West Ham United vs Stoke City

Gestart door Han, jan 10, 2009, 22:28:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Onlangs bezocht ik mijn 218de wedstrijd in het beloofde land. Verhitte debatten over de vraag wat de aantrekkelijkste of sterkste clubcompetitie is laat graag over aan forumleden. In Engeland duurt een voetbalwedstrijd langer dan 90 minuten; voetbal in Engeland speelt zich af in extra time.





Ondanks de introductie van onder andere de Premier League, verkwanselde terracing , opgekrikte toegangsprijzen en het wegzetten van weilandstadions, omgeven door eindeloos lijkende parkeerterreinen, valt er terdege nog te genieten van die mysterieuze, magische en door mij hopeloos geromantiseerde Engelse voetbalsfeer. Alleen al het typerende staccato geratel van turnstiles kan mij in vervoering brengen.

Ik mocht die rond Kerstmis opnieuw beleven na  5500 kilometer enkele busreis, taxi, vliegtocht, autorit, shuttle en metro op en rond de Boleyn Ground, de thuishaven van West Ham United. Gelukkig is daar die onvervalste beleving nog te ondergaan;  uit de metro gespuwd worden en je in Coronation Street wanen. De groente- en fruitmarkt, straatstalletjes met venters van uiterste verkoopdatumhamburgers, uitbaters met stokoude programmaboekjes, scarfs  en 'pin badges', aaneengeregen pubs, fish & chips uit met azijn doordrenkte kranten en de onvermijdelijke groezelige tandoori en kebabcounters met formica tafeltjes en gevlochten tuinstoeltjes.






Hoewel ik Londen bijna mag beschouwen als derde thuishaven blijft het prikkelend om je te laven aan de metro, dubbeldekkers, traditionele stadsgezichten en peperdure capuccino. Kerstvoetbal in Engeland.






















Voor aanvang galmde My My Delilah uit het uitvak, steevast overstemd door die andere klassieker, namelijk Forever Blowing Bubbles.  Tijdens de wedstrijd deed zich een merkwaardig incident voor toen Stoke City-speler Ricardo Fuller in een onbezonnen bui een eigen ploeggenoot handtastelijke bejegende en daarvoor getracteerd werd op een rode kaart; geen uniek voorval. Ik laat de beelden van de Boleyn Ground spreken:













Drie dagen geleden was ik in Cairo getuige van de 1/8ste finale voor de Egyptische Cup in het Petrosport Stadium van de bedrijfsclub ENPPI, van staatswege gesponsord door een van de ministeries. Schrijnender kan de tegenstelling niet samengebald worden getuige de volgende opnames:





Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Stadionhopper

Citaat van: Han op jan 10, 2009, 22:28:36
In Engeland duurt een voetbalwedstrijd langer dan 90 minuten; voetbal in Engeland speelt zich af in extra time.

Laat dit aub ook over aan de forumleden...niet iedereen zit te watertanden bij de commercieelgeildenkende Premier League of nee de Barclays Premier League. Een voetbalwedstrijd duurt alleen bij een verlenging/strafschoppen langer dan 90 minuten, de hele heisa eromheen is voor eigen invulling.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

#2
Citaat van: Dennis1981 op jan 10, 2009, 22:40:21
Laat dit aub ook over aan de forumleden...niet iedereen zit te watertanden bij de commercieelgeildenkende Premier League of nee de Barclays Premier League. Een voetbalwedstrijd duurt alleen bij een verlenging/strafschoppen langer dan 90 minuten, de hele heisa eromheen is voor eigen invulling.

Ik probeer mij er een voorstelling van te maken dat ik dan, analoog aan je oproep, juist een van de forumleden ben die voor de gelegenheid zijn persoonlijke invulling geeft aan het begrip Engels voetbal; niet de indruk hebbend dat er sprake is van het opdringen van een beleving aan de goegemeenschap hier. Bovendien behelst mijn passie niet exclusief de Premier League maar het gehele spectrum.

Wellicht is de 90 minutenmetafoor aan jou voorbij gegaan; ik sluit die optie gelet op jouw toonzetting niet geheel uit.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hielke

Alleen de topictitel had al voldoende geweest. De inhoud is een toegift.

TeeZee

Citaat van: HanTijdens de wedstrijd deed zich een merkwaardig incident voor toen Stoke City-speler Ricardo Fuller in een onbezonnen bui een eigen ploeggenoot handtastelijke bejegende en daarvoor getracteerd werd op een rode kaart; geen uniek voorval.
Ik zou zelf geen soortgelijke voorbeelden kunnen bedenken, is er iemand die dat --zonder google/wikipedia-- wel kan?

Alhoewel de pond vrijwel evenveel waard is als onze eigen munteenheid schrok ik toch wel van de £47 op je ticket! Mijn record staat op 2 pond minder, een record dat ik niet per se ooit hoef te breken.

Heb je nog moeten huilen, Han?

Stadionhopper

Citaat van: TeeZee op jan 11, 2009, 10:50:58
Ik zou zelf geen soortgelijke voorbeelden kunnen bedenken, is er iemand die dat --zonder google/wikipedia-- wel kan?

Jens Lehmann, doelman van Borussia Dortmund in 2003, rende zijn een keer uit zijn doel om zijn eigen speler, Marcio Amoroso, verbaal aan te vallen waar hij ook zijn handen mee gebruikte. Scheidsrechter Herbert Fandel trok toen de rode kaart.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

HJanneman

Pa-Modou Kah van Roda JC heeft er ook wel 'een handje van' ;)!

Han

Citaat van: TeeZee op jan 11, 2009, 10:50:58
Ik zou zelf geen soortgelijke voorbeelden kunnen bedenken, is er iemand die dat --zonder google/wikipedia-- wel kan?

Alhoewel de pond vrijwel evenveel waard is als onze eigen munteenheid schrok ik toch wel van de   £47 op je ticket! Mijn record staat op 2 pond minder, een record dat ik niet per se ooit hoef te breken.

Heb je nog moeten huilen, Han?

Het was de £47 meer dan waard, ondanks het feit dat ik het ticket tegen de ongunstige euro-koerswaarde van aankooptijdstip heb moeten verzilveren.

Ik was op zeker moment tijdens het begin van de eerste helft wel degelijk even een moment geemotioneerd omdat Engels voetbal, dat langer dan negentig minuten duurt, mij erg diep raakt; de waardering is intenser zodra het schaarser wordt en daar moest ik toch even van slikken. Even een trillende lip en daarna gewoon weer een grote bek.

Ik heb me ovgerigens voorgenomen om mij niet langer drie jaar achtereen op te sluiten zonder een Nederlandse en Engelse break.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hugo

Citaat van: TeeZee op jan 11, 2009, 10:50:58
Alhoewel de pond vrijwel evenveel waard is als onze eigen munteenheid schrok ik toch wel van de £47 op je ticket! Mijn record staat op 2 pond minder, een record dat ik niet per se ooit hoef te breken.

De voormalige shirtsponsor is op het kaartje nog niet afgeplakt?

Louk

Leuk verslag! Mooie club ook West Ham. Werd er moeilijk gedaan over foto's nemen in het stadion? Daar hoor ik wisselende verhalen over.

wekke

Citaat van: Louk op jan 13, 2009, 12:22:15
Werd er moeilijk gedaan over foto's nemen in het stadion? Daar hoor ik wisselende verhalen over.

Toen ik er was deed er niemand moeilijk.

Han

Citaat van: Louk op jan 13, 2009, 12:22:15
Leuk verslag! Mooie club ook West Ham. Werd er moeilijk gedaan over foto's nemen in het stadion? Daar hoor ik wisselende verhalen over.
Dit was mijn zevende ervaring met de Boleyn Ground in een tijdspanne van zestien jaar; er is mij nooit enige strobreed in de weg gelegd bij het qua stewarding uiterst relaxte West Ham United.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Maroboduus

Citaat van: Hugo op jan 12, 2009, 14:40:08
De voormalige shirtsponsor is op het kaartje nog niet afgeplakt?

Mij verbaasd nog het meest dat er tickets uit zijn gegeven voor deze match. Ben zelf ruim twee jaar geleden bij een wedstrijd van de Hammers geweest en kreeg toen zo'n plastic pasje thuisgestuurd waar buiten de clubnaam en het seizoen helemaal niets op staat. Voor mij als relikwieënfetisjist bijzonder spijtig, maar ook erg klantonvriendelijk. Aan de buitenkant is namelijk niet zichtbaar voor welke wedstrijden in het seizoen deze kaart is vrij geschakeld en indien je je boekingsbevestiging vergeet, zul je er ook niet achterkomen in welk vak en rij en op welk stoelnummer je zit. Ik vreesde (na eenzelfde ervaring later bij Manchester City) dat dit systeem de toekomst zou hebben, maar dat blijkt nu dus niet zo. Mooi.

Nog een vraag aan Han. Kan ik uit je keuze juist deze wedstrijd rond de kerst mee te pakken, opmaken dat je een bovengemiddelde sympathie voor de Hammers hebt?

Hielke

Citaat van: Maroboduus op jan 15, 2009, 17:33:02Ik vreesde (na eenzelfde ervaring later bij Manchester City) dat dit systeem de toekomst zou hebben, maar dat blijkt nu dus niet zo. Mooi.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. De tekst 'Please retain for future use' ontsierde dit plastic pasje. Dat juist een traditieclub als West Ham dit vloeken in de kerk doorvoerde vond ik teleurstellend. Ik hoop dat jouw conclusie klopt en dit systeem niet de toekomst heeft.

Han

Citaat van: Maroboduus op jan 15, 2009, 17:33:02Nog een vraag aan Han. Kan ik uit je keuze juist deze wedstrijd rond de kerst mee te pakken, opmaken dat je een bovengemiddelde sympathie voor de Hammers hebt?

Mijn reisgenoten waren twee jonge mannen voor wie het een vuurdoop betrof en een wat meer gelouterde geestverwant. Omdat het een dagtrip betrof was de actieradius bewust beperkt tot Greater London.

Het oog viel op Arsenal vs Portsmouth; ik mag beschikken over een meer dan uitstekende ingang voor tickets aldaar; echter, het qoutum ligt op maximaal twee en ik wilde de gekoesterde relatie niet op scherp zetten.

De andere keus betrof Fulham vs Chelsea, maar het kostte teveel communicatie-inspanning en het afbreukrisico was te groot. Als individuele reiziger zou ik het zonder pardon op de zwarte markt hebben gegooid maar als spiritueel reisleider wilde ik dat risico niet afwentelen op eventueel teleurgestelde medepassagiers.

Ik heb meerdere malen lieden ontmaagd op de Boleyn Ground en wist me verzekerd dat het als eerste ervaring nooit teleurstellend kon zijn. Mijn geestverwant heeft vervolgens toegeslagen want het vooruitzicht om mijn mobieltje in Egypte vacuüm te zien trekken in de wacht bij het ticket office mij leek mij niet aanlokkelijk; en mijn internetverbinding is dusdanig onbetrouwbaar dat een boeking via het internet geen optie was.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed