Een weekend vol voetbal in Berlijn

Gestart door DutchBee, jun 28, 2015, 21:20:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DutchBee

t is al enige tijd geleden dat ik ben gegaan naar Berlijn,maar ik vind het toch nog het vermelden waard. Wij hadden natuurlijk een wedstrijd van Hertha staan...die was top die Zaterdag. Maar de dag ervoor was bijzonder. Tennis Borussia Berlin....

Ik wist contact te leggen via Facebook met een Duitse dame die uit Nederland kwam en lid was van een pagina van TeBe. Met een beetje charmewerk en een hoop geslijm kreeg ik het voor elkaar dat we werden opgehaald door een groepje supporters van de TeBe partyarmy.
Aangekomen op het station,stonden 2 nogal alternatieve heren met een paars-witte sjaal om. We liepen er eigenlijk meteen op af en begrepen dat dit de mannen waren die ons mee zouden nemen richting de wedstrijd TeBe Berlin - Hertha 03. Jaja,u leest t goed, een echte Berlijnse derby. op dit moment de nummer 2 tegen de nummer 3 van de Oberliga Nord. Maar voordat we richting het Mommsenstadion gingen hadden ze een verassing voor ons.

Onder het genot van een blik bier zagen we in de verte al de lampen van het stadion branden,maar ipv links die kant op te lopen,sloegen we rechts af. Na enkele minuten gingen we de bossen in...Jullie zullen nu wel denken;Wat gaan ze daar dan doen?!' Hij vertelde dat ze een "illegale supportershome" hadden waar de partyarmy bijeenkwam om wat te bieren voor en na de wedstrijd. Normaal deden ze dit niet zomaar buitenlandse supporters hierheen te brengen,maar Lisa, de dame die ik had gesproken vertelde dat wij een heel goede indruk achter hadden gelaten ;-)

Eenmaal wat dieper in t bos stonden een paar aan elkaar gekoppelde containers...Dit was dus het supportershome! Binnen was het redelijk ruim en zeer netjes bekleed met bar,banken, stoelen en een hoop vlaggen,foto,s en sjalen aan de muur. Ook was er een aparte kamer die als museum fungeerde waar je een hoop over de geschiedenis van de club kon vinden.  Na een paar fantastische gesprekken met de heren over hun cluppie en een paar liter bier liepen we met een redelijk stuk in ons kraag richting het stadion. Dit inmense betonnen stadion telt plek voor 15.000 man. Niet verkeerd voor een ploeg dat nu uitkomt in de Oberliga en vorig seizoen nog speelde in de Berlin Liga. Het kaartje kostte 7,- en een boekje 1,- . Eenmaal binnen viel ons al snel op dat het redelijk in vervallen staat verkeerde. Het verf en stucwerk was erbarmelijk maar dat had ook wel een beetje charme. Na 2 trappen keek je meteen op het veld. Ze hebben een tribune voor 1500 man en de rest is allemaal staanplaats dat om de sentelbaan staat. Onze Party-vrienden gaven aan dat de Army  altijd tegenover de tribune stond. We haalden wat bier en liepen naar de rest van de supporters. Ik gok dat de Partyarmy uit zo,n 350 - 400 man bestond,allen redelijk anders als dat je normaal verwacht van een voetbalsupporter. Skaters, alternativelingen, kunstenaars,etc... De sfeer was echt super! Vlaggen,vuurwerk ,een hoop zang en kabaal.  Dit ging eigenlijk 90 minuten lang door. De wedstrijd zelf was waardeloos,net als het niveau. Wss een beetje vergelijkbaar met een 1ste klas amateur in Nederland. Er liep 1 voetballer rond die een beetje de lakens uitdeelde. Deze kerel,een jaar of 25, speelde in de jeugd van Hertha maar kwam te kort. Hier was hij het mannetje. Uiteindelijk werd het 1-1...een beetje teleurstellend van beide kanten dus. Na de wedstrijd werden we er nog op gewezen naar de clubshop te gaan voor een souveniertje. Deze bevond zich op de "zolder" van de tribune bij de hoofdingang. Een zolderkamertje van ik denk 30m2. Er was ook verder geen kip dus konden we,als we ons buik inhielden, niet langs elkaar lopen. We hebben er wat tshirts gehaald en liepen naar de uitgang. Daar werden we weer opgepikt door de Partyarmy. We moesten met ze mee naar het supportershonk voor nog wat snap,s. 

Uiteindelijk zaten we een uur later half tam aan de bar liederen te zingen samen met 2 vluchtelingen uit Syrie die er ook op uitnodiging waren. Totdat er een man met een TeBe-jas binnen kwam. Het was TeBe-hero Michael Fuß.. de clubtopscorer kwam hier wel is vaker een afzakkertje halen. Na een leuk gesprek en nog meer bier vonden we t wel mooi geweest. Een onvergetelijke ervaring bij een prachtige club met een even zo,n prachtig stadion. Een aanradertje dus voor jullie doorgewinterde hoppers. Enne, t aantal supporters die wedstrijd... 850!

Olav

Leuk verslag man! Via contacten kan je ver komen..!
In Duitsland is het naar mijn mening allemaal zo relaxed en vrij.. Ben er nog niet vaak geweest, maar Berlijn staat in 2016 op mijn lijstje, dus wie weet.

Langemannetje

73 grounds in 14 verschillende landen

FCT1980

There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

DutchBee

Hier nog wat foto,s ... let wel,de kwaliteit is niet bijzonder, we waren nogal wat onder invloed ;-)










Jeje


HRM1880

'No Dice' dat je op de achtergrond ziet is trouwens een geweldig magazine. Als je daar een editie van te pakken krijgt, is dat zeker een aanrader.
http://www.nodicemagazine.com/

DutchBee

Ik dacht, laat ik is op je link klikken en t lezen... en waar gaat t eerste stuk over; TeBe en Micha Fuß ;-)


Langemannetje

Afgelopen zomer heb ik met een vriend en 2 vriendinnen de 'Zug der Liebe' gecombineerd met mijn 8e keer Union Berlin. De Zug der Liebe is een nieuw initiatief in de stijl van de Love Parade. Omdat de laatste editie zo vreselijk fout is afgelopen, ik meen in Duisburg, heeft de Duitse overheid besloten nooit meer een Love Parade te houden. Onder een andere naam iets gelijkaardigs creëren mag wel.
We overnachten destijds in een hotel bij Ostbahnhof, maar echt slapen werd het niet. De hotelcrew had ons reeds een keer gewaarschuwd voor het geluidsniveau op onze kamer. Een uurtje later stond er een andere, zeer sympathieke hotelmedewerker voor onze deur of het alsjeblieft wat minder kon en of we voortaan op de binnenplaats wilden roken en drinken.
Ik heb de ochtend erop mijn excuses aangeboden en de tocht naar de Alte Försterei ingezet. Toen ik terugkwam in het hotel vroeg dezelfde hotelmedewerker waar we geweest waren. Toen de naam Union viel werd meneer helemaal wild en kreeg ik tattoos, kettingen en ringen van die Eisern te zien. Meneer had zelfs geholpen bij de bouw van het nieuwe stadion. We hebben nog een half uur gebabbeld en ik liet mijn naam, adres en nummer achter. Hij vroeg om het toegangskaartje, ik heb hem nog een drinkbeker en sleutelhangertje die eigenlijk voor mijn kleine neefje bestemd was gegeven. Zo blij als een kind was de 60-jarige Uwe.

Een 2 uurtjes geleden ging bij mij thuis de deurbel. DHL met een pakketje, afkomstig uit Berlijn. Een brief van Uwe, hij moet nog vaak aan ons denken. Union had haar 50-jarig bestaan gevierd en hij was, als actief mitglieder, uiteraard aanwezig bij de feestelijkheden in de Volksbühne Berlin. Ook het wereldberoemde Weihnachtssingen en de benefietwedstrijd tegen Austria Salzburg waren door hem bezocht. In een doos van een fles Dalmore 12 jaar oude Whiskey vond ik naast de drank ook de onderstaande presentjes. Zo bijzonder, typisch Berlin!

73 grounds in 14 verschillende landen

Jeje


HRM1880

Heerlijke club dan ook Union Berlin met geweldige mensen. Over drie weken ben ik ook weer weg die kant op. Vrijdag eerst nog eens los gaan in en rond Alten Försterei voor de wedstrijd tegen Karslruhe en dinsdag mee de verplaatsing maken naar Greuther Fürth.

Langemannetje

Leuke trip, Union thuis is een feestje maar op verplaatsing moet het ook indrukwekkend zijn. Veel plezier!
73 grounds in 14 verschillende landen