De (geplande) Competitiehervorming

Gestart door Joost, mei 05, 2015, 15:14:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nort

Wat ik me wel afvraag, is waarom het zo lang heeft moeten duren tot de bond een uitspraak doet.

voetbalfan

Citaat van: nort op apr 27, 2016, 10:27:50
Wat ik me wel afvraag, is waarom het zo lang heeft moeten duren tot de bond een uitspraak doet.

Je spreekt natuurlijk wel over de Koninklijke Belgische Voetbal Bond ;)
Ik acht het nog altijd mogelijk dat zowel WS Brussels als de winnaar van Antwerp / Eupen volgend jaar in eerste spelen.

Joost

De 2e Klasse Amateurs (2KA)

Ik heb de zaak een beetje doorgerekend, het is complex dus ik geef geen enkele garantie dat het helemaal klopt.

Uit de huidige 3e klassen zijn er 4 ploegen die zich gaan plaatsen voor de 2KA; Luik, Hamoir, Walhain, Kelmis.

Vanuit de 4e klasse promoveren de bovenste 3, dat betekend dat er 5 Waalse ploegen promoveren. 2 uit 4B, 3 uit 4D.

Subtotaal 9.

Drie Waalse teams uit de 3e klasse zullen deelnemen aan de eindronde om promotie naar 1e Klasse Amateur. Er kunnen dus maximaal ook 3 Waalse teams terugstromen naar 2KA.

Subtotaal 12.

Dit aantal kan stijgen door White Star Brussel en de eventuele redding van Deux Acren.
In principe is het totaal aantal Waalse teams in 2KA dus ergens tussen 9 (mits iedereen promoveert) en 14 (als WS Brussels en Deux Acren ook er komen te spelen)

De eindronde voor de Waalse teams die willen promoveren is gestaffeld. Alle Waalse teams die momenteel in 4e Klasse spelen en zich niet voor 2KA plaatsen worden gerangschikt op basis van punten; de geschoonde ranglijst.

Als er 1-4 plekken beschikbaar zijn in 2KA dan spelen de beste vier van die geschoonde ranglijst een eindronde (al is die bij 4 plaatsen overbodig)
Als er 5-8 plekken beschikbaar zijn in 2KA dan promoveren de beste vier van de geschoonde ranglijst rechtstreeks en spelen de nummers 5-8 van de geschoonde ranglijst een eindronde.

De huidige geschoonde ranglijst is als volgt (op basis van gemiddeld aantal punten per duel ivm forfait Ath)
(club-gemiddeld aantal punten-minmiaal gemiddeld aantal punten-maximaal nog te halen gemiddeld aantal)
   Couvin-Mariembourg      1,90      1,83      1,93   
   Waremme      1,86      1,80      1,90   
   UR Namur      1,79      1,73      1,83   
   Charleroi-Fleurus      1,67      1,61      1,71   
   Rebecq      1,48      1,43      1,54   
   Léopold FC      1,44      1,39      1,50   
   Cointe-Liège      1,38      1,33      1,43   
   United Richelle      1,38      1,33      1,43   
   Bertrix      1,31      1,27      1,37   
   Tamines      1,28      1,23      1,33   
   Patro Lensois      1,21      1,17      1,27   
   Arlon JL      1,14      1,10      1,20   
   Franc Borains      1,11      1,07      1,18   
   Longlier      1,07      1,03      1,13   
   Verlaine      1,00      0,97      1,07   
   Ganshoren      0,89      0,86      0,96   
   Tournai      0,78      0,75      0,86   
   Aywaille      0,76      0,73      0,83   
   RRC Waterloo      0,52      0,52      0,52   

Op basis hiervan is te concluderen dat de beste vier; Couvin, Waremme, Namur en Charleroi-Fleurus nooit meer kunnen worden ingehaald door de nummer 5. Deze vier gaan dus al zeker minstens eindronde spelen om minstens 2 plaatsen.

Rebecq en Leopold zullen zeker gaan deelnemen aan de eindronde 5-8.
Cointe en Richelle kunnen nog worden bijgehaald door Bertrix en Tamines.

De Vlaamse 2KA zit haast vol. Uit de huidige 3e klasse en de promovendi uit 4e zijn al 30 teams samen te stellen voor de 32 plaatsen.

Dat aantal daalt bij iedere ploeg die promoveert naar 1e Klasse Amateur en wanneer RC Mechelen toch degradeert.


3434

Citaat van: Joost op apr 26, 2016, 22:22:56
Het is niet 'ineens'. Dit speelt al maanden maar de bond is extreem traag in zulk soort zaken.

Mij lijkt het soms dat ze het zo traag afhandelen in de hoop dat het tegen dan geen bal meer uitmaakt. (Had Antwerp of Eupen de titel nu al dan ...)
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

voetbalfan

Update:

WS Brussels is de twee punten terug kwijt.

Koning Kriel

Citaat van: voetbalfan op apr 28, 2016, 16:05:47
Update:

WS Brussels is de twee punten terug kwijt.

Voorlopig.....

Eupen is in beroep tegen de uitspraak. Tot dat beroep is afgehandeld is WS Brussels zijn twee punten weer kwijt. Mijn verwachting is echter dat het beroep geen stand gaat houden (maar in België weet je het natuurlijk nooit)

Joost

En ze hebben plots wel weer een stadion.

Dit verhaal heeft meer wendingen dan dat White Star supporters heeft.

Jehoentelaar

Via welke Belgische media is het het handigst om de hele soap te volgen? Naast de updates van de kenners hier natuurlijk.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

voetbalfan

Sporza.be waarschijnlijk, berichten pas over situaties als die situaties ook effectief bevestigd zijn, weinig tot geen geruchten.

HRM1880

Citaat van: Koning Kriel op apr 28, 2016, 16:12:17
Voorlopig.....

Eupen is in beroep tegen de uitspraak. Tot dat beroep is afgehandeld is WS Brussels zijn twee punten weer kwijt. Mijn verwachting is echter dat het beroep geen stand gaat houden (maar in België weet je het natuurlijk nooit)
11 mei uitspraak door BAS.
Het is daarnaast reeds duidelijk dat er iets is misgegaan in de formulering gezien de precedenten. Ik ga er nog altijd vanuit dat de winnaar van de wedstrijd Antwerp-Eupen naar 1A zal gaan.

Joost

Citaat van: HRM1880 op apr 29, 2016, 13:51:18
11 mei uitspraak door BAS.
Het is daarnaast reeds duidelijk dat er iets is misgegaan in de formulering gezien de precedenten. Ik ga er nog altijd vanuit dat de winnaar van de wedstrijd Antwerp-Eupen naar 1A zal gaan.

Sporza is er eens echt diep ingedoken;
http://sporza.be/cm/sporza/voetbal/lagere_klasse/1.2641676

Ik denk dat je gelijk krijgt en dat Eupen of Antwerp volgend jaar in Eerste Klasse actief is.

Saltacampos

Men zou al deze kletskoek kunnen voorkomen door gewoon iedereen die aan de voorwaarden voldoet om een proflicentie te hebben in de hoogste klasse te laten spelen.

Als je voldoende hoge eisen stelt op vlak van stadion (minimum 15.000 plaatsen bijvoorbeeld), spelerslonen, jeugdwerking en begroting, kunnen clubs die daaraan voldoen daarin spelen en vermijd je het drama om in de financieel oninteressante Tweede Klasse/Eerste B te spelen. Een min of meer gesloten competitie naar Amerikaans model dus. De rest kan dan in de amateurliga terecht. België is te klein voor twee profdivisies.
Over land and sea

Joost

Als je nog een stad bent met voetbalambitie dan is een Eerste Klasse plek vanaf vanavond gratis op te halen in Brussel. Moet je alleen wel een stadion hebben.

wekke

Citaat van: Joost op apr 30, 2016, 22:15:40
Als je nog een stad bent met voetbalambitie dan is een Eerste Klasse plek vanaf vanavond gratis op te halen in Brussel. Moet je alleen wel een stadion hebben.

En binnen de 30km liggen. Al een geluk dat het Kiel net buiten die straal valt....

Defender

Triest voor Antwerp..
Hoop de White Star niet naar eerste komt, is absoluut geen meerwaarde
There are loads of Uniteds, lots of City's and Towns,
a good sprinkling of Wanderers and Rovers and even a few of Albions.

But there's only one Villa