023 On Tour

Gestart door Olav, okt 01, 2015, 19:41:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Olav

Citaat van: watergatehopper op jan 23, 2020, 08:01:34
Elascon 2.0

Die zie je in Slowakije veel terugkomen, google maar eens naar de stadions van Senica, Nitra (nieuw) en Poprad..

Olav

Een halfuurtje over de grens en je komt aan in Mönchengladbach. Hier zag ik de thuisclub in de laatste minuut de winst pakken tegen AS Roma!

Borussia Mönchengladbach - AS Roma: https://023ontour.wordpress.com/2020/02/05/borussia-monchengladbach-as-roma/

Olav

Het ADO-stadion zullen velen omschrijven als sfeerloos, toch vind ik de sfeer en beleving de moeite waard om ongeveer eenmaal per seizoen naar ADO te gaan. 2020 werd afgetrapt met een kraker in de kelder van de Eredivisie!

ADO Den Haag - RKC Waalwijk: https://023ontour.wordpress.com/2020/02/11/ado-den-haag-rkc-waalwijk/

Olav

Mistige bekeravond in Oss. Leuk om de club te bezoeken wanneer er sprake is van een verdubbeling van het gemiddelde toeschouwersaantal.

TOP Oss - AZ: https://023ontour.wordpress.com/2020/02/19/top-oss-az/

Olav

Vier jaar na mijn eerste bezoek weer naar één van mijn favoriete stadions: Stade des Costières!

Nîmes Olympique - Angers: https://023ontour.wordpress.com/2020/02/22/nimes-olympique-angers/





Olav

Een koude avond Europees voetbal in Alkmaar!

AZ - LASK Linz: https://023ontour.wordpress.com/2020/02/25/az-lask-linz/

Olav

#201
Het plan was om de 100 aan te tikken, maar door de Coronacrisis stopt het aantal bezochte clubs / professionele stadions even op 99:



Dat bracht me tijd om eens te gaan kijken waar ik nog wel (weer) heen zou willen. Als ik het allemaal wil bezoeken, ben ik zeker wat jaren zoet:


Ik was benieuwd of iemand nog wat must-sees of aanbevelingen heeft. Of iets waarvan je denkt: hoe kan dit nou niet op zijn lijst staan? Vooral Engeland en België heb ik nog nauwelijks ontdekt. Dan zoek ik het liefst naar de typische Engelse sfeer. Of een oud stadion met relatief veel fans, zoals bij RWDM.

Hugo

NK Osijek in Kroatië.

Joep2002

KFC Uerdingen als ze weer in hun eigen Grotenburg stadion spelen

Nort

Behalve Elche, zie ik dat je nog niets in Spanje hebt bezocht. Daar kwam ik eerst ook heel weinig, maar ik vind het echt een fijn (voetbal)land. Relatief goedkoop, traditionele stadions op de hoogste niveau's, veel combi's mogelijk en een betaalbaar en gemakkelijk OV netwerk. AthleticHollanda zal vast een boek aan tips kunnen geven.

In Engeland heb je naast de standaard stadions ook nog echt hele leuke staan op een respectabel niveau. De typische sfeer in Engeland is altijd afhankelijk van de wedstrijd. Daarin doen veel uitsupporters het altijd wel goed, dus is het zaak om daar goed naar te kijken en dan geluk te hebben met het wedstrijdverloop.

In België vind ik beide Mechelse teams altijd een aanbeveling waard. De een is blijven hangen in de nostalgie en daarmee gepaarde geld problemen, terwijl de ander het stadion heeft omgebouwd tot een modern onderkomen dat z'n eigen charmes heeft behouden incl. veel staanplekken.

FCT1980

In Engeland vind ik de clubs boven Manchester toch het meest authentiek qua sfeer.
Maar ook een Pompey, Port Vale of Sheffield United hebben dit nog wel. Ben zelf nog nooit in het Zuidwesten geweest dus vanaf Pompey en Swindon richting Bristol en verder weet ik het niet.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Citaat van: FCT1980 op mrt 25, 2020, 09:27:17
In Engeland vind ik de clubs boven Manchester toch het meest authentiek qua sfeer.
Maar ook een Pompey, Port Vale of Sheffield United hebben dit nog wel. Ben zelf nog nooit in het Zuidwesten geweest dus vanaf Pompey en Swindon richting Bristol en verder weet ik het niet.
Is je huwelijk met Villa gestrand?

Jehoentelaar

Citaat van: Olav op mrt 25, 2020, 00:39:10
Ik was benieuwd of iemand nog wat must-sees of aanbevelingen heeft. Of iets waarvan je denkt: hoe kan dit nou niet op zijn lijst staan? Vooral Engeland en België heb ik nog nauwelijks ontdekt. Dan zoek ik het liefst naar de typische Engelse sfeer. Of een oud stadion met relatief veel fans, zoals bij RWDM.

Mijn Engelse debuut was bij Southend United en dat is een ideaal beginpunt. Of juist niet, want veel beter dan Roots Hall krijg je ze qua stadions bijna niet meer.

Ik zou in Tsjechië ook zeker naar Sparta Praag gaan, bij voorkeur tegen een tegenstander die veel uitfans meeneemt (Slavia, Bohemians, Viktoria Plzen, Banik Ostrava). Het is een voor Tsjechische begrippen geen heel bijzonder stadion, maar de sfeer is heel goed.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Olav

Bedankt voor jullie reacties! Mooie aanvullingen voor Kroatië, Duitsland en Tsjechië. Goed om te zien dat ik meerdere keren dezelfde Engelse namen voorbij heb zien komen, dan weet ik zeker dat ik de goede keuzes maak straks! Retourtje Manchester of Southend is bovendien goed te doen en betaalbaar. De eerste en tot dusver enige trip naar Engeland dateert alweer van 2015.

Ik kom vaak in Spanje in de zomer, maar ben er nog nooit voor het voetbal geweest. Misschien dat ik eens in de meivakantie naar Valencia, Alicante of Elche moet gaan. Hoe mooi is het om je favoriete vakantieland te combineren met voetbal! Heb inderdaad al vaak leuke verslagen van AthleticHolanda gelezen; hij is het Spaanse reclamebord hier :)

Ook in België ben ik nog vrij onbekend en toevallig tipte een kennis mij ook al over Racing en KV Mechelen. Vooral stadions als die van Racing Mechelen vind ik echt gaaf, ik vraag me af waarom ik pas twee wedstrijden op Belgische bodem heb bezocht..

Nogmaals bedankt allemaal!

AthleticHolanda

Citaat van: Olav op mrt 25, 2020, 00:39:10Ik was benieuwd of iemand nog wat must-sees of aanbevelingen heeft. Of iets waarvan je denkt: hoe kan dit nou niet op zijn lijst staan?

Het is denk ik vooral afhankelijk van wat je interessant vindt en welke graadmeters je hanteert. Er liggen namelijk zowel in België als Duitsland al talloze oude authentieke stadions op rijafstand, maar daar komt vaak slechts een handje vol toeschouwers kijken. Andersom zijn de drukst bezette stadions vaak hyper modern.
Zelf probeer ik vaak te gaan voor een mix in een weekend, maar ik zie bijvoorbeeld Jastrzebie op je wishlist maar ook Nice en Bordeaux die in een modern stadion spelen met een bezettingsgraad van misschien net 50%, dat is nogal een verschil.

Concreet, waarvan ik denk, hoe kan dat nu niet op je lijst staan? Mestalla!
Daarnaast, Duitse stadions, en dan vooral die onder de hoogste drie niveaus, je vindt daar van alles wat, zelfs als je ultras niet leuk vindt. Om maar willekeurig uit mijn hoofd wat authentieke stadions te noemen; Chemie en Lok Leipzig, Wismut Gera, 1860 München, Homburg, dichterbij o.a. Remscheid, Siegen, Herne en vergeet idd de Grotenburg niet wanneer er weer gespeeld gaat worden. In Duitsland zijn er echter nog steeds talloze oude authentieke stadions, vooral ook in de voormalige DDR, google maar eens wat de rond zou ik zeggen.

Verder concreet, in Portugal, waarom Paços en Rio Ave wel, maar geen Guimaraes en FC Porto? Ook voor Portugal geldt, vooral op lager niveau liggen nog prachtige stadions al vind ik persoonlijk ook het nieuwe Dragão van Porto wel een must see. Ik was bij Paços maar ik vond het niet erg bijzonder, het was de enige vrijdagwedstrijd toen ik in de regio was, daarom was ik daar.
Kijk ook eens naar het nationale stadion in Oeiras.

Verder zou ik qua Balkan eens googlen naar het stadion in Tetovo, daar waar Shkendija, Teteks en Renova spelen, als dat nog niet vernieuwd is tenminste.

Citaat van: Olav op mrt 25, 2020, 18:15:06Ik kom vaak in Spanje in de zomer, maar ben er nog nooit voor het voetbal geweest. Misschien dat ik eens in de meivakantie naar Valencia, Alicante of Elche moet gaan. Hoe mooi is het om je favoriete vakantieland te combineren met voetbal! Heb inderdaad al vaak leuke verslagen van AthleticHolanda gelezen; hij is het Spaanse reclamebord hier :)

Als je er nog nooit voor voetbal bent geweest dan raad ik je dat toch van harte aan. Ook hier is de keuze reuze, van de commercie van de Primera tot de authenticiteit daaronder, werkelijk alles is te vinden. Voor tips weet je me vast te vinden.
Waar ik mee zou beginnen is toch echt Mestalla, dat kan bijna niet tegenvallen.

Daarnaast, om af te sluiten met misschien wel het belangrijkste. Bezoek een stadion voor het te laat is, stadions die op de nominatie staan om te verdwijnen zou ik altijd voorrang geven. Mestalla valt ook (nog steeds) in die categorie.