Promotie/ Degradatie België 2020/ 2021

Gestart door watergatehopper, jan 13, 2021, 20:08:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

watergatehopper


Gezien we helaas nog niet van corona af zijn en er alleen in 1-A nog gevoetbald wordt, is de vraag hoe het verder met 1-B zal gaan. Ze hebben inmiddels 2x tegen elkaar gespeeld dus in principe zou je die competitie als gespeeld kunnen beschouwen. Iemand hier meer informatie over?
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

wekke

1B zit gewoon in zijn winterstop. Het wordt aanzien als profcompetitie dus zij mogen blijven voetballen. Op 22 januari trappen ze er terug af.

Voor alle andere niveaus is het nog afwachten. Voetbal Vlaanderen gaat pas op 25 januari weer samen zitten, maar liet al weten dat een annulatie van het seizoen bijna onafwendbaar is. Aangezien de heenronde niet is afgewerkt, spreken we van een blanco seizoen zonder stijgers en dalers.

Ondertussen zijn er natuurlijk wel enkele clubs hun opties aan het bekijken. Zo willen RFC Liège, Dender en Patro een mini competitie om toch te kunnen promoveren naar 1B. En dan is er ook nog de rechtzaak van Virton.

Joost

Er zit in principe weinig anders op voor de KBVB dan om Virton weer gewoon toe te laten. De vraag is dan of ze Club NXT er uit durven te gooien.
Maar ik las gisteren dat er nog een studie gaande is vanwege de toekomst van 1B.

wekke

Ik vermoed dat men het aantal beloftenteams enkel nog gaat uitbreiden.

watergatehopper

Ah ok. Ik dacht dat die ook was stil gelegd. Een lange winterstop dan.
Hopelijk wordt Virton toegevoegd aan 1-b. Wil daar graag eens naartoe.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Mrmtty20

Ik vermoed dat ze van 1B een 'volwaardige' 2de klasse gaan willen maken. Gestaag zullen er wel nog andere belofteploegen zoals Genk, Standard en Anderlecht bijkomen, misschien wat aangevuld met 1AM teams. Al blijft dat gokken denk ik.
En als ze dan 1A ook nog afslanken naar 16 lijkt 1B snel gevuld.

Saltacampos

Morgen zal naar alle verwachting Voetbal Vlaanderen -in overleg met de Franstalige tegenhanger- de stekker uit het seizoen 2020-2021 trekken in het amateurvoetbal.

De vraag is wanneer er ooit weer amateurvoetbal in competitieverband zal zijn, perspectief is er niet, het licht aan het einde van de tunnel is nu zo goed als gedoofd, de vaccinatiestrategie is een drama en we gaan van lockdown naar lockdown. Eerst omdat de cijfers slecht zijn, dan omdat ze beter zijn dan de buurlanden en omdat men het zo wil houden. Dit lijkt zo langzamerhand het verhaal van het communisme in de Sovjetunie, eeuwig op weg naar nergens.

In Engeland zijn de coronabevoegdheden alvast tot 17 juli uitgebreid, dat belooft dus weinig goeds.
Over land and sea

Joost

Het wordt een betrekkelijk kort verhaal dit jaar want er zijn nog maar twee competities die uitgespeeld worden. En die zijn qua kampioen al bijna beslist.

Het zit dit jaar voor de Europese plaatsen wel een tikje anders.
De top 4 uit 1A speelt een Champions Play-off, de nummers 5 t/m 8 een Europa League Play-off.
Iedereen op plaats 9 t/m 16 kan op vakantie in thuisquaranteine.

Of Club Brugge kampioen wordt is niet eens meer een vraag. Er zijn nog 5 speelrondes te gaan en Club heeft 15 punten meer dan Antwerp én mag nog inhalen tegen Charleroi en AA Gent. De punten in de play-off worden gehalveerd maar zelfs dan heeft Club nu al 7,5 punt voorsprong terwijl er maximaal 18 punten te halen zijn. Het is dus maar goed dat er begin dit seizoen gekozen is om de punten te halveren anders was de kampioensschaal al voor de Champions Play-off uitgereikt.

Achter Club is het wel een heerlijke strijd. KV Mechelen ging bijvoorbeeld van een degradatieplek naar bijna top 4. Zelfs Charleroi en Gent op plaats 11 en 12 maken nog serieuze kans om top 4 te halen. Het kan best zo zijn dat er clubs op de laatste speeldag zowel de Champions Play-off kunnen halen als buiten de boot kunnen vallen.

Kortrijk en Eupen, beide 36 punten bezetten plek 13 en 14. Met 9 punten meer dan plek 17 is handhaving wel verzekerd. De Champions Play-off is te hoog gegrepen maar met 5 punten achter op plek 8 doen ook zij nog gewoon mee voor de Europa League play-off. Zo is er dus helemaal niemand die al klaar is met het seizoen.

België heeft 5 Europese plaatsen.
1 Daarvan is voor de Bekerwinnaar, de finale is op 24 of 25 april.
Eupen en Anderlecht plaatsten zich al voor de halve finale. Vanavond zijn nog Genk v KV Mechelen en Standard v Club Brugge

De finale van de beker valt precies tussen de competitie en de Champions Play-off in en dat is prettig want zo weten we vooraf wat de plekken in de play-offs voor gevolg hebben;
- Is de winnaar van de finale een club uit de Champions Play-off dan mag de winnaar van de Europa League Play-off rechtstreeks Europa in
- Is de winnaar van de Beker niet een club uit de Champions Play-off, of de winnaar van de Europa League play-off, dan volgt een testwedstrijd tussen de nummer 4 van de Champions Play-off en de nummer 1 van de Europa League Play-off

Degradatie

De nummer 18 vliegt eruit, de nummer 17 speelt barrageduels.
Waasland-Beveren is de huidig nummer 18, met steeds 2 punten meer staan daarboven Moeskroen, Cercle en STVV.

1B
Twee volledige competities met 28 duels bepalen dit seizoen 1B en Union staat echt straatlengtes voor. 15 punten is het verschil met Seraing. In theorie kan Union al volgende week vrijdag de titel pakken.

Plek 2 is spannender met Seraing op 38, Westerlo op 35 en Lommel op 31. Saillant daaraan is dat Lommel recent forfait heeft moeten geven tegen Seraing omdat ze middenin een Corona uitbraak zaten. 20 medewerkers/spelers moest in quarantaine maar omdat er maar 5 bevestigde gevallen bleken wilde de bond de wedstrijd niet uitstellen.

Onderin hebben de beloften van Club Brugge pas 8 punten bij elkaar geschraapt. Gisteren werd er na 9 nederlagen op rij weer eens een puntje gehaald. Maar de beloften mogen niet degraderen...
Lierse-Kempenzonen kan dat in theorie wel. Zij hebben pas 14 punten (waarvan 6 tegen de beloftenploeg). In de laatste 15 duels tegen de andere clubs werd zelfs 13 keer verloren.

Dat Lierse-Kempenzonen zo zwak zou zijn werd al min of meer voorspelt. Maar de gok om te promoveren pakt wel goed uit waarschijnlijk want er zijn op dit moment geen clubs die kunnen promoveren.

Patro Eisden wilde wel en dat in een minicompetitie uitvechten maar dat vonden de Bond en het BAS geen goed plan. Wel is op de achtergrond Virton in beeld. Zij moeten komend seizoen worden toegelaten tot 1B en hebben hun licentiedossier ingeleverd. En tenslotte worden er hervormingen bedacht om 1B nieuw leven in te blazen. 16 maart moet daar meer duidelijkheid over komen.

Saltacampos

#8
Union dat voor het eerst sinds 1973 terugkeert naar de hoogste afdeling, fantastisch, niet te vergeten, met elf titels nog altijd de nummer drie in de historische ranglijst na Anderlecht en Club Brugge. Standard heeft er tien (waarvan eentje met een donker kantje door de omkoopzaak met Waterschei begin jaren tachtig).

Wat die beloften betreft, hopelijk worden die er zo snel mogelijk terug uitgezet en vervangen door een echte club. Club NXT heeft zelfs sportief geen enkele meerwaarde geboden.
Over land and sea

Joost

Dit weekend zijn de halve finales van de Croky Cup.
Daar omheen speelt Club op vrijdag in Charleroi en maandag in Gent. De voorsprong op plek 2 is nu 15 punten, op plek 4 20 punten.

Tevens kan Union de titel veiligstellen in een derby tegen RWDM.

Joost

Union werd kampioen in 1B maar het nieuws over 1B gaat vandaag overschaduwd worden door nieuwe plannen.

1B moet komend seizoen worden uitgebreid tot 14 of 16 ploegen. Dat zijn er 6 of 8 meer dan nu.
Sowieso zouden de beloften van Anderlecht, Genk, Gent, Antwerp, Charleroi en Standard toetreden.
En als Virton toch toetreed dan ook nog de beloften van KV Mechelen of OH Leuven.

Nu is het toetreden van Club NXT sportief al een enorm fiasco en dat was nochtans een van de betere beloftenploegen.

Als serieuze eerste ploeg ga je komend seizoen dus de helft van de duels spelen tegen reserves.

DannyH79

Pfff, ik vind het in Nederland al een gedrocht al die Jong teams in de competities, maar dit in België slaat alles inderdaad, dan kan je toch geen leuke competitie krijgen? En qua bezoekers aantallen lijkt het me ook niet wenselijk toch?

Als België en Nederland hun Jong teams lekker willen testen, laat ze dan voor deze teams een BeNe-liga creeëren en haal die teams dan uit de voetbalpiramides.
Mijn blog: https://groundhop-hopper.blogspot.com/

Mijn insta: @groundhophopper

Mrmtty20

De G7 houdt heel de Belgische competitie in een houdgreep.

https://www.hln.be/belgisch-voetbal/g7-wil-zeven-of-acht-beloftenteams-in-1b-volgend-seizoen-morgen-volgt-stemming-dit-is-doodsvonnis-van-de-reeks~ab69dc46/

De G7 is uiteraard voorstander en stemt sowieso voor, dat zijn al 19 van de 47 stemmen.
De K11 lijkt verplicht voor te moeten stemmen, want in dit voorstel blijft 1A nog minstens 1 jaar met 18 spelen (waar het in de toekomst naar 16 wil gaan waar er dus ipv 1 3 degradanten zijn)
Lierse zal voor stemmen, want indien dit voorstel er niet doorkomt zakken zij terug naar amateur.
Als Deinze niet meestemt, zal hun bouwtermijn voor hun stadion niet verlengd worden.
Tot slot zullen Beerschot en OHL een grotere vergoeding krijgen.

En er is een tweederde meerderheid nodig, dus die zullen ze op deze manier wel krijgen. Hier laat de G7 zich niet van hun mooiste kant zien, om van te kotsen..

Saltacampos

Citaat van: Mrmtty20 op mrt 15, 2021, 19:23:39
De G7 houdt heel de Belgische competitie in een houdgreep.

https://www.hln.be/belgisch-voetbal/g7-wil-zeven-of-acht-beloftenteams-in-1b-volgend-seizoen-morgen-volgt-stemming-dit-is-doodsvonnis-van-de-reeks~ab69dc46/

De G7 is uiteraard voorstander en stemt sowieso voor, dat zijn al 19 van de 47 stemmen.
De K11 lijkt verplicht voor te moeten stemmen, want in dit voorstel blijft 1A nog minstens 1 jaar met 18 spelen (waar het in de toekomst naar 16 wil gaan waar er dus ipv 1 3 degradanten zijn)
Lierse zal voor stemmen, want indien dit voorstel er niet doorkomt zakken zij terug naar amateur.
Als Deinze niet meestemt, zal hun bouwtermijn voor hun stadion niet verlengd worden.
Tot slot zullen Beerschot en OHL een grotere vergoeding krijgen.

En er is een tweederde meerderheid nodig, dus die zullen ze op deze manier wel krijgen. Hier laat de G7 zich niet van hun mooiste kant zien, om van te kotsen..
Eens, als dit doorgevoerd wordt, heb ik er mijn buik van vol, het profvoetbal in België is dan voor mij een definitief afgesloten hoofdstuk.
De enige hoop die we nog hebben zijn de tv-zenders. Eleven heeft al gezegd dat ze in dat geval geen interesse meer hebben in 1B en eventueel hun tv-contract kunnen ontbinden. Als het geld kost, zullen ze er misschien eens over nadenken.
Triestig...
Over land and sea

maikelll043

Citaat van: DannyH79 op mrt 15, 2021, 17:02:00
Pfff, ik vind het in Nederland al een gedrocht al die Jong teams in de competities, maar dit in België slaat alles inderdaad, dan kan je toch geen leuke competitie krijgen? En qua bezoekers aantallen lijkt het me ook niet wenselijk toch?

Als België en Nederland hun Jong teams lekker willen testen, laat ze dan voor deze teams een BeNe-liga creeëren en haal die teams dan uit de voetbalpiramides.

Dit was exact mijn gedachte. Mocht dit doorgaan dan is het R.I.P. 1B