supportersschare nooit meegroeide met het elftal. Een club die haar plaats heeft in tweede of derde provinciale staat dus zomaar al verschillende jaren in de vierde klasse te spelen.

Vandaag staat KFC Sint-Lenaarts na een geweldige start aan de leiding van het klassement, zonder dat ook maar iemand hen beschouwt als titelfavoriet. Zwarte Leeuw probeert dan weer aan te knopen met hun roemruchte verleden en als ze zaterdag hun buren verslaan, pakken ze hen ook ineens de eerste plaats af.

Veel volk? Ik denk het niet. De grote getallen kom je hier niet meer tegen. Een leuke sportieve strijd én toch ook een clash om te laten zien wie nu eigenlijk de beste is, dat verwacht ik er wel van. De voorbije jaren kwamen de supporters van Sint-Lenaarts wel eens met een huifkar, of vorig seizoen nog met de fiets aangespoord door een camionette met veel bier en strakke muziek. Bij 'de Leeuwen' hebben ze ook het ultra-fenomeen omarmd. Al lijken het voorlopig nog wel kinderarmpjes.

Shepherd

Zwarte Leeuw heeft een hele aardige ground, vind ik.
Dus wat dat betreft is de gok nemen en hopen op een rasechte derby wel de moeite waard.

Saltacampos

HT Zwijnaarde-VC Zwijnaarde
Cercle Melle-Tenstar Melle

Zijn de "echte" dorpsderby's in de regio Gent, echt "leven" doet het niet echt, daarvoor zijn de entourages te klein, maar leuk is het wel.
Over land and sea

jona93

Regio dat ik woon leeft de derby VK Liedekerke - Leeuwkens Teralfene en omgekeerd. Spelen momenteel niet in de zelfde reeks toen ik deze match bezocht kwamen er makkelijk 2000 man op af op beide wedstrijden voor een match in 2e provinciale
laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12

eSKaa

Vorig seizoen zo nog naar Ramsel-Herselt geweest in 4e Prov. Helaas speelt 'Hessel' nu een reeks hoger, zodat het nog even wachten zal zijn op een nieuwe derby.
instagram? --> ackx.k (football, festivals, more)

uit Gouden Korenaren, schiep God de Heistenaren. Uit het restant, de rest van't land

Voetbalman

Een paar weken geleden naar Horendonk - Nieuwmoer gaan kijken. Beide teams liggen in Essen, dat nog een aantal andere clubs telt (Olympic Essen, Excelsior Essen, Wildert). Het mooie is dat al deze teams in dezelfde reeks spelen ... vierde provinciale A.

Twee seizoenen geleden werd Nieuwmoer - Horendonk stilgelegd door de scheidsrechter toen die, na een reeks andere voorvallen, een hele lading bier op zich zag vliegen. Bommetjes, bengaals vuur, rookpotten, ... de hele mikmak. De wedstrijd werd niet meer herspeeld, Horendonk kreeg een 0-5 overwinning.

Dit seizoen speelden ze de heenwedstrijd op 'den Uilenberg' in Horendonk, en hadden de rivaliserende dorpsgenoten (maar eigenlijk ook gewoon vrienden en kameraden doorheen de week) afgesproken met de clubs dat ze tijdens de wedstrijd geen vuurwerk zouden afsteken. Dus, lang voor de wedstrijd begon was het een rookpottengevecht, tijdens de rust deden ze lustig verder en na de wedstrijd werd er zelfs een heus vuurwerk afgestoken achter het veld.

Voor de rest een 1-6 uitslag in het voordeel van Nieuwmoer en bier. Veel bier. Leuker komt het zelden op dat niveau.

Sebastiaan_W

Leuk topic! In Nederland vraag ik me ook af wat nu leuke derby's zijn, want volgens mij is dat ook nog vrij onbekend op dit forum.

3434

Meeuwen - Gruitrode zoals gezegd is idd een topper. Kan wel rond de 1000 man trekken.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

wekke

Citaat van: Sebastiaan_W op nov 12, 2015, 20:47:05
Leuk topic! In Nederland vraag ik me ook af wat nu leuke derby's zijn, want volgens mij is dat ook nog vrij onbekend op dit forum.

Ik zou zeggen: start eenzelfde topic voor Nederland. Ik ben ook helemaal niet mee met het Nederlandse amateurvoetbal. Vooral net over de grens (regio Eindhoven en Tilburg) ben ik benieuwd of daar zich van die echte dorpderby's afspelen.

Han

Ik ben in de veronderstelling dat Doornik (Tournai) ooit twee profclubs rijk was, namelijk RRC Tournai (Drève de Mairie?)  en RFC Tournai (Stade Gaston Horlait?)

Ik ken hun derby-historie niet en ken de sociale rivaliteit niet. Beide clubs zouden beschikt hebben over 'aantrekkelijke stadionnetjes'. Een zoektocht en deeplinken heeft nooit een bevredigend resultaat opgeleverd...
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Citaat van: Han op mei 18, 2021, 23:30:28
Ik ben in de veronderstelling dat Doornik (Tournai) ooit twee profclubs rijk was, namelijk RRC Tournai (Drève de Mairie?)  en RFC Tournai (Stade Gaston Horlait?)

Ik ken hun derby-historie niet en ken de sociale rivaliteit niet. Beide clubs zouden beschikt hebben over 'aantrekkelijke stadionnetjes'. Een zoektocht en deeplinken heeft nooit een bevredigend resultaat opgeleverd...

Of het ook profclubs waren betwijfel ik, Derde Klasse was wel het hoogste dat ze gehaald hebben de laatste halve eeuw. Beide oude stadionnetjes zijn gesloopt, op de plek van het ene is een brandweerkazerne gebouwd, op de andere is het ziekenhuis uitgebreid.

In het boek Vergeten Arena's van van Loock is in ieder geval een van de twee opgenomen. Ik kan daar vanavond wel een foto van plaatsen.