Hoofdmenu

Jack de Kat

Gestart door hgrm, nov 11, 2008, 00:04:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Omdat we ergens eind augustus met een stuk of 30 leeringen een dagje buiten hebben gespeeld in IJmuiden onder de bezielende leiding van survival-organisatie PBN, werden we uitgenodigd voor een weekendje survivallen in de Ardennen, uiteraard met het doel dat we onze leerlingen volgend jaar mee nemen naar België. En verders natuurlijk gewoon een leuk snoepreisje. Daar de personen die hoger zijn in de hierarchie door knieproblemen danwel het hebben van kleine kinderen niet in staat waren te gaan, mocht ik me uitleven, samen met reisgenoot EvdP. Het programma duurde tot zondag rond de lunch, dus op de terugweg konden we mooi nog een wedstrijdje meepikken in Bevordering D. De keuze ging tussen Andenne en Malmundaria. Mede dankzij het lage matricule van laatstgenoemde ploeg, werd het Malmundaria.



Zoals wellicht bekend, ligt Malmedy in de Oostkantons. Deze gebieden in het uiterste oosten van België zijn eeuwenlang hen en weer gejonast tussen verschillende machthebbers. Habsburgers, Bourgondiërs, bisschoppen, Luxemburgers, ze zijn er allemaal wel een keer de baas geweest. Nadat Napoleon in 1815 definitief het onderspit had gedolven, werden de Oostkantons op de conferentie van Wenen toegewezen aan Pruisen. Voor de gebieden rond Eupen en St Vith was dit vrij logisch, de bevolking sprak immers Duits. Het derde stuk, rond de plaatsen Malmedy en Waimes was en bleef echter Franstalig.

De Pruisische koning Frederik-Wilhelm vond het wel cool, zo'n stukje buitenland in het westen van zijn rijk, maar toen kanselier Bismarck op het toneel verscheen, was het gedaan met de pret. Frans werd verboden als officiële taal van bestuur en onderwijs. Rond 1900 was Malmedy officieel een Duitstalige stad,  hoewel de bevolking er Frans of Waals sprak. Toen er in 1904 een voetbalclub werd opgericht, koos men -waarschijnlijk onder druk of dwang van de Duitsers- voor de naam FC Malmundaria, afgeleid van Malmünd, de Duitse naam voor de stad.

Na de eerste wereldoorlog veranderde Malmedy voor de zoveelste maal van nationaliteit. Als herstelbetaling werden de Oostkantons toegewezen aan België. De bevolking betuigde in een referendum in grote meerderheid haar steun, hoewel er aan het democratisch gehalte van het referendum te twijfelen valt. Op de oorlogsjaren 1940-45 na, zijn de Oostkantons Belgisch gebleven.

De voetbalclub werd getransfereerd van de DFB naar de KBVB en ontving stamnummer 188. In 1929 werd de club ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan bovendien koninklijk. De van oorsprong Duitse naam bleef echter bestaan.



Het stadion van Malmundaria mag die naam nauwelijks hebben. Aan één kant bevindt zich een overdekte zittribune met hooguit 300 zitjes (Belgisch type, zonder leun). De ruimte boven de zitjes wordt in beslag genomen door een grote kantine, waar de koudbloedige toeschouwers de wedstrijd van achter glas kunnen volgen, een pint Jupiler binnen handbereik. Aan de andere kant staat een kleine betonnen staantribune. Naast de staantribune zijn wat overblijfselen te vinden van een oude spelerstunnel. Dit, en de grote open ruimte naast de staantribune, doen vermoeden dat er ooit een hoofdtribune naast heeft gestaan.





Het zijn de details die het stadionnetje leuk maken. Allereerst natuurlijk de prachtige Ardenner heuvels op de achtergrond, die in dit jaargetijde in alle denkbare tinten groen, geel, bruin en rood zijn gehuld. Verder vinden we bij Malmundaria een handbediend scorebord een originele eenwijzerige klok dit telt van 0 tot 45 (en die nog werkt ook). Zo'n klok kende ik slechts van de foto's uit de jaren 60.
De naam van het stadion verdient ook een vermelding: Stade Jacques Lechat. Ik heb nog niet uit kunnen om welke kater het hier precies gaat





Voor de wedstrijd tegen koploper Huy waren hooguit 500 kijklustigen komen opdagen. De toeschouwers werden niet teleurgesteld. Beide ploegen speelden de hele wedstrijd op hoog tempo, met veel inzet en soms keihard. Bij vlagen werd er ook nog aardig gecombineerd. Toch leek het er lange tijd op dat het 0-0 zou blijven. Tien minuten voor tijd frommelden de voorwaartsen van Malmundaria de bal uit een corner binnen. Nog geen minuut later werd het uit een fraaie aanval, afgesloten met een dito schot in het dak van het doel 2-0. Dit bleek ook de eindstand te zijn, waardoor Malmundaria de koploper tot op enkele punten genaderd is.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Met zo'n omgeving maakt het weinig uit dat het stadion niet bar veel voorstelt! Mooi verhaal over een club waar ik nog nooit van gehoord had.


Vanwaar het omega-teken op de plaats van de nul?

Joost

Schitterend. Wat een toeval ook, AH en ik hadden nog getwijfeld om naar Malmundaria te gaan maar bleven bij de oorspronkelijke keuze.

hgrm

Citaat van: TeeZee op nov 11, 2008, 08:49:22
Met zo'n omgeving maakt het weinig uit dat het stadion niet bar veel voorstelt! Mooi verhaal over een club waar ik nog nooit van gehoord had.

Vanwaar het omega-teken op de plaats van de nul?

www.omegawatches.com/
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen