Doing the Founder Members

Gestart door TeeZee, jul 22, 2008, 16:05:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

In 1888 was William McGregor, bestuurder van Aston Villa, het chaotische wedstrijdschema van zijn club zo zat dat hij een plan bedacht om orde te scheppen. In maart 1888 schrijf hij een brief aan de collega's van Blackburn Rovers, Bolton Wanderers, Preston North End, West Bromwich Albion en het secretariaat van zijn eigen Aston Villa met als onderwerp de vorming van een gestructureerde voetbalcompetitie.

Niet veel later was de geboorte van The Football League een feit. Voor het eerst zouden clubs elkaar twee keer per seizoen treffen, een keer thuis en een keer uit. Een overwinning zou twee punten opleveren, een gelijkspel een enkel punt en een verlies niks.

Het eerste seizoen ging op 8 september 1888 van start met 12 member clubs. Naast de al eerder genoemde clubs waren dat Accrington, Burnley, Derby County, Everton, Notts County, Stoke en Wolverhampton Wanderers.

Op die dag werden de eerste 5 wedstrijden gespeeld:
Bolton Wanderers v Derby County 3 - 6
Everton v Accrington 2 - 1
Preston North End v Burnley 5 - 2
Stoke v West Bromwich Albion 0 - 2
Wolverhampton Wanderers v Aston Villa 1 - 1

Notts County en Blackburn Rovers speelden pas een week later. De precieze reden hiervoor is mij niet duidelijk, vermoedelijk had Sky Sports er niks mee te maken. De hoogste gate van die dag viel op Anfield, thuishaven van Everton, en bedroeg 10,000. Het allereerste doelpunt werd gescoord door Preston North End. Enkele bronnen suggereren dat het zelfs een amateur was die het eerste doelpunt scoorde, wat ironisch zou zijn voor een profcompetitie.

Accrington
Aston Villa
Blackburn Rovers
Bolton Wanderers
Burnley
Derby County
Everton
Notts County
Preston North End
Stoke
West Bromwich Albion
Wolverhampton Wanderers
Een rijtje dat je uit het hoofd moet kunnen opdreunen.

Quizvraag: welke van deze clubs heeft er altijd op het hoogste niveau gespeeld?

Joost

Niet zulke makkelijke vragen alstublieft. Accrington ging al failliet in het eerste seizoen dat er überhaupt een tweede niveau was. Die dus.

TeeZee

Citaat van: Joost op jul 22, 2008, 16:55:27
Niet zulke makkelijke vragen alstublieft. Accrington ging al failliet in het eerste seizoen dat er überhaupt een tweede niveau was. Die dus.
Het antwoord is goed, hoewel het complete antwoord is dat Accrington weigerde in de nieuwe tweede divisie te spelen (en zich dus terugtrok uit de Football League) en pas in 1896 failliet ging. Hun laatste wedstrijd was tegen Darwen in een bekertoernooi, die ze verloren met 12-0.

TeeZee

De twaalf founder members begonnen logischerwijs op het hoogste niveau, maar zouden daar niet tot de dag van vandaag blijven acteren.

De eerste die verdween was Stoke in 1890, na slechts 2 seizoenen. In het tweede seizoen eindigde de club laatste. Nu betekende dat ten tijde van slechts een divisie niet automatisch dat je zou degraderen. De clubs die bij de laatste vier eindigden moesten zich herverkiesbaar stellen en tezamen met nieuwe clubs die zich verkiesbaar stelden voor een plek in League was je afhankelijk van het stemgedrag van de overige clubs.

Sunderland werd toegelaten ten faveure van Stoke, dat ging spelen in de Football Alliance. De Football Alliance werd in 1889 opgericht als antwoord op de Football League en zou drie seizoenen bestaan alvorens op te gaan in de nieuwe Second Division van de Football League.

De Football Alliance werd opgericht door Birmingham St George's, Bootle, Crewe Alexandra, Darwen, Grimsby Town, Long Eaton Rangers, Newton Heath (nu beter bekend als Manchester United), Nottingham Forest, The Wednesday (nu beter bekend als Sheffield Wednesday), Small Heath (nu beter bekend als Birmingham City), Sunderland Albion en Walsall Town Swifts.

De drie kampioenen van de Football Alliance waren The Wednesday (geweldige naam), Stoke (in het debuutjaar) en Nottingham Forest. Quizvraag: worden deze kampioenschappen meegeteld door de desbetreffende clubs?

Accrington en Notts County waren als tweede aan de beurt, na 5 seizoenen. In 1893 degradeerde Accrington eigenlijk naar de tweede divisie, maar besloot om niet meer uit te komen in de Football League. Notts County keerde 5 jaar later weer terug op het hoogste niveau. Accrington was toen al failliet, na nog enkele jaren in de Lancashire League gespeeld te hebben.

De overige founder members zag in de volgende jaren hun (eerste) periode op het hoogste niveau ten einde komen:

1897 Burnley (9 seizoenen)
1899 Bolton Wanderers (11)
1901 West Bromwich Albion (13)
1901 Preston North End (13)
1906 Wolverhampton Wanderers (18)
1907 Derby County (19)
1930 Everton (42)
1936 Blackburn Rovers (48)
1936 Aston Villa (48)

Han

#4
'En, Han, heb jij alle founder members zijn spelen?'
'Nee, ik kom slechts tot elf'.
'Heb je founder members tegen elkaar zien spelen?'
'Daar kan ik wil iets over kwijt':

Preston North End vs Notts County
Preston North End vs Burnley
Burnley va Preston North End
Everton vs Preston North End
West Bromwich Albion vs Preston North End
Aston Villa vs Blackburn Rovers
Burnley vs Bolton Wanderers
Stoke City vs Everton

'Dank je, Han'
'Graag gedaan'
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

#5
Crisis, Han is telepatisch geworden. Dat komt misschien doordat we waarschijnlijk hetzelfde voelen bij fixtures als Wolves v Accrington Stanley en Bolton Wanderers v Stoke City. Ikzelf zag slechts 1x founder members tegen elkaar aantreden: Blackburn Rovers v Everton. Zo'n affiche zegt mij al genoeg, stadion of wedstrijd maken dan niet eens meer uit. Het is pure liefde. De eerste founder member die ik ooit live zag spelen was overigens Derby County, op Pride Park.

Game on.

Aston Villa, Blackburn Rovers, Bolton Wanderers, Everton, Stoke City en West Bromwich Albion spelen komend seizoen op het hoogste niveau. In onderstaand lijstje staat van de overige founder members wanneer ze voor het laatst op het hoogste niveau uitkwamen:

1893 Accrington
1961 Preston North End
1976 Burnley
1992 Notts County
2004 Wolverhampton Wanderers
2008 Derby County
Stoke City speelt aanstaande seizoen voor het eerst sinds 1985 weer op het hoogste niveau.

Tot slot van dit bericht ook nog een lijstje met het startjaar van de huidige periode op het hoogste niveau van de founder members:

1954 Everton
1988 Aston Villa
2001 Blackburn Rovers
2001 Bolton Wanderers
2008 West Bromwich Albion
2008 Stoke City

Kortom, aangezien ik van begin 1976 ben mag ik concluderen dat ik nog nooit meegemaakt heb dat Everton niet op het hoogste niveau speelde en ook dat Accrington en Preston North End dat wel deden. Ook niet als we voor Accrington illegaal Accrington Stanley substitueren.

TeeZee

Het Palmares van de Founder Members (alleen de echt belangrijke prijzen, dingen als de Watney Cup e.d. heb ik buiten beschouwing gelaten)

Accrington
-

Aston Villa
7x landskampioen (1894, 1896, 1897, 1899, 1900, 1910 en 1981)
7x FA Cup (1887, 1895, 1897, 1905, 1913, 1920 en 1957)
5x League Cup (1961, 1975, 1977, 1994 en 1996)
1x FA Community Shield (1981)
1x Europa Cup I (1982)
1x Europese Supercup (1982)

Blackburn Rovers
6x FA Cup (1884, 1885, 1886, 1890, 1891 en 1928)
3x landskampioen (1912, 1914 en 1995)
1x League Cup (2002)
1x FA Community Shield (1912)

Bolton Wanderers
4x FA Cup (1923, 1926, 1929 en 1958)
1x FA Community Shield (1958)

Burnley
2x landskampioen (1921 & 1960)
2x FA Community Shield (1960 & 1973)
1x FA Cup (1914)

Derby County
2x landskampioen (1972 & 1975)
1x FA Cup (1946)
1x FA Community Shield (1975)

Everton
9x landskampioen (1891, 1915, 1928, 1932, 1939, 1963, 1970, 1985 en 1987)
9x FA Community Shield (1928, 1932, 1963, 1970, 1984, 1985, 1986, 1987 en 1995)
5x FA Cup (1906, 1933, 1966, 1984 en 1995)
1x Europacup II (1985)

Notts County
1x FA Cup (1894)

Preston North End
2x landskampioen (1889 & 1890)
2x FA Cup (1889 & 1938)

Stoke
1x League Cup (1972)

West Bromwich Albion
5x FA Cup ( 1888, 1892, 1931, 1954 en 1968)
2x FA Community Shield (1920 & 1954)
1x landskampioen (1920)
1x League Cup (1966)

Wolverhampton Wanderers
4x FA Cup (1893, 1908, 1949 en 1960)
4x FA Community Shield (1949, 1954, 1959 en 1960)
3x landskampioen (1954, 1958 en 1959)
2x League Cup (1974, 1980)

Conclusie: van de 12 founder members zijn er tot nu toe 8 minstens 1 keer landskampioen geworden en wonnen er 10 minstens 1 keer de FA Cup.

TeeZee

Accringston Stanley is geen founder member. Accrington wel. Accrington en Accrington Stanley zijn niet dezelfde club.

Desondanks hing er eind 2003 boven een van de ingangen een bord met "one of the founder members of the football league". Ik sprak daar toen een steward over aan, die erg moest lachen dat juist een Hollander hem wees op dat leugentje.

Een tijdje terug zag ik ineens een foto waaruit bleek dat ze het bord veranderd hebben:klik hier.

Er staat nu te lezen "resigned from the football league 1962, resurrection started 1968, returned to the football league 2006". Ik heb absoluut niet het waanidee dat het door mijn opmerking van destijds veranderd is, maar het is toch goed te zien dat deze leuke club niet meer aan geschiedvervalsing doet.

Even de mijlpalen op een rijtje:

1876 Accrington FC wordt opgericht
1888 Accrington FC is een van de founder members van de Football League
1891 Stanley Villa uit Accrington wordt opgericht
1893 Accrington FC trekt zich terug uit de Football League
1893 Stanley Villa hernoemt zichzelf Accrington Stanley
1896 Accrington FC houdt op te bestaan
1921 Accrington Stanley wordt toegelaten tot de Football League
1962 Accrington Stanley verdwijnt uit de Football League
1966 Accrington Stanley wordt geliquideerd
1968 Accrington Stanley revival
2006 Accrington Stanley bereikt de Football League

Overigens had het huidige Accrington Stanley als 1 aprilgrap een bericht uitgegeven, waarin te lezen viel dat de club overweegt de naam te veranderen in Lancashire Stanley. Tegen de verwachting in kwamen er dusdanig veel positieve reacties dat de club bij monde van chief executive Robert Heyes beweert nu serieus alle opties open te houden (bron). Ik mag toch hopen dat dat niet gaat gebeuren.

Sebastiaan_W

Pfff..... ik heb nog maar 2 van 12 founder members 'live' aanschouwd twt WBA(thuis tegen Barnsley) en Everton(thuis tegen Sunderland).

hgrm

Ik heb er 8 thuis zien spelen, waarvan 3 in een wedstrijd tegen een andere founder-member:

Derby-Fulham
Stoke-Leicester
Blackburn-Everton
WBA-Newcastle
Preston-Derby
Aston Villa-Birmingham
Wolves-Preston
Everton-Newcastle
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Ik heb Everton zien spelen bij Fulham. Wolverhampton Wanderers zien winnen van West bromwich Albion en Derby County zien verliezen van Plymouth Argyle.

TeeZee

Ruim drie jaar geleden was er een helder licht dat een petitie opzette voor een founder member league: klik hier.

Han

Ik schreef er ooit het volgende proza over en hoop dat de topicstarter mij deze bijdrage niet kwalijk neemt als threadpikkerij:


William Mc Gregor, Schot en bestuurslid van Aston Villa, was het een doorn in het oog dat clubs van enige standing steeds vaker op problemen stuitten om buiten de cup-competities en vriendschappelijke wedstrijden om tegenstanders van formaat te vinden. Gezeten in zijn eikenhouten gelambrizeerde kantoor, omringd met in leder gevatte folianten, schoof hij op 21 Februari 1888 achter zijn imposante bureau, legde een perkamenten blad recht, doopte zijn ganzenveer in zwarte inkt en schreef, vrij vertaald:

Gentlemen,

Ik heb het idee opgevat om een heuse voetbalcompetitie te starten tussen tien of hooguit twaalf prominente clubs met thuis- en uitwedstrijden. Voorts hoop ik van U te vernemen welke clubs U graag ziet deelnemen aan een dergelijke competitie. Ik zou dit voorstel graag met U willen bespreken op 23 Maart 1888 in het Anderton Hotel in Londen.

Yours Sincerely

Wiliam Mc Gregor

Hij calligrafeerde zijn brief zes maal, brandde rode lak boven een kaars en adresseerde de enveloppen, voorzien van zijn eigen zegel, aan de voorzitters van Notts County, Blackburn Rovers, Bolton Wanderers, Preston North End, West Bromwich Albion en zijn eigen club Aston Villa.

Antwoorden bleven niet uit. Bolton Wanderers zag zich graag vergezeld van de notabelen van Accrington, Burnley, Halliwell, Old Carthusians, Wolverhampton Wanderers en Stoke. Notts County zag graag ook een uitnodiging gestuurd aan de club Mitchelle St. Georges. De voorzitter van Blackburn Rovers bevestigde zijn interesse in Accrington en Burnley. Ook Derby County en Everton mochten op een uitnodiging rekenen op instigatie van Preston North End.

Londen. 23 Maart 1888. Onder het schemerige gele licht van gaslantaarns in Fleet Street en het geluid van klepperende paardenhoeven arriveren de voorname hooggehoede heren van genoemde clubs in hun koetsen en stijgen uit om statig ontvangen de worden door de goudgetroste livreien van het Anderton Hotel. Op de gastenlijst prijkten Aston Villa, Wolverhampton Wanderers, Stoke, West Bromwich Albion, Derby County, Notts County, Burnley and Blackburn Rovers. Voldaan lurkend aan zijn lange witte Goudse pijp riep William Mc Gregor in een rokerig zaaltje de vergadering bijeen.

'Gentlemen', sprak hij met krachtige stem: 'May I please apologise for the absence of the honourable chairmen of Preston North End, Bolton Wanderers, Accrington and Everton?' Een zacht afkeurend gemompel klonk op. Mc Gregor vervolgde stoïcijns: 'Gentlemen, do you still second the aforementioned clubs to join you in a new football competition?'. Na enig geroezemoes staken de heren aarzelend en één voor één hun gehandschoende handen op en zeiden uiteindelijk eensgezind: 'Aye'.

Er ontspon zich onder de acht aanwezige leden een diepgaande discussie over de status van de clubs die níet vor deze vergadering waren uitgenodigd maar wier namen, zoals Old Crathusians en Halliwell, in eerdere correspondentie wél waren genoemd. Uiteindelijk liet William Mc Gregor weten daar bij een tweede ontmoeting graag op terug te wilen komen.

Onder het genot van zoete tabak en rode port, begeleid door Stilton kaas, stelden de aanwezige heren voor om de nieuwe voetbalcompetitie simpelweg 'League' of 'Union' te noemen. Opnieuw vroeg William Mc Gregor om uitstel van beslising. De heren werden het die avond wél eens over de benoeming van Mr H. Lockett van Stoke tot secretaris. Hij schreef ter plekke een nieuwe vergadering uit op 17 April 1888 in Manchester.


Manchester 17 April 1888

Opnieuw komen de heren bijeen. Ditmaal zijn alle twaalf voorzitters van Aston Villa, Wolverhampton Wanderers, Stoke, West Bromwich Albion, Derby County, Notts County, Burnley, Blackburn Rovers, Preston North End, Bolton Wanderers, Accrington Everton present in de industriestad Manchester.

'Gentlemen', drong Mc Gregor na een aantal tikken met zijn hamer aan: 'We have some very important matters to settle'. 'Ik heet alle members van harte welkom. Allereerst kom ik terug op de naam voor de nieuwe competitie. Vorige maand in Londen behoorden 'League' en 'Union' tot de suggesties. Mag ik zo vrij zijn om de keuze voor 'League' ietwat ongelukkig te noemen omdat het verkeerde associaties kan leggen met de 'Irish Land League'?'. Instemmend geknik was zijn deel. Mc Gregor vervolgde: "en mag ik mij verstouten de heren er op te wijzen dat met de keuze voor het woord 'Union' het spookbeeld van een vergelijking met 'Rugby Union' zich opdringt?' Dat vooruitzicht was de twaalf voorzitters teveel van het goede. Na vele beraadslagingen was het verlossende woord eruit: de nieuwe voetbalcompetitie zou 'The Football League' gaan heten.

Aangezien er voor het seizoen 1888-1889 slechts 22 speeldagen beschikbaar waren in verband met de vele rondes in diverse cup competities en reeds vastgelegde vriendschappelijke wedstrijden werd tevens besloten dat het aantal league clubs voorlopig op twaalf vastgesteld moest worden. Tot slot werd overeengekomen dat alle clubs elkaar twéé keer zouden treffen, eenmaal uit en eenmaal thuis. Een overwinning zou worden gehonoreerd met twee punten, een gelijkspel met één.

De heren konden tevreden hun glazen heffen. De Schot William Mc Gregor had in Manchester voetbalhistorie geschreven. Op 8 September 1888 vond de allereerste speelronde plaats van de oudste voetbalcompetitie ter wereld. Die middag stonden Aston Villa, Wolverhampton Wanderers, Stoke, West Bromwich Albion, Derby County, Burnley, Preston North End, Bolton Wanderers, Accrington en Everton voor het eerst als league clubs op de velden.

Het allereerste league doelpunt die middag werd gescoord door Jack Gordon van Preston North End. Deze illustere club zou dat gedenkwaardige seizoen 1888-1889 uiteindelijk ongeslagen kampioen worden en de FA Cup winnen zonder ook maar één doelpunt te hoeven incasseren.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hugo

TeeZee kan eindelijk op de foto met zijn idool;

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/west_midlands/8377219.stm

Fans' tribute to football's 'saviour'

It was an idea that spawned a multi-billion pound global industry; a model that has been copied throughout the sporting world and is acknowledged to have saved professional football from bankruptcy.

Yet the man who created the Football League has been largely forgotten - until now.

It may seem strange in the polarised world of modern football that a Scotsman was behind the success of the sport in England.

In 1886, the crisis facing professional football south of the border was brought home to William McGregor in a heated exchange with an Aston Villa fan, so it is perhaps fitting that a lasting tribute to this pioneer should be provided by supporters of that club.

On Saturday, ahead of Villa's Premier League match with Tottenham Hotspur, a 7ft 6in (2.3m) bronze statue of McGregor was unveiled at Villa Park by Lord Mawhinney, the chairman of the Football League.

The statue has been funded by donations to the Aston Villa Supporters' Trust, with additional finance from the club.

Peter Warrilow, chairman of the trust, said the idea was formulated in 2002 as a way to celebrate the club's heritage, with a host of famous names suggested for immortality.
   
Mr Warrilow said: "In the end it was a unanimous decision to nominate McGregor, because he was the man who had the biggest worldwide influence on football.

"It was his idea that, rather than playing friendly games which had a tendency to get cancelled, people should play in a league which made clubs commit to playing matches."

Back in 1886, because of a lack of regular competition clubs were finding it difficult to attract crowds who had grown tired of those meaningless and regularly postponed friendlies.

When Villa fan Joe Tillotson forcefully argued this point with club director McGregor, the man from Braco in Perthshire vowed to do something about it.

He won the support of first his own club, then 11 of the other leading names, and in September 1888 his Football League kicked off.

From the outset he bombarded the press with information on the League, as well as providing them with facilities and regular columns, to ensure the competition received the publicity needed to attract ever-growing crowds.

It worked, and continues to, in ways even the visionary McGregor could not have foreseen.

In English football alone, McGregor's concept has grown to include more than 7,000 clubs playing in 480 divisions, and the league system has been adopted by most sports across the world.

Surprisingly, given his pivotal role in football, McGregor has never been commemorated in such a grand way.

There is a bust of him at the Football League headquarters and his image can be seen in photographs and paintings around Villa Park, but he remains an unknown figure to most.

"His founding role is one of those things that got lost over time," Mr Warrilow said.

"It should have been done a long, long, time ago, but it's having someone who wants to do it to make it happen."

The supporters' trust contacted all the league football clubs in England as well as businesses in the Midlands for donations, but received very little response.

The project went ahead after six years of fundraising with help from private individuals and two bucket collections held at Villa Park.

Lee Preece, Aston Villa's Secretary, said: "Without the supporters' trust this statue project would not have happened.

"On behalf of everyone at the club we are extremely excited to be involved.

"In 50 years to come, when we are gone, people will say, I'll meet you by the McGregor statue... that will be our legacy."

Sculptor Sam Holland copied McGregor's likeness from a few photographs taken of him and a painting of him at a meeting with other directors that hangs in the McGregor Suite at Villa Park.

It depicts him standing with a letter in his hand, proposing his vision for the system of future football competitions.

Ms Holland said: "He was a portly gentleman and as the son of a draper I imagine that he would have been well dressed and had an eye for style, so I put him in woollen trousers, a silk waistcoat, with a long morning coat, a cravat and an elegant cane."

She hired an Edwardian costume from a fancy dress shop in London on which to base her design.

It took six months to design and six months to be cast in the foundry and is on display at the main entrance to the Trinity Road stand at Villa Park - a stadium funded through McGregor's idea to turn the club into a limited company.
   
McGregor, despite retaining an unswerving conviction that football club directors should never be paid, fought hard to bring business sense to the sport.

However, it remains a matter of conjecture how he would view the split of his Football League in 1992 which led to the formation of the Premier League, not least because he insisted on gate money being shared among the member clubs to prevent anyone gaining an unfair advantage.

Aston Villa club historian John Lerwell said the Scotsman and other Victorian directors at the club were business people who wanted to ensure the future of football competitions.

"From that point of view, I don't think they would have had much argument with some of the changes that have taken place," Mr Lerwell said.

"He might have had a few qualms personally though, as he was a Scottish Presbyterian and had very strong principles.

"He may have been alarmed for example at the degree of reliance on commercialism to get the game as far as it has got and maybe even been alarmed at football being played on Sundays."

Mr Warrilow said: "[McGregor] was a progressive man in 1888, but whether he would accept the formation of the Premier League is maybe a step too far.

"Football supporters want to live the dream of success, but that has been put beyond their reach, when the gap between the richest and the poorest clubs is now so big".